Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

AMD game PC 1440p @ 144hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• icerus
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-07-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen op 1440p @ 144hz

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 1800€

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik :).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Met de nieuwe generatie van AMD wil ik een CPU/GPU systeem van AMD.

Ga je overklokken?
Nope ik overklok niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Wat denken jullie van dit systeem? Is dit future proof? Is de voeding van 650 watt voldoende? En is het geheugen ok kwa timings?

Dit is het systeem dat ik zou willen bouwen:
ASUS Prime X570-P
AMD Ryzen 5 560X
Scythe Mugen 5 PCGH
Radeon 6800XT (wss de MSI versie)
G.Skill DDR4 Ripjaws 2x16GB 3600Mhz [F4-3600C16D-32GVKC] CL16
Samsung 970 EVO 1 TB SS
Corsair RM650x

Alle reacties

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
icerus schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:59:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen op 1440p @ 144hz

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 1800€

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik :).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Met de nieuwe generatie van AMD wil ik een CPU/GPU systeem van AMD.

Ga je overklokken?
Nope ik overklok niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Wat denken jullie van dit systeem? Is dit future proof? Is de voeding van 650 watt voldoende? En is het geheugen ok kwa timings?

Dit is het systeem dat ik zou willen bouwen:
ASUS Prime X570-P
AMD Ryzen 5 560X
Scythe Mugen 5 PCGH
Radeon 6800XT (wss de MSI versie)
G.Skill DDR4 Ripjaws 2x16GB 3600Mhz [F4-3600C16D-32GVKC] CL16
Samsung 970 EVO 1 TB SS
Corsair RM650x
Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om je budget en wat je al had aan te houden. Het gaat natuurlijk nog even onduidelijk zijn voor welke prijs je de CPU en GPU kunt bemachtigen. Het is te verwachten dat het aanbod niet toereikend is met een zeer hoge vraag. Je kunt waarschijnlijk serieus geld besparen door even een paar weken te wachten. Ik zou voor de zekerheid voor een 750 watt voeding gaan, dit scheelt maar ongeveer 10 euro. Een X570 moederbord is absoluut overkill. Voor PCI-e gen 4 support zou ik wel minimaal een B550 moederbord nemen, als ik jou was.

Omdat je het hebt over een MSI videokaart heb ik een MSI moederbord gekozen. Ik heb zelf goede ervaringen met de B450 versie van de Tomahawk. Je kan natuurlijk een euro of 30 a 35 besparen door voor een Asus TUF of Gigabyte Aorus B550 te gaan, beide zijn goede keuzes. (vooral met oog op RGB, maar wellicht dat dit helemaal niet interessant is voor je. Het zit er nou eenmaal meestal op, in deze prijsklasse).

Hoewel de AMD koeler prima is, is de Scythe een goed alternatief. Ik heb als case even een case waar ik zelf eerder in heb gebouwd genomen. Ik vind deze zelf erg fraai en het is een geweldige case om in te bouwen. Dit is natuurlijk erg afhankelijk van smaak, dus til hier niet te zwaar aan. Zie het des noods als placeholder.

De 6800XT is zeker mogelijk in je budget (of een 3080, maar aangezien je het specifiek over AMD had, ben ik daar bij gebleven). Afhankelijk van het prijsverloop hiervan en die van de Ryzen 5000 CPU's kun je dan een 5600X of een 5800X nemen. Als het aanbod een beetje goed is en de prijs niet hoger dan normaal dan past een 5800X wel in je budget (verwacht wordt net iets onder de 500 bij launch), maar gezien de hoge vraag zit hij nu al op de 600 bij sommige aanbieders. De 5800X is dan weer net iets meer future proof. De nieuwe generatie consoles heeft serieus betere CPU's dan de huidige generatie, dus het kan wel eens hard gaan met hoeveel cores de sweet spot is voor games. Ook de 5600X is een prima alternatief, dus je zou ook gewoon die 100 a 200 euro in je zak kunnen steken.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 507,60€ 507,60
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-16GVK€ 77,05€ 77,05
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.133,13

• icerus
Bedankt voor de reactie, vandaag de review gezien van gamersnexus en daar laat hij toch duidelijk zien dat de prijs kwaliteit van de ryzen 7 5800x niet is wat het moet zijn. de +150 euro die hij meer kost en maar een paar % meer frames. Ik wou origineel de 5800x nemen maar na deze video is het een beetje geld verspilling, had meer performance verwacht.
Heb ergens gelezen dat de MSI X570 moederborden hun VRM setup niet zo goed zou zijn als die van Asus.

