Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

van 2 naar 4 geheugenmodules op X570 chipset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mettesboy
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-10 09:50
Hoi,

Momenteel heb ik een Ryzen 3900X op een Gigabyte Master X570 moederbord met 32gb geheugen (Corsair XMP 3200mhz (2x16gb)

Voor dagedagelijks gebruik meer dan voldoende.
Bij content creation (voornamelijk Blender) begin ik vooral bij grotere scene's tegen de limieten aan te komen. (zowel qua gpu rendering en memory use)

Aangezien de prijzen voor geheugen momenteel reuze meevallen, wou ik opschalen.
Op het moederbord zitten 4 geheugenbanks.
Als je echter de handleiding en het internet afspeurt, dan heb je een kamp dat afraadt om de 4 banken te gebruiken en een kamp dat stelt dat dit geen probleem is ( eventueel snelheid geheugen dat daalt)
Ik snap dan alleen niet waarom ze moederborden met 4 banks uitbrengen als dit dan 'echt' een probleem zou vormen.

Wat kan ik bv doen? Bedoeling is om naar minstens 64gb te gaan.
Ik zal er ineens bijstellen dat overclocken etc. niet aan de orde is.

1) goedkoopste oplossing... identiek dezelfde 32gb set bijsteken (al raden sommigen dit af ivm mogelijke timingproblemen?)
2) een 64gb set kopen (2x32gb) en die in de plaats van het huidige geheugen plaatsen (dus 32 in de schuif leggen)
3) een 64gb set kopen en die bij op het moederbord steken, dus 96gb, maar met geheugensticks met verschillende groottes. had ik vroeger ook (2x8+2x4) en toch nooit iets van gemerkt dat dit slecht zou werken. (was wel met een I5 toen)

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:49
Waar je met Ryzen op moet letten welke dram chips gebruikt worden en of de dimms single of dual rank zijn. Met 4 dimms werkt single rank beter en zorgen Samsung B-die en Crucial E-die chips voor de meeste stabiliteit.