Beste isolatie van ongeveer 5 cm dik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:14
Wij gaan binnenkort onze bovenverdieping en zolder isoleren met glaswol en dampdichte folie.

Nu hebben we bedacht om ook de binnenkant van de voorgevel bij de ramen te doen. Hiervoor hebben we een frame gemaakt welke 6 cm diep is.
Wat zouden jullie hier tussen plaatsen?
Ik zat zelf te denken aan pir met zo'n aluminium laagje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F30Q9ZfNTyJEiADgPpuyDZ_aQ8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEz2oaH3Zf5f2Pw0VH3FgSap.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhFaBfiMD04sHSj6x9JYNiE0bSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDweAQtwU6fnkpdZPHqrfBHT.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:15
PIR ja, zonder twijfel (qua kosten/isolatiewaarde). Edit: heb daarbij niet nagedacht over dampopen vs. dicht, zie reactie van H-W verderop.

Lijstje: https://www.lambda.be/nl/...aarde-van-alle-materialen

[ Voor 99% gewijzigd door Wilke op 08-11-2020 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 22:47
Resolplaat, 10% beter
Vacuüm plaat is nog beter

Ik zou zelf er nog 4 cm opzetten en 10cm resolplaat nemen, dan zit je op een normale nieuwbouwwaarde. Van teveel isoleren kreeg niemand spijt, te weinig is altijd jammer

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
technopeuter schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:57:
Resolplaat, 10% beter
Vacuüm plaat is nog beter

Ik zou zelf er nog 4 cm opzetten en 10cm resolplaat nemen, dan zit je op een normale nieuwbouwwaarde. Van teveel isoleren kreeg niemand spijt, te weinig is altijd jammer
Je tvt gaat wel heel flink door de het plafond met resolplaat vs PIR. Rd + 10% ja, en prijs +120%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-06 19:41
Let wel op dat PIR nauwelijks geluid van buiten tegenhoudt, ik weet niet hoe druk t bij jou in de buurt is, maar let daarop

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 22:47
kabeltjekabel schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:01:
[...]

Je tvt gaat wel heel flink door de het plafond met resolplaat vs PIR. Rd + 10% ja, en prijs +120%
Resol is een natuurlijk materiaal ( bakeliet) dat eenvoudig te composteren is... Ook wat waard

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
kabeltjekabel schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:01:
[...]

Waarvoor staat de afkorting tvt als ik vragen mag ?

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
caspervc schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:09:
Let wel op dat PIRNauwelijks geluid van buiten tegenhoudt, ik weet niet hoe druk t bij jou in de buurt is, maar let daarop
Het huis staat wel aan een redelijk drukke weg, maar dat zijn we inmiddels wel aan gewend. 60 meter achter ons huis loopt ook nog een spoorlijn, waar elk half uur een trein langskomt.
We horen het eigenlijk al niet eens meer.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-06 19:28
Spasm schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:33:
[...]

Waarvoor staat de afkorting tvt als ik vragen mag ?
Tvt = terugverdientijd.
Isoleren is een investering en doe je dus om een lagere energiekost te hebben (en hoger comfort). Hoelang het duurt eer je die investering terug verdient hebt is de terugverdientijd. Hoe korter, hoe beter dus.
Naast kwaliteit en bepaalde eigenschappen (vochtbestendigheid, brandbaarheid, etc.) is er geen esthetisch aspect aan, dus kan je dit m.i. rationeel benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
C.QL schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:41:
[...]

Tvt = terugverdientijd.
Isoleren is een investering en doe je dus om een lagere energiekost te hebben (en hoger comfort). Hoelang het duurt eer je die investering terug verdient hebt is de terugverdientijd. Hoe korter, hoe beter dus.
Naast kwaliteit en bepaalde eigenschappen (vochtbestendigheid, brandbaarheid, etc.) is er geen esthetisch aspect aan, dus kan je dit m.i. rationeel benaderen.
Ah duidelijk! Op deze wand na is het isoleren voor ons 'gratis' omdat we subsidie krijgen van het SNN doordat we mijnbouwschade hebben gehad (Prov. Groningen) en meer dan € 1000,- schade hadden hebben we recht op max € 4000,- subsidie voor energiebesparende maatregelen.
Hiervoor gaan we de bovenverdieping en het dak isoleren en daarna de vloer met tonzon.

