Asus AiMesh AX6100 - Ethernet Backhaul how to?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-07 13:44
Hi,

We zijn bezig met het leggen van een goede ethernet verbinding door het hele huis en willen gaan voor de Asus AiMesh AX6100 (Setje van 2). Deze willen we bedraad koppelen via ethernet (ethernet backhaul).

De setup is als volgt:
1x Asus Router in woonkamer (BG)
1x Asus Router op zolder (2e verdieping)
1x Ziggo modem (met routerfunctie) in meterkast

Ethernetkabel getrokken van woonkamer naar meterkast (cat7). Ethernetkabel getrokken van zolder naar meterkast (cat7). In de meterkast komen dan twee RJ-45 female aansluitingen uit, twee keystones.

Mijn idee voor de ethernet backhaul: unmanged switch kopen en deze via ethernetkabels aansluiten op Ziggo modem en de twee female aansluitingen die leiden naar de routers. Zal dit werken of is er een betere manier?

Hier staat mijn handtekening, als het goed is :P

Beste antwoord (via AceAlpha op 10-11-2020 10:53)

• AerosPhere
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 13:02
Juist!

In principe had ik ook één van de ZenWifi nodes als router in de meterkast kunnen zetten. Maar die RT-AC68U had ik een tijdje geleden al gekocht o.a. omdat hij AiMesh ondersteunde.

Je moet in ieder geval altijd 1 AiMesh supported router hebben als basis voor je mesh netwerk. Die kan ook in de woonkamer staan, maar alle andere nodes moeten dan wel in verbinding staan daarmee.

Als de ziggobox in bridge modus staat, fungeert hij dus alleen als modem. Dan zend hij ook geen wifi uit, en je kan dan ook maar 1 LAN port gebruiken (om je router mee aan te sluiten)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 11:01
Volgens de handleiding kan dit niet:
Kan ik een bekabelde verbinding instellen tussen AiMesh-routers (Ethernetbackhaul)?

Ja. het AiMesh-systeem ondersteunt zowel draadloze als bekabelde verbinding tussen de AiMesh-router en het knooppunt om de doorvoer en stabiliteit te maximaliseren. AiMesh analyseert de sterkte van het draadloos signaal voor elke beschikbare frequentieband en bepaalt vervolgens automatisch of een draadloze of vast verbinding de beste is om dienst te doen als verbindingsbackbone tussen routers.

1. Volg eerst de installatiestappen om een verbinding te maken tussen de AiMeshrouter en het knooppunt via Wi-Fi.
2. Plaats het knooppunt op de ideale locaties voor de beste dekking. Plaats een ethernetkabel van de LAN-poort van de AiMesh-router naar de WAN-poort van het AiMesh-knooppunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJXxCmYgZu_cY8Lrgow1jSvBtsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2FNs6J15ETUnh79WdK1XcqMK.png?f=fotoalbum_large

3. Het AiMesh-systeem zal automatisch het beste pad kiezen voor de gegevensoverdracht, bekabeld of draadloos.
Dus om dit volgens de handleiding te laten werken dient er nog een kabel te lopen van de woonkamer naar de zolder, die van de zolder naar de meterkast is dan niet nodig.

Ideaal is dit niet en al zeker niet toekomstgericht als er ooit een ander systeem komt. Waarom het zo moeilijk maken? Je hebt een Ziggo modem/router in de meterkast, van daar een netwerkkabel naar de woonkamer en eentje naar de zolder en op die 2 plekken een access point, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
Kabel van de woonkamer naar zolder gaat helaas niet. Loopt allemaal via de meterkast. Vandaar dat ik probeerde de ethernet backhaul samen te laten komen in de meterkast. Die kabels liggen er inmiddels.

Als ik de handleiding goed begrijp dien je de routers direct met elkaar te verbinden voor AiMesh-routers.

Wat bedoel je met een access point en klaar? Ik zou namelijk graag in de woonkamer en op zolder nog enkele ethernetpoorten beschikbaar hebben om mijn apparatuur via de kabel te verbinden.

Helpt het als ik mijn setup nog teken of was het al duidelijk zo?

