Ubiquiti - Router nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-06 12:21
Ik wil in mijn woning een stabiel wifinetwerk realiseren voor aantal telefoons, tablets en laptops in huis.

Huidige situatie: Ziggo Connect box (bridge modus) -> Netgear Nighthawk X4S R7800 (router + wifi) -> Unmanaged Switch -> Netgear WNDR3700 (accespoint modus)

Momenteel werkt het roamen tussen beneden en de 1e verdieping niet goed. Het (oude) accespoint wat boven staat, zend vreemd genoeg een sterker signaal uit dan de router beneden, waardoor devices beneden soms met het AP van boven zijn verbonden. Daarom hanteer ik nu 2 SSID's, zodat je handmatig makkelijk kunt switchen op bijvoorbeeld je telefoon.

Dit wil ik dus aanpakken met apparatuur van Ubiquiti. Heb er al een keer eerder mee gewerkt bij ons op kantoor (enkel accespoint), en dat bevalt prima.

Nu was m'n eerste gedachte; ik doe gewoon alles de deur uit, en neem alleen maar spul van Ubiquiti; dus ook een router. Maar ergens voelt dat ook weer overdreven, dus is mijn vraag; heb ik baat bij een router van Ubiquiti of kan ik beter het geld elder spenderen en mijn Netgear R7800 blijven gebruiken (zonder wifi).

Wat ik beneden sowieso bedraad aangesloten wil houden is mijn televisie, playstation, NAS en computer. Op de bovenverdieping is het enkel een IP-camera die ik het liefst bedraad heb aangesloten. Zowel beneden als boven moet er dan dus naast een AP ook nog twee losse switches komen; kan ik daar simpele unmanaged switches voor gebruiken of heb ik ook daar weer voordeel met spul van Ubiquiti?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:23
Ik zou eerst eens kijken of je het met de netgear aan de praat krijgt. Probeer de volgende formule eens
- 2.4 en 5ghz op beide aps een apart ssid
- ssids op beide accesspoints hetzelfde
- wachtwoord en encryptie (bv beide aes en wpa2 only) hetzelfde

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Roaming wordt door je device bepaalt en niet door je accesspoints.
Als je accesspoints veel signaal uitsturen gaat je device niet roamen, maar je device signaal is veel zwakker en die bereikt het accesspoint niet meer.
Gevolg slechte verbinding, maar geen roaming.

Andere apparatuur gaat daar niets aan veranderen.

Beste oplossing is die Connectbox gewoon weer als router/accespoint gebruiken dat is tenslotte een beter device dan die Nighthawk.
En het signaal van die WNDR3700, omlaag brengen.
Als dat niet kan gewoon wat afscherming aanbrengen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Roaming wordt wel degelijk door je AP's beïnvloed. Hoe veel invloed hangt van de software af, maar meestal komt het neer op:

- minRSSI
- Handoff
- extra 802.11 features

Iedereen roept hier altijd dat de client het maar moet doen en dat alle alles met hetzelfde SSID en WPA instellen genoeg is, maar dat werkt gewoon voor geen donder. In de praktijk is dat misschien leuk als je in je eentje met een laptopje door een 2-kamer appartement loopt en dat is het dan ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

johnkeates schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:16:
Roaming wordt wel degelijk door je AP's beïnvloed. Hoe veel invloed hangt van de software af, maar meestal komt het neer op:

- minRSSI
- Handoff
- extra 802.11 features

Iedereen roept hier altijd dat de client het maar moet doen en dat alle alles met hetzelfde SSID en WPA instellen genoeg is, maar dat werkt gewoon voor geen donder. In de praktijk is dat misschien leuk als je in je eentje met een laptopje door een 2-kamer appartement loopt en dat is het dan ook wel.
Dat dus!!

Laat mensen maar eens met VOIP ( = UDP verkeer) toestellen door een huis lopen wat op die manier van een 'dekkend' WiFi netwerk voorzien is >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619

- minRSSI
- Handoff
- extra 802.11 features

Je hebt 2 onderdelen in roaming:
1. Zorgen dat je client zoekt naar een nieuw ap en gaat roamen

2. Zorgen dat het roamen zo snel mogelijk gaat om voip drops te voorkomen

Bij de ts is het probleem de 1e

- Minrssi lost het eerste half op maar het is een botte methode die ik meestal uit zie staan. Beter is min link rates uitschakelen

- handoff, wat is dat voor techniek?

