Lamp met bewegingsdetector op stroom- en zon-arme plaats

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-01 14:05
Ik heb in mijn nieuwe huis 1 gevel op de noordkant die heel donker is. Om inbraak langs het raam in die gevel en ander ongein te ontmoedigen dacht ik daar een lamp met bewegingsdetector te plaatsen.

Het probleem is echter geen lichtpunt en het is het noorden. Bovendien staat er een bomenrij een paar meter verder (daarom is het zo donker). Een lamp op zonne-energie lijkt daarom ook een uitdaging.
Ik vind wel lampen op zonne-energie die een paneel hebben met een draad. Ik vraag me echter af of dat paneel plaatsen op de west of oostgevel het ding genoeg gaat opladen. Heeft iemand al met dit bijltje gehakt?

In de tuin is er wel een lichtpunt. Een andere mogelijke oplossing is een kabel van dat punt naar de lamp trekken. Tips om dit mooi te doen zijn welkom.

Alle reacties

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:06
Je ziet vaak dat zelfs als er voldoende zon is, dat die lampen op zonnepaneeltjes maar een paar uur branden. Zeker in de winter gaat ook op een goed verlichte plek de lamp nooit heel de nacht mee. Kabel aanleggen dus.
Heb je aan de binnenkant van die muur in de buurt ook geen stopcontact of lichtpunt zitten? Dan zou je daar naar buiten kunnen boren.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat voor gevel? Spouw? Steen? Beton? HSB?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:53
Knielen schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:56:
Je ziet vaak dat zelfs als er voldoende zon is, dat die lampen op zonnepaneeltjes maar een paar uur branden. Zeker in de winter gaat ook op een goed verlichte plek de lamp nooit heel de nacht mee. Kabel aanleggen dus.
Heb je aan de binnenkant van die muur in de buurt ook geen stopcontact of lichtpunt zitten? Dan zou je daar naar buiten kunnen boren.
Hij hoeft toch niet de hele nacht te branden? Hij wil een lamp met bewegingssensor, dus is het stroomverbruik minimaal.

TS: misschien dat zoiets al voldoende is voor je: https://www.bol.com/nl/p/...-sensor/9200000123487455/. Kost maar 12 euro, kan je even kijken wat je van die licht opbrengst vindt en of er wel genoeg licht daar is om zonne-energie te gebruiken zonder kabels...

Ik heb hier zo'n ding bij mijn poort hangen van Ali, gaat al jaren mee ondanks regen, etc

[ Voor 14% gewijzigd door President op 08-11-2020 09:15 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-01 20:42
Ik heb eigenlijk altijd de voorkeur voor netspanning op verlichting armaturen.
En let ook altijd op of het een normaal verkrijgbare fitting betreft zodat ik altijd lampjes kan vervangen.

Ik zou een stuk kabel vanaf lichtpunt in de tuin ingraven tot waar je de gevellamp wilt hebben.
Daar de kabel in een grijze slagvaste buis naar de buitenlamp. De buis houd de kabel netjes recht en beschermt hem. De buis hoeft niet tot in het armatuur of in de grond.

Je kunt deze kabel nemen.
Die is correct qua kleur in tegenstelling tot die van de bouwmarkt.

https://www.sandervunderi...-2-x-2-5-mm2-2-5-mm2.html
code:
1
2
YMVK-as DCA 2 x 2,5 + 2,5 kabel heeft een bruine en blauwe ader en een litze met een oppervlak van 2,5mm2 per ader.
Kabeldiameter: 13,5mm.

[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 08-11-2020 09:18 ]

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:36

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

FRANQ schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:15:
Ik heb eigenlijk altijd de voorkeur voor netspanning op verlichting armaturen.
En let ook altijd op of het een normaal verkrijgbare fitting betreft zodat ik altijd lampjes kan vervangen.

Ik zou een stuk kabel vanaf lichtpunt in de tuin ingraven tot waar je de gevellamp wilt hebben.
Daar de kabel in een grijze slagvaste buis naar de buitenlamp. De buis houd de kabel netjes recht en beschermt hem. De buis hoeft niet tot in het armatuur of in de grond.

Je kunt deze kabel nemen.
Die is correct qua kleur in tegenstelling tot die van de bouwmarkt.

https://www.sandervunderi...-2-x-2-5-mm2-2-5-mm2.html
code:
1
2
YMVK-as DCA 2 x 2,5 + 2,5 kabel heeft een bruine en blauwe ader en een litze met een oppervlak van 2,5mm2 per ader.
Kabeldiameter: 13,5mm.
Enige juiste antwoord mijns inziens.

Maar wat bedoel je met je laatste opmerking? Ook kabel van de bouwmarkt zal de juiste kleurcode hebben.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-01 20:42
Shadow_Agent schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:21:
[...]

Enige juiste antwoord mijns inziens.

Maar wat bedoel je met je laatste opmerking? Ook kabel van de bouwmarkt zal de juiste kleurcode hebben.
Zoals vaker hier op Tweakers vermeld (door anderen) mist daar de blauwe draad meestal, en dan kan je grijs wel pakken voor de N, maar dat schijnt niet de juiste werkwijze te zijn.

Dus om die reactie te voorkomen deze kabel gelinkt.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 08-11-2020 09:25 ]

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:36

Shadow_Agent

FRANQ schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:23:
[...]

Zoals vaker hier op Tweakers vermeld (door anderen) mist daar de blauwe draad meestal, en dan kan je grijs wel pakken voor de N, maar dat schijnt niet de juiste werkwijze te zijn.

Dat lijkt mij heel sterk, hebben we het over een ymvk/xmvk kabel? Die worden gewoon, wanner 2 of 3 aderig, als br/bl of als br/bl/aarde geleverd.

Meer aderig heeft TS niet nodig

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow_Agent op 08-11-2020 11:38 ]

• Moi2002
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-01 22:18

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-01 14:05
kabeltjekabel schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:57:
Wat voor gevel? Spouw? Steen? Beton? HSB?
Het is een stenen gevel met gelijmde baksteen zonder voeg. De ruimte tussen de bakstenen is vrij groot maar een kabel krijg ik daar niet in. Het lichtpunt in de tuin is gelukkig wel aan een andere gevel van hetzelfde huis. Hij moet dan alleen het hoekje om. Mijn vraag was vooral hoe de buis goed te camoufleren.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
FRANQ schreef op zondag 8 november 2020 @ 09:23:
[...]

Dat betreft de 4-aderige variant. Of 3+as
Pagina: 1