Zen 3 build met Aorus Master error codes A6 0d en geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenBentein
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 08:54
Hi iedereen,

Dit weekend begonnen met mijn Zen3 build:
  • Aorus Master x570
  • G.Skill Trident Z RGB 64GB (F4-3200C16Q-64GTZR)
  • AMD 5950X
  • (gebruikte) MSI Radeon RX 480 GAMING X 4GB
  • Samsung 980 Pro
  • Prime-TX-1000
Bij het opstarten krijg ik niks te zien op mijn scherm (no input). Op het MB wisselen codes A6 en 0d zich af, waar ik niet veel wijzer van wordt:
  • A6: Detect and install all currently connected SCSI devices
  • 0d: Reserved for future AMI SEC error codes
RAM staat op QVL, en ook al geprobeerd met 1 & 2 sticks in verschillende slots.

Dan viel mij plots iets vreemd op. De LEDs van de GPU staan aan, maar de fans draaien niet (ook niet bij opstarten). GPU terug in mijn oude pc gestoken en daar werkt deze wel. Als ik daar echter de PCIE 8pin uit trek, blijven de LEDs we aan, maar dan ook geen fans meer.

Heb bij de PSU al verschillende kabels gebruikt, en verschillende aansluitingen op de PSU. Dit zijn wel allemaal 6+2 kabels, terwijl mijn oude pc een volledige 8pin PCIE ( B ) kabel heeft. Helaas niet modulair.

Iemand een idee? :?

Beste antwoord (via RubenBentein op 08-11-2020 22:46)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:33
Dat bord heeft Q-Flash waarmee je het bios kunt updaten zonder cpu. Kijk daarvoor in de handleiding.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Moederbord bios geupdate? Er moet minimaal versie f30 op staan.

Aan de voedingzijde zijn de pci-e kabels 8 pins en niet 6+2 pins. Als je de 6+2 pins connector in de voeding steekt doe je het verkeerd. De 6+2 pins moet in de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenBentein
Ik heb nog niet kunnen kijken wat de BIOS versie is, aangezien ik niks van beeld heb... en dan is het ook moeilijk om een nieuwere versie op te flashen.

De 6+2 zitten inderdaad in de videokaart, en aan de PSU kant inderdaad 8 erin...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dat bord heeft Q-Flash waarmee je het bios kunt updaten zonder cpu. Kijk daarvoor in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-05 23:54
@RubenBentein Kijk even naar 5-1-3 Using Q-Flash Plus op p73.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenBentein
Thanks @Uszka & @biomass!

ik zal inderdaad moeten flashen met Q-Flash+. Ik heb de F31e gedownload en als GIGABYTE.bin op een USB gezet. Zal het morgen proberen (aangezien de CPU er uit moet :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenBentein
De flash goed door geraakt, thanks!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbQOBk3ZAhYiig82EgWiGW_IRa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OI9KU0JYPSEifVOXxVXDth45.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaster004
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-05 16:21
Ik loop hier ook tegenaan, wat moet/mag er allemaal wel.of niet verbonden zijn? Ik heb cpu eruit gehaald, ssd en ram zit er nog in, maakt dat uit? Q flash lampje gaat niet branden.. lampje op usb stick wel. Ik heb er GIGABYTE.bin opgezet, zijn die andere files ook nodig? Kreeg de indruk van niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
TheMaster004 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:48:
Ik loop hier ook tegenaan, wat moet/mag er allemaal wel.of niet verbonden zijn? Ik heb cpu eruit gehaald, ssd en ram zit er nog in, maakt dat uit? Q flash lampje gaat niet branden.. lampje op usb stick wel. Ik heb er GIGABYTE.bin opgezet, zijn die andere files ook nodig? Kreeg de indruk van niet
Je mag alles erop en eraan hebben. Je hoeft alleen de voeding aan te hebben staan waardoor je standby voltage hebt op het moederbord. DE PC NIET AANZETTEN.
Dan prik je in de desbetreffende USB poort de stick erin, fat32 geformatteerd met je BIOS bestand, en druk je de flash knop in voor 3 ~ 5 seconden seconden.

