Migratie software ssd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oroir
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-06-2021
Mijn vraag

Ik wil mijn data en os op mijn Samsung ssd 1 Tb over sata aansluiting naar kleinere M2 ssd 256 gb NVME om betere lees en schrijfsnelheden te halen bij gebruik . Bestanden om te bewaren blijven op 1tb schijf .

De 256 gb schijf zal dienen om snel te booten en programma’s snel te laten opstarten .
Daarmee bedoel ik bestanden in Office sneller laten lader enz ... pdf’s .....
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik gebruik Windows 10 , 8 gb ram ddr4 , is een desktop van Hp .met i3 processor generatie 8 .
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb nog niks geprobeerd omdat ik als eerste een gratis versie wil om dit eenmalig te doen , en zeker wil zijn dat van grote naar kleine ssd zal lukken om te migreren of clonen en ook nog zal kunnen booten na migratie .

Welke recente versies doen dit nog gratis , bij vele recente freeware versies is dit een betalende optie .
Iemand recent ervaring hiermee ?

Gewoon vorige grote ssd naar nieuwe kleine ssd alles overbrengen en kunnen booten .

De huidige ssd heeft nu 3 partities , recovery partitie , c partitie , en een kleine die Windows standaard altijd aanmaakt .

Voor alle duidelijkheid de ssd van 1 Tb bevat maximaal 100 Gb aan informatie .

Alvast dank en ik hoor het graag .
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is die kleine SSD ook een Samsung en gaat het überhaupt passen? Probeer eens de (gratis) software van Samsung zelf; even naar beneden scrollen en dan de Data Migration Software downloaden.

[ Voor 38% gewijzigd door PD2JK op 09-11-2020 11:49 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oroir
Deze zijn beide Samsung en dit kan ik proberen , alleen is de zekerheid er niet vandaar mijn vraag of iemand dit al eerder deed met goed resultaat .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-06 15:57
Als het allemaal op de schijf gaat passen dan kan je ook nog Macrium Reflect free gebruiken. Heb ik zelf vaak met succes gebruikt. (Ook van grote naar kleine schijven)

Voor Macrium moet je waarschijnlijk wel echt googlen op de free variant. Het lijkt er op dat ze die een beetje willen verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:07
Bepaal eerst of je niet beter het OS opnieuw schoon kan installen op de M2 ssd 256 gb NVME
heb je echt zoveel progs dat het meerwerk is als je windows schoon installeert?

(haal dan de oude ssd even los om vergissing te voorkomen, je kiest voor de nieuwe als boot en dan kan je de oude ernaast zetten en evt data of partities weggooien of houden.)

Is ook een optie

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:31
Hoe groot zijn je Office- en pdf-bestanden dan dat je verwacht het te kunnen merken of ze van een M2- of een SATA-drive worden geladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45

Tazzios

..

Het is inderdaad wel beter maar ik verwacht niet dat je een verschil gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:26

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

simson0606 schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:05:
Als het allemaal op de schijf gaat passen dan kan je ook nog Macrium Reflect free gebruiken. Heb ik zelf vaak met succes gebruikt. (Ook van grote naar kleine schijven)

Voor Macrium moet je waarschijnlijk wel echt googlen op de free variant. Het lijkt er op dat ze die een beetje willen verstoppen.
Als het qua data past, dan wil dit prima met Macrium.
Recovery en die kleine partitie 1 op 1 overzetten, shrink de C:

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oroir
Mel33 schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:06:
Bepaal eerst of je niet beter het OS opnieuw schoon kan installen op de M2 ssd 256 gb NVME
heb je echt zoveel progs dat het meerwerk is als je windows schoon installeert?

(haal dan de oude ssd even los om vergissing te voorkomen, je kiest voor de nieuwe als boot en dan kan je de oude ernaast zetten en evt data of partities weggooien of houden.)

Is ook een optie
Os recovery staat op oude ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oroir
mark_vs schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:08:
Hoe groot zijn je Office- en pdf-bestanden dan dat je verwacht het te kunnen merken of ze van een M2- of een SATA-drive worden geladen?
Het is meer om de toepassingen die deze bestanden openen vlotter te gebruiken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Oroir schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:15:
[...]

Os recovery staat op oude ssd
Windows 10 kan je zo weer downloaden en nieuwste versie erop knallen, key zit al in je bios, of als je je MS account weer aanmeld, activeert hij op die machine gewoon weer.
Wat staat op de recovery voor software? en je hebt neem ik aan overal key's van die software.
Ben je lekker schoon met je OS.

Uiteraard is migreren wel makkelijker

[ Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 09-11-2020 12:21 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oroir
Mel33 schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:20:
[...]

Windows 10 kan je zo weer downloaden en nieuwste versie erop knallen, key zit al in je bios, of als je je MS account weer aanmeld, activeert hij op die machine gewoon weer.
Wat staat op de recovery voor software? en je hebt neem ik aan overal key's van die software.
Ben je lekker schoon met je OS.

Uiteraard is migreren wel makkelijker
Hey , is een Hp en na de recovery zijn de drivers en alles ook in orde , anders moet ik via de site van Hp alle drivers handmatig downloaden en 1 voor 1 installeren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Oroir schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:22:
[...]

Hey , is een Hp en na de recovery zijn de drivers en alles ook in orde , anders moet ik via de site van Hp alle drivers handmatig downloaden en 1 voor 1 installeren .
Oh is dat niet verholpen en krijg je niet gelijk de nieuwste drivers ?
Nee dan is het idd makkelijker om te migreren.

Opzich kan je het even proberen je bent max 20 min bezig, koppel je de oude ssd ff los. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oroir
Ik bekijk het nog allemaal eventjes en zal dan zien wat vlotjes werkt , want ik lees ook bij migratie naar Samsung NVMe dat er reeds drivers aanwezig moeten zijn mij een migratie dat hij anders niet boot .
Effe flink alles doorlezen en gokje wagen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Clonezilla is ook een mooie, (wel even de goeie clonezilla voor jouw cpu kiezen), die boot je met een dvd of usb en volgt het stappenplan, pakt gelijk de hele schijf image op en zet die 1 op 1 over naar een externe hdd/ssd/usb. Clonezilla is linux, dus je krijgt een stappenplan die je goed moet uitzoeken wat je wil doen. na het op de externe ssd/hdd/usb te hebben gezet kan je het weer doorlopen en op die nieuwe ssd zetten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 19:32

BeyondThunder

Lost Lightning

@Oroir ik had exact dezelfde uitdaging met extra uitdaging dat ik enkele bad sectors had op de source disk. Veel bekende tools konden deze schijf hierdoor niet migreren naar een SSD.

Echter, met AOMEI Backupper Standard is dit wel gelukt, Gewoon vanuit Windows zelf (Dus geen gedoe moet booten van USB o.i.d.)
En gratis uiteraard.

[ Voor 3% gewijzigd door BeyondThunder op 09-11-2020 13:41 ]

Pagina: 1