Advies gevraagd over Jaga Hybrid of Briza

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAirwaver
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:55
Hey mede tweakers,

Ik vroeg me af 1 van jullie al ervaring heeft met de Jaga Hybrid of Briza serie?

Ik wil namelijk voor ons huis (waar we vorig jaar vloerverwarming op de begane grond hebben laten plaatsen) het hele huis gaan verwarmen met lage temperaturen (max 40 graden).

We hebben er over nagedacht om de 2 etages boven ook vloerverwarming te laten plaatsen maar doordat we 1,5 jaar geleden daar de vloeren al hebben laten doen (zonde om dit nu al weer te verwijderen) ben ik nu toch aan het kijken naar andere mogelijkheden.

Ik ben uitgekomen bij de Jaga Hybrid en Briza series.
Ik neig nu naar een Briza op onze slaapkamer, want we slapen op de 2e etage en onder een plat dak en zou graag in de toekomst (nog) beter kunnen koelen als er over een paar jaar een warmtepomp wordt geplaatst.
Op de eerste etage dan 3 hybrids met evt in een later stadium de DBH units daar in om ook nog beter te kunnen verwarmen of koelen.

Maar aan jullie de vraag of dit verstandig is (ook omdat al deze opties niet goedkoop zijn) en of 1 van jullie al ervaring heeft met 1 van deze systemen?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 18:04
Geen idee, maar ik heb hier simpele jaga mini's, en die verwarm ik met lage temperatuur en dat gaat echt prima. Dus dan zulle deze geavanceerde units nog wel beter werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-06 07:21
ik heb twee briza's beneden, doen het natuurlijk prima voor verwarmen en koelen (met warmtepomp). Ik heb wel de indruk dat de ventilatoren wel iets meer geluid maken dan de 'gewone' jaga's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:59

Seafarer

XXX

Ik heb een Briza en ben er wel tevreden over. Alleen voor verwarming.Maar de ventilator maakt zeker meer herrie dan een DBE.
Mega nadeel is de prijs (ik heb een schade model gekocht voor weinig) en er zit geen lucht filter in. Geen filter vind ik wel een groot minpunt.

Waarschijnlijk ontkom je er niet aan als je wilt verwarmen en koelen. Want je kunt hiermee onder het dauwpunt koelen, er zit een water opvang bakje met afvoer in.

Er is ook een Brise van Jaga.

Ook al eens gegooled op "convector radiator"? Dan vind je nog betaalbaardere tussen oplossingen.
Ook eens gezocht in Italie, het land van de convector radiator.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:17
Wees je er wel van bewust dat het koelen, niet zoals een airco is. Vanuit verschillende leveranciers heb ik vernomen dat het koelen maximaal tot 5 a 6 graden lager is als de buiten temperatuur.

Wij hebben het zelfde als jouw situatie, minus platdak, en ik heb alles gewoon vervangen door Stada. Je moet ook even kijken voor het geval dat je DBE (of een vergelijkbaar systeem ) wilt gaan gebruiken voor het boosten, dat je wel een Twin variant pakt. De Twin geeft een aanzienlijke bak warmte meer dan een single met DBE met percentueel gezien minder inspanning.

Mogelijk brengt je dit in twijfel, waarvoor mijn excuses, maar ik zou het lullig vinden als je nu iets duurs koopt, waar je later weinig tot geen plezier van kunt hebben.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAirwaver
Seafarer schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:20:
Ik heb een Briza en ben er wel tevreden over. Alleen voor verwarming.Maar de ventilator maakt zeker meer herrie dan een DBE.
Mega nadeel is de prijs (ik heb een schade model gekocht voor weinig) en er zit geen lucht filter in. Geen filter vind ik wel een groot minpunt.

Waarschijnlijk ontkom je er niet aan als je wilt verwarmen en koelen. Want je kunt hiermee onder het dauwpunt koelen, er zit een water opvang bakje met afvoer in.

Er is ook een Brise van Jaga.

Ook al eens gegooled op "convector radiator"? Dan vind je nog betaalbaardere tussen oplossingen.
Ook eens gezocht in Italie, het land van de convector radiator.
Thx voor je uitgebreide antwoord!
Dat van die ventilator is inderdaad wel een groot minpunt aangezien ze op onze slaapkamer komen. Wat is jouw redenatie over die luchtfilter qua nadeel?

We willen in de toekomst écht een stukje gaan koelen als we een warmtepomp aanschaffen. Dus die optie houden we graag open met een hybride systeem.

Ik zag die Vasco Niva Ventilo convector online staan, mooi systeem maar nóg duurder dan de Briza.
Ik denk dat ik qua prijs/kwaliteit het beste voor de jaga hybrid serie kan gaan, ook omdat zoals jullie aangeven de ventilator meer herrie maakt als de dbh units...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAirwaver
RoasteR87 schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:28:
Wees je er wel van bewust dat het koelen, niet zoals een airco is. Vanuit verschillende leveranciers heb ik vernomen dat het koelen maximaal tot 5 a 6 graden lager is als de buiten temperatuur.

Wij hebben het zelfde als jouw situatie, minus platdak, en ik heb alles gewoon vervangen door Stada. Je moet ook even kijken voor het geval dat je DBE (of een vergelijkbaar systeem ) wilt gaan gebruiken voor het boosten, dat je wel een Twin variant pakt. De Twin geeft een aanzienlijke bak warmte meer dan een single met DBE met percentueel gezien minder inspanning.

Mogelijk brengt je dit in twijfel, waarvoor mijn excuses, maar ik zou het lullig vinden als je nu iets duurs koopt, waar je later weinig tot geen plezier van kunt hebben.
Thx voor je uitgebreide reactie! Ik ben me er zeker van bewust dat het inderdaad 4 a 6 graden verschil kan maken tov buiten, maar dat zouden wij al als héél prettig ervaren.
Doordat wij recht onder het platte dak slapen is het in de heetste weken van het jaar behoorlijk warm in onze slaapkamer. Het is dat we 2 balkondeuren tegenover elkaar open kunnen zetten, maar dit geeft weer meer geluidsoverlast....

Thx voor de tip van het DBE-systeem, dat had ik nog helemaal niet gezien! Zeker geen extra twijfel en alle info over de sytemen neem ik graag mee om tot een weloverwogen keuze te komen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:59

Seafarer

XXX

TheAirwaver schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:10:
[...]

Thx voor je uitgebreide antwoord!
Dat van die ventilator is inderdaad wel een groot minpunt aangezien ze op onze slaapkamer komen. Wat is jouw redenatie over die luchtfilter qua nadeel?
Vervuiling tussen de lamellen en dat moet je toch echt wel met een kleine compressor eruit blazen. Bij mij lukt dat niet met de stofzuiger.

Ik had niet verwacht dat een ander merk duurder zou zijn. Of heeft de ene een ingebouwde regeling en is deze bij de ander apart bij te bestellen? 8)7

Als je verder gaat met Jaga neem dan zeker een Twin. Dit zijn eigenlijk 2 convectoren boven op elkaar. Zie foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVcjZxxpntiWekkogfuVyopT8Ig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1