Edit:
Zou het gewoon 2x deze moeten zijn qua aanschaf: https://www.netgear.nl/bu...ials-wireless/WAC124.aspx? De WAC124 van Netgear in Woonkamer zetten en verbinden van woonkamer naar modem ziggo in meterkast en nog een WAC124 op zolder zetten en verbinden naar modem Ziggo in meterkast? Functioneert het geheel dan als 1 netwerk, waarbei beide Netgear access points ook nog 4 ethernet poorten bieden voor bekabelde verbinding?

[ Voor 28% gewijzigd door AceAlpha op 09-11-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:53
Ik ben niet kapot van asus aimesh, daarbij vind ik ze vrij duur. Ok je hebt wifi6 maar wat heb je daar aan?

Ik zou altijd multi ap sets kopen boven losse accesspoint. Bv 2x een unifi maar als je geen wensen qua features hebt dan ben je met een deco m4 (100 euro bij ziggo) ook al klaar en deze kun je precies aansluiten via de switch als gepland. Tenzij je hele moderne snelle clients hebt ga je nl op wifi toch niet hoger dan 400mbit halen wat die deco m4 gewoon doet

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
laurens0619 schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:19:
Ik ben niet kapot van asus aimesh, daarbij vind ik ze vrij duur. Ok je hebt wifi6 maar wat heb je daar aan?

Ik zou altijd multi ap sets kopen boven losse accesspoint. Bv 2x een unifi maar als je geen wensen qua features hebt dan ben je met een deco m4 (100 euro bij ziggo) ook al klaar en deze kun je precies aansluiten via de switch als gepland. Tenzij je hele moderne snelle clients hebt ga je nl op wifi toch niet hoger dan 400mbit halen wat die deco m4 gewoon doet
Dank voor de reactie, ik snap het AP idee. Alleen geven ze geen ethernet poorten extra. Ik heb nu bij zowel de woonkamer als zolder 1 ethernet poort beschikbaar. Als ik er een access point op zet kan ik niks bedraad meer aansluiten. Zou 2x de WAC124 van netgear aansluiten dit probleem nou oplossen? Of is dat meer dan alleen een Access point, lijkt erop dat die ook router functies heeft toch (en dan heb je 2x een router in het netwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Of je aan een router de rol van router, ap of node toe wijst, de ethernetpoorten kan je gewoon gebruiken (op de Asus-devices).

Kan je geen 2de kabel trekken tussen woonkamer en meterkast? Dan werkt je initieele idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@AceAlpha ik snap je, ik vind het ook een gemis dat accesspoints geen of weinig poorten hebben (de deco heeft er bv 2 waarvan 1 opgaat aan ethernet backhaul)

Is 1 extra poort niet genoeg dan is een switch van 20 euro is zo gekocht en lost het probleem ook op.

Daarbij wil je accesspoints slim en vrij positioneren in een ruinte voor optimale dekking. Als er dan bv 4 utp kabels naar diezelfde plek moeten wordt t al snel lelijk en beland het accesspoint al snel achter de tv kast met de rest van de kabels, niet goed voor je dekking

Je kunt prima een router als WAC124 kopen en inzetten als accesspoint, dat geeft idd extra utp poorten. Dat is een beetje de manier van de afgelopen 5 jaren geweest op tweakers en het werkt nog steeds prima. Echter is het roamen ene stuk lastiger juist te configureren dan een set die ervoor gemaakt is, een multi ap setup

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 10-11-2020 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
Luc77z schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 06:38:
Of je aan een router de rol van router, ap of node toe wijst, de ethernetpoorten kan je gewoon gebruiken (op de Asus-devices).

Kan je geen 2de kabel trekken tussen woonkamer en meterkast? Dan werkt je initieele idee.
Dit kan wellicht nog wel, ik had nog een loze leiding laten leggen van woonkamer naar meterkast! Even kijken hoe die nu loopt, goddank dat ik die tip van loze leidingen trekken als je verbouwd ergens had gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
laurens0619 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 07:06:
@AceAlpha ik snap je, ik vind het ook een gemis dat accesspoints geen of weinig poorten hebben (de deco heeft er bv 2 waarvan 1 opgaat aan ethernet backhaul)

Is 1 extra poort niet genoeg dan is een switch van 20 euro is zo gekocht en lost het probleem ook op.

