Netwerk advies gevraagd, overstap van Deco P7.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0p3Y
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12-2024
Hallo tweakers.
Sinds midden vorig jaar heb ik een TP-LINK Deco mesh set (3 stuks) P7.
Eigenlijk ben ik er niet zo tevreden over.
De kinderen klagen veel over lag een soms wegvallende verbinding, en ook tijdens het thuiswerken merk ik dat het werken met laptop of chromebook te wensen overlaat. Het is een gevirtualiseerde werkomgeving, alles draait op het netwerk van mijn werkgever waar we normaliter, op kantoor, met van die kleine kastjes werken (kom ff niet op de naam nu, tis al laat).

Ik zit momenteel nog bij ziggo. Heb de modem in bridge modus gezet.
Mijn Deco P7 station dat daaraan gekoppeld zit, pakt de functionaliteiten over.
De overige P7 stations zitten aan elkaar doorgekoppeld, dus 1e verdieping aan begane grond, en 2e verdieping aan 1e verdieping.
Daarnaast natuurlijk backhaul via 220v net.

Zoals gezegd houdt het niet over.
Wat ik vervelend vind is dat ik geen betere kanalen (zelf) kan kiezen, hij lijkt op druk bezette kanalen te blijven.

De vraag is of ik nu moet inzetten op een vervanger als mesh setup, of dat ik wellicht op access points moet overstappen.
Als kan dus (via switches) bedraad gekoppeld worden, zodat bg, 1e en 2e verdieping bedraad bereikbaar zijn.
Hopelijk hoor ik van jullie goeie tips, vervangen en zo ja, voor wat?
Ik ben een noob tweaker die allang blij is dat ie zijn eerste netwerk draaiend kreeg (na geklooi vanwege een defect meegeleverde netwerkkabel).

Binnenkort overstap van ziggo naar glasvezel (via Fiber).

Tips welkom dus, hopelijk tijdens Black Friday goeie passende aanbiedingen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0p3Y
https://ziggobeta.speedte...57-11eb-9d77-7d07ca893914

16,8 Mbps down, 13,1 Mbps up.
Het is nu 01:14 am, het hele huis in rust!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bjtNYSf4MIXOgjKgSbIXTvXmnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XIWvhRC39HuFLe2qRc6dCwHt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 107% gewijzigd door j0p3Y op 08-11-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0p3Y
En dit is wat de Deco App laat zien aan testresultaten qua internetverbinding :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qInwIapJDZuvgbYslT8kgKiD74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ny7k3l56d0oOtNTr1R0yznXd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

j0p3Y schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:49:
...
Als kan dus (via switches) bedraad gekoppeld worden, zodat bg, 1e en 2e verdieping bedraad bereikbaar zijn.
Hopelijk hoor ik van jullie goeie tips, vervangen en zo ja, voor wat? ...
Vziw hoef je niets te vervangen. Gewoon de ziggo modem terug in router mode en de P7's allemaal bedraad daar aan verbinden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:14
Kijk eens bij je deco’s of de onderlinge verbinding via ethernet gaat of via draadloos netwerk? Het lijkt namelijk op dat laatste. Weet niet of de P7 hetzelfde weergeeft als hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lthDAL6cZM_eetkTL-NvlwmVzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TP0W006LhvobMdT1vkvsVvdd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31

Ik zit momenteel nog bij ziggo. Heb de modem in bridge modus gezet.
Mijn Deco P7 station dat daaraan gekoppeld zit, pakt de functionaliteiten over.
De overige P7 stations zitten aan elkaar doorgekoppeld, dus 1e verdieping aan begane grond, en 2e verdieping aan 1e verdieping.
Dus bedraad backhaul via powerplugs…..? Welke zijn deze? Grote kans dat deze dingen de boosdoenders zijn....

Als ik je foto's zo bekijk betekend dat de hoofdrouter dus direct bedraad is aangesloten aan je ziggo router(in bridge). Wat voor snelheid heb je als hierop aangesloten bent via wifi ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Arthion-nl schreef op zondag 8 november 2020 @ 02:30:
[...]

Dus bedraad backhaul via powerplugs…..? Welke zijn deze? Grote kans dat deze dingen de boosdoenders zijn....
Die zitten ingebouwd in de P7
Als ik je foto's zo bekijk betekend dat de hoofdrouter dus direct bedraad is aangesloten aan je ziggo router(in bridge). Wat voor snelheid heb je als hierop aangesloten bent via wifi ?
Ja, dat zal wel 250/25 zijn; het tweede plaatje

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:35

3DDude

I void warranty's

Haal er is eentje af (die op zolder) van die dingen.
Probeer het dan nog is?

Dan weet je of het vanaf de begane naar de 1e wel goed gaat.

Die dingen hebben:
Wifi backhaul (alleen 2.4, bereik wel ok, doorvoer niet zo)
via stroomnet (max 600mbit)

Dus als je wifi backhaul het niet haalt moet je via je poweroverethernet-mode het doen.

