"Access" Formulier met subformulieren, selectieafhankelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsB88
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-08 23:39
Hallo,

Ik heb een vraag over Access. Mijn kennis van Access is heel basis, maar volgens mij moet het kunnen wat ik wil ;) .

Als voorbeeld en vergelijking heb ik in de bijlage een tekening geplaats waarin mijn vraag iets duidelijker wordt.

Ik wil een formulier ontwikkelen waarin een klantenbestand wordt aangemaakt. Dit kan ik bereiken door een tabel te maken en hiervan een formulier te maken. Afhankelijk van de geselecteerde klant wil ik daaronder de producttypen tonen die deze klant levert. Bij het selecteren van het producttype wil ik de verkoopprijzen tonen die in het verleden zijn betaald door klanten.

In mijn voorbeeld heb ik dus leverancier 'Samsung' toegevoegd. In het subformulier eronder staan de types die Samsung heeft geleverd, de S8, S9, S10 en S20. Nu moet het zo zijn dat als de S20 wordt geselecteerd in het onderste formulier alle verkoopprijzen worden getoond aan alle klanten.

Tevens moet er een knop komen om een leverancier toe te voegen, een type toe te voegen en een afnemer toe te voegen. Natuurlijk moet er naast Samsung ook bijvoorbeeld Huawei als leverancier kunnen worden toegevoegd met daaronder de types van Huawei en de prijzen die de klanten daarvoor hebben betaald in het verleden.

Ik denk dat de bijlage wel wat verduidelijkt. Kan iemand mij op weg helpen?

Ik ben zover dat ik een tabel kan maken met leveranciers met alle gewenste records en aan de hand van de tabel kan ik een formulier maken. Dus dan heb ik het leveranciersformulier klaar. Maar de 2 'subformulieren' moeten afhankelijk werken van het leveranciersformulier.

Ik hoor graag als iemand tips heeft.
Mvg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUIvc6uP9veeEmmRsxdmF-CaZ8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PBE6R8974FAsrSNVQQebtSFY.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:44
Tip: zoals je nu een formulier maakt van een tabel, moet je subformulier gebaseerd zijn op een query. Die query is het resultaat van de invoer in het hoofdformulier. Succes!

Edit: even goed naar je voorbeeld gekeken. Je hebt dus 3 tabellen: Leverancier, Type en Klant. Maak die en maak velden voor de dingen die je wilt vastleggen. Vermijd dubbelingen. Dus geen veld Type in de tabel Leverancier. Vervolgens maak je 3 formulieren gebaseerd op je tabellen. Deze kun je onder de "knop" hangen. Je maakt hiervoor een knop op het formulier en als actie hang je daaraan dat het betreffende formulier wordt geopend.
De selecties die je met queries. Nu moet je een heel eind komen. Is dit trouwens zakelijk of privé?

[ Voor 61% gewijzigd door darth.75 op 08-11-2020 16:59 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathie88
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-11-2022
Beste Darth.75,

Bedankt voor de reactie. Als ik goed begrijp moet ik 3 tabellen maken en 3 formulieren? En dan een query maken van de records die ik getoond wil hebben en dit in een 4e formulier samenbrengen?

Dit gaat al buiten mijn Access-kennis maar zo leer ik het wel, haha.

Het is gewoon prive interesse maar ik zou de kennis wel kunnen toepassen in mijn werk. Ik zou wel meer kennis van Access willen. Van Excel is veel te vinden, maar van Access valt het mij tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:44
Boeken genoeg over Access in de boekhandel. En online ook vast een hele hoop.

Je maakt inderdaad 3 tabellen en per tabel een formulier. Hierop kun je nieuwe invoer doen. Die formulieren wil je dus laten zien als je op de knoppen in je voorbeeld drukt.

Daarnaast 2 queries. Query 1 laat de resultaten zien van jouw leveranciersselectie. Zal dus een query moeten zijn die op basis van de leverancier in tabel 1 de overeenkomende records toont in tabel 2. Query 2 doet hetzelfde maar dan met de resultaten van de gekozen Types.

Tot slot maak je een "hoofdformulier ", die je vult met de resultaten van de selecties.

Nu moet je een heel eind kunnen komen.