Mocht het niet werken kan je altijd nog een andere USB stick proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenBentein
TheMaster004 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:48:
Ik had op veilig gespeeld en alles er uit gehaald. Maar speelt geen rol als de CPU er uit is volgens mij, want zonder CPU zal er niks met je SSD,RAM,... gebeuren

Enkel de bin is nodig inderdaad. En zien dat je de juiste usb poort neemt.

Dit vond ik een handig YouTube filmpje als je naast de manual nog meer wil zien: YouTube: How To Use Gigabyte Q FLASH PLUS Bios Flash Button

[ Voor 12% gewijzigd door RubenBentein op 30-11-2020 02:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheMaster004
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-05 16:21
Thanks voor de reply! Mijn probleem was een USB stick... ik heb uiteindelijk meer dan een uur allerlei combinaties geprobeerd.. ondertussen hartkloppingen, want geen idee of mijn mobo al gebricked was.
uiteindelijk nieuwe usb stick gebakken.. daarmee werkte het wel, ik zag het Qflash lampje knipperen, ineens werd alles duidelijk. Oude usb stick met een hamer kapot geslagen, weg ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberhank
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-02 12:24
Exact hetzelfde issue gehad gisteravond nadat ik m'n ge-upgrade systeem voor de 1e keer opstartte; toch altijd even schrikken als het dan niet werkt en je die vage error codes A6 en 0d op het op het moederbord voorbij ziet flitsen...
(Gigabyte Aorus Master met AMD Ryzen 5950X, RTX 3080)

Gelukking met de bios update via de Q-Flash methode inderdaad opgelost; wel even wat extra werk om CPU met koeler, GPU, geheugen en SSD weer te verwijderen, maar goed: het werkt ! ;)

[ Voor 10% gewijzigd door cyberhank op 07-12-2020 13:25 ]

Phanteks Enthoo Luxe | Corsair RM1000x SHIFT 80 PLUS Gold | Gigabyte X570 Aorus Master | AMD Ryzen™ 9 5950X | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | MSI GeForce RTX 4090 Suprim X | G.SKILL F4-3600C16D-32GTZN, Samsung 980 PRO PCle 4.0 NVMe M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3ML005B055
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-06-2022

R3ML005B055

snaperniksvan

Hi,

Ik heb ook een Aorus Master x570 met AMD 5900x en RX 6900 XT. Ik krijg een mix van codes, vaak "5A + VGA led aan" of "99 + VGA led aan"... Ik heb mij BIOS naar F33 geupdated maar het probleem blijft zich voordoen. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?
Modbreak:Oude }:O }:O }:O graag in de sloot laten. Enige reden om een oud topic omhoog te schoppen is voortschrijdende inzichten, nieuwe oplossingen. Als je geen oplossinge hebt maar zelf een vraag zit je in zo'n topic verkeerd, al helemaal als je een toaal andere foutmelding hebt dan de TS destijds. Maak liever een eigen topic aan, en volg dan ook de quickstart

[ Voor 45% gewijzigd door dion_b op 15-07-2021 23:35 ]

Computertje: InWin 925 - Aorus Master X570 - AMD Ryzen 5900X - Nvidia RTX3090 - G.Skill 4000 15-16-16-36 32gb - Corsair AX860 - Samsung 970 EVO Plus - EK Acrylic Custom Loop & Blocks - Barrow Distroplate - 100% Noctua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenBentein
De codes die ik zag waren 0d en A6. Dat zijn de typische codes. 5A is “Internal CPU error”. Hopelijk geen kapotte CPU… Maar kan ook een neveneffect zijn van een ander probleem.

Hier had iemand een soortgelijk probleem, ook met een AMD GPU, en daar was de riser een probleem.
Pagina: 1