3D printers voor miniatures, terrein en dungeons

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:56

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Afgelopen maand flink nagedacht over de aanschaf van twee 3D printers waarmee ik miniatures, terrein, bases, dungeons en onderdelen voor mijn Raspberry projecten en eigen ontwerpen wil gaan printen. Dit wil ik in twee categorieën gaan doen: De kleine gedetailleerde objecten met een SLA printer en de grove en grote stukken met een FDM of iets vergelijkbaars. Voor SLA printers heb ik in mijn omgeving al wat advies gevraagd en de meeste personen die ik ken zijn zeer tevreden over de diverse modellen van Anycubic.

Voor de wat grovere stukken ben ik opzoek naar een printer die het liefst out of the box al goed kan printen. En, mocht het kunnen, kan printen terwijl je er bij bent zonder hoofdpijn te krijgen. Ik heb goede verhalen gehoord over de Creality CR6 en werd de Creality 3D Ender 3 V2 mij ook aangeraden. De review van Tweakers lijkt bovenstaande keuze te bevestigen. Al zit er nog wel wat afstel werk in.

3D printers:
SLA - Anycubic Photon Mono X of Anycubic Photon Mono
Overig - Creality 3D Ender 3 V2 of Creality CR6

Verwerking:
Anycubic Wash & Cure Machine

Tools e.d.:
Mesjes:
Diverse (knip)tangen
Open schaal voor neerleggen en schoonmaken tools
Afsluitbare afvalcontainer
Beschermende mat voor op tafel/vloer
Digitale schuifmaat
Schuurblokje en nagelvijlen

Verbruiksproducten:
Isopropanol alcohol
min 1 kg resin
Rol schoonmaak papier

PBM:
Respirator mask met filter
Schort of labjas
Handschoenen Nitrile
Veiligheidsbril

Mijn vraag ten eerste is of de bovenstaande lijst volledig is en zijn er eventueel andere alternatieven voor de printers? De SLA printer ben ik redelijk zeker over maar de andere twijfel ik over. Is dit een goede keuze of zijn er nog andere die aan te raden zijn? Mis ik nog randgereedschap?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Beste antwoord (via jdh009 op 08-12-2020 18:32)

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@jdh009 Oef, 200x200, dat is net te groot voor de prusa mini (180x180). Dan zou je voor de prusa mk3 kunnen gaan (evt 2e hands?) maar die is een stukje duurder (€750,- zelfbouw).

Heb je geen problemen met het tweaken van een printer dan zou ik gewoon wat knaken in je zak houden en voor een ender o.i.d. gaan. Een groter printbed is dan ook een optie zoals de CR10.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Helemaal vergeten om het budget toe te voegen. Voor de tweede printer is ergens tussen 200-500 en voor SLA ben ik er nog niet over uit of de meerprijs van de X variant met het 4k scherm het waard is.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Een ender 3 kan out of the box relatief mooi printen, maar je zult wel (veel) moeten tweaken om het zo te krijgen. Hier gaat gewoon tijd in zitten. Als je wilt printen zonder zorgen kun je kijken naar een Prusa mini of mk3s, ook niet zonder problemen maar wel een stuk gebruiksvriendelijker etc. Daar is de prijs echter wel 2 tot 4 keer zo hoog als een ender 3.

Een ender 3 is een leuke hobby printer waar je ook wat aan kunt sleutelen en upgraden, dus dat moet je ook leuk vinden en tijd voor hebben. Wat is je gewenste printbed grootte?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:13
Voor resin printen heb je minimaal 2 schoonmaak bakken nodig, ik gebruikte deze voor kleine objecten:
https://www.amazon.de/-/n...tle_o09_s00?ie=UTF8&psc=1
Met een mandje er in om gemakkelijk te kunnen spoelen

Zorg dat je specifiek gereedschap aanschaft wat je alleen bij de resin printer gebruikt, want alles wordt op een gegeven moment plakkerig.
vooral de kniptang om support te verwijderen en een tray om je prints op te leggen worden vies.

Je hebt ook een curing chamber nodig om de resin print volledig te laten uitharden, dit kan je doen met een bak met UV ledstrips, of een grotere UV lamp met meer wattage.

Let ook goed op de prijzen van de resin printers, er zijn nu meer nieuwe modellen op de markt gebracht die hoger resolutie printen, en ook een groter formaat hebben, maar sommige shops houden nog steeds de oude prijzen aan voor oudere modellen.

[ Voor 15% gewijzigd door absrnd op 09-11-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:22
pwillemske schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:38:
Een ender 3 kan out of the box relatief mooi printen, maar je zult wel (veel) moeten tweaken om het zo te krijgen.
En verder ......
🤪 Wat bedoel je nou te zeggen?

