Ik snap er niks van (newB)

Pagina: 1
Acties:

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:28
lo,

ik heb met moeite mandrake 8 op me pc geinstalled, hoe weet ik al niet eens meer. Maar hoe kan ik iets (bijv Licq,irc) installeren onder linux bijv zo'n tar.gz bestand, ken hem wel openen in mandrake, maar dan krijg ik zo'n "winzip" schermpje en verders kan ik niks met die bestanden.
als iemand me een beetje op weg kan helpen graag :)

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:12

zwik

randomized

Type in de console: tar zxvf prorname.tar.gz . Met dit commando pak je dus dat .tar.gz bestand uit. ga nu in de directory die net aangemaakt is en kijk of er een README of INSTALL bestandje is. Is zo'n bestandje er, dan raad ik je aan om die eens goed door te lezen. Daar staat als het goed is in hoe je het moet installeren. Veel succes ermee.

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
het is misscien voor in het begin handiger om de rpm packages te pakken!

Verwijderd

gebruik alleen rmp's dat maakt het leven een stuk makkelijker, licq staat er standaard al op maar gebruik anders de mandrake software installer, en voeg dan een mirror toe aan het lijstje en een security mirror.

Maar ga niet met source codes lopen klooien als je niet weet hoe dat werk.

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:28
ok tnx voor het advies, ik ga eventjes kijken of het me lukt, nu heb ik nog een ander vaag probleempje in mandrake:
alle internet pagina's die ik bekijk zijn in zo'n klein lettertype dat ik het niet kan lezen, heb al van alles geprobeerd qua lettertypes en groottes maar geen resultaat.

Verwijderd

welke browser gebruik je dan met mozilla heb ik nergens last van, en je kunt ergens het letter type van die kde browser aanpassen.

• mowgli
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
nog ff een vraagje over licq. Als ik die rpm installeer zeurt ie om depndencies die er niet zijn, maar waar ken ik die vinden?? Het gaat om de volgende

libcrypto.so.0
libssl.so.o

In welke rpm, tarball of wat danook zitten deze files?? :)

Verwijderd

daarom raad ik je aan om het via de mandrake software installeren te doen dan gaat het vanzelf, die staat gewoon op je desktop, de exacte naam ik weet ik effe niet uit mijn hoofd.

Zorg dat je effe een mirror toevoegd, waar de rpm staan, en een security die kun je makkelijk toevoegen omdat je daar een mirror lijst van kunt ophalen. Dan ben je van veel problemen af.

• mowgli
  • Niet online
Ehm voor het geval je op mijn vraag antwoord gaf. Ik draai rh7.1 en heb licq als een rpm..(sorry had ik er ff bij moeten vermelden).

Verwijderd

oh ik zat dan niet goed op te letten , ga effe naar ww.rpmfind.net en zoek daar naar die bestanden die je nog mist en installeer dan eerst die rpm's.

• zomertje
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Op zaterdag 11 augustus 2001 18:14 schreef mowgli het volgende:
nog ff een vraagje over licq. Als ik die rpm installeer zeurt ie om depndencies die er niet zijn, maar waar ken ik die vinden?? Het gaat om de volgende

libcrypto.so.0
libssl.so.o

In welke rpm, tarball of wat danook zitten deze files?? :)
die kun je vinden door te zoeken op http://rpmfind.net/
Als het na installatie van de rpm die je vindt niet lukt, dan moet je een paar linkjes aanmaken van de files gezocht worden naar de files die er staan

lrwxrwxrwx 1 root root 27 Aug 11 00:27 /usr/lib/libcrypto.so.0 -> /usr/lib/libcrypto.so.0.9.6

(gisteren heb ik net dezelfde tip gekregen omdat ik met hetzelfde probleem zat :) )

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1