Ik zoek een?
Een upgradesetje bestaande uit mobo, CPU en RAM. Wil later nog een M2 SSD en misschien een nieuwe/2e hands videokaart aanschaffen. Dit setje moet de onderdelen in mijn huidige 5 jaar oude systeem vervangen (voeding recentelijk vervangen na defect):
Wat is je budget?
€300-€500
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua CPU wil ik vrijwel zeker de overstap wagen naar AMD, echter heb ik hier nog een vraag over die ik onderaan stel.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De onderdelen die nog met deze upgrade meegaan:
MSI 970
bequiet voeding
Corsair case
SSD, HDD
Ik heb 2 monitoren. Ik game op 1080p en 60Hz.
Zelf zit ik sterk te twijfelen tussen mijn CPU keuze. Ga ik voor de R5 3600, of ga ik nog een stapje 'future proof' en pak ik de nieuwe 5600x? Ik wil in de toekomst ook mijn videokaart gaan vervangen. Echter wordt dit niet het 'nieuwste van het nieuwste', de studenteninkomsten zijn namelijk niet super groot
.
Computer wordt vooral gebruikt voor o.a. school (Business IT studie + online les, veel gebruik en af en toe wat zwaarde programma's dus). Daarnaast game ik recentelijk weer. Ik speel momenteel vooral Warzone, en met de PC die ik nu heb is het een 'stotterige' ervaring met 40-60 FPS. Dit is een van de grootste redenen dat ik ook wil upgraden
.
Ik heb 2 buildjes opgesteld:
3600:
5600x:
Bij de ene build heb ik een micro-atx genomen. Bij de andere een atx. Ik weet zelf niet zo goed of hier veel verschil in zit qua kwaliteit/performance? Stel dat het niks uitmaakt en ik goedkoper uit ben met de micro-atx, dan kies ik natuurlijk die.
Ik denk dat mijn vraag uiteindelijk uitkomt op:
Is het handig om nu te wachten op beschikbaarheid van de 5600x? Of moet ik gewoon voor de 3600 (of een andere CPU uit deze generatie) gaan, omdat deze beter levelt met mijn MSI 970 dan de 5600x?
Ik wil vooral dus lekker smooth kunnen gamen, zonder die lelijke stutters, karige framerates en lage kwaliteit. Na 5 jaar begint de PC namelijk toch wel een oud beestje te worden.
Een upgradesetje bestaande uit mobo, CPU en RAM. Wil later nog een M2 SSD en misschien een nieuwe/2e hands videokaart aanschaffen. Dit setje moet de onderdelen in mijn huidige 5 jaar oude systeem vervangen (voeding recentelijk vervangen na defect):
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-4460 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte G1.Sniper B5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB | € 88,39 | € 88,39 |
| 1 | Behuizingen | Corsair Carbide SPEC-03 Red Led | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitoren | Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitoren | Samsung Syncmaster 226CW Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Muizen | Logitech G502 Proteus Spectrum | € 69,99 | € 69,99 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | be quiet! Straight Power 11 650W | € 108,65 | € 108,65 |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 267,03 | ||
Wat is je budget?
€300-€500
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua CPU wil ik vrijwel zeker de overstap wagen naar AMD, echter heb ik hier nog een vraag over die ik onderaan stel.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De onderdelen die nog met deze upgrade meegaan:
MSI 970
bequiet voeding
Corsair case
SSD, HDD
Ik heb 2 monitoren. Ik game op 1080p en 60Hz.
Zelf zit ik sterk te twijfelen tussen mijn CPU keuze. Ga ik voor de R5 3600, of ga ik nog een stapje 'future proof' en pak ik de nieuwe 5600x? Ik wil in de toekomst ook mijn videokaart gaan vervangen. Echter wordt dit niet het 'nieuwste van het nieuwste', de studenteninkomsten zijn namelijk niet super groot
Computer wordt vooral gebruikt voor o.a. school (Business IT studie + online les, veel gebruik en af en toe wat zwaarde programma's dus). Daarnaast game ik recentelijk weer. Ik speel momenteel vooral Warzone, en met de PC die ik nu heb is het een 'stotterige' ervaring met 40-60 FPS. Dit is een van de grootste redenen dat ik ook wil upgraden
Ik heb 2 buildjes opgesteld:
3600:
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550M Aorus Pro | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 62,90 | € 62,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 371,80 | ||
5600x:
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 338,20 | € 338,20 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 Elite | € 128,95 | € 128,95 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 62,90 | € 62,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 530,05 | ||
Bij de ene build heb ik een micro-atx genomen. Bij de andere een atx. Ik weet zelf niet zo goed of hier veel verschil in zit qua kwaliteit/performance? Stel dat het niks uitmaakt en ik goedkoper uit ben met de micro-atx, dan kies ik natuurlijk die.
Ik denk dat mijn vraag uiteindelijk uitkomt op:
Is het handig om nu te wachten op beschikbaarheid van de 5600x? Of moet ik gewoon voor de 3600 (of een andere CPU uit deze generatie) gaan, omdat deze beter levelt met mijn MSI 970 dan de 5600x?
Ik wil vooral dus lekker smooth kunnen gamen, zonder die lelijke stutters, karige framerates en lage kwaliteit. Na 5 jaar begint de PC namelijk toch wel een oud beestje te worden.