- extra 802.11 features, ik neem aan dat je doelt op 802.11krv? Nou zo magisch is dat niet. Niet alleen staat het spul vaak standaard uit ivm compatibility issues maar het helpt ook alleen bij probleem 2, connection drop beperken

Nee je mag mij uitleggen wat een “enterprise ap” doet om clients te laten roamen. Zover ik weet is dat niets meer dan een goede rf setup, strakke config en lagere linkrates uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Ben(V) schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:10:
Roaming wordt door je device bepaalt en niet door je accesspoints.
Als je accesspoints veel signaal uitsturen gaat je device niet roamen, maar je device signaal is veel zwakker en die bereikt het accesspoint niet meer.
Gevolg slechte verbinding, maar geen roaming.

Andere apparatuur gaat daar niets aan veranderen.

Beste oplossing is die Connectbox gewoon weer als router/accespoint gebruiken dat is tenslotte een beter device dan die Nighthawk.
En het signaal van die WNDR3700, omlaag brengen.
Als dat niet kan gewoon wat afscherming aanbrengen.
Is de connectbox beter dan de Nighthawk? :o Ik weet niet beter dan dat ik sinds jaar en dag als eerste taak zodra ziggo weer met een nieuwe modem komt, aan de lijn hang om dat ding in bridge te zetten. 'Vroeger' was dat in ieder geval je beste kans op een stabiel netwerk.
laurens0619 schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:09:
Ik zou eerst eens kijken of je het met de netgear aan de praat krijgt. Probeer de volgende formule eens
- 2.4 en 5ghz op beide aps een apart ssid
- ssids op beide accesspoints hetzelfde
- wachtwoord en encryptie (bv beide aes en wpa2 only) hetzelfde
2.4 en 5gzh scheiden heb ik nog niet op die manier geprobeerd, dus ga dat direct even proberen!

- minRSSI
- Handoff
- extra 802.11 features

Maar ga ik met 2 Ubiquiti met hetzelfde SSID wel een fijnere ervaring krijgen? Nu was, met hetzelfde SSID, vaak het probleem dat je vol bereik leek te hebben, maar qua browsen kwam er nauwelijks een website doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Een ubiquiti is, op de lage uitgeschakelde link rates na, niets anders dan 2 goed ingestelde accesspoints

Waar het vaak mis gaat is dat het ssid en wachtwoord wel gelijk is, maar de gebruikte encryptievorm niet

En als je hem met 5ghz split vergeet dan niet om in je 5ghz apparaten alleen dit 5ghz netwerk op te nemen en niet het 2.4. Ja dan heb je minder dekking maar daar moet dan evt maar een 3e ap :)

2.4 gaat gewoon te ver vanwaar ook je client met het verkeerde ap verbonden blijft

Verder is een meterkast een verschrikkelijke locatie voor een ap (staat die daar?)
Kun je niet connectbox in router zetten (wifi evt uit) en de nighthawk in de woonkamer als ap?

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 08-11-2020 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:45
De huidige Ziggo modems hebben prima wifi-functionaliteit. De R7800 is ook een heel goed apparaat.
De WNDR3700 daarentegen is wat gedateerd. Ik zou als eerste poging de Ziggo modem eens uit bridge (laten) halen en de R7800 op de eerste verdieping i.p.v. de WNDR3700. Die laatste uit dienst nemen.
Je kan dan verder nog wat spelen met de uitzendsterkte van de R7800.

(Ik heb hier één enkele R7800 onder de trap naar de eerste verdieping en die bied voldoende dekking voor het hele huis, incl. zolder. Ziggo-modem niet in bridge, alleen wifi uitgeschakeld. Alleen het uiterste punt buiten op het terras redt de R7800 nèt niet. In de veranda een EX6150v2 in AP modus gehangen en op 25% zendsterkte ingesteld. Roaming gaat prima.
Huis is eind jaren 40 met stenen verdiepingsvloeren, geen geïsoleerde muren/vloeren.)

[ Voor 47% gewijzigd door Masimo op 08-11-2020 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 08:28
laurens0619 schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:32:
[...]

Nee je mag mij uitleggen wat een “enterprise ap” doet om clients te laten roamen. Zover ik weet is dat niets meer dan een goede rf setup, strakke config en lagere linkrates uit :)
Wat ik ergens een keer tegengekomen ben:
Een degelijke enterprise WiFi controller werkt met virtuele MAC-adressen voor de AP’s. Je cliënt houd namelijk verbinding met een bepaald MAC-adres. As de (vaak dedicated in het L2 netwerk) WiFi-controller ziet dat een cliënt te weinig signaal heeft schuift hij het virtuele MAC-adres door naar een AP dat een beter signaal heeft naar die betreffende client.

Iemand die kan bevestigen dat dit nog steeds zo werkt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb nog even zitten lezen en de controller doet gewoon een disconnect maar dankzij 802.11v kan de client tegelijk ook geïnformeerd worden naar welke ap ze beter kunnen gaan. Dat klinkt wel zinnig

Maar tegelijk heeft de unifi bv geen 802.11v support en toch gaat roamen prima
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-06 16:15
laurens0619 schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:32:
[...]

