Windows 10 schone install, na reboot Automatic Repair

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comecme
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 15:55
Mijn (Desktop)PC stond afgelopen week ineens in een Automatic Repair situatie. Repairen lukte niet, een system restore leek te helpen. Maar de volgende dag had ik hetzelfde probleem. Om installatieproblemen uit te sluiten heb ik via de Media Creation tool een installatiestick gemaakt van Windows 10 2020H2.

Als ik hier vanaf installeer loopt dat prima en zit ik na een kwartiertje weer op mijn desktop.

Maar...
Als ik een restart doe van Windows gaat het fout. Ik eindig dan in het Automatic Repair scherm.

Eerst lijkt er een soort soft reboot plaats te vinden, waarbij de stroom er niet af gaat. Ik zie wel de schermen van m'n BIOS voorbij komen, maar de ventilators blijven gewoon draaien. Vlak daarna vindt tijdens het laden van windows echter een hardere reboot plaats, waarbij de stroom wel even verbroken wordt. Dan vindt er nóg zo’n zelfde reboot plaats, en vervolgens kom je in de Automatic Repair terecht. Die veroorzaakt nóg een keer zo’n reboot en meldt uiteindelijk dat het de automatic repair niet lukt.

Dit gedrag is reproduceerbaar. Ik heb Windows al 3 keer opnieuw geïnstalleerd, maar ik kom steeds weer in deze situatie terecht.

Wat denken jullie? Is dit een hardware probleem of een software probleem? M'n PC is op zich al redelijk oud (jaar of 8) maar was zeker nog snel genoeg.

Ik vind het zo apart dat de setup prima loopt, en dat het pas na een reboot fout gaat.

Ik heb Memtestx86 gedraaid om het geheugen te checken, en die vindt geen problemen.
Daarnaast een ChkDsk /f, vond ook niets.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• comecme
Die linkjes gaan over het daadwerkelijk proberen te repareren. Dat wil ik niet eens meer proberen. Ik ben immers al overgaan tot een nieuwe installatie van Windows, maar het probleem komt dan net zo hard weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

comecme schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:46:
Die linkjes gaan over het daadwerkelijk proberen te repareren. Dat wil ik niet eens meer proberen. Ik ben immers al overgaan tot een nieuwe installatie van Windows, maar het probleem komt dan net zo hard weer terug.
als je Windows 10 opnieuw installeert laat je dan Windows de drivers kiezen tijdens de installatie of zet je de drivers er zelf op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• comecme
als je Windows 10 opnieuw installeert laat je dan Windows de drivers kiezen tijdens de installatie of zet je de drivers er zelf op ;)
Ik laat Windows de drivers installeren.

Heb Windows ondertussen ook een keer zonder internet geïnstalleerd. Dan lukt rebooten wel.

Het lijkt mis te gaan bij de (automatische) installatie van de ACPI\ATK0110 driver.
Probleem is dat ik daar nergens een losse driver van kan vinden. De driver die Windows installeert is sowieso al vrij oud (2012), maar het is dan ook een oud moederbord.

Ik vrees dat er iets kapot is aan de PC waardoor dingen als power state of zo niet betrouwbaar meer werken. Of natuurlijk dat Windows ineens anders daarmee omgaat en dat ik daardoor problemen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je ACPI\ATK0110 driver googelt komen er veel issues naar voren .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

https://dlcdnets.asus.com...e/ATK_Package_V100061.zip
Zou de laatste moeten zijn. Of Asus er nog iets aan gedaan heeft sinds 2012 weet ik niet maar de MSI is uit 2019

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comecme
Brahiewahiewa schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:40:
https://dlcdnets.asus.com...e/ATK_Package_V100061.zip
Zou de laatste moeten zijn. Of Asus er nog iets aan gedaan heeft sinds 2012 weet ik niet maar de MSI is uit 2019
Dank voor de poging. Maar dit lijkt een driver/setup te zijn voor Asus Keyboard hotkeys. Niet iets voor ACPI. Het heeft in ieder geval niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 21:23
Kom je nog wel in de veilige modus?
Zo ja, wat voor fouten geeft de eventviewer?

