Drie piepjes opstarten pc na installatie videokaart.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluXz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-09 16:07
Hallo beste lezer,

Vanmiddag heb ik een nieuwe videokaart geïnstalleerd (3070! :*) ) en nu heb ik, als ik de pc opstart, drie snelle piepjes. Wat kan dit betekenen. Ik heb de kaart er weer een keer uitgehaald en opnieuw aangesloten, maar dit lijkt niet het probleem te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Extra power aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:44
Wat piepjes betekenen staat in de handleiding van je moederbord beschreven :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluXz
Nee, de kaart met 2x 8pin (6+2) aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluXz
Hahn schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:54:
Wat piepjes betekenen staat in de handleiding van je moederbord beschreven :)
In de handleiding kan ik het zo snel niet vinden maar online lees ik:

3 Beeps - Memory Error (first 64KB)
Reseat/replace memory.

Lijkt me gek, daar heb ik niets mee gedaan. Super kunnen gamen deze middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Begin eerst eens te benoemen welke videokaart, moederbord en voeding je precies hebt (dus merk + volledige typenummer). Zonder dat valt er weinig zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluXz
Hahn schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:04:
Begin eerst eens te benoemen welke videokaart, moederbord en voeding je precies hebt (dus merk + volledige typenummer). Zonder dat valt er weinig zinnigs over te zeggen.
Het gaat om de

- ASRock B550M Pro4
- ASUS DUAL-RTX3070-8G

Het zijn trouwens 4 piepjes!

[ Voor 5% gewijzigd door GluXz op 07-11-2020 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
En welke voeding? Hoe meer info je geeft, hoe meer erover valt te zeggen (en hoe minder erom gevraagd hoeft te worden), dus benoem bijvoorbeeld ook je processor en geheugen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 07-11-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluXz
Corsair RM650
AMD Ryzen 5 3600
G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
4 piepjes is volgens wat snel Googlen een system timer failure. Werkt het wel als je je oude videokaart terugplaatst?

En nog wat meer gegoogle op 'system timer failure asrock' geeft toch terug dat sommige mensen gaar geheugen hebben. Dus test je geheugen met bijvoorbeeld memtest, al dan niet met je oude videokaart erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluXz
Hahn schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:18:
4 piepjes is volgens wat snel Googlen een system timer failure. Werkt het wel als je je oude videokaart terugplaatst?

En nog wat meer gegoogle op 'system timer failure asrock' geeft toch terug dat sommige mensen gaar geheugen hebben. Dus test je geheugen met bijvoorbeeld memtest, al dan niet met je oude videokaart erin.
Helaas heb ik mn oude videokaart niet meer, dus dat kan ik niet testen. Alles is eigenlijk gloednieuw.... Voor vandaag met een andere kaart geen enkel probleem gehad.

Er gaan ook een aantal lampjes rood branden. Dit was voorheen niet het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wmfRIIfE8oiRdUvdthcBjLGAjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iy97H7wbO96YbbGeWoXF5jpP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Tja, ook die lampjes geven DRAM (en CPU) aan, dus je zal toch een manier moeten vinden om dat te testen. Je zou eventueel 1 ipv 2 reepjes geheugen kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinvol
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-07 17:08
Ik heb dit probleem ook gehad, probeer eens CSM ( of CMS, ik wissel de letters altijd om :p ) support uit te zetten in je bios? dat verhielp bij mij het probleem, nu met nieuwe bios is het schijnbaar opgelost ook aan mijn zijde.

Het duurde wat uurtjes voordat ik ergenst bij... tomshardware forum geloof ik, een post heb gevonden van iemand met dezelfde issue, er was niks mis met zijn/mijn systeem, maar de mamaplank snapt de nieuwe videokaart niet helemaal voor een of andere reden ( misschien pci-e 4, who knows ), en het bovenstaande uitzetten heeft het opgelost.

[ Voor 53% gewijzigd door Zinvol op 07-11-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluXz
Zinvol schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:24:
Ik heb dit probleem ook gehad, probeer eens CSM ( of CMS, ik wissel de letters altijd om :p ) support uit te zetten in je bios? dat verhielp bij mij het probleem, nu met nieuwe bios is het schijnbaar opgelost ook aan mijn zijde.

Het duurde wat uurtjes voordat ik ergenst bij... tomshardware forum geloof ik, een post heb gevonden van iemand met dezelfde issue, er was niks mis met zijn/mijn systeem, maar de mamaplank snapt de nieuwe videokaart niet helemaal voor een of andere reden ( misschien pci-e 4, who knows ), en het bovenstaande uitzetten heeft het opgelost.
Ik vermoed dat het inderdaad aan de combi videokaart en moederbord ligt. Als ik CSM uit zet kom ik echter telkens in de BIOS terecht. De pc start niet verder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinvol
Apart.. bij mij veranderde er voor de rest niks, ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat CSM doet, volgens mij zet het legacy support uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Zinvol schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:44:
Apart.. bij mij veranderde er voor de rest niks, ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat CSM doet, volgens mij zet het legacy support uit?
CSM schakelt ondersteuning in voor de oude BIOS standaard. Vooral nuttig voor als je besturingssysteem zo oud is dat er geen ondersteuning is voor UEFI boot.