Daarbij wil je accesspoints slim en vrij positioneren in een ruinte voor optimale dekking. Als er dan bv 4 utp kabels naar diezelfde plek moeten wordt t al snel lelijk en beland het accesspoint al snel achter de tv kast met de rest van de kabels, niet goed voor je dekking

Je kunt prima een router als WAC124 kopen en inzetten als accesspoint, dat geeft idd extra utp poorten. Dat is een beetje de manier van de afgelopen 5 jaren geweest op tweakers en het werkt nog steeds prima. Echter is het roamen ene stuk lastiger juist te configureren dan een set die ervoor gemaakt is, een multi ap setup
'Roamen stuk lastiger' bedoel je dan dat het lastig is om alles als 1 netwerk te laten functioneren?

Verder had ik ook de Asus setup in gedachte omdat ik de router functie van Ziggo eigenlijk helemaal niet wil gebruiken. Wilde het Ziggo device (Ziggo Connectbox) puur als modem laten functioneren en de router/wi-fi functie van Ziggo gewoon uitzetten. Dit leek eigenlijk heel logisch om te doen, maar heb het nooit uitgezocht/nagevraagd bij Ziggo.

Is het gebruikelijk dat de gemiddelde Tweaker gewoon de Ziggo Connectbox laat functioneren als main router en de rest met AP aansluit? Wel mee eens overigens dat het de simpelste oplossing is, alleen zou ik veel liever de Asus AiMesh als main router gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AerosPhere
Ik heb toevallig gister nog een Zenwifi (CT8) set van 2 nodes/ap's gekocht en geinstalleerd.

Heb nu in de meterkast de ziggo connectbox in bridge modus staan, naast de asus RT-AC68U die ik al had. Deze fungeert nu als router, en de ZenWifi nodes staan in de huiskamer + 1e verdieping.Beide nodes zijn aangesloten met een ethernet kabel voor de backhaul.

In het hele huis nu gewoon 1 netwerk, perfect bereik overal.

Installatie kostte overigens een minuut of 5. gewoon kabeltjes aansluiten, inloggen op de RT-AC68U, laten zoeken naar aiMesh nodes en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
AerosPhere schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:56:
Ik heb toevallig gister nog een Zenwifi (CT8) set van 2 nodes/ap's gekocht en geinstalleerd.

Heb nu in de meterkast de ziggo connectbox in bridge modus staan, naast de asus RT-AC68U die ik al had. Deze fungeert nu als router, en de ZenWifi nodes staan in de huiskamer + 1e verdieping.Beide nodes zijn aangesloten met een ethernet kabel voor de backhaul.

In het hele huis nu gewoon 1 netwerk, perfect bereik overal.

Installatie kostte overigens een minuut of 5. gewoon kabeltjes aansluiten, inloggen op de RT-AC68U, laten zoeken naar aiMesh nodes en klaar.
Even kijken heb je dan:
Meterkast: Ziggo connectbox --> Asus RT-AC68U

En dan vervolgens:
Meterkast naar woonkamer: Asus RT-AC68U --> ZenWifi Node
Meterkast naar 1e verdieping: Asus RT-AC68U --> ZenWifi Node

Als die beschrijving klopt moet ik eigenlijk nog een Asus Router aanschaffen met AiMesh voor in de meterkast?

En Ziggobox in bridge modus, dat betekend dat de routerfunctie uitstaat en daarbij ook het standaard Wi-Fi netwerk dat de box uitzend?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AerosPhere
Juist!

In principe had ik ook één van de ZenWifi nodes als router in de meterkast kunnen zetten. Maar die RT-AC68U had ik een tijdje geleden al gekocht o.a. omdat hij AiMesh ondersteunde.

Je moet in ieder geval altijd 1 AiMesh supported router hebben als basis voor je mesh netwerk. Die kan ook in de woonkamer staan, maar alle andere nodes moeten dan wel in verbinding staan daarmee.

Als de ziggobox in bridge modus staat, fungeert hij dus alleen als modem. Dan zend hij ook geen wifi uit, en je kan dan ook maar 1 LAN port gebruiken (om je router mee aan te sluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
Dank allen, getrokken lessen samengevat voor mijn situatie:

ZiggoBox gaat naar Bridge Modus (Meterkast)

Van ZiggoBox gaat er een ethernet verbinding naar Asus AiMesh AX6100 in Woonkamer (Meterkast naar Woonkamer)

Van Asus AiMesh AX6100 in woonkamer gaat er een ethernet verbinding naar de Asus AiMesh AX6100 op Zolder (Woonkamer naar Meterkast naar Zolder) --> hiervan nog niet zeker of het lukt, kabels trekken moet dan lukken.

