Wat voor soort 'papier' is dit op mijn dakbeschot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:54
Mijn vraag:
Ik ben van plan de binnenzijde van mijn dak met PIR te isoleren, maar kwam bij het verwijderen van het dakraam het volgende tegen.

Aan de buitenzijde van het dakbeschot zit dit zwarte 'papier'. Het papier is flink verweerd en valt makkelijk uit elkaar. Weet iemand wat het is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MiVr9Uqu0rQNN-tQJ67vTP5dps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCbmriKWTQsGBt36FnbprLsL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_IPxErqyidYOUwLGB78vv5Vn9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuNJvs7Vm3r3ul7zeYjwqHbU.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Woning uit 1954. Gordingen, 18mm dakbeschot T&G, dit papier, latten en pannen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Volgens de asbestinventarisatie bevat het geen asbest. Ik heb allerlei sites over dakbeschot gelezen en lees over glasvlies t/m bitumenpapier (meestal bruin?). Op basis van foto's is het echter moeilijk voor een leek als ik te categoriseren...

Beste antwoord (via MWDKing op 11-11-2020 19:47)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Foto's is ook voor een niet leek lastig ;) ik zou dit categoriseren als bouwpapier. wat een verzamel naam is voor vrij veel. zo bestaat het bv geimpregneerd vezel versterkt etc.

in verreweg de meeste gevallen dampremmend maar dampdoorlatend. in basis (kort door de bocht) dus een kwestie van de binnenkant dampdichter maken dan de buitenkant. Wat de alu buitenlaag van pir opzich al is.(wel letten op de naden) Gezien dat het zoals je aangeeft behoorlijk verweerd is zou ik mij geen zorgen over maken over eventueel te dampdicht zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 11-11-2020 13:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Foto's is ook voor een niet leek lastig ;) ik zou dit categoriseren als bouwpapier. wat een verzamel naam is voor vrij veel. zo bestaat het bv geimpregneerd vezel versterkt etc.

in verreweg de meeste gevallen dampremmend maar dampdoorlatend. in basis (kort door de bocht) dus een kwestie van de binnenkant dampdichter maken dan de buitenkant. Wat de alu buitenlaag van pir opzich al is.(wel letten op de naden) Gezien dat het zoals je aangeeft behoorlijk verweerd is zou ik mij geen zorgen over maken over eventueel te dampdicht zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 11-11-2020 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 16:36

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ziet eruit als Bitumen papier.

Origineel dampdicht, maar half vergaan een stuk damp opener...

Heb 't zelf ook, net zo vergaan als jouw foto.. dampdicht folie aan de binnenkant geplakt, het huis staat er nog, 5 jaar later 🤣

[ Voor 7% gewijzigd door prein2 op 11-11-2020 13:14 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:54
Dank jullie wel!! Ik ga lekker door met isoleren, maar ga op korte termijn toch wel de folie en pannen aan de buitenzijde vernieuwen. Mogelijk ook wat extra isolatie dan aan de buitenkant, maar dat blijft lastig ivm dakkapellen, de buren, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ik denk dat ik @prein2 gelijk ga geven op mijn grotere scherm lijkt het idd op bitume papier. (nu is dat ook bouwpapier ;)) maar ooit was dat idd zo goed als dampdicht.

gezien de staat zou ik mij er nog steeds niet heel veel zorgen over maken, weghalen en een nieuwonderdak zou wel mijn voorkeur hebben :)

[ Voor 28% gewijzigd door twain4me op 11-11-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Lijkt inderdaad op glasvlies Onderlaag.
Werd vroeger vaak onder dakpannen gebruikt.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1