Slaapkamer aanbouwen | Architect nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 23:00
Beste Tweakers,

Ik ben momenteel aan het oriënteren om een aanbouw te maken aan mijn huis en ben een complete leek, dus kom hier advies vragen.
Ik wil een studie/slaapkamer aan mijn huis bouwen in de lengte (6m diep, 2.3 breed) omdat ik mijn mooie gevel wil behouden, zie onder. De schuur gaat dan plat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrTJ6dVOP8mBPyBQRAaZUwpjxDU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5eKPnnDea2iFmSt0AycvaNff.png?f=user_large

Huidige situatie huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcSkGMAPg-r0OMsH-4C4cqlvbQc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZKdv5aNWpBiaIIPmWL1CMTTu.jpg?f=user_large

Uitbouw die ik voor ogen heb:
A
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16zsvAumbrLEyOUWqC0hsh3S4cM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SeJKnXlDLkFofbxnzvazAFkR.png?f=user_large

B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgPGwRFDTHBmBeMqMz0bZmcLoSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OQUlmEZWI0bjitE2O3WRbQzH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCCZMnBeP50eXZhc5BLquRq_wiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Ay35cn1ceFlHuYzLy6vtXEV.png?f=fotoalbum_large

Dit is ongeveer de stijl die ik voor ogen heb of eventueel houten latten (afhankelijk van de prijs):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiCiqoKkCM2Z6Kdk-KA8GcV26Ok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pPc9QizM6jaApAYZkVCNfgRk.png?f=user_large

Waarschijnlijk moet mijn oude put (en die van buurman) nog worden uitgegraven om een goede fundering te kunnen plaatsen. Dit moet ik laten checken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UktTo4twGePvnJCPO-Ah6XVE58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Udc9w9xVbAALla5yc6chEFqw.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is nu of ik een architect nodig heb of constructeur die ook mee kan denken met het ontwerp? Het lijkt me een redelijk simpele uitbouw, maar wil wel dat het goed gebeurd en iemand die meedenkt met het ontwerp en situatie, zoals de mogelijke put (huis van 100+ jaar oud) Wat zouden jullie doen en wat is eventueel het prijsverschil tussen de 2 opties?

Bedankt alvast _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door maxkranendijk op 08-11-2020 18:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-05 21:05
Je hebt niet perse een architect nodig, wel constructeur, maar als ik even mijn ongevraagde advies mag geven. Hoe wil je een bed plaatsen in een ruimte van 2,25 breed min 2x spouwmuur met isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Het is met name een studeerkamer ( + gast slaapkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
atsan schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:06:
Je hebt niet perse een architect nodig, wel constructeur, maar als ik even mijn ongevraagde advies mag geven. Hoe wil je een bed plaatsen in een ruimte van 2,25 breed min 2x spouwmuur met isolatie?
De breedte is ongeveer 2.36m, afhankelijk van de bouw blijft er dus minimaal 2.10m over neem ik aan. Dat soort zaken wil ik dus ook checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-05 21:05
2,36 min 0,35 min 0,3 is eerder 1,7 breed

Uitgaande van 1x spouwmuur en 1x muur met hout afwerking/andere plaatmateriaal aan buur zijde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@maxkranendijk Haal je adres even uit je plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:38
Even los van de technische zaken, gaat de gemeente hier een akkoord op geven? juist omdat het huis van die karakteristieke gevels heeft? Ik wens je veel succes, maar mijn persoonlijke mening (de je natuurlijk volkomen mag negeren) is dat een uitbouw zoals deze eeuwig zonde is van het huis..

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Djampire schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:22:
Even los van de technische zaken, gaat de gemeente hier een akkoord op geven? juist omdat het huis van die karakteristieke gevels heeft? Ik wens je veel succes, maar mijn persoonlijke mening (de je natuurlijk volkomen mag negeren) is dat een uitbouw zoals deze eeuwig zonde is van het huis..
Ja 50% van de tuin mag bebouwd worden. Ik heb wel een vergunning nodig (is niet nodig tot 4m diep), die krijg ik wel. Ik heb al checkt. Zie onder voorbeelden van andere tuinen. Elke m2 telt in het centrum van een stad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTiH_zRUJQUwY6gpnqva6o_pyd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqttOA4HzRW9XpCCbhC2RnZP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hItldC0QBhnqMmhDRe8t-9GV2gI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRyaJGNYucHE0aZF6RGBzWDZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
atsan schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:14:
2,36 min 0,35 min 0,3 is eerder 1,7 breed

Uitgaande van 1x spouwmuur en 1x muur met hout afwerking/andere plaatmateriaal aan buur zijde
Ik ga dus op zoek naar een zo dun mogelijke variant die redelijk isoleert. Ik weet (nog) niet of de muur gedeelte op de schutting (+ stenen muur) komt de staan die er nu al is wat ook weer ruimte scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-05 13:14
maxkranendijk schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:34:
[...]