• Qlimaxxx
icerus schreef op maandag 9 november 2020 @ 00:35:
Bedankt voor de reactie, vandaag de review gezien van gamersnexus en daar laat hij toch duidelijk zien dat de prijs kwaliteit van de ryzen 7 5800x niet is wat het moet zijn. de +150 euro die hij meer kost en maar een paar % meer frames. Ik wou origineel de 5800x nemen maar na deze video is het een beetje geld verspilling, had meer performance verwacht.
Heb ergens gelezen dat de MSI X570 moederborden hun VRM setup niet zo goed zou zijn als die van Asus.
De bang for bucks is waarschijnlijk ook minder. Ik heb dan ook vooral naar je budget gekeken. Je moet trouwens niet raar opkijken als over een paar jaar games nog weer een stukje beter schalen en je met 8 cores en 16 threads betere resultaten haalt dan 6 cores en 12 threads. Je had het immers over future proofing.

Ik adviseer mensen met een wat strakker budget ook vaak om wellicht nu nog voor een B550 + Ryzen 5 3600 te gaan. Dan kun je altijd nog later een 5800X of (als deze uitkomt) een 5700X erin prikken als upgrade. Als je al een 5600X hebt, dan is dat wel weer een erg kleine stap.

Wat betreft de chipset, ik raad je ook aan om voor B550 te gaan en niet voor X570. X570 heeft wel een aantal extra features, maar dat valt best tegen. Zelfs als je ging oveclocken dan hebben B550 moederborden prima VRM's. Je komt misschien wat hoger met een X570, maar ik zie verder geen reden om hier extra geld in te stoppen. Hoe goed de VRM's zijn, wordt vooral cruciaal als je gaat overclocken of er een Ryzen 9 in stopt (12 of 16 cores met veel hoger TDP). De 5600X heeft een TDP van 65 watt, dat is natuurlijk peanuts

Een nadeel van de X570 is dat deze chipsets actief gekoeld moeten worden. Dit doen ze met een kleine fan die lastig te vervangen zijn. Kleine fans moeten snel draaien om fatsoenlijk te koelen en zijn dus best luidruchtig. In het verleden waren er al eens chipsets die actief gekoeld moesten worden en die fans gingen geregeld stuk. Tenzij je dus echt per se een onderscheidende feature van X570 nodig hebt, zie ik niet in waarom je niet beter zou kunnen kiezen voor een B550.

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Check trouwens ook de laatste video op GN m.b.t. 2 vs 4 geheugen modules. Het is dus beter om 4 latjes van 8GB de installeren in plaats van 2x 16GB op dit platform.

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
brederodekater schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:44:
[...]

Check trouwens ook de laatste video op GN m.b.t. 2 vs 4 geheugen modules. Het is dus beter om 4 latjes van 8GB de installeren in plaats van 2x 16GB op dit platform.
Nee, zolang de 16gb modules dual rank zijn (wat waarschijnlijk zo is) werkt het net zo goed als 4 x 8 (die vaak single rank zijn)

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Preau schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:46:
[...]

Nee, zolang de 16gb modules dual rank zijn (wat waarschijnlijk zo is) werkt het net zo goed als 4 x 8 (die vaak single rank zijn)
Check nou maar ;) Single, Dual, Quad terminologie heeft hier niets mee te maken.

YouTube: AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Pe...

[ Voor 5% gewijzigd door brederodekater op 09-11-2020 11:49 ]

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Lees ook even de gepinde reactie van Gamers Nexus ;)

• V1RT
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-03 20:30
Vanaf Ryzen 5800 is er SAM functionaliteit in combinatie met de nieuwe 6xxxx graka’s toch?

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:25

TTLCrazy

Listen to Frankie

V1RT schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:59:
Vanaf Ryzen 5800 is er SAM functionaliteit in combinatie met de nieuwe 6xxxx graka’s toch?
SAM system requirements:

Hardware
AMD 500 Series Motherboards
AMD Ryzen™ 5000 Series Processors
AMD Radeon™ RX 6000 Series Graphics*

Software
AMD Radeon Software Driver 20.11.2 or newer
Latest Motherboard BIOS (based on AMD AGESA 1.1.0.0)

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• icerus
Qlimaxxx schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:38:
[...]

De bang for bucks is waarschijnlijk ook minder. Ik heb dan ook vooral naar je budget gekeken. Je moet trouwens niet raar opkijken als over een paar jaar games nog weer een stukje beter schalen en je met 8 cores en 16 threads betere resultaten haalt dan 6 cores en 12 threads. Je had het immers over future proofing.

