Welke uitbreidingen kunnen er in deze laptop kwa opslag?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 11:59

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
Hi all, sinds kort een ontzettend blije eigenaar van een Lenovo Legion Ryzen 7 met RTX 2060. Echter wil ik wel alvast wat futureproofen (ik ga er veel op editen en heb meer opslag nodig).

Daarom wil ik er een harde schijf bij zetten. Nu heb ik heel erg lang een macbook pro gehad die ik altijd netjes heb onderhouden, zelf opengemaakt, accu's vervangen, koelpasta ververst etc. Dus ben niet bang om iets open te maken.

Echter, wil ik de laptop niet open maken zolang het niet hoeft. Daarom ben ik op zoek naar de mogelijkheden die er zijn. Ik zie dat er M.2 SSD's bestaan met een kleine formfactor, en normale SSD's in 2,5" formaat. Maar ik kan nergens data vinden over of er uberhaupt de mogelijkheid is om nog extra opslag in de laptop aan te brengen.

Het gaat om dit model:
pricewatch: Lenovo Legion 5 15ARH05H (82B1003EMH)

Heb alle mogelijke datasheets doorgespit en niks gevonden. Maar heb wel allerlei info gevonden over andere modellen die uit te breiden zijn. Zoals:
https://forums.lenovo.com...ion-5-15IMH05/m-p/5024325
en
https://www.myfixguide.com/lenovo-legion-5-disassembly/

Tweede link bevat dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6-UY6OSknkHfPrZRoIW_dyKcVA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bbRAnYSlo5SkAKr1E5m4o8Kl.jpg?f=user_large

Is er iemand die weet waar ik kan uitvinden of dit ook voor mijn model geldt en welke uitbreidmogelijkheden er allemaal zijn?

En wat is het voordeel van M.2 ten opzichte van een 2,5" SSD? Grotere bandwidth? Hogere transmissie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

M.2 is een form-factor, het zegt in essentie niets over de snelheid van een SSD.
Je hebt zowel SATA M.2 SSD's als NVMe M.2 SSD's, die laatsten zijn wél enorm veel sneller dan SATA, maar de vraag is of je daar op dit moment iets van gaat merken. :)

Wikipedia heeft daar een mooi artikel over:
Wikipedia: M.2

Even gekeken naar de specs van je notebook op de site van de fabrikant:
https://psref.lenovo.com/...n_5_15ARH05H?M=82B1003EMH

Er kan een NVMe SSD in dat M.2 slot. Wat zit er nu in?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
unezra schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:08:
M.2 is een form-factor, het zegt in essentie niets over de snelheid van een SSD.
Je hebt zowel SATA M.2 SSD's als NVMe M.2 SSD's, die laatsten zijn wél enorm veel sneller dan SATA, maar de vraag is of je daar op dit moment iets van gaat merken. :)

Wikipedia heeft daar een mooi artikel over:
Wikipedia: M.2

Even gekeken naar de specs van je notebook op de site van de fabrikant:
https://psref.lenovo.com/...n_5_15ARH05H?M=82B1003EMH

Er kan een NVMe SSD in dat M.2 slot. Wat zit er nu in?
Thanks voor je reactie, ik heb dus net sinds een week Windows 10, even wennen. Wat ik kon vinden was dat het deze schijf is bij de Hardware Ids in de device manager:
SCSI\DiskNVMe__________________SAMSUNG_MZVLB1T0HBLR-000L23L1QEXF7
SCSI\DiskNVMe__________________SAMSUNG_MZVLB1T0HBLR-000L2
SCSI\DiskNVMe____SAMSUNG_MZVLB1T0EXF7
SCSI\DiskNVMe____SAMSUNG_MZVLB1T0
SCSI\DiskNVMe____
SCSI\NVMe____SAMSUNG_MZVLB1T0E
NVMe____SAMSUNG_MZVLB1T0E
GenDisk

Lijkt erop dat het NVMe is?
Dit is de naam in de device manager: SAMSUNG MZVLB1T0HBLR-000L2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:31

makje

Professioneel prutser

zo te zien kan je 1 M.2 2280 NVME SSD kwijt aan de rechterkant en aan de linkerkant ofwel nog een M.2 2280 (waarschijnlijk NVME) SSD of een 2,5inch Sata SSD/HDD.

