Schade aan interieur gehuurde auto door slijtage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinierf
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-11-2020
Een paar dagen geleden huurde ik een auto van een particulier via het deelplatform SnappCar. Bij het hanteren van de handrem stootte ik tegen de middenconsole. Deze brak af. De kracht waarmee ik er tegenaan stootte stelde niets voor, en het deel brak af zonder herrie/gekraak.
Mijn vermoeden is dat het materiaal van het middenconsole op de plek van de breuk al erg zwak was (of zelfs eerder al gebroken en provisorisch gefixed), en dat mijn stootje de druppel was die de emmer deed overlopen. De auto is uit 2011, dus niet heel oud.

Hoe moet ik dit schadegeval aanpakken? De auto is via SnappCar verzekerd bij Allianz, maar er is een eigen risico van €750. Het lijkt me niet redelijk als ik nu de gehele kosten (tot aan het eigen risico) van het vervangen/herstellen van het middenconsole zou moeten betalen.
Alle hulp/informatie is welkom!

Beste antwoord (via reinierf op 09-11-2020 19:56)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Zonder tegenbewijs heb jij iets gesloopt wat niet van jou is ( niet expres)

En volgens mij heb je 2 opties
1 via de verzekering.
2. Bij een dealer informeren wat het vernieuwen moet, en in overleg op jou kosten laten maken door de eigenaar

Wat is het merk en type van de auto. En kan je via google een afbeelding toveren met wat er stuk ging? Misschien is het 10tjes werk. Of bij een compleet midden deel 1000 euro's werk.

[ Voor 30% gewijzigd door jack zomer op 08-11-2020 20:50 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:16

St@m

@ Your Service

Om heel eerlijk te zijn lijkt mij me dat wel redelijk.
Feit is dat jij iets hebt afgebroken, en als je iets kapot maakt moet je betalen, dat heb je afgesproken.

Edit:
Als je vermoeden is dat het al kapot was moet je het zelf kunnen 'herstellen' naar de staat waar het in was.

[ Voor 26% gewijzigd door St@m op 08-11-2020 20:47 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Zonder tegenbewijs heb jij iets gesloopt wat niet van jou is ( niet expres)

En volgens mij heb je 2 opties
1 via de verzekering.
2. Bij een dealer informeren wat het vernieuwen moet, en in overleg op jou kosten laten maken door de eigenaar

Wat is het merk en type van de auto. En kan je via google een afbeelding toveren met wat er stuk ging? Misschien is het 10tjes werk. Of bij een compleet midden deel 1000 euro's werk.

[ Voor 30% gewijzigd door jack zomer op 08-11-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:48
vastlijmen die handel of op de sloop kijken voor een vervangend exemplaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 19:03

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Over wat voor auto hebben we het? Een middenconsole is niet iets dat zomaar afbreekt.. als we iets meer weten, kan er beter meegedacht worden.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinierf
jack zomer schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:47:
Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Het is een 3-deurs Ford Fiesta uit 2011. Het was de armsteun tussen de voorstoelen, met zo'n klepje/opbergvakje.

Ik zie bij armsteunwebwinkel dat een losse armsteun 6 tientjes kost en eenvoudig is te monteren, dus het hoeft niet duur uit te vallen. Er vanuit gaande dat het zo'n losse armsteun is en niet een groter stuk plastic dat doorloopt richting dashboard oid... Ik heb de auto niet meer bij de hand helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het eigen risico is in de regel een maximum. Als de armsteun inderdaad 6 tientjes kost en met een uur gemonteerd is, dan betaal je ongeveer 150 euro en niet die 750.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
[b]reinierf in "Schade aan interieur gehuurde auto door slijtage". Ik heb de auto niet meer bij de hand helaas.
Dan heb je pech, heb je de schade wel gemeld? Kan je zelf met de eigenaar overleggen?

De afbeelding is een aftermarket deel. Was dit ook exact wat er in die auto zat? Ofe een voorbeeld afbeelding?

Zoja. Nou dan weet je een globaal bedrag. Zonee dan zou het zomaar toch een Ford onderdeel kunnen zijn fabrieks af. En schieten de kosten omhoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
reinierf schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:02:
[...]

Ik zie bij armsteunwebwinkel dat een losse armsteun 6 tientjes kost en eenvoudig is te monteren, dus het hoeft niet duur uit te vallen. Er vanuit gaande dat het zo'n losse armsteun is en niet een groter stuk plastic dat doorloopt richting dashboard oid... Ik heb de auto niet meer bij de hand helaas.
Zo'n after market armsteun is natuurlijk niet hetzelfde als de originele af-fabriek armsteun.

