Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeskloon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 17:59
Goedendag
Op mijn platdak van mijn garage liggen 6 zonnepanelen.
Maar mijn garagedak is het dakleer heel slecht en moet vervangen worden.
Dus mijn zonnepalen moeten eraf hoe kan ik dat het beste doen zelf afhalen (ben zelf wel handig al zeg ik het zelf)of door het bedrijf doen.
Wat zeggen jullie daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Kan prima zelf.
Zorg wel dat je weet wat je doet: hoe uit/inschakelen en loshalen van kabels, bij terugplaatsen geen grote inductielus leggen, fatsoenlijk aarden, dat soort dingen.

De Groningse beer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-10 14:08
Foto’s maken, eventueel uitprinten en nummeren of teksten bijschrijven. Je kan dan ook tape om de kabels doen en die laten matchen met je foto’s. Neem aan dat het nu juist is aangesloten dus kun je dat zo overnemen. Wil je zaken veranderen dan is nu je kans :)

[ Voor 0% gewijzigd door JL-IP(!) op 09-11-2020 07:10 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:33
Micro omvormers of string omvormer?

Vaak eerst de AC schakelaar op, dan DC, en dan de MC4 verbindingen loshalen.
Kijk ook even in de handleiding van de omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18
Voor het loshalen van de connectoren zijn handige tooltjes te krijgen. Dat zou ik wel aanraden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Of je zet ze tekoop op mp, dan wordt het voor je gedaan, plaats je erna grotere nieuwe.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-10 07:35
blissard schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:29:
Voor het loshalen van de connectoren zijn handige tooltjes te krijgen. Dat zou ik wel aanraden.
Sterker nog. Zonder dit insteek-tooltje krijg je ze niet los zonder ze stuk te maken.
Dit tooltje zat bij mijn omvormer bij. beetje deze vorm =O=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeskloon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-09 17:59
busscherski schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:22:
Micro omvormers of string omvormer?

Vaak eerst de AC schakelaar op, dan DC, en dan de MC4 verbindingen loshalen.
Kijk ook even in de handleiding van de omvormer.
Het is een string omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is prima zelf te doen. Zorg er in ieder geval voor dat je de werkschakelaar of groep in je meterkast afschakelt.

Let op, zo lang er licht op de panelen valt bouwt er zich een DC spanning op in het circuit van de zonnepanelen. Ondanks dat er geen load is vanuit je omvormer, blijft er dus wel een spanning bestaan. Afhankelijk van het aantal panelen in je string kan dit gevaarlijk zijn.

Mijn tip zou zijn om in het donker/bij schemering het dc circuit te onderbreken, dan zit je altijd goed. Het lomaken van connectoren kan met een telefoontang, maar dan heb je wel kans dat je de connector beschadigt, en dat wil je niet. Inderdaad dus even zoeken naar een zgn MC4 tool (uitgaande dat je Staubli, multi-contact connectoren hebt.).

Daarna kun je op je gemak de andere connectoren losmaken en de panelen van het dak halen.

Waar je verder op moet letten:
- probeer netjes te werken. Connectoren, junction boxen (kastje achterop je paneel), en bekabeling in het water kan tot corrosie en gevaarlijke situaties leiden
- let bij het hermonteren om het juist plaatsen van de ballasttegels, netjes opbinden van kabels en connectoren (uv bestendige tie wraps) zodat ze vrij zijn van het dak, draai de panelen niet aan gort in de klemmen, in de handleiding van je zonnepaneel staat met welke kracht je ze moet vastklemmen
- gebruik rubbergranulaattegels onder de voetjes van je frame. dit zorgt ervoor dat je dak niet beschadigt

Al met al geen rocket science, maar neem het wel serieus. Als je met de eerste storm je panelen over straat ziet vliegen of je krijg deze zomer een vlamboog als gevolg van een beschadigde of vochtige kabel/connector ben je verder van huis.

Succes! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 13:18
Pas inderdaad op met loskoppelen van je panelen in zonlicht.
Ik heb mijn installateur een schok zien krijgen van ~600v (string van 10 solar frontier SF-165W panelen in de volle zon in augustus)
Deze ging dwars door zijn dikke isolerende werkhandschoenen heen.
Gelukkig voor hem stond ie op een plat dak.
Hij had er even een paar minuten last van, voordat ie verder kon.

Verder wat de anderen zeggen.
Zorg voor goed gereedschap, maak notities van te voren hoe alles aangesloten zit.
Markeer alles goed. Bijv. waar 2 kabels connecten met elkaar.... op iedere kabel een stuk leukoplast en met watervaste stift een nummer schrijven, zodat je weet dat deze 2 uiteinden bij elkaar horen.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:24
En er dan achter komen dat je de btw niet meer terug kan vragen over de aanschafprijs van je nieuw panelen :). Je kan idd altijd wisselen van energie leverancier maar toch.
Rol-Co schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:31:
Of je zet ze tekoop op mp, dan wordt het voor je gedaan, plaats je erna grotere nieuwe.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:41

Theo

moederbord

Qua techniek stelt het niet veel voor, met een schroevendraaier, een MC4-disconnect tooltje en een ladder kom je een heel eind. In een string kun je de panelen later ook niet zomaar verkeerd aansluiten.

