Mijn vraag is al eerder aan bod gekomen zie ik, zijn meerdere topics over, maar ieder heeft zo zijn eigen eisen en wensen. Ik wil geen topic kapen, vandaar een nieuw topic.
Ik ben een Linux gebruiker en heb onlangs een nieuw Lenovo laptop gekocht. Opzich werkt het goed, geen grote problemen, maar alle kleine problemen bij elkaar maakt het soms vervelend. Dus geen Linux desktop meer voor mij.
Windows wil ik niet. Ik wil gewoon native terminal hebben en alle Linux commands kunnen uitvoeren.
Daarmee kom ik uit op een MacBook, echter heb ik eerder nog nooit een MacBook gehad en volg de ontwikkelingen niet echt. Behalve dat er binnenkort misschien een device met een ARM architectuur uitkomt?
Ik twijfel tussen:
MacBook Pro 13"
2,0‑GHz quad‑core Intel Core i5‑processor van de 10e generatie
Turbo Boost tot 3,8 GHz
Intel Iris Plus Graphics
16 GB 3733‑MHz LPDDR4X-geheugen
512 GB SSD‑opslag¹
13‑inch Retina‑display met True Tone
Magic Keyboard
Touch Bar en Touch ID
Vier Thunderbolt 3-poorten
€ 2.129,00
MacBook Air 13"
1,2‑GHz quad‑core Intel Core i7-processor van de 10e generatie, Turbo Boost tot 3,8 GHz
Intel Iris Plus Graphics
512 GB SSD‑opslag¹
Magic Keyboard
Touch ID
Force Touch-trackpad
Twee Thunderbolt 3‑poorten
€ 1.829,00 (eventueel zonder de i7 upgrade kost de Air € 1.749,00
Ik begin mijn werkdag thuis, na de eerste meeting vertrek ik richting mijn kantoor en gaat de laptop mee. Ik zal de laptop dus 2x op een dag verplaatsen (huis -> kantoor en weer terug).
Ik zal het scherm zelf zo goed als nooit gebruiken, hooguit misschien als 2e scherm waar Spotify actief is. Mijn primaire scherm is een externe scherm (WQHD). Nu nog een enkele externe scherm, later zou ik eventueel 2 schermen willen aansluiten.
Waar ik niet tegen kan is dat de laptop gaat blazen en druk gaat doen. Koeling moet dus wel in orde zijn.
Verder bestaat mijn werk (load) uit:
- Chrome met ~10 tabs.
- Terminal met ~10 tabs, allemaal een SSH sessie, dus geen lokale load.
- Een IDE (PyCharm)
- Spotify
- Heel misschien soms 1 VM met Linux om te testen / debuggen.
Welke MacBook past het beste bij mij als je bovenstaande leest?
Budget is € 2.000,00 / € 2.500,00 inclusief accessoires (muis en toetsenbord heb ik al, ik bedoel eerder kabels en eventueel een sleeve).
Ik ben een Linux gebruiker en heb onlangs een nieuw Lenovo laptop gekocht. Opzich werkt het goed, geen grote problemen, maar alle kleine problemen bij elkaar maakt het soms vervelend. Dus geen Linux desktop meer voor mij.
Windows wil ik niet. Ik wil gewoon native terminal hebben en alle Linux commands kunnen uitvoeren.
Daarmee kom ik uit op een MacBook, echter heb ik eerder nog nooit een MacBook gehad en volg de ontwikkelingen niet echt. Behalve dat er binnenkort misschien een device met een ARM architectuur uitkomt?
Ik twijfel tussen:
MacBook Pro 13"
2,0‑GHz quad‑core Intel Core i5‑processor van de 10e generatie
Turbo Boost tot 3,8 GHz
Intel Iris Plus Graphics
512 GB SSD‑opslag¹
13‑inch Retina‑display met True Tone
Magic Keyboard
Touch Bar en Touch ID
Vier Thunderbolt 3-poorten
€ 2.129,00
MacBook Air 13"
1,2‑GHz quad‑core Intel Core i7-processor van de 10e generatie, Turbo Boost tot 3,8 GHz
Intel Iris Plus Graphics
512 GB SSD‑opslag¹
Magic Keyboard
Touch ID
Force Touch-trackpad
Twee Thunderbolt 3‑poorten
€ 1.829,00 (eventueel zonder de i7 upgrade kost de Air € 1.749,00
Ik begin mijn werkdag thuis, na de eerste meeting vertrek ik richting mijn kantoor en gaat de laptop mee. Ik zal de laptop dus 2x op een dag verplaatsen (huis -> kantoor en weer terug).
Ik zal het scherm zelf zo goed als nooit gebruiken, hooguit misschien als 2e scherm waar Spotify actief is. Mijn primaire scherm is een externe scherm (WQHD). Nu nog een enkele externe scherm, later zou ik eventueel 2 schermen willen aansluiten.
Waar ik niet tegen kan is dat de laptop gaat blazen en druk gaat doen. Koeling moet dus wel in orde zijn.
Verder bestaat mijn werk (load) uit:
- Chrome met ~10 tabs.
- Terminal met ~10 tabs, allemaal een SSH sessie, dus geen lokale load.
- Een IDE (PyCharm)
- Spotify
- Heel misschien soms 1 VM met Linux om te testen / debuggen.
Welke MacBook past het beste bij mij als je bovenstaande leest?
Budget is € 2.000,00 / € 2.500,00 inclusief accessoires (muis en toetsenbord heb ik al, ik bedoel eerder kabels en eventueel een sleeve).
EU DNS: 86.54.11.100