Mocht ik ergens vastlopen, dan post ik weer. Mocht iemand in de tussentijd denken, wat een ingewikkelde oplossing dat kan veel makkelijker - laat het gerust weten! Acces Points toch liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
AceAlpha schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:28:
[...]

'Roamen stuk lastiger' bedoel je dan dat het lastig is om alles als 1 netwerk te laten functioneren?

Verder had ik ook de Asus setup in gedachte omdat ik de router functie van Ziggo eigenlijk helemaal niet wil gebruiken. Wilde het Ziggo device (Ziggo Connectbox) puur als modem laten functioneren en de router/wi-fi functie van Ziggo gewoon uitzetten. Dit leek eigenlijk heel logisch om te doen, maar heb het nooit uitgezocht/nagevraagd bij Ziggo.

Is het gebruikelijk dat de gemiddelde Tweaker gewoon de Ziggo Connectbox laat functioneren als main router en de rest met AP aansluit? Wel mee eens overigens dat het de simpelste oplossing is, alleen zou ik veel liever de Asus AiMesh als main router gebruiken.
Ja met roamen bedoelde ik dat het lastiger is om het als 1 netwerk te gebruiken.

Waarom wil je de Asus als router functioneren en de connectbox in modem zetten? Als je dat wilt dan _moet_ inderdaad ieder apparaat achter de router komen te staan en is het meest logische dus een router in de meterkast te zetten. Of dubbele kabels te trekken naar de woonkamer. Maar wat mis je bij de connectbox?

Misschien beter om even terug te gaan naar het begin en uit te leggen wat je wilt bereiken ipv direct te denken aan producten:
- Beter wifi?
- Aantal bekabelde aansluiten per plek?
- Extra router functionaliteiten? (vpn, vlans etc..)?

OVerigens snap ik je keuze voor de Asus AiMesh AX6100 ook niet helemaal. Dit is een zogenaamd mesh kitje met een dedicated backhaul. Mesh kitjes met een dedicated backhaul zijn altijd wat duurder maar zorgen ook voor een betere performance als je de mesh nodes draadloos in je huis plaatst.
Als je ze bekabeld gaat aansluiten dan maak je echter helemaal niet gebruik van de dedicated backhaul en zijn het gewoon dure losse accesspoints geworden :)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 10-11-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15-09 14:37
Ik heb thuis Ziggo Bridge Meterkast --> Asus AX6100 Meterkast --> Asus AX6100 Slaapkamer Boven.
Super blij mee, heb ze met internetkabel met elkaar verbonden, en krijg over de wifi de volle 600/50 mbits. En bereik door het hele huis wat heel fijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
laurens0619 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:53:
[...]

Ja met roamen bedoelde ik dat het lastiger is om het als 1 netwerk te gebruiken.

Waarom wil je de Asus als router functioneren en de connectbox in modem zetten? Als je dat wilt dan _moet_ inderdaad ieder apparaat achter de router komen te staan en is het meest logische dus een router in de meterkast te zetten. Of dubbele kabels te trekken naar de woonkamer. Maar wat mis je bij de connectbox?

Misschien beter om even terug te gaan naar het begin en uit te leggen wat je wilt bereiken ipv direct te denken aan producten:
- Beter wifi?
- Aantal bekabelde aansluiten per plek?
- Extra router functionaliteiten? (vpn, vlans etc..)?
Dat had ik inderdaad beter kunnen omschrijven. Aantal dingen die bereikt moesten worden:
- Goede Wifi dekking door het hele huis
- De internetprovider (ISP) elk moment de deur te kunnen wijzen als het niet bevalt of als er een beter aanbod beschikbaar is (bijvoorbeeld glasvezel in de toekomst). ISP aansluiten op het huidige thuisnetwerk is dan het liefst niet meer dan 1 kabel van modem naar eigen thuisnetwerk.
- Woonkamer: hier moet een Wi-Fi punt en een aantal ethernet poorten (min. 4 is voldoende denk ik)
- Zolder: hier moet een Wi-Fi punt en een aantal ethernet poorten (min. 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
Wesselkoning schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:06:
Ik heb thuis Ziggo Bridge Meterkast --> Asus AX6100 Meterkast --> Asus AX6100 Slaapkamer Boven.
Super blij mee, heb ze met internetkabel met elkaar verbonden, en krijg over de wifi de volle 600/50 mbits. En bereik door het hele huis wat heel fijn is.
Deze optie overweeg ik ook nog als het teveel gedoe lijkt om de kabels te leggen! In eerste instantie ben ik een beetje bang dat een Router in de meterkast dan teveel verlies van Wi-Fi signaal geeft. Maargoed, ongeteste angst omdat er nog niks staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Helder :)

