Laptop accu laadt niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-09 17:42
De accu van mijn hp spectre laptop laadt niet meer op. Accuduur werd steeds korter tot ie het op een moment helemaal niet meer op de accu deed. Duidelijk leek me, accu kapot. Ik heb de accu vervangen door een yanec accu (schijnt een goed merk te zijn), maar nu laadt ie nog steeds niet op. De accu werkte in eerste instantie wel, maar was waarschijnlijk gewoon (deels) opgeladen toen ik hem kreeg. Hij blijft in Windows op 7% staan. Ik heb in het bios een diagnostische test gedaan en daar komt uit dat de 4e cel op 0V blijft staan. Wat is hier aan de hand? Toevallig een gare vervangende accu gehad of is de adapter kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dat dus. Of de cel is daadwerkelijk kapot of de electronica is toch niet helemaal compatible

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dr_Frickin_Evil schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:52:
Toevallig een gare vervangende accu gehad of is de adapter kapot?
Doe de laptop het wel met oplader? Dan doet de oplader nog genoeg. Opladers gaan, elektronisch gezien, bijna nooit stuk. Kabelbreuk en gebogen pennetjes komen eerder voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Brahiewahiewa schreef op maandag 9 november 2020 @ 04:17:
[...]

Dat dus. Of de cel is daadwerkelijk kapot of de electronica is toch niet helemaal compatible
De accu lijkt volledig hetzelfde en werd aangeraden voor mijn laptop.
sypie schreef op maandag 9 november 2020 @ 06:36:
[...]

Doe de laptop het wel met oplader? Dan doet de oplader nog genoeg. Opladers gaan, elektronisch gezien, bijna nooit stuk. Kabelbreuk en gebogen pennetjes komen eerder voor.
Op de lader doet ie het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 15:33
Het kan zijn dat de 4e cel er simpelweg niet in zit. Wat zijn de specificaties van de accu's? Spanning met name? Vaak zijn ze in 2 uitvoeringen, 11,1 en 14,8V. Dit zijn dan respectievelijk 3 of 4 cellen (vaak ook niet helemaal waar, de meeste accu's hebben 2 cellen in parallel en bevatten dus 6 of 8 cellen).
sypie schreef op maandag 9 november 2020 @ 06:36:
[...]
Opladers gaan, elektronisch gezien, bijna nooit stuk. Kabelbreuk en gebogen pennetjes komen eerder voor.
Nou, dat is niet helemaal waar. Ik heb toch best vaak gezien dat een oplader faalt. Met als gevolg: Klant denkt dat de laptop stuk is en deze wordt weg gegooid. In feite is dan alleen de oplader stuk en op een gegeven moment is ook de accu leeg natuurlijk. Aangezien de accu niet wordt opgeladen, denken veel mensen: Dan maar een nieuwe, deze was toch al niet zo snel/jong meer.

[ Voor 49% gewijzigd door Frank__B op 09-11-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
Ik heb nog eens gekeken, Deze zit erin:
https://www.replacedirect...laptop-accu-4900-mah.html
Dit is de originele HP:
https://www.replacedirect...-laptop-accu-4960mah.html
Volgens mij hetzelfde. Je hebt wel een goed punt voor wat betreft het aantal cellen. Het diagnostische tool geeft aan dat de eindspanning 11064 mV is (ontwerpspanning 11.4V), verdeeld over 4 cellen (3687, 3691, 3687, 0) mV. Dat die laatste 0 mV aangeeft, had ik geinterpreteerd als een fout/defect, maar ik denk dat die cel er uberhaupt niet is.

Dan is me nog niet helemaal duidelijk wat het probleem is. Op de lader doet ie het wel, dan moet het toch de (nieuwe) accu zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-09 15:33
Ik weet uit ervaring dat je bij Lenovo laptops de accu moet kalibreren, anders loop je tegen dit zelfde probleem aan. Je kan met een tool van de fabrikant dit uitvoeren (duurt wel lang). Wellicht dat er voor HP laptops ook zo'n tool bestaat? Die ervaring heb ik niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Oudere HP's hadden een calibratie optie in de bios, geen idee of dit nog het geval is.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
8)7 8)7 Ik heb hem opnieuw aangesloten en inmiddels lijkt de accu het toch te doen. Misschien dat het stekkertje er niet goed in zat, geen idee. :F
Pagina: 1