Laptop voor programmeren met wat grafische kracht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styn88
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-01 13:53
Ik ben op zoek naar een laptop die liefst een tijdje mee kan, dus bouwkwaliteit is zeker een plus/vereiste.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben software developer van job, dus het grootste deel van de tijd ga ik deze laptop gebruiken om te programmeren. Een aantal docker instances en een database die tegelijk aan het draaien zijn mogen echt geen uitdaging zijn voor de laptop.
Ik ontwikkel echter ook applicaties waar 3D rendering aan te pas komt, dus iets van grafische kaart is wel gewenst. Ook plan ik deze laptop aan een super-ultrawide monitor te hangen (5120 x 1440).

Wat is je budget?
Ik dacht tussen de €1500 en €1800, als er voor €200 euro meer een duidelijk betere laptop te krijgen is dan wil ik dat echter zeker overwegen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Momenteel uitsluitend thuiswerk, maar in de toekomst waarschijnlijk meer op kantoor, waar ik met de fiets naartoe ga. Ik dacht zelf daarom aan 13-14inch, maar 15 zou ook nog wel lukken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
De laptops die ik al heb bekeken:
XPS 13 9310 (i7-1165G7, 16GB ram, Intel Xe graphics, 512GB SSD): Ik heb momenteel een XPS13 van 2013 of 2014, en daar altijd tevreden van geweest.
XMG Core 15 (Ryzen 7 4800H, 32GB ram, Geforce 2060, 1TB SSD): Klinkt allemaal wel goed op papier, maar ken het merk niet echt.

Naar het aanbod van lenovo heb ik ook al wat zitten staren, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Over de T14 lees ik veel goeds, maar het model met AMD cpu komt precies niet met dedicated GPU?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
XMG staat op zich goed aangeschreven. Zij bouwen hun laptops op basis van Clevo en Tongfang barebones.
Uitgebreidde review van de XMG Core: https://www.notebookcheck...sverhouding.496040.0.html

De basis wordt dus bij een grote fabrikant ingekocht en naar jouw wens afgebouwd. Er zijn ook Nederlandse leveranciers, maar die zijn wellicht minder bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styn88
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-01 13:53
Ik heb me wat meer ingelezen over de xmg en lijkt inderdaad een grote kanshebber, enige nadelen die ik nog zie zijn de levertijd en het niet kunnen laden via USB-C.

De Zephyr G14 ziet er ook interessant uit, alleen heb je voor dezelfde prijs een minder krachtige grafische kaart natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Als je de Asus ROG Zephyrus G14 interessant vind, hij is momenteel in de aanbieding voor net over de 1512 euro.

Dit model heeft een Ryzen 7 4800HS, 16GB ram, GTX 1660Ti max q, 1TB SSD

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbor1234
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04-2024
Als ik je een paar tips mag geven (als developer zijnde).

1) Wil je onder Linux gaan ontwikkelen? Check dan vooraf of het ondersteunt wordt (mijn laatste lenovo e585 was bv slechte keuze).

2) Docker "vreet" geheugen, mijn advies: ga direct voor 32GB.

3) Ik zou eerder zoeken naar een model voor ca 800,= en deze elke 3 jaar vervangen. Maakt het minder kostbaar dan dat je met een highend systeem zit dat morgen al verouderd is.

4) Heb je al naar refurbished gekeken? Er is al zoveel in omloop... Als je ergens een goede basis kan vinden en je koopt een ssd/geheugen/accu erbij dan ben je er ook denk ik.

5) Als laatste; voor mij persoonlijk een reden om bij lenono te blijven dat zijn hun keyboards; als ontwikkelaar moet die voornamelijk erg goed "aanvoelen"; misschien keertje bij een mediamarkt wat modellen uitproberen...

Succes met je keuze; leuk!

Paul