Vervanging gezinsauto Ford Focus Wagon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Topicstarter
Op dit moment orienteer ik me op de vervanging van mijn Ford Focus Titanium Wagon 2016.
Redenen:
- Automaat (nu handgeschakeld)
- Beenruimte achter (ivm kinderzitje achterste voren)
- Een klasse luxer, stiller op de weg.
- Automatisch: licht, ruitenwisser, verwarming etc wil ik 1 keer instellen en nooit meer aanraken. Dat doet de Focus nu ook en daar wil ik niet op inleveren.
- Bagageruimte is ook wel belangrijk

Pre’s: (maar niet onbelangrijk)
- Apple Carplay (realiteit is dat ik liever de telefoon gebruik dan ingebouwde navigatie ivm gebruikersgemak)
- Veiligheidsfeatures: lane assist, verkeersbordherkenning
- Adaptieve Cruise control (nodig met de weggebruikers in NL :))
-digitaal dashboard (want leuk)
- Electrische stoelbediening, liefst met geheugen (vrouw en ik zijn nogal van ander formaat)
- Hybride, maar lastig verkrijgbaar

Andere punten:
- Jong occassion, 2018 en nieuwer. Onder de 100k km op de teller. (Richtlijn, een auto valt niet af met 115k op de teller bijv. Accepteer dat je niet altijd 100% van je wensenlijst krijgt)
- Budget staat niet heel vast, maar ongeveer tot 35.000 euro
- Electrisch waarschijnlijk geen betaalbare optie. Ik kan ze niet vinden iig.

Nu ben ik vooral benieuwd naar meningen van andere opties om rekening mee te houden. Op dit moment zorgt het kinderzitje er voor dat ik bijna niet in de passagiersstoel kan zitten, omdat die te ver naar voren moet. De bagageruimte voldoet nu prima.

Opties:
1. Volvo V60 of zelfs V90 station- vooral het nieuwe model vind ik heel mooi, nadeel is dat je dan aan een model van eind 2019 zit. De oudere versie word ik niet zo warm van.
2. Skoda Superb - Moet ook het nieuwe model zijn. Skoda is niet het meest creatieve design, maar het laatste model is al wel echt een stuk mooier. Qua beenruimte achterin natuurlijk de eenvoudigste keuze.
3. Ford Mondeo - Wil wel eens iets anders dan een Ford. Hiervoor een Fiesta gereden. Valt dus af
4. Skoda Kodiaq - Mooie auto, maar dan in SUV
5. Volkswagen Passat - Zeer degelijk (R-line) maar ook niet het meest creatief gevormde model. Alleen verkrijgbaar in de meest ongeinspireerde kleuren: grijs, zwart en wit.
6. Opel Insignia - Word ik niet enthousiast van. Geen idee wat de kwaliteit van de auto is en hoe deze rijdt. Valt eigenlijk wel af.
7. Volkswagen Tiguan - Veel kleiner dan hij op het oog lijkt en levert qua beenruimte achter niets op. Dat betekent dus nog steeds krap zitten op de passagiersstoel.

Op dit moment dus aan het kijken naar Stations en potentieel ook SUVs, al zijn veel SUVs niet eens zo ruim (de Kodiaq dus wel.)

Ik ben niet merkentrouw en heb niet een directe voorkeur en op dit moment vooral benieuwd naar ideeen en modellen om rekening mee te houden. Boven is het lijstje wat ik reeds bekeken heb, hoewel ik nog geen proefrit heb gemaakt met de V60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:05
Voor 35k heb je een nieuwe auto. Waarom rij je niet naar een dealer toe van een merk waar je blij van wordt??

Anyway. De tiguan. Heb je daar al ingezetten?? Zelfs met de stoelen naar achter heb je nog veel beenruimte over. Kinderzitje omgedraaid past daar meer dan makkelijk in. Zelfs een volwassenen kan daar ruim zitten. De bank is achter ook verstelbaar.

Gewoon aantal dealers langsrijden. En auto’s kijken en zitten. Proefrit aanvragen is ook altijd mogelijk.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-05 16:25
Oude V60 is zeker niet ruim achterin. Tiguan vond ik ook niet heel ruim. Moet je naar de Allspace. Je bent zelf lang? Als ruimte belangrijk is zou ik zeker naar de Superb gaan kijken.

Zoiets; https://www.autotrack.nl/...erb-benzine-2019-49584256

Ziet er leuk uit, en zo’n beetje met alle opties. Zeker de zaken die je wenst. Heb hem een jaar gereden als voorloopauto en vond het een meer dan prima auto.