Vind dit eigenlijk wel een interessant vraag, wat als het kapot is gegaan door slijtage?

Hoe zit dat bij andere (technische) schades? Stel de distributietiem breekt of een band klapt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Heb even via marktplaats gekeken naar fiësta's die te koop staan.
In weinig gevallen zit er een armsteun in.

Dus misschien heb je idd mazzel en kost het niet de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:54

Jrz

––––––––––––

reinierf schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:02:
[...]

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Het is een 3-deurs Ford Fiesta uit 2011. Het was de armsteun tussen de voorstoelen, met zo'n klepje/opbergvakje.

Die consoles.. nouja, bakken. Kosten 50 euro. Ik heb ooo zoiets in m’n Corsa. Die is overigens ook gebroken (2010). Ik heb hem zelf maar met 1 seconde lijm gelijmd.

Waarschijnlijk is dit bij jou al gebeurd. Check op lijm resten. De reden dat mijne brak is omdat ik er 2 besta kasten op had leunen

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:54

Jrz

––––––––––––

Xander schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:08:
[...]

Zo'n after market armsteun is natuurlijk niet hetzelfde als de originele af-fabriek armsteun.

Vind dit eigenlijk wel een interessant vraag, wat als het kapot is gegaan door slijtage?

Hoe zit dat bij andere (technische) schades? Stel de distributietiem breekt of een band klapt...
Bij dit soort autootjes van toen was die “aftermarket” steun degene die je geïnstalleerd kreeg vanuit de fabriek. Wordt volgens mij gewoon bij de dealer gedaan. Je kan hem zelf ook weer demonteren als je wil.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-08 11:20

FreakNL

Well do ya punk?

Hoe lomp kun je zijn? Of is het echt inferieure kwaliteit?

Ik heb nog nooit zoiets gesloopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
FreakNL schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:29:
Hoe lomp kun je zijn? Of is het echt inferieure kwaliteit?

Ik heb nog nooit zoiets gesloopt...
Mmm. Ik heb er ook 1 gesloopt. Moest iets uit het deurvak van de passagier hebben.. elleboog op de armsteun. Krak..was een aftermarket ding..

Het fabrieks ding in de huidige wagen, daar kan je op springen ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Valt dit niet gewoon onder jou WA verzekering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 123lodewijk
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
TomsDiner schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:37:
Valt dit niet gewoon onder jou WA verzekering?
WA verzekering vergoed (AFAIK) geen schade aan geleende en gehuurde dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:10

Compizfox

Bait for wenchmarks

TomsDiner schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:37:
Valt dit niet gewoon onder jouw WA verzekering?
Een WA-verzekering dekt alleen schade veroorzaakt met je eigen auto (of ander voertuig), niet auto's van anderen waar je in rijdt.

Misschien dat je dit wel op een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering kunt gooien...

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 08-11-2020 21:41 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-08 17:20
Een Ford Fiesta uit 2011 is nooit af-fabriek met armsteun geleverd. Een af-fabriek gemonteerde armsteun is pas vanaf de facelift (laat 2012) verkrijgbaar. Dealers willen in zo'n geval nog wel eens zelf een universele armsteun monteren, die kosten niet de wereld.

Verder: slopen is kopen, brokken is dokken, daar teken je voor als je een auto huurt. Hoe instabiel die armsteunen ook zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-08 14:20

mark-k

AKA markkNL

Compizfox schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:39:
[...]

Een WA-verzekering dekt alleen schade veroorzaakt met je eigen auto (of ander voertuig), niet auto's van anderen waar je in rijdt.

Misschien dat je dit wel op een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering kunt gooien...
Die dekken eigenlijk nooit schade aan motorvoertuigen, maakt niet uit wat voor schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
123lodewijk schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:38:
[...]

WA verzekering vergoed (AFAIK) geen schade aan geleende en gehuurde dingen.
Geleende dingen kunnen verzekerd zijn. Check je polis.
Echter in vrijwel alle verzekeringspolissen is een uitzondering voor motorvoertuigen.

Check voortaan goed welk deelplatform je gebruikt. Ze hanteren allemaal andere eigenrisicobedragen. Dat gezegd hebbende is een eigen risico van 750 euro hoog, maar niet onredelijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinierf
Bedankt voor alle antwoorden. Ik heb inmiddels met de eigenaar afgesproken dat ik de nieuwe armsteun betaal en hij em erin zet.
Xander schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:08:
[...]

