Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizencrowd
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-12-2020
Ik heb een externe HDD met foto's erop die ik graag terug wil hebben. Mijn PC (Windows 10) herkent de schijf niet. Ik hoor wel het geluidje wanneer ik hem insteek.

Het gaat om een Celvin Drive M200

Ik heb al enkele dingen geprobeerd maar tot nu toe geen succes.

Door de datasheet van de schijf op te zoeken heb ik ondekt dat deze schijf niet werkt op windows 10. Ik heb hiervoor dus een virtual machine geinstalleerd met daarop windows 7. Wanneer ik hem nu inplug krijg ik in de VM te zien dat hij de nodige drivers aan het zoeken is voor de harde schijf. Na even zoeken zegt windows mij dat ze de juiste driver niet kunnen vinden.
Ik heb het internet al afgezogd en kan geen driver vinden voor de schijf. Ook niet op de website van de fabrikant omdat deze schijf "plug & play" zou moeten zijn.

Op dit moment weet ik niet meer welke opties ik nog heb of wat ik kan doen om de foto's van de schijf te halen. Hopelijk weten andere forumleden hier raad mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:48
Misschien heb je hier wat aan:
Na enige meldingen gekregen te hebben, bij deze hier een enigszins dubieuze link verwijderd

[ Voor 58% gewijzigd door _Dune_ op 10-11-2020 21:01 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:29
Ben(V) schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:32:
Misschien heb je hier wat aan:
knip
Beter wegblijven van dat type sites, deze staat vol met nep drivers. :X

Maar voor USB externe schijf zijn normaal gesproken geen extra drivers nodig, de standaard Windows 7/8/10 massa opslag USB driver moet voldoende zijn.
Beter eerst goed nagaan waar precies het probleem zit?
Spint de schijf wel op?
Andere USB (2.0/3.x) poorten getest?
Test ook op een andere PC?

VM zal ook niet werken als de schijf al niet wordt herkend in de Windows host zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 10-11-2020 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

de eerste hdd waarbij drivers nodig heb, moet ik nog tegen komen :+

probeer eens een linux iso/usb te starten; kijken wat die doet met de hardware

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:29
Als je geen ander systeem hebt om mee te testen is een Bootable USB met Linux of WIinPE inderdaad ook een goede optie.
Hiren’s BootCD PE, Sergei Strelec WinPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 11:32
Die schijf zou gewoon moeten werken.

De virtual machine kan hem misschien niet goed benaderen waardoor windows 7 denk dat hij niet werkt.

Maar staat er wel een partitie op de schijf ?
Wat geeft apparaat beheer aan (staat daar een geel uitroepteken) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:55
In de datasheet staat alleen dat deze drive standaard wordt ondersteund t/m Windows 7.
Dat betekent niet dat hij niet werkt onder Windows 10.

Het meest voor de hand liggende is dat je op je bureaublad een snelkoppeling aanmaakt naar de Celvin.
Vervolgens kies je bij de eigenschappen van de snelkoppeling bij Compatibiliteit voor "Windows 7".
Wellicht kan je de Celvin dan werkend benaderen via deze snelkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En in het allerergste geval: Er zit blijkbaar gewoon een SATAdisk in die behuizing. Die kun je er eens uithalen en kijken of je die wel kan lezen als je 'm direct inplugt. Enige dat dan roet in het eten kan gooien is encryptie van de USBcontroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizencrowd
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik heb ondertussen enkele dingen geprobeerd.

Ik heb nog wat gesleuteld met de VM en nu kan ik de schijf zien bij apparaten en printers. Ik kan de schijf nog niet zien bij de andere schijven en kan deze dus nog niet verkennen.
Als ik op de schijf klik staat er "This device is working properly" maar als ik op de properties van de USB Mass storage device klik staat er "This device cannot start".
Screenshot voor de duidelijkheid:

Afbeeldingslocatie: https://prnt.sc/vgpu8c

Ik heb ook nog de orginele schijf van de computer waar ik weet dat de externe HDD op heeft gewerkt. Het is een schijf met windows XP erop. Ik heb deze gecloned maar als ik deze schijf probeer te booten krijgen ik een bluescreen.

Ik had ook idee om een installatie van windows XP te maken in een VM en dan de drivers die op de orginele schijf staan te kopieren naar de drivers van de VM en dan zo te zien of dit werkt. Ik weet alleen niet waar ik een iso file van Windows XP nog moet vinden deze dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:55
Is de gemakkelijkste en voor je data veiligste oplossing niet om ergens een (oud) harddiskje vandaan te toveren, daar even Windows 7 op te zetten (legaal of niet) en daarmee snel de data te verplaatsen van de Celvin naar een extern USB harddiskje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizencrowd
Ik heb het al geprobeerd op een computer met windows 7. En dan graak ik ook niet verder dan de screenshot die ik hierboven had geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:17

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als ik dit zo lees ligt het probleem eerder bij de hardeschijf zelf en niet zozeer drivers of de Windows versie.

Ik zou eens kijken naar de optie die Terw_dan voorstelde:
TERW_DAN schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:54:
En in het allerergste geval: Er zit blijkbaar gewoon een SATAdisk in die behuizing. Die kun je er eens uithalen en kijken of je die wel kan lezen als je 'm direct inplugt. Enige dat dan roet in het eten kan gooien is encryptie van de USBcontroller.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je kan ook bij de USB gegevens in Windows even kijken naar de device ID info enz, vaak kan je daar ook wel een driver mee vinden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-06 16:29
Wat geeft apparaatbeheer? En herkent schijfbeheer een partitie? Heb ook al aan de hand gehad dat er geen letter werd toegekend en dus niet verscheen in verkenner :p
Pagina: 1