Ja 50% van de tuin mag bebouwd worden. Ik heb wel een vergunning nodig (is niet nodig tot 4m diep), die krijg ik wel. Ik heb al checkt. Zie onder voorbeelden van andere tuinen. Elke m2 telt in het centrum van een stad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan altijd een vooroverleg indienen bij de gemeente om het zeker te weten. Kost je 600-700 euro.

Ik ben zelf architect en het klopt wat je zegt dat je 50% mag bebouwen van je achtererf en tot 4 meter vergunningsvrij. Echter kan je ook wel tot 6 meter vergunningsvrij, is maar net hoe je de aanbouw indeelt ;) Ik zoek dit met enig regelmaat uit voor mijn opdrachtgevers.

Een architect inhuren is niet perse goedkoop, maar kan je wel beter resultaat opleveren dan als je gewoon een aannemer en/of een tekenbureau inhuurt.

[ Voor 8% gewijzigd door invine op 09-11-2020 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:28

Yucon

*broem*

Op deze manier breek je de genoemde mooie gevel in tweeën. Ik twijfel wat er dan nog van over is. Heb je overwogen om de uitbouw over de hele breedte te maken en opnieuw een gevel in dezelfde stijl aan de uitbouw te bouwen?

Kun je de uitbouw eventueel tot zeg maar 1,5 verdieping hoogte maken? Dus tot aan de rand van het huidige schuine dak? Dan heb je ook voldoende hoogte om je uitgebouwde gevel in dezelfde stijl mooi te uit te laten zien.

Of je zet hem los het huis in plaats van de schuur. Dat kan ook altijd nog. Het is niet zo dat je een keuken wil uitbouwen ofzo.. voor waar je het voor wil gebruiken maakt het eigenlijk niet gek veel uit of het aan het huis vastzit of niet.

[ Voor 54% gewijzigd door Yucon op 09-11-2020 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:40

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik denk zelf dat het heel erg zonde is. Het gaat je sowieso echt een hoop geld kosten, zéker in deze tijd. Dus ik zou ook uitzoeken of de waardevermeerdering in verhouding staat tot de prijs.
Je maakt trouwens een hele smalle, niet al te praktische ruimte.
Je houdt weinig tuin over, en zit dan tegen een muur aan te kijken.
En het aanzicht van je gevel wordt er ook niet beter op.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:53
invine schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:37:
[...]

Je kan altijd een vooroverleg indienen bij de gemeente om het zeker te weten. Kost je 600-700 euro.

Ik ben zelf architect en het klopt wat je zegt dat je 50% mag bebouwen van je achtererf en tot 4 meter vergunningsvrij. Echter kan je ook wel tot 6 meter vergunningsvrij, is maar net hoe je de aanbouw indeelt ;) Ik zoek dit met enig regelmaat uit voor mijn opdrachtgevers.

Een architect inhuren is niet perse goedkoop, maar kan je wel beter resultaat opleveren dan als je gewoon een aannemer en/of een tekenbureau inhuurt.
De kosten van een vooroverleg scheelt enorm per gemeente. Gemeente waar ik werkzaam ben is het bijvoorbeeld maar 50 euro. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:29
Het is relatief weinig ruimte voor veel geld. Je hebt een vergunning nodig, niet persé een architect. Wel iemand die goede tekeningen voor je kan maken (tekenbureau) en goed nadenken wat je wilt. Een architect kan je daarbij helpen.

Ik vraag me af
- hoe je uitkomt bij de openslaande deuren (lijkt me cruciaal)
- hoe je regenwater af gaat voeren
- hoe je op de erfgrenzen uitkomt (hebben buren ook uitbouwen? kan je goede aansluitingen maken of is het complex?)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 19:42
Een aantal tweakers merkt op dat het weinig ruimte voor veel geld is.
Dit zou zomaar Haarlem kunnen zijn, dan is rond de 5000E/m2 niet gek.
Dit soort verbouwingen in stadscentra verdienen zichzelf al terug voordat het idee van de uitbouw uberhaupt ontstond.

