Halogeen vervangen door LED

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Mijn vraag
Ik heb een lamp waar 5 dimbare halogeen spotjes in zitten.
Ik ben aan het kijken of / hoe dit te vervangen is door LED.
Door verschillende opties online (12V AC of DC), verschillende types dimmer (fase aansnijding of afsnijding), twijfel hoe ik dit het beste aan kan pakken.
(En ook nog in hoeverre het er met LED even mooi uit ziet, de huidige halogeen spots stralen vrij goed rondom)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Aan de muur zit een dimmer, in de behuizing van de lamp zit een transformator 230V naar 12V.
De halogeen spotjes zelf zijn 12V.

Twee plaatjes van de huidige situatie ter illustratie:
https://imgur.com/a/2sc6HSX

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Pas heb ik al een andere lamp met halogeen spotjes vervangen door een LED lamp.
Dat was makkelijker, want die behuizing vond ik niet mooi.
Dus die heb ik weggedaan en met een nieuwe LED dimmer, nieuwe lampbehuizing en nieuwe (230V) dimbare LED lamp werkt dat prima.

De behuizing van de lamp waar ik nu mee aan de gang wil, wil ik wel laten hangen.
Volgens mij heb ik dan 3 dingen nodig:
12V LED lampjes
230V naar 12V dimbare transformator geschikt voor LED (in de behuizing van de lamp)
LED dimmer.

Bijvoorbeeld:
https://www.ecobright.nl/...35mm-mr11-2700k-warm-wit/
https://www.ecobright.nl/...-trafo-12v-dimbaar-0-25w/
https://www.ecobright.nl/...-afsnijding-0-150w-basic/

Maar daar staat bij de trafo omschrijving:
Let op dat er in 12V zowel AC als DC bestaat. Deze dimbare led trafo is dus geschikt voor 12VDC led lampen.
De 12 Volt EcoBright led lampen werken uitstekend i.c.m. deze dimbare led trafo.
Gebruikt u een ander merk 12V led? Check dan altijd goed of dit werkt op AC of DC. *Let op: Vele Philips en Osram GU5.3 spots werken op AC en werken hier dus niet op.
Bij een andere winkel:
https://www.lampdirect.nl...kleurweergave-vervangt-20
https://www.lampdirect.nl...sformator-12v-halogen-led
https://www.lampdirect.nl/noxion-led-dimmer-rlc-0-150w-230v

Deze 12V transformator claimt dan weer voor "alle 12V LED" geschikt te zijn.

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

Beste antwoord (via MGM Nagelkerke op 21-11-2020 16:29)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als er nu in je voet een echte (metalen) trafo zit kan je die ook laten zitten als je voor ledlampen gaat die AC aan kunnen.

Iets als Osram of een ander A-merk is wel aan te raden. Niet alleen om de betere kleurweergave (CRI/Ra) maar ook omdat deze vaak mooier dimmen (niet knipperen op 100Hz).

Als je de voeding wel gaat vervangen is eht gewoon zaak om een voeding te kiezen die past bij je lamp. Zowel qua minimaal vermogen als AC/DC. Voor de Osram lamp is ook mooi veel info beschikbaar. En zelfs info over dimmen. De HTM70 voeding lijkt daarbij de standaard qua test.

Nog wel twee dingen om op te letten:
- Zorg wel dat je boven de minimale last van zowel je voeding als je dimmer zit.
- Kijk naar de stralingshoek. De gelinkte Osram's zijn maar 36 graden. Zelf vind ik dat veel te smal voor algemene verlichting en zou dat alleen gebruiken voor accent verlichting (iets uitlichten). Maar volgens mij is een grotere hoek in MR11 lastig te vinden in led.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als er nu in je voet een echte (metalen) trafo zit kan je die ook laten zitten als je voor ledlampen gaat die AC aan kunnen.

Iets als Osram of een ander A-merk is wel aan te raden. Niet alleen om de betere kleurweergave (CRI/Ra) maar ook omdat deze vaak mooier dimmen (niet knipperen op 100Hz).

Als je de voeding wel gaat vervangen is eht gewoon zaak om een voeding te kiezen die past bij je lamp. Zowel qua minimaal vermogen als AC/DC. Voor de Osram lamp is ook mooi veel info beschikbaar. En zelfs info over dimmen. De HTM70 voeding lijkt daarbij de standaard qua test.

Nog wel twee dingen om op te letten:
- Zorg wel dat je boven de minimale last van zowel je voeding als je dimmer zit.
- Kijk naar de stralingshoek. De gelinkte Osram's zijn maar 36 graden. Zelf vind ik dat veel te smal voor algemene verlichting en zou dat alleen gebruiken voor accent verlichting (iets uitlichten). Maar volgens mij is een grotere hoek in MR11 lastig te vinden in led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 18:35
Moeten er perse spotjes in?

