Keuze photoshop notebook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChielFrensch
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-05-2021
Goedemiddag allen,

Voor een klant ben ik opzoek naar een notebook die krachtig genoeg is om met photoshop en Lightroom aan de slag te kunnen. Waar moet ik dan op letten? Voldoende geheugen, 16GB, denk ik? Minimaal i5? Maar wat voor videokaart? geen idee!

Merken: lenovo en Asus werk ik veel mee. Maar sta open voor suggesties, geen acer.
Doel: mee kunnen nemen voor studie en onderweg en op school aan de slag photoshop.
Budget: Goed is belangrijk maar betaalbaar is wel prettig. Zeg tussen 800 en 1200 euro?
Scherm: 15,4/6/ inch, mat

Ben vooral benieuwd waar je oplet bij de keuze.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Gr. Chiel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-04-2021
Ik doe zelf veel capture one werk (dat is een soort lightroom maar dan beter). ik doe dit op een 5 jaar oude laptop met dualcore i76500u met 12gb ram. En photoshop dat is gewoon voor mensen die niets van licht begrijpen en dat dan achteraf gaan lopen fixen in photoshop. Maar als hij dat wil dan kan je natuurlijk ook gewoon lekker photoshop doen met een basis i5 of i7 quad-core processor. dat gaat prima. ik bewerk 36 megapixel fotos op een i7-6500u dual core laptop en dat gaat prima. ik gebruik gewoon capture one. lightroom is gewoon geen goede raw processor.

Ik zou me dus geen zorgen maken over processor power. videokaart he je niet nodig in principe, tenzij je er ook op gaat gamen. eventueel kan je het wel nodig hebben voor video bewerken. ook is er foto software die eventueel de gpu kan gebruiken om extra opengl power erbij te krijgen via de videokaart. maar het is dus niet nodig.

Het belangrijkste waar je op moet letten is eigenlijk het scherm. En ik zal eerlijk zijn.
de meeste laptops hebben gewoon een bagger scherm wat nog niet eens een 100% sRGB kleuren gamut kan halen.

Veel fotografen waren vroeger macbook fan omdat dat 7 jaar geleden het mooiste scherm was. Maar tegenwoordig gaan veel mensen voor een Dell XPS15.

Er zijn daar twee versies van. 1080p ips scherm met (volgens reviews) 100% sRGB color gamut.
Ze hebben ook een OLED scherm. Dit wil je eigenlijk het liefst want 100% RGB kleuren gamut (250% sRGB ofzo) en het contrast is 100.000:1 waarbij zwart ook echt zwart is.

Maar gezien het budget moet je waarschijnlijk toch aan een xps15 met 1080p ips scherm denken.
de xps 15 met ips scherm haalt volgens deze review 80% RGB color gamut. (100% sRGB = 72% RGB) dus dit is ruimschoots voldoende voor fotobewerking, mits je ook de camera op sRGB zet natuurlijk.

Ik zou dus voor een Dell xps15 of xps 13 gaan. Met de uitlopende modellen kan je vaak nog best veel korting krijgen ook nog.

Wellicht dat er andere merken zijn met goede schermen maar xps 15/ xps 13 is wel echt de foto bewerk laptop waar veel mensen voor gaan vanwege de goede schermen. Zelfs de die hard macbook freaks gaan nu voor een dell omdat die schermen nu gewoon beter zijn (helemaal met oled).

Er zijn vast nog wel meer merken met goede schermen. ik adviseer je daarom op de website notebookcheck te kijken want daar meten ze ook de color gamut en contrast ratio etc. dus dan kan je zelf op onderzoe uitgaan welke schermen bagger zijn en welke goed (de meeste zijn bagger).
https://www.notebookcheck...MacBook-Pro.466868.0.html