Verder vraag zou ik TS zeker adviseren een architect in de arm te nemen, aangezien er waarde wordt gehecht aan de mooie achtergevel. Een architect zit er op, en heeft ervaring hoe die schoonheid het beste behouden kan worden. Wellicht is het inderaad mogelijk om wel over de volle breedte en hoogte tot de dakgoot uit te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
Nee, dit is Utrecht, Abstede. Ten oosten van het centrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
caspervc schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:10:
Nee, dit is Utrecht, Abstede. Ten oosten van het centrum
Bijna correct --> Schildersbuurt. m2 prijs is hier tussen de 5500 en 6000(+) euro hier. Ik verwacht dat de aanbouw rond de 40k gaat kosten voor +- 13 a 14m2.

Hoeveel kost een architect ongeveer voor het tekenen en meedenken voor deze relatieve makkelijke aanbouw?

(overige berichten antwoord ik later vandaag. Dank voor de feedback en het meedenken tot nu toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Yucon schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:50:
Op deze manier breek je de genoemde mooie gevel in tweeën. Ik twijfel wat er dan nog van over is. Heb je overwogen om de uitbouw over de hele breedte te maken en opnieuw een gevel in dezelfde stijl aan de uitbouw te bouwen?

Kun je de uitbouw eventueel tot zeg maar 1,5 verdieping hoogte maken? Dus tot aan de rand van het huidige schuine dak? Dan heb je ook voldoende hoogte om je uitgebouwde gevel in dezelfde stijl mooi te uit te laten zien.

Of je zet hem los het huis in plaats van de schuur. Dat kan ook altijd nog. Het is niet zo dat je een keuken wil uitbouwen ofzo.. voor waar je het voor wil gebruiken maakt het eigenlijk niet gek veel uit of het aan het huis vastzit of niet.
Zie onder de optie om geheel uit te bouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxgIIPUfpom3ru2qG_No6rsNXnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qNU1rntsHIXfM1oW5aQSSSuY.png?f=user_large

Het nadeel is dat dit een stuk duurder wordt (ook aanpassingen in mijn huidige woonkamer nodig) en ik niet concreet een extra kamer krijg, wel een soort van voorkamer. Vooral extra ruimte in de keuken / eetgedeelte.

Een uitbouw van 1.5e verdieping hoog krijg ik denk ik geen vergunning voor en weet niet wat ik dan met de ruimte moet/kan doen.

Ik zit nu te denken aan zo'n soort stijl (+ mos dak), ik wil wel een design hebben met smalle muren, zodat ik minimaal 2.10 breedte over houd. Ik heb nu enegie label F (bijna E, na mijn vloerisolatie), dus mijn uitbouw hoeft ook niet perfect geisoleerd te worden, d (of c) zou prima zijn. Maar wellicht kan een architect nog iets veel mooiers/beters bedenken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P591H94wffXUG8QpAOu1CcO-J04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uNvie45IKlDZvD4vTUXACheS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
Ik zou het gelijk aangrijpen om je begane grond vloer eruit te halen (uitgaande van balkenvloer), te isoleren, (schuim)beton te storten en vloerverwarming in je woning+uitbouw aan te leggen als je voor optie 2 gaat (brede uitbouw over hele breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
caspervc schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:34:
Ik zou het gelijk aangrijpen om je begane grond vloer eruit te halen (uitgaande van balkenvloer), te isoleren, (schuim)beton te storten en vloerverwarming in je woning+uitbouw aan te leggen als je voor optie 2 gaat (brede uitbouw over hele breedte.
Eens, dat zou een optie kunnen zijn. Maar dan is het geen simpele uitbouw/aanbouw meer en wordt het snel 80+ k en meerdere maanden verbouwing. Ik zie het nu als een groot voordeel dat ik enkel 1 extra ruime aanbouw, waardoor ik hopelijk maar 1 maand in de rotzooi ellende zit en misschien tijdelijk niet in mijn woning zijn kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-05 21:31

