Hoe externe harde schijf vernietigen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helloflowers
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-11-2024
Beste mensen,

Ik heb een harde schijf van La cie, dit is een schok- en valbestendige harde schijf die is voorzien van een rubberen hoes voor extra bescherming. Deze schijf is bovendien bestand tegen regen en druk. Zelfs wanneer je er overheen rijdt met een auto van een ton functioneert de schijf nog altijd prima. Door het kleine formaat kun je hem bovendien overal mee naartoe nemen. Daarnaast biedt de encryptie nog een extra beschermingslaag tegen onbevoegde toegang. Dit maakt de schijf ideaal voor bijvoorbeeld reizigers die kostbare gegevens willen beschermen tegen verlies, diefstal of ongelukken onderweg.

Mijn vraag is hoe ik alle bestanden enz... op deze schijf kan vernietigen als ik deze dus waarschijnlijk niet met een hamer kapot zou kunnen krijgen aangezien hij dus van allerlei eigenschappen heeft die ervoor zorgen dat de schijf in kwestie niet kapot is te krijgen...

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. En ik hoop dat iemand het heel simpel kan uitleggen, want heb er niet veel verstand van ...

Liefs Flower

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Is dat zo'n extern schijfje met een aluminium behuizing en een oranje stuk zacht plastic er omheen?

In elk geval kan je zo'n schijf prima kapot maken, daar hoef je je niet druk om te maken. Wat je wel even moet doen is bedenken wat je nou precies wil en wat er nodig is:

1. Waar ben je bang voor? Wie gaat jouw data proberen te achterhalen/stelen?
2. Hoe ver wil je gaan?

Stel dat je antwoord op vraag 1 is: de handige buurjongen gaat misschien in mijn afvalbak de schijf opzoeken om te kijken of er spannende foto's op staan. Dan kan je gewoon de schijf eenmalig overschrijven (met nullen is prima). Er is geen handige 'hacker' die daar dan data van af gaat halen.

Stel dat je antwoord op vraag 1 is: ik ben bang dat een overheid ergens op de wereld mijn data wil hebben om dat ik er staatsgeheimen op bewaarde. Dan moet je de schijf in een shredder stoppen.

Voor vraag 2:

Als je 'de data niet met een computer te achterhalen' wil hebben: overschijf het een keertje met data en je zit goed.

Als je 'de data niet met een Scanning Electron Microscope te achterhalen' wil hebben: schijf in de shredder en daarna verpulveren of smelten.

Als je 'de data niet met een simpele fluxmeter te achterhalen' wil hebben: schrijf er een paar keer overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:11
De puntbelasting van een hamer is veel groter dan de rubber band van een auto. Je gaat dat ding echt wel kapot krijgen met een hamer. Niet slaan als een watje natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 17:59
Lijkt me makkelijker om software te gebruiklen zoals : https://www.killdisk.com/killdisk-freeware.htm

Via een shredder kan je theoretisch gezien nog kleine data fragmenten recoveren. Maar dat is eigenlijk alleen weggelegd voor mensen die daar heel veel geld voor overhebben. Als je meerdere schrijven tegelijk 'shred' wordt dat alweer vele malen lastiger.

Als je de drive wiped via tools met een military grade en daarna door een shredder gooit, lijkt mij de kans dat iemand ook maar een fractie kan herstellen onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:11
Kun je de schijf niet met een metaalboor doorboren? Dat doe ik bij een oude laptop als ik die weg doe. Ik weet niet hoe heftig "gepantserd" de Lacie schijf is...

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:46
Genoeg opties om 'm alsnog te vernietigen hoor... Gaten erin boren, doorzagen, slijptol, bijl, achter auto hangen en rondjes racen op leeg parkeerterrein, gooien vanaf zo hoog mogelijk (misschien niet heel handig om vanaf flat te gooien als er mensen kunnen lopen), leg 'm een paar dagen in een zoutoplossing, etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Als ik een schijf wil vernietigen geef ik het een goede tik met een hamer iets van het midden af. Als je de "sweet spot" hebt kun je horen dat de de platen hebt verbrijzeld.
Knappe jongen die hem nog kan herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 17:32
Doet'ie het nog? Zo ja, is het een SSD of HDD?

