Afgelopen maand flink nagedacht over de aanschaf van twee 3D printers waarmee ik miniatures, terrein, bases, dungeons en onderdelen voor mijn Raspberry projecten en eigen ontwerpen wil gaan printen. Dit wil ik in twee categorieën gaan doen: De kleine gedetailleerde objecten met een SLA printer en de grove en grote stukken met een FDM of iets vergelijkbaars. Voor SLA printers heb ik in mijn omgeving al wat advies gevraagd en de meeste personen die ik ken zijn zeer tevreden over de diverse modellen van Anycubic.
Voor de wat grovere stukken ben ik opzoek naar een printer die het liefst out of the box al goed kan printen. En, mocht het kunnen, kan printen terwijl je er bij bent zonder hoofdpijn te krijgen. Ik heb goede verhalen gehoord over de Creality CR6 en werd de Creality 3D Ender 3 V2 mij ook aangeraden. De review van Tweakers lijkt bovenstaande keuze te bevestigen. Al zit er nog wel wat afstel werk in.
3D printers:
SLA - Anycubic Photon Mono X of Anycubic Photon Mono
Overig - Creality 3D Ender 3 V2 of Creality CR6
Verwerking:
Anycubic Wash & Cure Machine
Tools e.d.:
Mesjes:
Diverse (knip)tangen
Open schaal voor neerleggen en schoonmaken tools
Afsluitbare afvalcontainer
Beschermende mat voor op tafel/vloer
Digitale schuifmaat
Schuurblokje en nagelvijlen
Verbruiksproducten:
Isopropanol alcohol
min 1 kg resin
Rol schoonmaak papier
PBM:
Respirator mask met filter
Schort of labjas
Handschoenen Nitrile
Veiligheidsbril
Mijn vraag ten eerste is of de bovenstaande lijst volledig is en zijn er eventueel andere alternatieven voor de printers? De SLA printer ben ik redelijk zeker over maar de andere twijfel ik over. Is dit een goede keuze of zijn er nog andere die aan te raden zijn? Mis ik nog randgereedschap?
Voor de wat grovere stukken ben ik opzoek naar een printer die het liefst out of the box al goed kan printen. En, mocht het kunnen, kan printen terwijl je er bij bent zonder hoofdpijn te krijgen. Ik heb goede verhalen gehoord over de Creality CR6 en werd de Creality 3D Ender 3 V2 mij ook aangeraden. De review van Tweakers lijkt bovenstaande keuze te bevestigen. Al zit er nog wel wat afstel werk in.
3D printers:
SLA - Anycubic Photon Mono X of Anycubic Photon Mono
Overig - Creality 3D Ender 3 V2 of Creality CR6
Verwerking:
Anycubic Wash & Cure Machine
Tools e.d.:
Mesjes:
Diverse (knip)tangen
Open schaal voor neerleggen en schoonmaken tools
Afsluitbare afvalcontainer
Beschermende mat voor op tafel/vloer
Digitale schuifmaat
Schuurblokje en nagelvijlen
Verbruiksproducten:
Isopropanol alcohol
min 1 kg resin
Rol schoonmaak papier
PBM:
Respirator mask met filter
Schort of labjas
Handschoenen Nitrile
Veiligheidsbril
Mijn vraag ten eerste is of de bovenstaande lijst volledig is en zijn er eventueel andere alternatieven voor de printers? De SLA printer ben ik redelijk zeker over maar de andere twijfel ik over. Is dit een goede keuze of zijn er nog andere die aan te raden zijn? Mis ik nog randgereedschap?
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999