Als CSM uitzetten ervoor zorgt dat je systeem niet meer naar het besturingssysteem wil dan heb je je systeem verkeerd geïnstalleerd, of je draait nog Windows 7, maar dat kan gelukkig niet meer op Ryzen 2000 en hoger.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinvol
Eitherway, voor OP, er is waarschijnlijk niks mis met je systeem, volgens mij is dit de enige oplossing er voor, misschien dat er nog een bios update beschikbaar is waar het is gefixed.
De andere optie is je windows via uefi instaleren, of leven met de piepjes denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Zinvol schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:52:

of leven met de piepjes denk ik.
Leven met de piepjes? Volgens mij heeft 'ie 4 piepjes én start z'n computer vervolgens totaal niet op, toch @GluXz?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GluXz
Zinvol schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:52:
Eitherway, voor OP, er is waarschijnlijk niks mis met je systeem, volgens mij is dit de enige oplossing er voor, misschien dat er nog een bios update beschikbaar is waar het is gefixed.
De andere optie is je windows via uefi instaleren, of leven met de piepjes denk ik.
Zojuist een BIOS update gedaan. Ik heb nu nog maar 1 piepje met het opstarten (die had ik voorheen niet.)!
De PC gaat verder prima aan en games draaien op volle toeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinvol
Nice! geniet van je nieuwe kaart!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Oooh, als je alleen wat piepjes hoort en 'ie verder prima werkt, dan zou ik me niet te druk maken :P Ik dacht dat je pc het helemaal niet meer deed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 18:57
1 piepje is toch normaal bij opstarten? Kun je desnoods uitzetten in het bios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusTegengas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-10 22:18

TinusTegengas

Formula Racing

1 piep geeft aan 'normaal' oftewel alles goed

I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluXz
Bedankt voor de reacties. Alles werkt inderdaad naar behoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluXz
Er doet zich toch nog een ander probleem voor na het installeren van de nieuwe kaart.... De USB-poorten van mijn monitor vallen regelmatig een splitsecond uit. Bij mijn draadloze muis en toetsenbord ondervind ik hier weinig hinder van, maar als mijn headset uitvalt en weer aanspringt werkt de microfoon niet meer.... dit is heel erg storend. Dit werkt pas weer als ik hem opnieuw inplug.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 08:45
GluXz schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:42:
Er doet zich toch nog een ander probleem voor na het installeren van de nieuwe kaart.... De USB-poorten van mijn monitor vallen regelmatig een splitsecond uit. Bij mijn draadloze muis en toetsenbord ondervind ik hier weinig hinder van, maar als mijn headset uitvalt en weer aanspringt werkt de microfoon niet meer.... dit is heel erg storend. Dit werkt pas weer als ik hem opnieuw inplug.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Begin met de basis.

- Chipset drivers up2date
- Windows up2date
- Op welke poort zit je USB kabel van de monitor? is dit naar een USB 2 poort op je PC of naar een USB 3 poort? Probeer eens te wisselen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GluXz
Wylana schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:25:
[...]

Begin met de basis.

- Chipset drivers up2date
- Windows up2date
- Op welke poort zit je USB kabel van de monitor? is dit naar een USB 2 poort op je PC of naar een USB 3 poort? Probeer eens te wisselen.
Driver & windows zijn up to date.
USB-poort heb ik al geprobeerd te wisselen. Ik heb een 2.0 kabel in een lichtblauwe poort, dus 3.0, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik heb hetzelfde probleem. Nieuwe RTX 3070 founders edition in een Dell Precision 5820 met een 950 watt voeding. Tijdens de BIOS boot krijg ik vier snelle beeps / piepjes te horen uit de PC speaker. Daarna start de PC door en draait alles prima. Ook 3DMark en FurMark draaien zonder problemen. PCI-e voeding netjes aangesloten met behulp van de meegeleverde 8 naar 12 pin adapter. Ik heb een bericht op de Dell forums geplaatst maar nog geen reactie. Ik ga er na wat gegoogled te hebben vanuit dat het een false warning is wanneer je legacy BIOS boot gebruikt i.p.v. UEFI. Maar ik heb legacy BIOS voor MBR boot nodig dus ik kan dit niet uitzetten. Ik hoop dat Dell nog met een BIOS update komt.

Update: Als ik het systeem in UEFI modus zet i.p.v. BIOS Legacy, dan is het gepiep weg. Maar ik heb BIOS nodig om in mijn OS te komen dus ik laat het voorlopig zo en hoop dat Dell met een BIOS-update komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Tyrian op 14-11-2020 23:56 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Pagina: 1