Daar ben ik ook nog steeds wel benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:30
Slijtage is niet gedekt

https://support.snappcar....ekering-?mobile_site=true

Toen snappcar net begon zat er een all risk verzekering bij met 250 eigen risico. Dus wat kreeg je? Piet heeft schade gereden maar zet zn auto op snappcar en “verhuurt” hem aan henk. Henk “rijdt schade” en de verzekering keert aan piet uit zonder impact op verzekering premie. 250 euro was je auto weer gefixt

Dankzij deze mensen is snappcar is de verzekering bij snappcar *iets* minder soepel

https://aftersalesmagazin...ger-eigen-risico-snappcar

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 09-11-2020 20:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
Dus... is het maar standaard risico huurder? :?

edit:
Ah, de link legt het beter uit. Risisco verhuurder dus:
Technische schade wordt niet gedekt door de verzekering van Allianz, aangezien deze schade bijna altijd het gevolg is van ouderdom of ‘slijtage’ van de auto en de huurder hier niet aansprakelijk voor kan worden gesteld. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar om ervoor te zorgen dat de verhuurde auto in goede staat.
Dus, als de handremhendel doormidden breekt bij gebruik: technische schade als gevolg van ouderdom of slijtage, risico verhuurder?

Waarom is een armsteun zo anders?

[ Voor 60% gewijzigd door Xander op 09-11-2020 20:55 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:30
Risico verhuurder denk ik ook

Het gaat denk ik om de professionele inschatting of schade gevolg van slijtage is.

Dat is nooit sluitend maar de kans dat een handremkabel breekt door slijtage vind ik wel groter dan dat t kapot is gegaan door verkeerd gebruik

Andersom vind ik de kans dat een armsteun afbreekt ook groter door verkeerd gebruik dan door slijtage.

helemaal bij die universele dingen, die zitten vaak met 1 schroefje vast en dan is het snel krak bij per ongeluk erop zitten/iets vervoeren. Dat weten die verzekeraars ook :)

https://aftersalesmagazin...ger-eigen-risico-snappcar

Een handremkabel zou ik niet weten hoe ik die bewust kapot zou moeten maken, heul veul handrembochtjes?

Echter een opgebrande koppeling is dat slijtage? Als ik mn auto verhuur en ze kunnen niet schakelen/hangen er een te volle aanhanger achter... het is een slijtage onderdeel maar is geen slijtage

[ Voor 57% gewijzigd door laurens0619 op 09-11-2020 21:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
art. 7:213 BW:
De huurder is verplicht zich ten aanzien van het gebruik van de gehuurde zaak als een goed huurder te gedragen.
art. 7:218 BW:
De huurder is aansprakelijk voor schade aan de verhuurde zaak die is ontstaan door een hem toe te rekenen tekortschieten in de nakoming van een verplichting uit de huurovereenkomst.
art. 7:224 BW:
Indien tussen de huurder en verhuurder een beschrijving van het verhuurde is opgemaakt, is de huurder gehouden de zaak in dezelfde staat op te leveren waarin deze volgens de beschrijving is aanvaard, met uitzondering van geoorloofde veranderingen en toevoegingen en hetgeen door ouderdom is teniet gegaan of beschadigd. Indien geen beschrijving is opgemaakt, wordt de huurder, behoudens tegenbewijs, verondersteld het gehuurde in de staat te hebben ontvangen zoals deze is bij het einde van de huurovereenkomst.
Dus ja, ouderdom en slijtage zijn voor rekening van de verhuurder. Je kunt betogen dat het slijtage is, maar zelfs als het geen slijtage is, is het maar de vraag of je deze schade moet vergoeden. Ik begrijp dat er bij de huur via SnappCar altijd een opnamestaat wordt opgesteld. Hoe duidelijk is die precies? Onduidelijkheden zijn voor risico van de verhuurder.

[ Voor 5% gewijzigd door GlowMouse op 09-11-2020 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:42

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Move naar VV :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Tja, dat is het hele issue met privé verhuur of gebruik van privé zaken voor werk.

Slijtage en (onzichtbare) schade door onkundig gebruik worden niet verrekend op de huurder, snapcar strijkt de winst op, de eigenaar van de auto blijft met de brokken zitten. Wil je dat vantevoren verrekenen in de huurprijs dan verhuur je je auto nooit omdat er altijd mensen zijn die daar nog niet over nagedacht hebben en 'm voor minder verhuren.

Ze hebben nu dus de optie om de huurder te laten betalen als het gehuurde niet in dezelfde staat terugkomt, maar dan moet je alsnog voor en na elke verhuur de auto grondig (technisch) inspecteren om die staat vast te leggen.

De huurprijzen bij daadwerkelijke verhuurbedrijven zijn al ontiegelijk scherp, om daar nog onder te gaan zitten verdwijnt er ergens geld, en dat is niet bij snappcar.
Pagina: 1