[ Voor 5% gewijzigd door DurkVell op 10-11-2020 00:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@DurkVell Dat een ender 3 met zijn standaard specs mooi kan printen, maar je zal er wel (veel) mee moeten tweaken in de slicer etc.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Door drukte geen tijd gehad om een fatsoenlijke reactie te plaatsen. Bedankt voor jullie feedback, daar kan ik zeker wat mee! Goed om te weten dat er nog wel iets van tweaking nodig is, dat voorkomt teleurstelling. Dit is op zich niet zo erg, zolang het daarna redelijk constant blijft printen als je hem eenmaal hebt ingesteld.
pwillemske schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:38:
Een ender 3 is een leuke hobby printer waar je ook wat aan kunt sleutelen en upgraden, dus dat moet je ook leuk vinden en tijd voor hebben. Wat is je gewenste printbed grootte?
Ik vind het lastig om mijn printbed te bepalen maar zag dat sommige terreinmodels rond de 200mm x 200mm zijn. De miniatures zijn niet zo groot dus daar is de Resinprinter groot genoeg voor.
absrnd schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:48:
Voor resin printen heb je minimaal 2 schoonmaak bakken nodig, ik gebruikte deze voor kleine objecten:
https://www.amazon.de/-/n...tle_o09_s00?ie=UTF8&psc=1
Met een mandje er in om gemakkelijk te kunnen spoelen.

.....

Je hebt ook een curing chamber nodig om de resin print volledig te laten uitharden, dit kan je doen met een bak met UV ledstrips, of een grotere UV lamp met meer wattage.
Gebruik je die bakken als extra stap voor dat je hem in een apparaat zoals de Anycubic Wash & Cure Machine doet of zou dat in plaats van zijn? Voor het curing proces wilde ik dezelfde machine gebruiken en daar heb ik tot nu toe van andere geen slechte verhalen over gehoord.
absrnd schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:48:
Zorg dat je specifiek gereedschap aanschaft wat je alleen bij de resin printer gebruikt, want alles wordt op een gegeven moment plakkerig.
vooral de kniptang om support te verwijderen en een tray om je prints op te leggen worden vies.
Dat las ik inderdaad op internet ook en fijn dat je dit nog bevestigd. Heb jij nog een bepaald merk trays die fijn werken? Kun je de kniptang e.d. ook schoonmaken met Isopropanol alcohol of blijf je uiteindelijk toch resin ophoping houden?

Ik ga met nog verder verdiepen in de instellingen en tuning van Creality 3D Ender 3 V2.

De slicer is de software die je gebruikt vooraf om de print laagjes, support en binnenframe te bepalen, toch? Is dat software die meegeleverd word met de printer moet je die los aanschaffen/kiezen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@jdh009 Oef, 200x200, dat is net te groot voor de prusa mini (180x180). Dan zou je voor de prusa mk3 kunnen gaan (evt 2e hands?) maar die is een stukje duurder (€750,- zelfbouw).

Heb je geen problemen met het tweaken van een printer dan zou ik gewoon wat knaken in je zak houden en voor een ender o.i.d. gaan. Een groter printbed is dan ook een optie zoals de CR10.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:13
jdh009 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:15:

Gebruik je die bakken als extra stap voor dat je hem in een apparaat zoals de Anycubic Wash & Cure Machine doet of zou dat in plaats van zijn? Voor het curing proces gebruik ik dus dezelfde machine en daar heb ik tot nu toe van andere geen slechte verhalen over gehoord.

Dat las ik inderdaad op internet ook en fijn dat je dit nog bevestigd. Heb jij nog een bepaald merk trays die fijn werken? Kun je de kniptang e.d. ook schoonmaken met Isopropanol alcohol of blijf je uiteindelijk toch resin ophoping houden?
Ik gebruik geen wash/cure machine, je wash bak wordt snel verzadigd, en krijg je een dunne laag resin film op je model die niet goed uithardt, waardoor het model plakkerig aan blijft voelen. (en een glanzend oppervlak heeft)

de eerste keer als de IPA schoon is merk je daar niets van, maar na een paar keer ga je het merken.
met 2 bakken kan je de eerste gebruiken voor het gros van de hars af te spoelen, en de 2e voor de na wash, die je zo schoon mogelijk houdt.
die 2e bak kan je weer over kiepen in de eerste bak, als deze ook begint te verzadigen.

Ook een voordeel is dat je het model direct van de buildplate afhaalt, en alleen even een veeg met keukenrol hoeft te geven, en dan direct de volgende print kan starten.

Ik heb een kniptang in de IPA liggen, om te voorkomen dat hars zich ophoopt na verloop van tijd, en deze niet meer goed terug veert tijdens het knippen, en dat knipt niet prettig :)

[ Voor 5% gewijzigd door absrnd op 13-11-2020 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
"Out of the box" en goedkope 3d printers gaan helaas slecht samen. De ender 3 komt dan nog het dichtste bij in de buurt. Persoonlijk heb ik een anti et4+, doet het "out of the box" goed, met vrijwel geen aanpassingen buiten wat instellingen, maar met zo veel Chinese printers moet je geluk hebben dat je er één zonder problemen krijgt.