gakkethijs

niks

Ik ben het met de rest eens. Zoek een architect of een tekenbureau die je helpt met het uitwerken van je plannen. Een goed uitgewerkt ontwerpt helpt je om een correct prijs bij een aannemer te krijgen. Deze kan door minder risico opslag ook lager zijn.
Naast bedrijf/iemand die het bouwkundige doet is een constructeur voor de fundering en geveldoorbraak vereist voor de vergunning, prijsvorming en je veiligheid.
Wil je intern de meeste ruimte creeren zou ik zelf niet voor een gemetselde wand gaan. Een spouwmuur is snel
10cm (metselwerk), 4cm luchtspouw, 10-15cm(isolatie), 10-15cm (baksteen, kalkzandsteen,oid). Een goede oplossing kan een sip paneel met gevelbekleding zijn (planken of plaatmateriaal). Dit zou waarschijnlijk de meeste ruimte opleveren. Tevens de vloer in je woonkamer aanpakken is geen gek idee van... Je zou dit als laatste kunnen doen in de renovatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:53
Even een out of the box oplossing. Kan je je huidige schuurtje niet ombouwen/vergroten tot kantoor en daar gewoon een slaapbank inzitten voor eventuele gasten. Het werkt op zich wel fijn als je je even kan afsluiten. Zo hoef je je gevel niet te veranderen, houdt je je tuin in de huidige staat, een stuk goedkoper en heb je toch je extra m2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
maxkranendijk schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:27:
[...]

Ik zit nu te denken aan zo'n soort stijl (+ mos dak), ik wil wel een design hebben met smalle muren, zodat ik minimaal 2.10 breedte over houd. Ik heb nu enegie label F (bijna E, na mijn vloerisolatie), dus mijn uitbouw hoeft ook niet perfect geisoleerd te worden, d (of c) zou prima zijn. Maar wellicht kan een architect nog iets veel mooiers/beters bedenken:
Hier maak je trouwens een grote denkfout. Je bent verplicht bij nieuwbouw (zeker met vergunning, vergunningsvrij kan je nog wta rommelen ;-) )aan het bouwbesluit te voldoen.
Dus minimaal RC=4,5 voor de wanden en RC=6 voor het dak. Je gaat dus een super geisoleerde uitbouw aan een slecht geisoleerd huis zetten. Daarom: pak het wat groter aan, en pak iig je vloer mee. Dan heb je in ieder geval één doorlopende, warme, toekomstbestendige vloer. Kan je daarna langzaam de rest van je huis aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 09:27
rbaidjoe schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:08:
Een architect zit er op, en heeft ervaring hoe die schoonheid het beste behouden kan worden.
Mwoah, er zijn veel architecten die beter vakkenvuller hadden kunnen worden bij de appie want die weten niks van schoonheid, laat staan het behouden ervan. Rijdt eens een gemiddelde nieuwbouw wijk in of bijvoorbeeld Almere dan weet je genoeg :+ Als je naar de kunstacademie bent geweest kan je ook niet opeens een nachtwacht equivalent schilderen. Als je bouwkunde hebt gestudeerd en je mag jezelf op een gegeven moment architect noemen betekend dat nog niet dat je daadwerkelijk iets kan.
Een architect erbij halen lijkt me een prima plan maar ik zou eens goed in hun portfolios kijken wat ze zoal hebben gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 20:22

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

maxkranendijk schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:11:
[...]

De breedte is ongeveer 2.36m, afhankelijk van de bouw blijft er dus minimaal 2.10m over neem ik aan. Dat soort zaken wil ik dus ook checken.
Zoals je de uitbouw nu geschetst hebt lijk je één van de muren exact op de erfscheiding te plaatsen. Ik vraag mij af of dit is toegestaan (ik vermoed dat dit absoluut niet zondermeer mag). Als je er vanuit gaat dat je de uitbouw compleet op je eigen grond neer gaat zetten, hou je dus nog minder binnenruimte over.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-05 14:24

Jrz

––––––––––––

RaZ schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:16:
@maxkranendijk Haal je adres even uit je plaatjes.
En reverse google search op de plattegrond ;-)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:55
Nyarlathotep schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:53:
Ik denk zelf dat het heel erg zonde is. Het gaat je sowieso echt een hoop geld kosten, zéker in deze tijd.
Vraag is dan misschien ook wat het budget van TS is. Wij hebben recent geïnformeerd naar de kosten om onze aanliggende berging goed te laten herbouwen maar daar sloegen we stijl van achterover. En dan ging het enkel om wat HSB met een dakje en dat alles op zandgrond. Dat was 't ons niet waard gezien het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Milo85 schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:43:
Even een out of the box oplossing. Kan je je huidige schuurtje niet ombouwen/vergroten tot kantoor en daar gewoon een slaapbank inzitten voor eventuele gasten. Het werkt op zich wel fijn als je je even kan afsluiten. Zo hoef je je gevel niet te veranderen, houdt je je tuin in de huidige staat, een stuk goedkoper en heb je toch je extra m2.
Dat is nog steeds een optie, maar mijn voorkeur ging/gaat uit naar vast aan mijn huis.
Een losse kamer wordt dan zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skIdXgSw3LcUf2o5UtCQ_vWfZIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/otkaehClQpTozFNJrzlBfJwj.png?f=fotoalbum_large

