remote bedienen van een 2-polige switch (DPST)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 09:59
Graag zou ik onze buitenverlichting (en natte ruimtes, zoals badkamer e.d.) kunnen bedienen vanop afstand.
Echter zijn deze allemaal dubbel-polig afgeschermd (dus geen spanning op het lichtpunt als de schakelaar uit staat, in engels ook wel een DPST genoemd).

Ik had liefst kunnen werken met een Shelly, maar voor zover ik kan zien kunnen deze enkel 1-polig schakelen? Eventueel zou ik iets kunnen maken waarbij ik 2 Shelly1's gebruik, maar dat maakt het al een ingewikkeld en duur grapje en moeilijk om in te bouwen achter een schakelaar.

Zijn er andere opties? Of andere merken dan Shelly die wel zoiets aanbieden in hun assortiment, welke ook compatible zijn met hass ?

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deegroller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03 16:46
Ik heb exact dezelfde vraag.
Ik ben op zoek naar een oplossing om mijn Dubbel Polige-schakelaar van mijn espressomachine te vervangen door een 'smart' schakelaar.

Mijn 'go-to' was de Shelly 1PM, maar hier wordt enkel de fase-draad geschakeld en niet de nul.
Ik overweeg nu te gaan hobbien met een een dubbel 5V-relais, en een ESP-01, maar voordat ik dat ga doen, wil ik eerst de 'off the shelf' opties onderzoeken.
Iemand enig idee?

Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 13:52
Al gekeken naar de Shelly 2.5 ?

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even terug naar de basis, waarom? Levert je eigenlijk niets op tegen eenpolig. Waarom niet gewoon de N overbruggen en alleen de L schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deegroller
Septillion schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:06:
Even terug naar de basis, waarom? Levert je eigenlijk niets op tegen eenpolig. Waarom niet gewoon de N overbruggen en alleen de L schakelen?
Omdat zowel de nuldraad als fasedraad worden onderbroken, kan het gehele circuit achter de schakelaar spanningsvrij worden gemaakt. Bij gebruik van een enkelpolige schakelaar is dat niet het geval; de niet-geschakelde nuldraad kan een spanning ten opzichte van de aarde hebben.

Het gebruik van een dubbelpolige schakelaar is gewenst in vochtige ruimten en in situaties waarbij een installatie gegarandeerd spanningsvrij moet kunnen worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deegroller
Juicy schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 07:02:
Al gekeken naar de Shelly 2.5 ?
Jazeker. Echter de Shelly 2.5 is geen dubbelpolige schakelaar, maar een dubbele schakelaar (m.a.w. twee enkelpolige schakelaars in één behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Deegroller Op zich waar, maar voor de toepassing niet nodig :)

Enige plekken waar dubbelpolig schakelen nuttig / verplicht is is(, uit mijn hoofd,) bij hoofdschakelaar, werkschakelaars en wasmachine indien geen aardlek. Voor een espressomachine of verlichting dus niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 03-04-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 09:59
Los van het feit dat in het dit geval misschien niet echt nodig is, vind ik het toch vreemd dat een "slimme" dubbel polige schakelaar eigenlijk niet bestaat ?

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 14:17
je kan toch een relais achter de schakelaar zetten. Deze kan dan 2 polig afschakelen en kan je gewoon remote bedienen. de remote bediening schakelt het relais en deze schakelt dan de fase en nul af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:35

Blokker_1999

Full steam ahead

Cuball schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:57:
Los van het feit dat in het dit geval misschien niet echt nodig is, vind ik het toch vreemd dat een "slimme" dubbel polige schakelaar eigenlijk niet bestaat ?
Omdat we het hier over lichtschakelaars hebben waarbij een dubbelpolige onderbreking zeer zeldzaam is. Meestal alleen terug te vinden in badkamers en buiten. Daarom dat je ook veel minder keuze hebt daarin.

Zelf is bij mij in huis elk lichtpunt dubbelpolig onderbroken. Dit is gedaan met behulp van dubbelpolige relais in de zekeringkast.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:38
directe espHome oplossing voor ~50e:

https://www.athom.tech/bl...lf-lock-relay-for-esphome
Pagina: 1