- Mbt router keuze:
5 jaar geleden was dit een prima gedachtengang. Met de komst van IPTV/Voip is de router van de provider echter zon cruciaal/complex apparaat geworden dat vervanging eigenlijk alleen bij Ziggo dit een optie is. Bij glasvezel icm IPTV is vervanging van de provider router bijna niet te doen (ja het kan maar kost veel onderhoud en is vaak instabiel)

- Zorg er tegelijk ook voor dat je switches in je netwerk IGMP snooping kunnen, anders krijg je in de toekomst gedoe met IPTV decoders die niet werken.

- Je hebt dus eigenlijk 2 accesspoints nodig met een 5 poort switch. Helaas hebben de goedkopere setjes vaak maar 2 poorten. De duurdere setjes zoals de Asus hebben inderdaad wel meer poorten. Dit kun je compenseren met een switch maar als je graag alles in 1 apparaat wilt dan moet je of losse routers in ap draaien (zou ik niet doen) of duurdere multi ap sets kopen zoals de asus die je aanhaalde.
Echter zijn 2 accesspoints wel genoeg? Het liefste wil je 5ghz only draaien en dat gaat slecht door verdiepingen heen. Daarom zou ik eerder 3 accesspoints neerzetten, 1 per verdieping.

* Ik zou de ziggo gewoon in router modus laten draaien. Als alles DHCP doet dan is het in de toekomst ook gewoon plug en play. Wel wifi van de ziggo uitzetten
* Ik zou of:
- Een duurdere multi ap set kopen met 2 of 3 accesspoints en ingebouwde switch (zoals de asus die je aanhaalde). Deze in AP mode draaien
- Een goedkopere multi ap set kopen 2 of 3 accesspoints met losse switches (bv tplink deco m4 icm losse tp link switch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
laurens0619 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:06:
Helder :)

- Mbt router keuze:
5 jaar geleden was dit een prima gedachtengang. Met de komst van IPTV/Voip is de router van de provider echter zon cruciaal/complex apparaat geworden dat vervanging eigenlijk alleen bij Ziggo dit een optie is. Bij glasvezel icm IPTV is vervanging van de provider router bijna niet te doen (ja het kan maar kost veel onderhoud en is vaak instabiel)

- Zorg er tegelijk ook voor dat je switches in je netwerk IGMP snooping kunnen, anders krijg je in de toekomst gedoe met IPTV decoders die niet werken.

- Je hebt dus eigenlijk 2 accesspoints nodig met een 5 poort switch. Helaas hebben de goedkopere setjes vaak maar 2 poorten. De duurdere setjes zoals de Asus hebben inderdaad wel meer poorten. Dit kun je compenseren met een switch maar als je graag alles in 1 apparaat wilt dan moet je of losse routers in ap draaien (zou ik niet doen) of duurdere multi ap sets kopen zoals de asus die je aanhaalde.
Echter zijn 2 accesspoints wel genoeg? Het liefste wil je 5ghz only draaien en dat gaat slecht door verdiepingen heen. Daarom zou ik eerder 3 accesspoints neerzetten, 1 per verdieping.

* Ik zou de ziggo gewoon in router modus laten draaien. Als alles DHCP doet dan is het in de toekomst ook gewoon plug en play. Wel wifi van de ziggo uitzetten
* Ik zou of:
- Een duurdere multi ap set kopen met 2 of 3 accesspoints en ingebouwde switch (zoals de asus die je aanhaalde). Deze in AP mode draaien
- Een goedkopere multi ap set kopen 2 of 3 accesspoints met losse switches (bv tplink deco m4 icm losse tp link switch).
Dank voor de uitgebreide toelichting. Ik wist niet dat het bij providers zoveel veranderd was. Wel wat vragen
1) Modem Ziggo als router laten, maar wifi uitzetten. Hoezo de wifi uitzetten, is in de voorgestelde setup toch gewoon een extra wifi punt?