Ik adviseer mensen met een wat strakker budget ook vaak om wellicht nu nog voor een B550 + Ryzen 5 3600 te gaan. Dan kun je altijd nog later een 5800X of (als deze uitkomt) een 5700X erin prikken als upgrade. Als je al een 5600X hebt, dan is dat wel weer een erg kleine stap.

Wat betreft de chipset, ik raad je ook aan om voor B550 te gaan en niet voor X570. X570 heeft wel een aantal extra features, maar dat valt best tegen. Zelfs als je ging oveclocken dan hebben B550 moederborden prima VRM's. Je komt misschien wat hoger met een X570, maar ik zie verder geen reden om hier extra geld in te stoppen. Hoe goed de VRM's zijn, wordt vooral cruciaal als je gaat overclocken of er een Ryzen 9 in stopt (12 of 16 cores met veel hoger TDP). De 5600X heeft een TDP van 65 watt, dat is natuurlijk peanuts

Een nadeel van de X570 is dat deze chipsets actief gekoeld moeten worden. Dit doen ze met een kleine fan die lastig te vervangen zijn. Kleine fans moeten snel draaien om fatsoenlijk te koelen en zijn dus best luidruchtig. In het verleden waren er al eens chipsets die actief gekoeld moesten worden en die fans gingen geregeld stuk. Tenzij je dus echt per se een onderscheidende feature van X570 nodig hebt, zie ik niet in waarom je niet beter zou kunnen kiezen voor een B550.
Hmm dan toch mss naar de 5800x en mobo swappen... lastig, we kunnen niet in een glazen bol kijken ivm games die beter werken op 8C dan op 6C. Jammer genoeg.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
dat de prijs kwaliteit van de ryzen 7 5800x niet is wat het moet zijn.
Wat is er mis met de kwaliteit dan?

• Qlimaxxx
Uszka schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:13:
[...]

Wat is er mis met de kwaliteit dan?
Ik denk dat hij bedoelt dat de 5800X 50% duurder is, maar in games niet 50% beter presteert. Qua productiviteit komt het door de cores wel dichter in de buurt natuurlijk, en zodra games beter om weten te springen met meer core, zullen games ook meer die richting in.

Ik heb 2 vrienden met een wat oudere cpu. De ene heeft een i5 3570 (4c 4t) en de andere een 4790 (4c 8t). Die CPU’s ontlopen elkaar op single core niet ontzettend veel, maar de persoon met de i5 loopt toch regelmatig tegen een gebrek aan cores/threads aan, terwijl je met 8 threads nog best goed uit de voeten kan.

Blijft natuurlijk koffiedik kijken hoe zich dat verder ontwikkeld. Nu is bij de meeste games 6 threads het punt waar je niet echt veel winst meer gaat merken zonder een verbetering in architectuur of kloksnelheid. Dat gaat natuurlijk wel opschuiven in de toekomst. Sommige games hebben trouwens al baat bij 8 threads, zeker als je zaken als discord of streaming doet. Voorlopig gaat die 6c 12t nog wel genoeg zijn, maar hoe dat over 3 jaar is?

• icerus
Qlimaxxx schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:47:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat de 5800X 50% duurder is, maar in games niet 50% beter presteert. Qua productiviteit komt het door de cores wel dichter in de buurt natuurlijk, en zodra games beter om weten te springen met meer core, zullen games ook meer die richting in.

Ik heb 2 vrienden met een wat oudere cpu. De ene heeft een i5 3570 (4c 4t) en de andere een 4790 (4c 8t). Die CPU’s ontlopen elkaar op single core niet ontzettend veel, maar de persoon met de i5 loopt toch regelmatig tegen een gebrek aan cores/threads aan, terwijl je met 8 threads nog best goed uit de voeten kan.

Blijft natuurlijk koffiedik kijken hoe zich dat verder ontwikkeld. Nu is bij de meeste games 6 threads het punt waar je niet echt veel winst meer gaat merken zonder een verbetering in architectuur of kloksnelheid. Dat gaat natuurlijk wel opschuiven in de toekomst. Sommige games hebben trouwens al baat bij 8 threads, zeker als je zaken als discord of streaming doet. Voorlopig gaat die 6c 12t nog wel genoeg zijn, maar hoe dat over 3 jaar is?
Dat is idd wat ik bedoel ;). Hmmm elke PC die ik bouw is altijd 5-6 jaar mee gegaan. Mijn huidige is er in december 6. Dan nog even kijken wat de prijzen/beschikbaarheid van de AMD GPU & CPU worden om de eindbalans te maken.
Pagina: 1