Ik ben ook benieuwd hoeveel goedkoper dit is, omdat het los gebouwd kan worden zonder aanpassingen aan mijn huis, elektriciteit heb ik er al.
Iemand een idee wat dit ongeveer moet kosten (pre-fab gaat niet lukken vanwege gekke maten in mijn tuin)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:35
Djampire schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:22:
Zo te zien hebben de buren de details in de muren al compleet om zeep geholpen :/

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerTien
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
maxkranendijk schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:47:
[...]

Dat is nog steeds een optie, maar mijn voorkeur ging/gaat uit naar vast aan mijn huis.
Een losse kamer wordt dan zoiets:
[Afbeelding]

Ik ben ook benieuwd hoeveel goedkoper dit is, omdat het los gebouwd kan worden zonder aanpassingen aan mijn huis, elektriciteit heb ik er al.
Iemand een idee wat dit ongeveer moet kosten (pre-fab gaat niet lukken vanwege gekke maten in mijn tuin)?
Ik weet niet hoe ver je al bent met de voorbereidingen. Wij hebben een tuin en aanbouw zoals je in principe van plan bent. Qua tuin is dat niet ideaal omdat je dan één lange gang hebt.. vanuit dat oogpunt zou ik serieus kijken om je schuur om te bouwen. Wat betreft werkplek is dat ook meer ideaal omdat je dan echt vrij bent van het huis en geen verstoring hebt daar vandaan.

Nadeel is dat je dan via buiten naar de werkplek/logeplek moet.

Zoals al gezegd is het verstandig wel een voor overleg met de gemeente te plannen. In geval van het uitbreiden van de schuur is met houtbouw niet perse een constructeur nodig. Bij een aanbouw zou ik dat wel adviseren om heb schade aan de bestaande bouw toe te brengen.

Bij vragen pm gerust.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:16
maxkranendijk schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:47:
~30K voor 6x4 meter
5x3 meter zal dan 25K zijn?

Afbeeldingslocatie: https://compactlodge.nl/wp-content/uploads/2018/08/Prefab-tuinkantoor-kopen-compactlodge.jpg
https://compactlodge.nl/prefab-lodges/prefab-tuinkantoor/

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 29-12-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Ik ga uiteindelijk voor een tuinkantoor op de plek van de schuur. Buitenmaten 4.50 breed, 3 m diep, 2.92 hoog.

Design:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKd-87MrtK1dJHes4PmXc46PIfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QwQQ0NWIqVqonJP63zJFIRI1.png?f=fotoalbum_large

Nu nog bedenken voor welke lay-out ik ga.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeF7my7q_ZTCm8D-kFGTf7RXJNs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UExNBHn42w4FGOnDsazDC18U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL_d5pUwPXRWMjuufhrviJYYv20=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8QVq5W9ZCmCKbLo2SrHj7D1I.png?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk nr 2 of nr3. Eerst een paar weken in werken na oplevering en dan bepalen hoe de ruimte voelt of ik een slaapbank + opslagkasten neem of een hoogslaper (+ opslag onder het bed)

[ Voor 7% gewijzigd door maxkranendijk op 29-12-2020 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik weet dat een poos geleden iemand daar tweakblogs over geschreven had, die had een eigen bedrijf in dit soort bijgebouwen. Misschien die eens opsnorren om te kijken of hij je van dienst kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
sypie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 11:53:
Ik weet dat een poos geleden iemand daar tweakblogs over geschreven had, die had een eigen bedrijf in dit soort bijgebouwen. Misschien die eens opsnorren om te kijken of hij je van dienst kan zijn?
Extra info kan zeker geen kwaad, maar heb al een mooie partij gevonden voor een goede prijs.
Deze is ook net gestart, mooi design, maar is wel heel duur, klein en onpraktisch --> https://myhomeoffice.nu/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even opgezocht voor je, misschien de moeite waard om een kijkje te nemen. Geen idee of je aan je huidige vast zit of dat deze tweaker (als die nog zaken doet...) bijvoorbeeld hetzelfde kan organiseren voor minder geld. mijn leuke projecten: inDlu van start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:28
@maxkranendijk Mag je zonder vergunning tot die 2,92m hoogte bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Valorian schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:31:
@maxkranendijk Mag je zonder vergunning tot die 2,92m hoogte bouwen?
Als het goed is wel. Mits niet meer dan 50% bebouwd is van mij tuin (30m2).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MSb7Kt45k0TbsX_4n1xwMC9p38=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pj7kQOR3F00O0RE0kHwVmNgO.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:28
maxkranendijk schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:22:
[...]