2) Duurde multi AP set met switch (zoals de AX6100 bedoel je toch) zou je dan beide routers als Acces Point instellen en wordt de situatie dan zo dat ze als het ware hetzelfde Ziggo WiFi netwerk uitzenden als Ziggo Connectbox?

Of is dit juist niet zo en is dat de reden waarom je aanraadde Ziggo Connectbox WiFi uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het mooie aan een multi ap/mesh systeem zoals de Asus of Deco is dat:
1.- Er een Wifi netwerk in de lucht is op meerdere accesspoints die juist ingesteld staat voor roaming (zelfde ssid, encryptie/wachtwoord)
2.- Er lagere linkrates worden uitgeschakeld, hierdoor gaat het roamen beter
3.- Er specifieke protocollen (802.11krv) geactiveerd die zorgen voor betere roaming

Als je een los accesspoints zoals het huidige Ziggo gaat toevoegen dan moet je bovenstaande zaken dus handmatig gaan inregelen, anders gaat het als los netwerk gezien worden en werkt roaming slecht. een multi ap set doet dit automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miggel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:20
Hi @AceAlpha hoe is het nu bij je afgelopen?

Ik zit nu met een soortgelijk opstelling. Modem/router in de meterkast (wifi uit). Wifirouter op AP stand (met bedrade verbindingen in woonkamer en ook op zolder. Beide heb ik geconfigureerd als zelfde SSID, alleen switcht ie niet automatisch over naar de beste verbinding als je bv. op de eerste verdieping zit.

Nu wil ik overstappen naar tweak.nl, maar moet ik mijn eigen router regelen. Hiervoor wilde ik dan mijn Asus RT-AC68U gebruiken. Daarnaast een van de Asus AiMesh AX6100 in de woonkemer zetten en de andere op zolder. Volgens mij moet die opstellen dan lukken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
Miggel schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:29:
Hi @AceAlpha hoe is het nu bij je afgelopen?

Ik zit nu met een soortgelijk opstelling. Modem/router in de meterkast (wifi uit). Wifirouter op AP stand (met bedrade verbindingen in woonkamer en ook op zolder. Beide heb ik geconfigureerd als zelfde SSID, alleen switcht ie niet automatisch over naar de beste verbinding als je bv. op de eerste verdieping zit.

Nu wil ik overstappen naar tweak.nl, maar moet ik mijn eigen router regelen. Hiervoor wilde ik dan mijn Asus RT-AC68U gebruiken. Daarnaast een van de Asus AiMesh AX6100 in de woonkemer zetten en de andere op zolder. Volgens mij moet die opstellen dan lukken toch?
Uiteindelijk werkt alles! Dit is nu de oplossing geworden:

Bekabelde verbinding van Zolder naar Meterkast.
2x Bekabelde verbinding van woonkamer naar meterkast.
Met een korte pachtkabel verbind ik dan de verbinding van woonkamer naar zolder door.

Er gaat dus 1x een ethernet verbinding van modem naar woonkamer.
1x een ethernet verbinding van Asus router naar de meterkast terug (deze patch ik door met de aansluiting naar zolder toe)
1x aansluiting van meterkast naar zolder

Wat je voorstelt gaat werken, alleen moet je er dus op letten dat de Asus routers direct met elkaar verbonden zijn met een ethernetkabel. Er moet dus een kabel gaan lopen van je router in de woonkamer naar die van zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miggel
AceAlpha schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:58:

Wat je voorstelt gaat werken, alleen moet je er dus op letten dat de Asus routers direct met elkaar verbonden zijn met een ethernetkabel. Er moet dus een kabel gaan lopen van je router in de woonkamer naar die van zolder.
Ook, dus een indirecte verbinding tussen de 2 AX6100 routers via mijn ASUS RT-AC68U werkt dan niet?

Ik zit wel met een uitdaging om een extra UTP kabel naar de woonkamer te leggen. Heb daar een pvc buisje in de vloer laten leggen (8 jaar terug), maar die was blijkbaar niet breed genoeg om 2 utp kabels te behuizen :(
Dus tenzij die kabels nu dunner zijn geworden wordt dit een uitdaging.