[ Voor 39% gewijzigd door Inspired op 08-11-2020 10:41 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
To_Tall schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:35:
Voor 35k heb je een nieuwe auto. Waarom rij je niet naar een dealer toe van een merk waar je blij van wordt??

Anyway. De tiguan. Heb je daar al ingezetten?? Zelfs met de stoelen naar achter heb je nog veel beenruimte over. Kinderzitje omgedraaid past daar meer dan makkelijk in. Zelfs een volwassenen kan daar ruim zitten. De bank is achter ook verstelbaar.

Gewoon aantal dealers langsrijden. En auto’s kijken en zitten. Proefrit aanvragen is ook altijd mogelijk.
Tiguan al bekeken ja. Beenruimte lijkt niet veel groter dan de Focus.

Uiteraard naar dealers gaan en reeds bij Skoda en VW geweest. De lokale Volvo wordt verbouwd, maar tips helpen om te weten naar welke dealer te rijden. 😊

Voor 35k heb ik zeker een nieuwe auto, maar niet met de uitrusting die ik zoek. En indien dat wel het geval is, is de auto vast ook te vinden voor minder dan dat geld als occasion. Value for money en daarom niet nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Inspired schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:37:
Oude V60 is zeker niet ruim achterin. Tiguan vond ik ook niet heel ruim. Moet je naar de Allspace. Je bent zelf lang? Als ruimte belangrijk is zou ik zeker naar de Superb gaan kijken.
Superb proefrit is reeds gepland. Sportline business model.

Skoda lijkt wat minder veiligheidsopties te hebben (dan bijv volvo) en geen ACC als standaard.

Allspace versie is misschien nog wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17
Wat wil je met beenruimte? Moet de voorstoel helemaal naar achter kunnen als er een kinderstoeltje recht achter zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Ik heb het zusje van de tiguan besteld de ateca. Die heeft dezelfde been ruimte.

Zelf ben ik 185. Als ik de bestuurders stoel in stel en ik ga achter mij zelf zitten is er tussen mijn knieën en de stoel nog zeker 15cm ruimte. De auto komt in januari anders had ik wel een foto gemaakt.

Kijk ook eens op YT voor filmpjes over de achter ruimte van auto’s.

In de Clio die mijn vrouw heeft kan een kinderstoel met gemak achter mij staan zonder dat de stoel of het kind bekneld. Waarbij je zelf ook nog comfortable zit. Ik kan daar alleen niet zelf zitten.

Anyway. Ik kan wel zeggen hoe ik het ervaar. Maar je zou toch echt moeten kijken bij zulke auto’s om een oordeel te kunnen vellen.
Er zullen meer volo dealers zijn dan alleen de zaak die verbouwd wordt. Rij daar eens langs. Ik vond de Volvo’s kwa been ruimte niet boven doen tov bv de focus station die ik tijdelijk had.

[ Voor 25% gewijzigd door To_Tall op 08-11-2020 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als je toch naar een auto van 35K aan het kijken bent, waarom geen Octavia First Edition uit de voorraad:
https://www.skoda.nl/stoc...5-tsi-150pk-first-edition

Leuk blauw, alle moderne features, en strakker dan een Super.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
jadjong schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:41:
Wat wil je met beenruimte? Moet de voorstoel helemaal naar achter kunnen als er een kinderstoeltje recht achter zit?
Misschien moet ik duidelijker zijn. Het is een achterste voren kinderzitje met een poot die op de vloer staat.
Deze:
https://www.pinkorblue.nl...0c2QFBEAQYAiABEgJZ5_D_BwE

De passagiersstoel hoeft helemaal niet bijna helemaal naar achteren kunnen. Alleen ik kan, 1.84m lang, niet met mijn benen recht naar voren zitten. Benen moeten scheef en dan raak ik nog steeds het dashboard.

Ander punt: het lijstje dat ik gaf waren de opties die mij bekend zijn en waar ik al naar kijk.

Ik ben vooral op zoek naar "heb je al aan auto X gedacht?"
Jeroenneman schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:49:
Als je toch naar een auto van 35K aan het kijken bent, waarom geen Octavia First Edition uit de voorraad:
https://www.skoda.nl/stoc...5-tsi-150pk-first-edition

Leuk blauw, alle moderne features, en strakker dan een Super.
Die is handgeschakeld. Automaat is wel echt een grote vereiste als verbeterd comfort vergeleken nu. Maar misschien toch even ook Octavias zoeken.