Tevens closed source firmware wat het upgraden een stuk lastiger maakt. Achteraf achter gekomen dat de bedrading van het hotend met een slechte connector is aangesloten, dus ook daar in niet de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
pwillemske schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:45:

Die Creality 3D CR-10 V2 ziet er ook wel goed uit en denk dat de mogelijk om een Auto Bed Leveling Sensor v3.1 erop te plaatsen veel in reviews genoemde problemen zou wegnemen. Begreep van diverse YouTube kanalen dat het levellen van zo'n grootte plaat lastig is.

De Prusa MK3 is te ver boven mijn budget, dan zou ik op de SLA printer moeten gaan besparen en daar verwacht ik meer en gedetailleerdere zaken mee te gaan printen. Tweedehands is helaas niet aan mij besteed.
absrnd schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:56:
[...]

Ik gebruik geen wash/cure machine, je wash bak wordt snel verzadigd, en krijg je een dunne laag resin film op je model die niet goed uithardt, waardoor het model plakkerig aan blijft voelen. (en een glanzend oppervlak heeft)

de eerste keer als de IPA schoon is merk je daar niets van, maar na een paar keer ga je het merken.
met 2 bakken kan je de eerste gebruiken voor het gros van de hars af te spoelen, en de 2e voor de na wash, die je zo schoon mogelijk houdt.
die 2e bak kan je weer over kiepen in de eerste bak, als deze ook begint te verzadigen.

Ook een voordeel is dat je het model direct van de buildplate afhaalt, en alleen even een veeg met keukenrol hoeft te geven, en dan direct de volgende print kan starten.

Ik heb een kniptang in de IPA liggen, om te voorkomen dat hars zich ophoopt na verloop van tijd, en deze niet meer goed terug veert tijdens het knippen, en dat knipt niet prettig :)
Bedankt voor je tips, die bakjes ga ik zeker aanschaffen. En de tang zal ook een eigen plaatsje krijgen.
Arloid schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:29:
"Out of the box" en goedkope 3d printers gaan helaas slecht samen. De ender 3 komt dan nog het dichtste bij in de buurt. Persoonlijk heb ik een anti et4+, doet het "out of the box" goed, met vrijwel geen aanpassingen buiten wat instellingen, maar met zo veel Chinese printers moet je geluk hebben dat je er één zonder problemen krijgt.

Tevens closed source firmware wat het upgraden een stuk lastiger maakt. Achteraf achter gekomen dat de bedrading van het hotend met een slechte connector is aangesloten, dus ook daar in niet de beste.
Is het zo'n schering en inslag met problemen dat je geluk moet hebben op een probleemloos model? Dat schrikt me we een beetje af. Ik had het idee dat de meeste kinderziektes van vroeger wel verholpen waren en het vooral afstelwerk is (settings e.d.) om een foutloze print te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@jdh009 Ik heb zelf een tevo tornado 2018 (gouden model) samen met een Zimple Ziflex bouwplaat. Het vergt wat oefening en ervaring maar ik level mijn bed nauwelijks (1x in de 2-3 maanden) ondanks dat ik regelmatig van nozzle wissel.

Met een chinese printer moet je gewoon ervaring op doen, maar zodra je het bed niet level kan krijgen weet ik niet of je aan zo’n printer moet willen beginnen want dat is wel écht de basis imo.

Daarnaast moet je met een bed level sensor nog steeds het bed levelen, die sensor haalt alleen de verschillen weg, dus dan nog moet de basis goed zijn.

Onthoud ook dat veel fouten van de gebruiker af komen, zoals een niet level bed of verkeerde slicer instellingen. Dat is ook de kracht van Prusa, zei doen veel werk voor jou wat bij de chinese printers niet gebeurd (grotendeels). Bij een Prusa printer is de kans groot dat het ‘af fabriek’ slicer profiel in hun eigen slicer meteen goed werkt.

Mocht je een chinese printer kopen zou ik een model kiezen die een tijdje op de markt is, hier zijn de meeste fouten opgelost omdat er dan al heel wat gebruikers zijn en dus feedback naar de fabrikant.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
jdh009 schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:40:

[...]

Is het zo'n schering en inslag met problemen dat je geluk moet hebben op een probleemloos model? Dat schrikt me we een beetje af. Ik had het idee dat de meeste kinderziektes van vroeger wel verholpen waren en het vooral afstelwerk is (settings e.d.) om een foutloze print te krijgen.
Ja en nee, het zijn vooral kleine makkelijk verhelpbare problemen maar als je het nog niet door hebt kan het vrij frustrerend zijn om dingen op te lossen.

Gelukkig kan je een hele hoop in de verschillende printgroepen en hier vragen wat veel scheelt. Het blijft echter een hobby op zich waar je handigheid in zal krijgen en kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Om de administratie maar af te ronden en eventuele zoekende te helpen. Ik ben na bovenstaande verhaal voor de Creality 3D CR-10S Pro V2 gegaan i.v.m. het nog niet goed kunnen ventileren van de kamer waar de printer komt te staan. SLA was hierdoor minder een optie en de Creality 3D CR-10S Pro V2 kwam daardoor binnen het budget en had auto bed leveling. Tot nu toe goede ervaringen, voor de rest verwijs ik naar mijn posts in het algemene topic en kan dit dicht of inactief.

Pagina: 1