Als 'ie het niet meer doet zijn er genoeg opties gegeven. Als er echt staatsgeheimen op staan kun je misschien iemand die in een datacenter werkt vragen hem in de disk-shredder te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
1 of een paar keer bitlocker de hele schijf laten versleutelen met een kneiterlang wachtwoord en de backupcode verwijderen. Dan hoef je hem echt niet te shredden.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Op Discovery hebben ze ooit bij Mythbusters (geloof ik) eens een zwarte doos van een vliegtuig proberen te vernietigen. Dat heeft echt veel werk gekost. Dan moet een simpele HDD echt geen probleem zijn.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Wop
  • Laatst online: 06-06 20:00
Kun je de behuizing niet gewoon open schroeven? De schijf zelf lijkt me dan niet zo'n probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Niets dat een hamer of boor niet oplossen. Maar gewoon een keer overschrijven met willekeurige data zou al voldoende moeten zijn. Voor de meeste mensen zou het voldoende moeten zijn om gewoon een eenmalige random data write te doen naar de volledige schijf. De kans dat iemand er daarna nog data van kan afhalen is nagenoeg 0.

Je hoort wel eens verhalen dat het eventueel nog mogelijk zou zijn om de data te reconstrueren met behulp van een electronenmicroscoop, maar ik heb nog nooit ook maar enig bewijs gezien dat dit praktisch kan uitgevoerd worden. Zelf wissen wij onze schijven op dit moment nog met een tool die het volgens de DoD 5220.22-M standaard doet (in essentie 7 passes met willekeurige data), maar er zijn steeds meer aanwijzingen dat dat overkill is en onze security afdeling denkt er over na daarmee te stoppen omdat de bitlocker encryptie op zich al voldoende zou moeten zijn.

En als je een schijf op een niet destructieve manier wist, kan je er nog altijd iemand anders plezier mee doen (dat is natuurlijk als het om een persoonlijk product gaat).

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:15

Yucon

*broem*

Gewoon een paar keer er doorheen boren is voor alles dat geen staatsgeheim is echt wel voldoende. Dit aangezien je al op het pad van fysiek geweld zit, maar mocht je daar toch vanaf willen stappen sluit ik me aan bij @Blokker_1999

[ Voor 41% gewijzigd door Yucon op 08-11-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:56

FreakNL

Well do ya punk?

AW_Bos schreef op zondag 8 november 2020 @ 01:11:
Op Discovery hebben ze ooit bij Mythbusters (geloof ik) eens een zwarte doos van een vliegtuig proberen te vernietigen. Dat heeft echt veel werk gekost. Dan moet een simpele HDD echt geen probleem zijn.
Eeum, dit is een beetje een rare vergelijking en hij slaat ook nergens op.

Omdat een zwarte doos moeilijk te vernietigen is, is een externe HDD makkelijk :? Dat kun je daar helemaal niet uit concluderen.

Als je nou dit gepost had;
“Op Discovery bleek zelfs een zwarte doos relatief makkelijk te vernietigen, dus een externe HDD moet helemaal geen probleem zijn”
had het nog een beetje logisch geklonken..

Ontopic:
Inderdaad gewoon military grade wipen is al voldoende. En voor de zekerheid nog ff erdoorheen boren als je het echt niet vertrouwt...

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 08-11-2020 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 17:25

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Wat betreft gebruik van encryptie: doe daarna voor de zekerheid nog een random data pass er overheen. Dan voorkom je problemen mocht ergens (ver) in de toekomst de encryptie doorbroken kunnen worden.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Pagina: 1