[Car] Pioneer SPH-DA250DAB speelt alleen met contact aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-11-2020
Dag iedereen,

onlangs kochten mijn ouders een nieuwe navigatie/DAB radio (Pioneer SPH-DA250DAB) voor in hun camper.
ze hadden er ook de nodige verloop stekker bij.
Alles mooi kunnen aansluiten achteruitrijcamera enzo werkt ook perfect.
Enige nadeel is dat het contact altijd aan moet staan als ze naar de radio willen luisteren.
In een camper is het natuurlijk de bedoeling dat je deze kan aanleggen wanneer je maar wil.
Nu hadden ze mij gezegd de rode en de gele draad samen te voegen.
Dit heb ik dan uiteraard geprobeerd verschoot ik even dat alle lichtjes van het dashbord aanspringen dan zonder dat de sleutel in het contact zit!?
Klopt dat dan toch niet dat deze 2 draden samen moeten zitten? (dit zou de constante12V moeten zijn en de 12 v die over contact loopt?

hopelijk kunnen jullie mij al meer uitleg geven?

grts Tomas

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het lijkt erop dat je met het samenvoegen het contactslot by-passed. Er moet spanning op de radio komen niet op de rest van de auto.

Als de camper twee accu's heeft een om te starten en een voor het huishouden is het handiger om de radio via een zekering op de huishoud accu te zetten als deze dan te lang aan staat kan je in ieder geval nog starten om de boel bij te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

Samenvoegen van de rode en gele draad mag NIET als deze beide zijn aangesloten op de bedrading van de auto. Als je de radio wilt gebruiken als het contact uit staat, dan kun je de vaste 12V aansluiting van de camper (waarschijnlijk rode draad) aansluiten op zowel de rode als gele draad van de radio.
Even een aandachtspunt; de Pioneer radio's die ik heb gehad verbruikten stiekem behoorlijk veel stroom als je ze zo aansloot. Ik heb er meerdere diepontladen en daardoor kapotte accu's aan overgehouden voor ik daar achter kwam. Misschien kun je beter de vaste spanning aansluiten en de geschakelde 12V aansluiting daar van aftappen via een losse schakelaar op het dashboard? Dan kun je daar de radio mee aan- en uitzetten

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Bij sommige autoradio's kan je in het menu instellen of ze in mogen schakelen als alleen de permanente 12 V 'aan' is en de geschakelde 12 V 'uit' (contactslot uit). Je zou kunnen kijken of dat een optie is bij deze radio.

[ Voor 92% gewijzigd door TBTL op 08-11-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Ik denk dat je de gele en de rode kabel van de camper hebt samengevoegd, maar je moet de rode en gele van de radio samenvoegen en dan enkel op de gele (of rode in sommige gevallen) van de auto aansluiten als je permanent stroom op de radio wil.

Let inderdaad wel op dat je niet de batterij te ver ontlaad op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad337
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-04 23:05
Kweenie of een nieuw bericht op dit oude onderwerp wordt gelezen:
De handleiding van deze radio spreekt over een standaard app, genaamd "maps",
daarbij wordt een plaatje getoond dat verrassend veel lijkt op de versie van Google.
Echter, locatiebepaling vereist een GPS antenne en die aansluiting ontbreekt.
Wel zie ik dat er sprake is van een peperdure module die zou moeten worden aangeschaft.
Wat ik me afvraag is:
Er worden ook GPS antennes verkocht met USB aansluiting.
Is er Android software die daarmee uit de voeten kan en bovenal:
Heeft iemand een dergelijke configuratie bij deze radio al eens geprobeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Ad337 op 05-11-2023 15:23 ]

Pagina: 1