Uiteindelijk wil je gewoon een netwerkkabel Leggen (bij voorkeur van de meterkast tot zolder als dat kan?)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Alles wegdoen en kabels trekken en UniFi kopen, maarja, dat kost geld ;-)

Hergebruiken als bedraad setje AP's moet te doen zijn, weet alleen niet of de software dat zomaar ondersteunt. Je verliest vaak handoff assist als je ze 'gewoon' als identieke AP's (SSID/WPA settings) configureert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
powerline is de boosdoener dus zolang je die gebruikt blijft het ruk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik heb dezelfde set en alles aangesloten via Cat6 kabel op iedere verdieping, werkt perfect. Met de MacBook door het hele huis heen (170 vierkante meter, woning uit jaren 90) minimaal 250Mbps up/down.

Lang niet de volle 100% van de gigabit glasvezel die hier ligt maar voor WiFi voldoende.

Powerline en WiFi backhaul was ik na een paar uur overigens al klaar mee aangezien dat behoorlijk ondermaats presteerde.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Conclusie zo'n Deco M7 is zonde van het geld, want powerline valt bijna altijd weer tegen en als het nu niet is dan zomaar ineens in de toekomst.
Het Deco M7 is gewoon een Deco M5 met powerline erbij.
En in feite zijn zowel de Deco M5 als de Deco M7 maar marginaal beter dan de Deco M4 en wel in de 2,4Ghz.

Kortom als je toch een Deco set wilt kopen is de Deco M4 of Deco M3 de beste waar voor je geld.
zie ter vergelijk:
https://www.tp-link.com/us/support/faq/2423/

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 08-11-2020 14:49 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0p3Y
Montaner schreef op zondag 8 november 2020 @ 02:27:
Kijk eens bij je deco’s of de onderlinge verbinding via ethernet gaat of via draadloos netwerk? Het lijkt namelijk op dat laatste. Weet niet of de P7 hetzelfde weergeeft als hieronder.
[Afbeelding]
Alles is in ieder geval volledig bedraad vanaf de meterkast. Dit haal ik vanaf de App :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oTvoz0tjXN3k3yyNb7LtApi_NY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RPqPM0bhuz7o6vJ98PaR684H.png?f=fotoalbum_large
En
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/898l35TxEDtEf1M3XRj2P1C3VSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oiLQLeAuz5cMX2pSpAwNdecX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0p3Y
Montaner schreef op zondag 8 november 2020 @ 02:27:
[Afbeelding]
Alles is in ieder geval volledig bedraad vanaf de meterkast. Dit haal ik vanaf de App :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oTvoz0tjXN3k3yyNb7LtApi_NY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RPqPM0bhuz7o6vJ98PaR684H.png?f=fotoalbum_large
En
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/898l35TxEDtEf1M3XRj2P1C3VSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oiLQLeAuz5cMX2pSpAwNdecX.png?f=fotoalbum_large
En
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wAknvV9V3OvIU64xL52Nx1ed-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tkNRCAt7ErUxa4J0n69YqiR2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:14
Moet zeggen dat ik vandaag wederom ook problemen heb met mijn deco (m9). De WiFi snelheid, met ethernet backhaul, valt terug naar rond en om 1 mbit. Software matig herstarten alsook stroom eraf/erop helpt niets. Lijkt wel willekeurig, ineens werkt het dan weer normaal. Ook wordt er behoorlijk geklaagd op het tp-link forum over de firmware upgrades etc. Ben er eigenlijk wel klaar mee.. de soft en firmware is van het niveau AliExpress WiFi camera.

[ Voor 28% gewijzigd door Montaner op 08-11-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
j0p3Y schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:16:
[...]

Gebruik je nou netwerk via het stroomnet of niet? :?
Trek die andere twee eens los, misschien blijft de laptop wel hangen op het meest verre wifi punt om onduidelijke redenen.

[ Voor 10% gewijzigd door jadjong op 08-11-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0p3Y
jadjong schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:27:
[...]

[...]

Gebruik je nou netwerk via het stroomnet of niet? :?
Trek die andere twee eens los, misschien blijft de laptop wel hangen op het meest verre wifi punt om onduidelijke redenen.
Dat stroomnet zit standaard in dit systeem en gaat - verwacht ik - automatisch als achtervang. Ik neem aan dat de hardware de meest stabiele verbinding zoekt, mij lijkt dat de ethernet verbinding.

Dit is het nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOvk3lxZA4JTbGPrkghOanT4xzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cw1557NDUd0R1JiIqtSvIsvv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Zijn alle decos onderling bedraad aangesloten via ethernet?

Staan hier nog switches tussen, zo ja van welk merk?

Als je in de deco bij je nodes kijkt, zie je dan ethernet verbinding?

Waarom werkt het nu wel snel?

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1