Anders zijn G4 LED's ook nog een optie

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
  • Nu online
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb nog 2 foto's toegevoegd.
https://imgur.com/a/Ujd5LW6

@Sine , het leek me voor de hand liggend om een halogeen spot te vervangen voor een LED spot.
Maar een G4 LED is ook een optie.
Een G4 straalt wat meer rondom, maar ziet er misschien wat raar uit in deze behuizing?

@Septillion Ik heb een foto bijgevoegd van de huidige transformator.
Mij leek dat deze spoel niet geschikt zou zijn voor LED, maar misschien is dat toch wel. Wat bedoel je precies met een 'echte' trafo?

Van die HTM70 valt me juist op dat er 20-70 W op de specificaties staat, die ondergrens lijkt me wat hoog voor 5 LEDs. Dan zou ik per LED niet onder de 4W kunnen dimmen, zoveel gebruiken de gelinkte LEDs niet eens als ze op vol vermogen aan staan.
Of maak ik hier een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
In dat soort lampen zat ook wel eens een blok of ringkern trafo, die kun je ook gewoon gebuiken voor LED's

Dus "echt" als in een weekijzer met wikkelingen

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@MGM Nagelkerke Wat je nu hebt is een echte trafo. Blok ijzer dus. Vandaar dat ik naar iets als de HTM70 refereer als voeding. Men wil het nog wel eens trafo noemen maar dat is niet juist.

Maar een echte trafo is prima te dimmen (met fase aansnijding), daar hoef je niets aan aan te passen en kent ook geen minimale belasting.

En de minimale last die een voeding normaal aangeeft is onder vollast. Daarna komt pas het dimmen om de hoek kijken. Ofwel, er moet minimaal 20W aan led aan hangen. Daarna kan je gewoon dimmen. Bij gebruik van die Osram lampjes heb je er dus wel minimaal 7 nodig om aan de minimale last te komen.

Maar zoals eerder gezegd werkt een echte trafo ook. En daar heb je ook al een dimmer bij dus hoef je alleen de lampjes te vervangen. Misschien is G4 wel veel meer spreiding dan de huidige. Maar denk dat een MR11 led spot van 36 graden niet geschikt is als kamerverlichting, meer als accentverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Sommige dimmers zijn ietwat flexibel met lage belastingen, kwestie van proberen. Als het begint te knipperen of het is überhaupt niet te dimmen dan is je dimmer duidelijk niet geschikt.
Dan kun je die nog altijd vervangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sine op 09-11-2020 14:09 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
  • Nu online
Ondertussen heb ik 5 Philips G4's besteld en geinstalleerd, en om de verschillen te zien ook een Osram G4 en een Osram GU4.
Zonder verdere aanpassingen werkte dat meteen, alleen kon ik niet heel ver dimmen (er begon er niks te knipperen, maar het bleef vrij fel).
Met een nieuwe RL dimmer geschikt voor LED is dat opgelost.
Ik wil alleen nog een nieuwe voeding proberen, want de huidige zoemt. (Deed hij altijd al, nu wel iets sterker)

Bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Een klassieke trafo gaat altijd brommen, een elektronische trafo heeft dit niet, maar daarvoor heb je de verkeerde dimmer. Dan heb je namelijk een dimmer voor elektronische lasten nodig (LED of C)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
  • Nu online
Ik heb hem nog niet geïnstalleerd, maar er staat op de voeding vermeld dimbaar met zowel leading als trailing edge. Dat zou dus moeten werken zover ik zie.
(Osram HTM 70VA)

Nu had ik eerder juist voor de zekerheid een dimmer besteld met een schakelaar om capacitief of inductief te dimmen, maar er is iets fout gegaan met de bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
  • Nu online
Ondertussen heb ik de elektronische trafo geïnstalleerd en ook een RC dimmer, maar nu kan ik de LEDs alleen aan of uit zetten en niet dimmen. De zoem is wel weg, dus het is in ieder geval stil nu :). Ik snap nog niet wat er fout gaat qua dimmen. Graag jullie advies?

Meer detail:
Gisterenavond was ik zover dat ik de LEDs had geïnstalleerd, dat was nog met de oude spoel, en een RL dimmer. Alles werkte naar behoren (LEDs konden aan en uit en konden gedimd worden).
Noemenswaardig is dat de zekering in de dimmer ergens tijdens installatie gesneuveld was. Die heb ik vervangen door een nieuwe 1A LED zekering (ruim meer dan nodig is voor 5 LED lampen). Ik weet niet waardoor deze kapot gegaan is.

De dimmer zit met 2 schroeven aan de muur en is daarmee verstelbaar in positie, dat had ik nog niet heel netjes gedaan en ik had ook de potmeter nog niet afgesteld voor de basis lichtintensiteit.

Toen ik vanochtend alsnog die afstellingen wilde doen, is meerdere keren de zekering van de dimmer kapot gegaan.
Een specifiekere omschrijving, na een paar kapotte zekeringen ben ik gaan opletten wat de volgorde was:
-LEDs kunnen aan en uitgezet worden, maar ik kan ze niet dimmen (?!)
-Dimmer uitgezet, LEDs gaan uit
-aanpassing potmeter
-Dimmer aangezet, LEDs werken niet, na doormeten zekering van de dimmer blijkt deze doorgebrand.