Dat staat ook op de site waar je je foto vandaan hebt (alhoewel die niet aangeeft of die 2e M.2 ook NVME aankan)
On the right side of the picture, there is a silver heat sink, below which is an Intel AX200 Wi-Fi 6 wireless network card and an M.2 2280 SSD, on the left side of the picture there is an M.2 2280 slot and a 2.5 Inch HDD bay, but unfortunately the two of them are in conflict, you can only use one of the slots, but two M.2 SSDs are enough to meet the needs of most users, if you need to install a 2.5 “SSD or mechanical hard drive, then you need a SATA cable and HDD caddy, it is not clear whether Lenovo has reserved SATA cable and HDD caddy for this laptop
Deze site vindt wel dat beide M.2 sloten PCIe ofwel NVME zijn. Voor het rechterslot zit er al een NVME SSD in dus ik denk dat het linkerslot inderdaad ook wel NVME is, al was het maar omdat de laptop wel zo nieuw is dat ik er geen Sata only M.2 meer in verwacht.

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
makje schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:09:
zo te zien kan je 1 M.2 2280 NVME SSD kwijt aan de rechterkant en aan de linkerkant ofwel nog een M.2 2280 (waarschijnlijk NVME) SSD of een 2,5inch Sata SSD/HDD.

Dat staat ook op de site waar je je foto vandaan hebt (alhoewel die niet aangeeft of die 2e M.2 ook NVME aankan)
[...]

Deze site vindt wel dat beide M.2 sloten PCIe ofwel NVME zijn. Voor het rechterslot zit er al een NVME SSD in dus ik denk dat het linkerslot inderdaad ook wel NVME is, al was het maar omdat de laptop wel zo nieuw is dat ik er geen Sata only M.2 meer in verwacht.
Misschien moet ik Lenovo zelf even contacten. Ik wil deze dan bestellen: pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB

Maar is het niet zonde om extra uit te geven aan een NVMe SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje

makje

Professioneel prutser

zonde? in prijs kosten ze niet echt meer dan een sata en ze bieden altijd iets aan snelheid voordeel dus ik zou alleen sata kiezen als dat het enige is wat je laptop ondersteund wat dan eigenlijk altijd een oudere en dus toch al niet de snelste laptop is...

Pricewatch alle M.2 2280 SSDs gerachschikt op prijs /gb
de goedkoopste 3 zijn allen sata, maar ik ken die merken (Intenso, Leven en Team Group) zelf niet echt, nummers 4 (Crucial) en 5 (Intel) vertrouw ik dan zelf meer en kosten nauwelijks meer.

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
makje schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:39:
zonde? in prijs kosten ze niet echt meer dan een sata en ze bieden altijd iets aan snelheid voordeel dus ik zou alleen sata kiezen als dat het enige is wat je laptop ondersteund wat dan eigenlijk altijd een oudere en dus toch al niet de snelste laptop is...

Pricewatch alle M.2 2280 SSDs gerachschikt op prijs /gb
de goedkoopste 3 zijn allen sata, maar ik ken die merken (Intenso, Leven en Team Group) zelf niet echt, nummers 4 (Crucial) en 5 (Intel) vertrouw ik dan zelf meer en kosten nauwelijks meer.
Precies wat ik heb gedaan:
https://tweakers.net/soli...oUqoc3g-AfMqeIChWg0B9b1Cw

Zo kwam ik uit op die Samsung Evo. Iets duurder vind ik niet erg. Het gaat er mij vooral op dat de opslag en snel, en betrouwbaar is, liefst op lange termijn. Ik heb nu geld en niet over een jaar :D Dus dan haal ik een 1Tb of 2Tb. Even kijken of black friday nog wat wordt dit jaar.

Lijkt erop dat de SSD's sowieso al op een 'all time low' zitten momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• makje

makje

Professioneel prutser

ach so, de pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB is een goede SSD, maar niet met de beste prijs prestatie verhouding, dan hoor ik betere verhalen over de pricewatch: Kingston A2000 1TB

Zelf heb ik een paar maanden terug een pricewatch: Intel 660p 2TB in mijn laptop gezet, maar die kan maar 1 SSD kwijt en ik wilde vooral veel opslag hebben.
Eigenlijk alle SSDs zijn snel, verschillen merkt je in principe niet bij normaal gebruik. Alleen als je veel gaat schrijven (videobewerking) dan zou ik wel eerder naar MLC dan TLC laat staan QLC kijken maar dat is een specifieke usecase

(nu ik er over nadenk, jij wilt er veel op gaan editten zeg je Ik weet niet of dat vele TB aan data per dag gaat schrijven maar zo ja dan zou ik endurance wel mee gaan nemen)

En als je hem binnen hebt dan zou ik hem even voorzichtig uitpakken. Ik verwacht dat NVME werkt in je 2e slot in de laptop, maar de optie open houden hem terug te sturen als hij niet werkt lijkt mij verstandig

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
Even een update; mocht iemand dit ooit nog willen uitzoeken, ik heb vandaag een Samsung Evo 970 besteld en zal die morgen plaatsen. Dan laat ik ook nog wel even weten hoe het ging. Ze waren nu nog goedkoper dan toen ik dit onwerp startte, dus een goed moment om te kopen.
Pagina: 1