Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3s_vdv
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-04 13:27
Nu de lange avonden eraan komen,wil ik mijn home-automatisatie project nieuw leven inblazen. De basis van mijn installatie (KNX) staat op orde, maar nu wil ik verder integreren met andere aparaten en slimme diensten.
  • Wat zijn ervaringen, feedback of tips voor de keuze van een (software) integratie platform?
  • Een tijd geleden heb ik geëxperimenteerd met OpenHab, maar op het forum zie ik recent veel dingen passeren over Domoticz. Wat is de beste keuze? Of is er nog een andere aanrader
Achtergrond over mijn situatie en wensen
  • Elektrische installatie gebaseerd op KNX: lichten, zonnewering, weerstation, sturing verwarming
  • Visualisatie (beperkt) via Zennio paneel + app
  • Warmtepomp Ecoforest aangestuurd via Logo, gekoppeld met KNX
  • Ventilatie unit van Zehnder (momenteel niet gekoppeld)
  • 2 omvormers voor zonne-energie van SMA (momenteel niet gekoppeld)
  • Belgische slimme energiemeter van Fluvius (momenteel niet gekoppeld)
  • Slimme speakers van Google en Alexa (momenteel niet gekoppeld)
  • Media/Video op TV via Kodi (LibreElec)
  • Alarminstallatie van Satel (momenteel niet gekoppeld)
  • Automatisch gestuurde gordijnen staan op de planning
  • Oplaadpaal voor elektrische wagen staat op de planning
  • rPi ligt klaar om de software te installeren
Alle info is welkom !

[ Voor 2% gewijzigd door 3s_vdv op 17-11-2020 11:40 . Reden: Aanvulling van de lijst met Satel (Alarm) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
3s_vdv schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:24:
Of is er nog een andere aanrader[/li]
Home Assistant! Dat je die gemist hebt hier :o Volgens mij het grootste / snelste topic hier.

HA heeft afgelopen jaar echt idioot grote stappen gemaakt. Zowel in gebruikersvriendelijkheid en stabiliteit als in snelheid en ondersteuning. Ik draai het nu een goed jaar en ben erg tevreden. Hiervoor wel eens OpenHAB geprobeerd maar daar vind ik de gebruikersvriendelijkheid wel echt achterlopen. Het is vooral aangevlogen als goed opgezet programmeerproject. Op zich prima, maar voor je daarmee echt iets aan de gang hebt viel mij tegen.

Wat betreft een Pi. Wat je ook doet / welke software ook, ik kan je aanraden hem te laten draaien vanaf een SSD ipv een SD-kaart. Sneller maar vooral vele malen stabieler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:56

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Het voordeel van openhab is dat google spraak ook ondersteunt wordt gratis.https://www.openhab.org/addons/integrations/openhabcloud/ Bij de andere diensten heb je vaak nog een 3de partij nodig.

Openhab is wel wat moeilijker dan domticz. Meer programmeren dan klikken. Maar in de volgende versie wordt dit wel aangepakt.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:53
Ik ben fan van Home Assistant maar Domoticz en openhab kunnen ook. Gewoon proberen, het is allemaal vrij te gebruiken. Je kan het zelfs naast elkaar installeren, maar niet tegelijk draaien denk ik want dan gaat de hardware ruzie maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou die pi ingepakt laten en wat fatsoenlijks aanschaffen wat niet op (crashende) sd kaartjes draait, maar op EMMC
AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem."

Node-red en Home assistant en je kan alles maken/aansluiten/uitlezen.
Domoticz heeft ook zijn charme, maar daar doe ik steeds minder mee.

Ik maak ook gebruik van influxdb en grafana om, onder andere, de SMA's uit te lezen.
Dat kan via modbus tcp/ip, maar ik vind SBFspot wat handiger ivm ook direct uploaden naar pvoutput..

Wat ik verder nog uitlees:
- kamstrup warmtemeter via MBus (meterbus)
- mitsubishi Procon A1M via modbus RTU (uitlezing en aansturing)
- Finder 1-en 3-fase kWh meters via modbus RTU en Mbus
- Netatmo weatherstation (cloud)
- wat zwave spul en slimme stekkers
- Philips Hue + zigbee2mqtt
- TPlink HS110 via wifi monitoring en schakeling
- Aton power to heat (via CMI) json
- Ned. slimme meter via P1 kabel
- watermeter met pulsegever
- enz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EsNTP-U3ZjrBXkcNfP2u-4eQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large

Logo! aansturen en uitlezen werkt ook in node-red
Ben nog bezig met een Brink WTW om die in modbus uit te lezen.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2020 19:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik ben zelf ook aan het kijken om in December zo'n projectje te beginnen. Nu nog aan het twijfelen tussen Home Assistant en OpenHab (deze heb ik in het verleden wel gebruikt en best tevreden van.)

Belgische slimme energiemeter van Fluvius (momenteel niet gekoppeld)
-> Die lees ik uit met de HomeWizard P1 meter. Ze hebben ook een API in beta nu.

Slimme speakers van Google en Alexa (momenteel niet gekoppeld
-> Dit is de reden waarom ik ook naar OpenHab neig. Daar kan dit gratis, terwijl er bij HomeAssistant een maandelijkse abonnementskost is voor het gebruik van deze service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3s_vdv
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-04 13:27
-> Dit is de reden waarom ik ook naar OpenHab neig. Daar kan dit gratis, terwijl er bij HomeAssistant een maandelijkse abonnementskost is voor het gebruik van deze service.
Dat is meteen een streepje bij voor OpenHab voor mij ook. Ik ben niet van plan om een maandelijkse kost te betalen.
Thanks voor de tip !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-06 16:57
SonnyBBQ schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:10:
Ik ben zelf ook aan het kijken om in December zo'n projectje te beginnen. Nu nog aan het twijfelen tussen Home Assistant en OpenHab (deze heb ik in het verleden wel gebruikt en best tevreden van.)

Belgische slimme energiemeter van Fluvius (momenteel niet gekoppeld)
-> Die lees ik uit met de HomeWizard P1 meter. Ze hebben ook een API in beta nu.

Slimme speakers van Google en Alexa (momenteel niet gekoppeld
Vandaag met de API bezig geweest van HomeWizard i.c.m. met nodered en publishen mqtt naar openhab. Werkt als een trein.
Ik ben zelf nu 3 jaar bezig met openhab en eerlijk gezegd de andere partijen nooit onder de loep genomen, de behoefte niet en vindt openhab krachtig en voldoet aan mijn smarthome gedachte.
Pagina: 1