Ik ben met dit verhaal naar de bouwmarkt gegaan, en daar heb ik het advies gekregen (omdat ik naar een elektronische trafo ging) om een RC dimmer te gebruiken.

Daarna heb ik de nieuwe RC dimmer volgens handleiding op de verpakking geïnstalleerd, en de spoel uit de lamp gehaald en de elektronische trafo geïnstalleerd.
Resultaat is nu dus dat de LEDs branden maar niet dimbaar zijn. Draaien aan de dimknop heeft geen effect, draaien aan de potmeter voor de basis lichtsterkte aan te passen ook niet. Zelfs met de potmeter op de laagste stand is de lichtsterkte constant.

Ik heb dus:
5 maal "Philips CorePro LEDcapsule LV G4 2W 827 | Dimbaar - Vervangt 20W"
1x "Osram HTM 70VA 230V Transformator 12V | Halogen/LED" (specificatie 20W tot 70W)
1x Kopp RC dimmer 844500180 (specificatie LED 3 tot 50W)

De RL dimmer die ik eerder gebruikte was de Kopp 842800187 voor LED 3W tot 35W.

Foto's voor aansluitschema en hoe de dimmer nu is aangesloten: (Ik heb geen losse aan / uit knop dus heb ik het schema gebruikt zoals in de blauwe rechthoek)
https://imgur.com/a/XST8SfE
Ik heb al met een spanningszoeker bevestigd dat de bruine draad altijd spanning heeft en de zwarte alleen als de dimmer aan staat. (Dus de kleur van de draden in de muur komt overeen met de bedoelde functie, bruin is daadwerkelijk fase en zwart daadwerkelijk schakeldraad)

Vanavond doe ik waarschijnlijk niets omdat het donker is, en / of omdat de bouwmarkt dicht is en ik dus geen vervangende onderdelen kan halen.

De voeding noemt een ondergrens van 20W, maar dan zou ik niet verwachten dat ik helemaal geen verschil in lichtsterkte zie. Immers als ik 20W aan LED lampen had zou ik deze nog steeds lager moeten kunnen dimmen dan 20W. De Philips lampen zijn ook wat onduidelijk over hun verbruik, de verpakking zegt 2W maar ook 3kWh per 1000 uur -> dus 3W.... Dan zou ik al aan 15W komen.

EDIT:
met 2 maal 20W =40W halogeen aangesloten plus eenmaal Philips LED, is er nog steeds geen effect op lichtsterkte als ik aan de dimmer draai. Ik heb een slimme meter (met raspberry pi voor uitlezing) en deze laat zien dat ik 40W meer gebruik met de dimmer aan in deze configuratie.

[ Voor 4% gewijzigd door MGM Nagelkerke op 22-11-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Een dimmer door sluiting de zekering is gesneuveld (en dat gebeurt eigenlijk enkel als je ergens hard kortsluiting maakt) kan dat best wel eens niet overleven.
Dan werkt enkel de schakelaar nog.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
  • Nu online
Zoiets kan inderdaad gebeuren natuurlijk. Maar vanmiddag heb ik;
-de groep uitgezet in de meterkast
-de nieuwe transformator geïnstalleerd in de lamp
-de nieuwe RC dimmer geïnstalleerd
-de groep weer aangezet
-gezien dat ik niet kon dimmen, alleen aan / uit.

Ik heb dan moeite te geloven dat ik iets fout gedaan heb. De RC dimmer heeft overigens geen zekering. En de groep is niet uitgevallen, of aardlek gesprongen oid.

Edit:
vanochtend heb ik een nieuwe RC dimmer gehaald, en nu werkt het. Klaar :)

[ Voor 8% gewijzigd door MGM Nagelkerke op 23-11-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
  • Nu online
Het heeft helaas maar 8 maanden gewerkt.
LEDs zijn niet kapot, dimmer ook niet, wel de transformator.
Nieuwe transformator gekocht, daarmee werkt het weer.
Ik vraag me nu alleen af of ik nu pech had dat het zo snel kapot ging, of er toch iets anders is (niet goed compatibel?)

Ik had:
5x LED "Philips CorePro LEDcapsule LV G4 2W 827 | Dimbaar"
1x transformator "Osram HTM 70VA 230V Transformator 12V | Halogen/LED" (specificatie 20W tot 70W)
(dimbaar via leading of trailing edge volgens specs)
1x dimmer "Kopp RC dimmer 844500180" (specificatie LED 3 tot 50W)

De nieuwe transformator is een Kopp transformator 0-50W.

Buiten "pech" is het enige wat ik kan bedenken, dat de 5 maal 2 = 10W LED onder de specs van de transformator van 20W tot 70W vielen. Maar kan ik daar een korte levensduur van verwachten?

Transformator is niet duur, maar was toch wel weer gedoe om lamp van het plafond te halen.
Pagina: 1