Doly Atmos soundbar aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 11:35
Ik zoek een?
Een Doly Atmos Soundbar die ik in mijn tv meubel kan plaatsen.

Wat is je budget?
Maximaal 1000 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Te genieten van Dolby Atmos geluid bij Dolby Vision films en series op Netflix. Mijn tv is een LG 55CX. Deze heeft een voet van 4 cm hoog. Een soundbar ervoor plaatsen wordt dus lastig. De tv aan de muur hangen vind ik echter ook niet mooi. Dus zou graag de soundbar in mijn tv meubel willen plaatsen. Deze heeft een open ruimte van circa 15 cm. Ik vraag mij alleen af of Dolby Atmos daarom dan nog goed werkt als ik bijvoorbeeld de Sonos ARC aanschaf?

Wat heb je zelf al gevonden?
De TCL TS9030 Ray Danz soundbar
https://www.amazon.nl/TCL...id=pla-911526135722&psc=1

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben niet bekend met het merk TCL. Klinkt als een B merk? Deze soundbar benut op een andere wijze de Atmos techniek en kan daarmee in een meubel staan. Ook uit diverse tests komt hij goed uit de bus (HIFI Test / EISA award).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
TCL is een merk dat gewoon niet bekend is in Europa. Maar daarom niet per se een b-merk. Alleen twijfel ik enorm over ‘een andere wijze de Atmos techniek toepassen’. Het is al niet evident Atmos goed weer te geven via een soundbar in verband met de breedte van het geluid. Dus een soundbar in een kast zetten zou ik nooit doen. Maar dat is uiteraard persoonlijk. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:47

Oekol

waka waka hey hey

Als je hen in de kast wilt plaatsen kun je een soundbar zoeken zonder atmos. Atmos heeft speakers die omhoog gericht zijn. In een kast heb je dus geen effect.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:44

Sick Nick

Drop the top!

Sony heeft er een paar die atmos aan kunnen met alleen speaker naar voren gericht en dan wat software trucjes uithaalt om het op atmos te laten lijken. Als je iets in een kast zet gaat elke andere manier gewoon niet werken omdat speakers die omhoog spelen niet gaan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Atmos en een soundbar zijn simpelweg niet met elkaar te verenigen. Of je de soundbar nu op of in de kast zet. Ja, de marketingafdeling heeft een Atmos-sticker of het product geplakt en ja, een Atmos-audiospoor kan weergegeven worden. Maar van Atmos geluid genieten, zul je niet doen omdat daar extra speakers voor nodig zijn en die heb je niet. Op basis van reflecties zal Atmos geluid gesimuleerd worden. En om die reflecties enigszins te laten werken zul je de soundbar op de kast moeten zetten. Maar écht Atmos geluid, zal het nooit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
S1NN3D schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:11:
Atmos en een soundbar zijn simpelweg niet met elkaar te verenigen. Of je de soundbar nu op of in de kast zet. Ja, de marketingafdeling heeft een Atmos-sticker of het product geplakt en ja, een Atmos-audiospoor kan weergegeven worden. Maar van Atmos geluid genieten, zul je niet doen omdat daar extra speakers voor nodig zijn en die heb je niet. Op basis van reflecties zal Atmos geluid gesimuleerd worden. En om die reflecties enigszins te laten werken zul je de soundbar op de kast moeten zetten. Maar écht Atmos geluid, zal het nooit zijn.
Dat was ook helemaal de vraag niet 🤦🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
stevenleemans schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:21:
[...]

Welke soundbar hij ook aanschaft, het maakt niet uit. Het zal nooit Atmos zijn. Beter focust TS op geluidskwaliteit, aansluitmogelijkheden en eventueel de looks van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stevenleemans schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:21:
[...]

Negatief advies is ook advies. En in dit geval het juiste advies. Doe het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenleemans
Ik zie er geen problemen in om een soundbar te kopen (al dan niet met rear speakers die ook het geluid omhoog duwen) die Atmos gecertificeerd is. Ik doe net hetzelfde. De best scorende Atmos soundbar, want ik moet geen losse speakers meer hebben. Dat is niet clean in mijn interieur. En dat is ook wat de topic starter wil. Hij vraagt alleen of in de kast zetten een no go is.
Dus antwoorden dat een soundbar geen dolby Atmos zou geven is hier irrelevant.

Ik ben sales manager in de automobielsector en geef zelf trainingen aan mijn mensen. Als er een klant komt vragen of hij een pakweg Renault Twingo moet kopen met een benzinemotor of een elektrische variant, dan moeten mijn verkopers ook niet beginnen zeggen dat een Megane veel beter is om mee te rijden.

Maar we wijken teveel af😁.

Ik heb intussen eens gezocht op die TCL, blijkt inderdaad geen slecht toestel te zijn, maar zou hem toch niet in de kast plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
We zeggen niet dat er iets anders/duurder gekocht moet worden. Enkel dat hij niet in de marketing Atmos sticker moet trappen. Deze zegt niets en voegt evenmin iets toe aan de geluidsbeleving. Dat de soundbar beter op in plaats van in de kast kan staan, zal iedereen onderschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
Hoi allemaal,

Ik begrijp de werking van Dolby Atmos en ook de discutabele werking daarvan bij soundbars. Nu is mij ook wel duidelijk geworden dat een reguliere Atmos soundbar in een tv meubel niet gaat werken i.v.m. de verticale speakers.

De TCL soundbar heeft inderdaad de speakers naar voren gericht en sommige Sony modellen hebben dat ook. Maar ik begrijp nu dat die methodiek net zo twijfelachtig is als bij de soundbars met verticale speakers.

De TCL geleidt het geluid naar de zijkanten. Dan zie ik geen belemmeringen als deze vooraan in het meubel staat. Naar de Sony alternatieven ga ik ook zoek. Voor suggesties sta ik zeker open.

Bedankt allemaal tot dusver voor het meedenken!

[ Voor 15% gewijzigd door MrIV op 10-11-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
Sick Nick schreef op zondag 8 november 2020 @ 23:51:
Sony heeft er een paar die atmos aan kunnen met alleen speaker naar voren gericht en dan wat software trucjes uithaalt om het op atmos te laten lijken. Als je iets in een kast zet gaat elke andere manier gewoon niet werken omdat speakers die omhoog spelen niet gaan werken.
Ik kom nu tot twee modellen die mijn inziens in mijn tv meubel kunnen staan:

https://www.expert.nl/sony-ht-zf9

https://www.amazon.nl/TCL...id=pla-911526135722&psc=1

Ik neig naar de Sony vanwege de onbekendheid van het merk TCL. De Sony is echter al een ouder model uit 2018. Welke zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
https://www.rtings.com/soundbar/reviews/sony/ht-z9f

Voor deze zeker geen heel slechte review. TCL model hebben ze nog niet getest.

Rtings is voor mij al steeds de referentie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrIV
stevenleemans schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:25:
https://www.rtings.com/soundbar/reviews/sony/ht-z9f

Voor deze zeker geen heel slechte review. TCL model hebben ze nog niet getest.

Rtings is voor mij al steeds de referentie geweest.
Ja Rtings kijk ik ook altijd even naar. De TCL is inderdaad nog geen review van. Heel jammer :'(
Pagina: 1