Mijn tip: Als je de panelen echt wil verplaatsen, bedenk dat hoe je ze van het dak gaat krijgen. Een paneel is iets kleiner dan een éénpersoons matras (100x160 cm) en weegt zo'n 25 kilo. Het zijn erg lompe dingen om 'eventjes' met een ladder van het dak te halen, dus bedenk op voorhand hoe je deze panelen van en op de ladder gaat krijgen zonder extra risico. (gebruik bijv een zuignap die glaszetters ook gebruiken om een goed handvat te maken op het paneel) Mogelijk zou een steiger een optie zijn (van de ladder vallen met een zonnepaneel in je hand schijnt niet goed voor een rug/nek/toekomst te zijn)

Verder, de panelen werken ook als ze niet op de omvormer zijn aangesloten. Schakel eerst de 230 volt af. Dan koppel je de panelenstring los van de omvormer, en daarna maak je de stekkerverbindingen pas los. Werk enkel als het droog is buiten, en vergeet niet dat de stekkers altijd onder spanning staan als er licht op de panelen valt! (voorkeur heeft daarom ook het dak op te gaan ls er op de panelen geen zon schijnt) Gelukkig zijn de stekkers veilig, en kun je jezelf niet zomaar onder stroom zetten. Maar een stekker in een waterplas leggen, of met een schroevendraaier in een stekker steken dat is niet aan te raden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:33
Je krijgt alleen een schok als je zowel de plus als de min aanraakt. Een van de twee is geen probleem, dan kan er geen stroom lopen. Hopelijk maakt dit het minder eng. Wel goed de uiteinden afplakken want je raakt er makkelijker per ongeluk 2 aan dan je verwacht.

Ik ken iemand die een klap van 900 V (string van ruim 6 kWp) heeft gehad, probleemloos overleeft (vooralsnog).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18
Laten we de risico’s hier vooral niet bagataliseren. (Dat doen jullie niet, weet ik ook) Er zijn hier voldoende mensen met elektrotechnische opleidingen die weten wat ze doen. Vergeet niet dat er ook prutsers zoals ikzelf rondlopen die van veel dingen maar net voldoende weten.
Bij 600 volt trek je een mooie vonk. Met een beetje vocht hoeft je niet eens het koper zelf aan te raken. Als je bij zo’n grote installatie, vol in de zon, met 2 handen de connector uit elkaar trekt zonder de installatie uit te schakelen, mag je erg blij zijn als je er zonder schade afkomt.
Als de stroom geen schade berokkend, dan doet de val van de ladder / steiger / dak dat wel.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 09-11-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eleet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-10 10:28
Papa Roach schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:55:
Het is prima zelf te doen. Zorg er in ieder geval voor dat je de werkschakelaar of groep in je meterkast afschakelt.

Let op, zo lang er licht op de panelen valt bouwt er zich een DC spanning op in het circuit van de zonnepanelen. Ondanks dat er geen load is vanuit je omvormer, blijft er dus wel een spanning bestaan. Afhankelijk van het aantal panelen in je string kan dit gevaarlijk zijn.

Mijn tip zou zijn om in het donker/bij schemering het dc circuit te onderbreken, dan zit je altijd goed. Het lomaken van connectoren kan met een telefoontang, maar dan heb je wel kans dat je de connector beschadigt, en dat wil je niet. Inderdaad dus even zoeken naar een zgn MC4 tool (uitgaande dat je Staubli, multi-contact connectoren hebt.).

Daarna kun je op je gemak de andere connectoren losmaken en de panelen van het dak halen.

Waar je verder op moet letten:
- probeer netjes te werken. Connectoren, junction boxen (kastje achterop je paneel), en bekabeling in het water kan tot corrosie en gevaarlijke situaties leiden
- let bij het hermonteren om het juist plaatsen van de ballasttegels, netjes opbinden van kabels en connectoren (uv bestendige tie wraps) zodat ze vrij zijn van het dak, draai de panelen niet aan gort in de klemmen, in de handleiding van je zonnepaneel staat met welke kracht je ze moet vastklemmen
- gebruik rubbergranulaattegels onder de voetjes van je frame. dit zorgt ervoor dat je dak niet beschadigt

Al met al geen rocket science, maar neem het wel serieus. Als je met de eerste storm je panelen over straat ziet vliegen of je krijg deze zomer een vlamboog als gevolg van een beschadigde of vochtige kabel/connector ben je verder van huis.

Succes! d:)b
Hoi Papa Roach, super fijn, dank voor de toelichting. Ik wil de het verwijderen van de zonnepanelen uitbestelden, dat lukte niet en met uw instructies zelf gedaan. 45 minuten bezig voor 5 panelen op een veilige manier dankzij de handreiking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:23
het is inderdaad een mooie omschrijving. Ik kan nog 1 ding toevoegen als pv-monteur:

mocht je niet zo'n tooltje hebben en het gaat maar om een paar panelen --> je kunt ook met een kleine tie-wrap de connectorer losmaken. Die MC4-connectoren zitten vast met 2 'haakjes' die je tegelijk naar binnen moet drukken. Dat kan met een mc4-tool, maar dus ook door aan beide kanten een smalle tie-wrap tussen de buitenkant van de connector en het 'haakje' te duwen.
Pagina: 1