Je hebt 2 onderdelen in roaming:
1. Zorgen dat je client zoekt naar een nieuw ap en gaat roamen

2. Zorgen dat het roamen zo snel mogelijk gaat om voip drops te voorkomen

Bij de ts is het probleem de 1e

- Minrssi lost het eerste half op maar het is een botte methode die ik meestal uit zie staan. Beter is min link rates uitschakelen

- handoff, wat is dat voor techniek?

- extra 802.11 features, ik neem aan dat je doelt op 802.11krv? Nou zo magisch is dat niet. Niet alleen staat het spul vaak standaard uit ivm compatibility issues maar het helpt ook alleen bij probleem 2, connection drop beperken

Dit is ook juist waar bij de fabrikanten en hun marketing mis gaat . Bij de begrippen seamless roaming en fast roaming zie je nooit dat het zeer belangrijk is dat je AP wel op goede locatie plaatst en goed afsteld.

De intentie van deze software is om de overgang van AP A naar B zo soepel mogelijk te laten verlopen maar als de client hier geen behoefte aan heeft om te schakelen dat gebeurd dit ook niet.
Hierbij is dus locatie en goed afstellen van je AP dus zeer van belang als je de roaming soepel wil laten verlopen.

Mijn Ubiquiti AP kent ook bandsteering maar mijn chromecast (client)die 5GHz ondersteund is stront eigenwijs en blijft op 2,4 GHz hangen terwijl de afstand 3 meter is zonder storingbronnen.
Een 5ghz SSID only heeft de chromecast geforceerd om gebruik te maken van de 5Ghz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Helemaal mee eens, al die marketing is onzin.

Roamen wordt enkel door de client bepaalt en niet door accesspoint, daar kan geen enkele fabrikant van accesspoints iets aan doen.
Zelfs een AP die brut force gebruikt en de client disconnect zou niet werken want die client connect gewoon weer naar hetzelfde AP terug.

En fast roaming is al helemaal onzin als het om "sticky clients" gaat, dat is een standaard die pas in actie komt als er door de client besloten is te gaan roamen.
Als beide zijden (AP en Client) fast roaming ondersteund dan zal het overschakelen naar een ander AP sneller gaan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brentnl
Een korte test lijkt erop te duiden dat het splitsen van 2.4 en 5ghz in losse SSID's wel beter af gaat als ik puur naar mijn telefoon als client kijk. Wat ik tevens ook heb aangepast, is het AP van boven op vaste channels gezet (stond op auto). De R7800-router beneden heeft nu 2.4ghz op channel 1 (5ghz op 36), en het AP van boven channel 6 (channel 44 voor 5ghz).

Maar om nog even terug te komen op mijn TS-vraag; wat is de meerwaarde van een Ubiquiti router tov een connectbox of netgear? Wordt het netwerk er stabieler van? Meer instelopties? Want POE vind je tegenwoordig op meer routers natuurlijk.

En eigenlijk hetzelfde verhaal voor een switch; als ik de connectbox (meterkast) als router zou gaan gebruiken, dan zou de netgear als AP moeten gaan werken benden, maar kom ik poorten te kort, dus is een switch nodig. Omdat vervolgens boven dan een Unifi AP komt te hangen, is het dan vereist om een ubiquiti switch te gebruiken? Of heb ik daar als eenvoudige particulier weinig baat bij en is een unmanaged tp-link switch ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Puur de router los van het WiFi?

Puur meer instelmogelijkheden zoals VLANS gaan draaien of VPN. Stabieler wordt het er neit van.
Je kunt iedere switch ophangen die je wilt, zelfs een tp link switch van 10 euro bij de action is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-06 16:15
Zoals je start post al zegt heb je wifi issues (roaming) en die los je niet op met een betere router.

Routers zijn bedoeld om te routeren naar andere netwerken en het internet, maar vele routers kunnen meer doen omdat het vaak meer alles in 1 apparaten worden. Voordeel hiervan is dat je veel regelt via 1 apparaat/controller en heb je dus meer functies.
De vraag is of je dit nodig hebt ? met je huidige issue zou ik niet de router vervangen aangezien dit niet jou huidige probleem veranderd. Mocht je in de toekomst alsnog meer plannen krijgen dan kan je de router alsnog vervangen.
Tip is wel mocht je een router met POE willen kopen kijk goed of deze wel 802.3 AF/AT protocol ondersteund en geen passive 24volt only.(geld ook voor switches)

Switch kopen kan nooit kwaad dus dat is geen probleem maar zorg er juist voor dat je AP juist plaatst en instelt voor betere roaming.
Pagina: 1