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-07 09:43
Ben je echt met een verse installatie van Windows 10 begonnen of heb je Windows over Windows geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• comecme
Spasm schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:47:
Kom je nog wel in de veilige modus?
Zo ja, wat voor fouten geeft de eventviewer?
Nee, ook dat werkt niet.

Het booten loopt al heel vroeg in het proces fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• comecme
Batch schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:04:
Ben je echt met een verse installatie van Windows 10 begonnen of heb je Windows over Windows geïnstalleerd?
Verse installatie waarbij ik eerst de bestaande partities verwijder.

Ik denk dat het niet zozeer de driver is, maar dat er, als die driver eenmaal geïnstalleerd is, bij het booten iets verandert wat dus niet goed meer werkt op mijn computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Zelfde soort situatie hier. Sinds midden oktober al problemen met de update rond 20H2. Wanneer ik deze update installeer, dan resulteert dat in 50% van de gevallen in een BSOD ("Page Fault In Nonpaged Area") of ik krijg de melding dat de update is mislukt en dat windows wordt hersteld.

Vanochtend een usb gemaakt met de nieuwste windows 10 versie, met de media creation tool. Alles werkt, windows wordt geïnstalleerd en de 20H2 versie draait...........tot de eerste de beste reboot. BSOD bootloop "Page Fault In Nonpaged Area"

Ik heb windows vandaag 7x opnieuw geïnstalleerd, op verschillende SSD's met verschillende geheugenmodules en met verschillende videokaarten, met verschillende usb sticks. Elke installatie verloopt prima zoals het zou moeten, tot de eerste reboot. Eerst een BSOD, dan het automatic repair scherm.

Ik ga nu een oudere versie proberen.

MSI z97 gaming 7
I5 4690K
R9 290
Geil 8gb geheugen

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb nu 2 dingen veranderd aan mijn bovenstaande setup. Ik heb de bios in volledige UEFI mode gezet(windows 8/8.1 optie). Hij stond in UEFI+Legacy.
En ik heb de usb mobo connector van mijn Kraken X61 AIO koeler niet meer aangesloten op het moederbord(gaf ook altijd een driver fout in apparaatbeheer).

Ik heb het systeem nu(vandaag) werkend gekregen. Omdat ik 2 dingen heb veranderd, weet ik dus niet zeker wat precies de oorzaak is geweest.

Heb jij ook Uefi/legacy optie in de bios?

EDIT: Ik heb de Kraken connector weer aangesloten en windows 20H2 weer opnieuw geïnstalleerd, en zonder problemen. Bij mij is het dus echt de Uefi instelling van het moederbord geweest.

[ Voor 21% gewijzigd door kendo op 20-12-2020 15:07 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asateo
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-07 13:54
Algemene vraag: Is een clean-install van windows eigenlijk een goed idee om je computer 'schoon te maken'.
Of kan je evengoed gewoon defragmenteren en oude programma's eraf gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Schoon maken is een optie in Windows zelf tegenwoordig, hoewel het geen 'deep erase' effecten heeft. En ga alsjeblieft niet meer defragmenteren, dat is de snelste manier om SSD's een vroeg graf in te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:28
Umbrah schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:35:
Schoon maken is een optie in Windows zelf tegenwoordig, hoewel het geen 'deep erase' effecten heeft. En ga alsjeblieft niet meer defragmenteren, dat is de snelste manier om SSD's een vroeg graf in te duwen.
Ik ben het daar niet mee eens er is tegenwoordig tijdens installatie een optie om een deep erase (write all with 1's, 1 time) mee te geven als je kiest voor niet alle data behouden. Zie: https://helpdeskgeek.com/...ipe-reinstall-windows-10/

En 2 defragmentatie in Windows 10 voor SSD's doet het volgende > optimalisatie > wat neerkomt op het trim commando op de SSD uit te voeren. Dus tenzij Windows om wat voor reden je SSD als HDD ziet (>75% van de tijd PEBCAC) zou deze niet je SSD moeten slopen. Als je daarentegen defragmentatie programma's gebruikt die niet gebruik maken van de Windows 10 API en waar je zelf moet aangegeven dat iets een SSD is... dan verdien je het ook dat je SSD kapot gaat want RTFM.
Pagina: 1