Heb je die kabel in je meterkast gewoon doorgepatcht of zit er een aparaatje tussen?

[ Voor 5% gewijzigd door Miggel op 23-11-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
Miggel schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:45:
[...]

Ook, dus een indirecte verbinding tussen de 2 AX6100 routers via mijn ASUS RT-AC68U werkt dan niet?

Ik zit wel met een uitdaging om een extra UTP kabel naar de woonkamer te leggen. Heb daar een pvc buisje in de vloer laten leggen (8 jaar terug), maar die was blijkbaar niet breed genoeg om 2 utp kabels te behuizen :(
Dus tenzij die kabels nu dunner zijn geworden wordt dit een uitdaging.

Heb je die kabel in je meterkast gewoon doorgepatcht of zit er een aparaatje tussen?
Staat bij jou dan de Asus RT-AC68u in de meterkast? Zoja, dan kan het wel. Vanaf daar beiden AX6100 op aansluiten en je mesh is werkend als het goed is.

Kabel meterkast is gewoon doorgepatcht. In de meterkast komen alle "female" uiteinden van ethernet kabels uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miggel
AceAlpha schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:41:
[...]

Staat bij jou dan de Asus RT-AC68u in de meterkast? Zoja, dan kan het wel. Vanaf daar beiden AX6100 op aansluiten en je mesh is werkend als het goed is.

Kabel meterkast is gewoon doorgepatcht. In de meterkast komen alle "female" uiteinden van ethernet kabels uit.
Ja, die komt dan in de meterkast. Ik ga het proberen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
Miggel schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:08:
[...]

Ja, die komt dan in de meterkast. Ik ga het proberen. Thanks!
Succes! Let er alleen op dat je de Asus router in de meterkast dan instelt als het 'hoofdapparaat' vanaf daar kan je dan de andere routers koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miggel
AceAlpha schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:49:
[...]

Succes! Let er alleen op dat je de Asus router in de meterkast dan instelt als het 'hoofdapparaat' vanaf daar kan je dan de andere routers koppelen.
`

Het werkt! Duurde even, maar draait nu als een zonnetje.
Eerste metingen zijn perfect. Over een weekje over op gigabit internet, ben dan we benieuwd naar de testresultaten.

Heb wel het idee dat mijn ZIgbee Gateway nu wat meer moeite heeft, maar dat moet ik nog uitzoeken.

Nogmaals bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-08 07:39
Goedemiddag,

Inmiddels ben ik ook in het bezit van dit setje, topic doorgelezen en er viel mij op dat als je de background ethernet aan wil sluiten je dit op het plaatje van asus van Lan naar Wan doet.

Ik heb andere routers/ap met elkaar verbonden waar ik koos voor Lan- Lan
Kan iemand mij het verschil uitleggen?

Opstelling wordt dus:
Modem->Router asus en dan de 2e (Lan->wan naar de 2e router/ap) of lan- lan?

Eerste keer dat ik met een mesh setje ga werken vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAlpha
Jojo90 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:27:
Goedemiddag,

Inmiddels ben ik ook in het bezit van dit setje, topic doorgelezen en er viel mij op dat als je de background ethernet aan wil sluiten je dit op het plaatje van asus van Lan naar Wan doet.

Ik heb andere routers/ap met elkaar verbonden waar ik koos voor Lan- Lan
Kan iemand mij het verschil uitleggen?

Opstelling wordt dus:
Modem->Router asus en dan de 2e (Lan->wan naar de 2e router/ap) of lan- lan?

Eerste keer dat ik met een mesh setje ga werken vandaar.
Ik heb de 2e Asus AiMesh unit op m'n wan staan. Dus gaat van lan (Asus aimesh unit 1) -> wan (Asus aimesh unit 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.N.Brinkman
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 15:28
Ik heb sinds kort ook deze set en ik heb het als volgt aangesloten:
Ziggoconnect in de meterkast als router met de wifi uitgeschakeld vanuit daar loopt een ethernetkabel naar de woonkamer en een naar de werkkamer die aangesloten worden op de wan poorten van de AX6100's die in ap mode draaien. Dit werkt perfect hier, ik heb een ethernet backhaul en kan de 5G-2 gebruiken voor ax mode.
Pagina: 1