Het idee om deze wand ook mee te nemen kwam nadat we goedkeuring gehad hebben van het SNN en die procedure duurt redelijk lang vandaar dat we dit maar zelf gaan financieren, zo groot is de oppervlakte nou ook weer niet.

We houden dan nog ongeveer tussen de € 1000 en € 1300 euro over. Mocht iemand nog een suggestie hebben waar we dat voor zouden kunnen gebruiken dan hoor ik dit graag! Spouwmuurisolatie ben ik geen fan van dus dat is geen optie.

Zit aan hr++ te denken, maar heb nog geen tijd genomen om te kijken wat dit zou gaan kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door Spasm op 08-11-2020 21:54 ]

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-06 17:10
Mijn suggestie: spouwmuurisolatie. :+

Of HR++ glas als je nog enkel glas hebt. (Lijkt me best mogelijk, gezien je nog geen spouwmuurisolatie hebt?) Kijk dan ook gelijk naar de kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
scoobs schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:58:
Mijn suggestie: spouwmuurisolatie. :+

Of HR++ glas als je nog enkel glas hebt. (Lijkt me best mogelijk, gezien je nog geen spouwmuurisolatie hebt?) Kijk dan ook gelijk naar de kozijnen.
;) Nee spouwmuurisolatie gaan we niet doen, te vaak mensen gehoord over vochtproblemen. Ook een bouwvakker in de familie die al bij veel huizen de spouw weer leeg heeft moeten halen. :P .

In de woonkamer zit momenteel dubbel glas.

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34

_Arthur

blub

Spasm schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:05:
;) Nee spouwmuurisolatie gaan we niet doen, te vaak mensen gehoord over vochtproblemen.
Omdat die mensen wel isoleren, maar niet ventileren.

Vergeet niet je constructie door te berekenen anders weet je nog niet of je condensatie (vocht) problemen in je constructie krijgt. Hiermee: https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Spasm schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:05:
[...]

;) Nee spouwmuurisolatie gaan we niet doen, te vaak mensen gehoord over vochtproblemen. Ook een bouwvakker in de familie die al bij veel huizen de spouw weer leeg heeft moeten halen. :P .

In de woonkamer zit momenteel dubbel glas.
Je moet ook niet eerst je buitenspouwblad helemaal dichtverven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

H-W

Kies in dit geval niet voor PIR isolatie, maar voor iets dat dampopen is. Een enkelsteens muur isoleer je het beste met PIR maar een spouwmuur van binnenuit niet. Resolschuim is dan de beste keuze want als je 5 cm glaswol neemt, kan je beter niet isoleren. Dat heeft zo'n beperkte isolatiewaarde dat het de moeite niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-06 21:41
Vaccuum isolatie geeft de beste isolatiewaarde, maar is extreem prijzig. Resol haalt ook ene goede waarde, maar blijft duur. PIR is veel beschikbaar als B-keus (hier en daar een foutje; alu scheurtje, hoekje eruit, etc. makkelijk te herstellen met pur of alu-tape) en daarom de beste bang-for-buck imho. PIR is wel wat milieuonvriendelijker dan bijv. RESOL, maar volgens milieucentraal verdiend een verbeterde isolatie zie ook al ruim terug in termen van milieu (CO2 en materialen bij productie vs. gas/CO2 bij verwarmen) over de levenduurs.

Ook een spouwmuur kan je aan de binnenzijde met PIR isoleren. Stelregel is altijd:
1. Van binnen naar buiten steeds meer dampopen. Dus PIR met ALU en evt extra dampscherm is prima.
2. Luchtdicht; aan de binnenzijde zodat warme lucht niet condenseerd in of achter je isolatie. En aan de buitenzijde omdat je wil voorkomen dat er een luchtstroming over je isolatie gaat. Dat laatste is minder relevant bij PIR, maar meer bij glaswol (denk aan het dragen van een wolle trui als het buiten waait; zonder dun windjasje heb je het alsnog koud).
Pagina: 1