[ Voor 39% gewijzigd door Hann1BaL op 08-11-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De Passat station had je al genoemd. Die heb je natuurlijk ook in een GTE uitvoering. Ik rij zelf een passat station diesel en die tikt al je boxjes. Uit ervaring kan ik melden dat die maxi cosi base prima gaat passen. In een Golf variant red je dat trouwens ook net. Wel afhankelijk van de uitvoering van je isofix base.
Qua ruimte is de Skoda Superb combi onverslaanbaar, das echt een balzaal. Dat past ook makkelijk. Gewone Superb ook btw, das stiekem ook een balzaal achterin
MB E station kan ook nog.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:49

ST10©DE

Dus.............

Al naar een Jaguar XF gekeken?

https://www.autoscout24.n...=NL&fregfrom=2018&atype=C

[ Voor 66% gewijzigd door ST10©DE op 08-11-2020 11:21 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-05 18:41
Ik zou een ander kinder zitje overwegen ... dure grap zo :p

In het kader van een alternatief, de Mazda 6? Niet zo’n standaard keuze en (imho) mooi om te zien, van binnen en buiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy op 08-11-2020 12:00 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:06

JME

zeg maar Jamie

Staar je niet blind op een kinderzitje waar ze met een jaar uit gegroeid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
JME schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:03:
Staar je niet blind op een kinderzitje waar ze met een jaar uit gegroeid zijn.
Dat doe ik niet.
Ik heb een lijstje aangegeven met redenen.
De kinderstoel gaat nog ruim 2 jaar mee, dus het is wel een factor. Ik heb een auto tot nu toe nooit langer dan 5 jaar gehad.

Het hoeft niet zo te zijn dat ik met gestrekte benen op de passagiersstoel kan zitten, maar ik ga nu geen auto kopen met hetzelfde "zitcomfort" dat ik nu ook al heb.

De automaat is essentieel en stilte en luxere aankleding ook. Totale comfort verhoging dus, waarbij het een auto moet zijn met een relatief grote bagageruimte.

De auto wordt meerdere keren per jaar gebruikt voor internationaal familiebezoek met het hele gezin.

@Speedy de Mazda 6 moet zeker op de lijst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Met je wensenlijstje en eisen kom je sowieso een klasse hoger dan de Ford Focus.

Dat zit je aan een auto zoals Audi A4 of een 508. Ik zou dus in D segment auto’s kijken. De C segment auto’s daarvan zijn de tiguan en consorten de grootste in dit segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:36

Aight!

'A toy robot...'

En een E-Klasse? Of E55 uit 2008 die heb je nu voor 12.000-20.000 euro, maar dan ga je qua bouwjaren wel achteruit :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:58
Ik ben vooral op zoek naar "heb je al aan auto X gedacht?"
Carbase, kun je zo je eisen invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34
Mazda 6 / MX5
BMW 5
Audi A6 / Q5

Wellicht toevoegen? Met name Mazda lijkt mij een interessante keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 17:29
Hoeveel ga je er jaarlijks in rijden en wat zijn de meest gemaakte ritten qua afstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

STIMPPYYY schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:27:
Mazda 6 / MX5
BMW 5
Audi A6 / Q5

Wellicht toevoegen? Met name Mazda lijkt mij een interessante keuze.
mx5 als gezinswagen, dat is inderdaad een "interessante" keuze :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:23

FreakNL

Well do ya punk?

Een (compacte) SUV biedt niet per definitie meer ruimte, het is vooral de hoge instap en hoge zit die fijn is. Maar qua opslag wint een station het meestal alsnog. Beenruimte hangt ervanaf.

Ik rij zelf nu in een compacte SUV en zou niet anders meer willen. Maar ik ben 198 en mijn vriendin 192. Het is vooral dat je zo handig instapt. Elke keer als ik dan weer eens in zo’n lage hatchback of station stap weet ik weer waarom ik een andere auto gekocht heb. Maar ik heb makkelijk praten met 1 kind. Overigens hebben we qua beenruimte niks te klagen inclusief autostoel, maar met 2 kinderen waren we met een station toch beter afgeweest. Of een full size SUV.

Ga je van een compacte SUV (T-roc, Renegade, etc) naar een “echte” (CX5, RAV4, 5008) wordt het verhaal namelijk weer anders..

Ik zou vooral gaan kijken overal. Een CX5 is wel echt ruim en betrouwbaar.
https://www.consumentenbo.../automankementen_2019.pdf

En heel waardevast dus maar of dat past met je wensenlijstje en budget? Automaat maakt het ook alweer duurder. Heb ik zelf ook voor gekozen hoor, dus ik snap je. Sterker nog, je wensenlijstje lijkt erg op de mijne toen we gingen shoppen begin dit jaar. Alleen de auto stond al vast, moest alleen nog een occasion vinden met de juiste config. Maar automaat scheelt zo 2-3k op een handbak.