Als het goed is wel. Mits niet meer dan 50% bebouwd is van mij tuin (30m2).
[Afbeelding]
Ah helder verhaal! Dat geeft inderdaad genoeg mogelijkheden. Je nieuwe ontwerp betekent wel dat je tuin van 6m diep naar 3m diep gaat. Je houdt de volledige breedte (ik ben het eens met mensen die aangeven dat je oude ontwerp zorgt voor een 'smalle tunnel' als tuin' maar omdat je nieuwe gebouw ook best hoog is kost dat je wel behoorlijk wat daglicht denk ik, je 'royale stadstuin' wordt dan meer 'patio' tussen twee hoge bebouwingen. Zeker als je tuin op zuid / west / zuid/west staat betekent dat dat je fijne middag en avondzon flink gereduceerd wordt. Op zich geen ramp en wellicht een weloverwogen afweging (want die nieuwe binnenruimte is het hele jaar bruikbaar en die zon is er in NL helaas verre van elke dag), maar wel goed om te beseffen denk ik, mocht je dat nog niet gedaan hebben ;)

PS: Beetje off-topic: kwam laatste deze uitbouw (even zelf doorklikken naar foto 11 t/m 15) tegen op funda, ook wel creatief met ruimte omgegaan. Meer ter inspiratie hoor, zoiets zou niet binnen jouw vergunningsvrije plaatje passen want te hoog icm afstand tot hoofdgebouw, maar toch grappig om te zien wat er soms kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxkranendijk
Valorian schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:38:
[...]

Ah helder verhaal! Dat geeft inderdaad genoeg mogelijkheden. Je nieuwe ontwerp betekent wel dat je tuin van 6m diep naar 3m diep gaat. Je houdt de volledige breedte (ik ben het eens met mensen die aangeven dat je oude ontwerp zorgt voor een 'smalle tunnel' als tuin' maar omdat je nieuwe gebouw ook best hoog is kost dat je wel behoorlijk wat daglicht denk ik, je 'royale stadstuin' wordt dan meer 'patio' tussen twee hoge bebouwingen. Zeker als je tuin op zuid / west / zuid/west staat betekent dat dat je fijne middag en avondzon flink gereduceerd wordt. Op zich geen ramp en wellicht een weloverwogen afweging (want die nieuwe binnenruimte is het hele jaar bruikbaar en die zon is er in NL helaas verre van elke dag), maar wel goed om te beseffen denk ik, mocht je dat nog niet gedaan hebben ;)

PS: Beetje off-topic: kwam laatste deze uitbouw (even zelf doorklikken naar foto 11 t/m 15) tegen op funda, ook wel creatief met ruimte omgegaan. Meer ter inspiratie hoor, zoiets zou niet binnen jouw vergunningsvrije plaatje passen want te hoog icm afstand tot hoofdgebouw, maar toch grappig om te zien wat er soms kan.
Mijn tuin is op het Oosten, dus ik zal de ochtend zon missen, maar die vond ik vaak irritant in mijn ogen schijnen :+, waardoor ik de gordijnen dicht deed. In de (namiddag) komt de zon van de zijkant mijn tuin in, precies tussen mijn huis en het tuinkantoor in, dus de hoge nieuwe muur zal dit niet tegenhouden.

Verder heb ik nu een tuin van 30m2 waar de schuur al 6m2 inneemt en het stuk ernaast ook nauwelijks wordt gebruikt. Eigenlijk ga ik van effectief 21m2 (30 - schuur + ruimte ernaast = 9,3m2) naar 15m2.

Het grootste nadeel is dat de tuin enorm klein zal aanvoelen door de hoge muur van het tuinkantoor, maar hopelijk valt het nog mee omdat het tuinkantoor veel ramen krijgt en nu kijk ik tegen een dichte schuur aan, dus wellicht valt het nog mee. Verder merk ik dat ik erg weinig in de tuin zit (rond de 10 dagen per jaar). Dus verwacht dat het al met al een slimme keuze is. We zullen zien :).
Pagina: 1