/edit
https://www.autoscout24.n...000&fregfrom=2018&atype=C

https://www.autoscout24.n...ldtidx=2&cldtsrc=listPage

Ze zijn er wel. Qua betrouwbaarheid en waardevastheid altijd een goeie keuze! Heb niet naar de uitrusting gekeken verder. CarPlay kan overigens vaak achteraf geactiveerd worden bij de CX5 vanaf een bepaald bouwjaar. Moet je even navragen. Kost wellicht een paar honderd euro maar met jouw budget :+ Bij mij was het trouwens een harde eis. Ik wil niet meer zonder. Ingebouwde nav/entertainment is wat mij betreft zo 2015. Om over losse nav maar niet te beginnen. Ik gebruik alleen Spotify en maps in mijn auto :+

[ Voor 49% gewijzigd door FreakNL op 08-11-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik stond voor hetzelfde dilemma.

Wij hebben de nieuwe Focus wagon gekocht , die is al breder (!) en ruimer achterin dan het vorige model. Eigenlijk qua formaat vergelijkbaar met D segment, qua motor en wegenbelasting niet.. Verder ook opties als carplay (standaard), lane assist en acc. Achterin 2 isifix zitjes en een zitverhoger voor onze 3 jonge kinderen (0,1,3).
Nieuwste model is mild hybride.
We kwamen van een 308 en dit is echt een stap groter.
Voor 35k heb je een nieuwe inclusief panorama dak ;).

Wil je luxer dan zou ik Skoda en volkswagen overslaan en voor een Audi of BMW gaan, maar dan heb je voor die 35k een occasion waarvan je niet weet welke onderhoudskosten eraan komen..

Zou zeker een proefrit maken en vergeet de zitjes niet :).

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 08-11-2020 14:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34
heuveltje schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:42:
[...]

mx5 als gezinswagen, dat is inderdaad een "interessante" keuze :P
😂 gewoon doen. CX5 dus haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:17
Het is geen klasse hoger dan je Focus, maar al naar de Corolla Touring Sports gekeken?

Verkrijgbaar in 1.8 122pk en 2.0 180pk hybride. Hybride is altijd automaat, beenruimte ligt gelijk aan de D-segmenter die hij vervangt (Avensis) en afhankelijk van de motor die je kiest 580 of 600 liter bagageruimte. Lane assist en verkeersbordherkenning standaard op elke uitvoering. Apple Carplay update inmiddels beschikbaar voor de huidig rondrijdende modellen.

Verder heb je voor 35k waarschijnlijk wel een occasion die ramvol zit qua opties.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Leader98 schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:32:
Hoeveel ga je er jaarlijks in rijden en wat zijn de meest gemaakte ritten qua afstand?
Interessante vraag. Woon-werk is aanzienlijk, maar wat de nieuwe normaal wordt is even de vraag.

Daarnaast dus een keer of 4 per jaar met de auto vol naar familie 700km verderop.

Ik merk ook dat de Focus op biljartlaken A2 allemaal nog wel prima is. Ga de grens over en het is 1 bonk lawaai. We zijn redelijk verwend in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Dit helpt echt! Kende ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:41
Een bomvolle pro’ceed? Moet volgens mij ook te krijgen zijn met een digitaal dashboard.

https://www.autotrack.nl/a/kia-proceed-benzine-2019-50326943

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Uitiendelijk ging het tussen een 508 SW en de Skoda Superb en ben ik voor de Superb gegaan.

De praktische oplossingen hebben het gewonnen van het design.
Beide auto's waren van dezelfde gemakken voorzien, maar vooral wat praktische nadelen van de 508 SW lieten de doorslag vallen op de net iets saaiere/veiligere Superb ("Veilig" met betrekking op design keuze.Niet op de veiligheid op de weg die bij beide prima is.)

Voorzien van:
- Adaptieve Cruise control
- Digital cockpit
- Zee van ruimte
- Full LED lampen (automatisch groot licht etc)
- Carplay
- 10" Nav/infotainment
- Electrische stoelen
- Panoramadak
- 19" LMV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:06

JME

zeg maar Jamie

Tof dat je je keuze nog even deelt. Veel plezier met je nieuwe auto!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
JME schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:41:
Tof dat je je keuze nog even deelt. Veel plezier met je nieuwe auto!!
Dank je wel! Kan niet wachten tot ik deze op kan halen! Sinterklaas heeft mij dit jaar niet overgeslagen.
Pagina: 1