PostNLapp: oude bewonerskrijgen nog steeds fotos van brieven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimswa
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-05 11:53
Hallo,

Je kunt in de PostNL app ook een melding met foto krijgen van een brief/pakketje dat naar je huis komt. Na aanmelding krijg je naar naar mijn weten een brief thuis gestuurd met een code die je waarschijnlijk ergens in moet voeren. Vanaf dan krijg je foto's van ALLE post, het is dus niet op naam.

Echter krijgen oude bewoners die zich hiervoor hebben aangemeld, tenzij zij zich afmelden, ook nog steeds deze foto's. Ergens is het aannemelijk dat zij dit zeker een tijdje aanhouden zodat zij weten of er eventueel belangrijke post op hun oude adres ligt. Als nieuwe bewoner moet je actief de vorige bewoner afmelden, en ik vermoed dat een heleboel mensen dat niet weten. Slechts jezelf aanmelden is niet voldoende.

Mag dit zomaar? Het gaat een ander natuurlijk niks aan dat jij aanmaningen of weet ik wat allemaal krijgt. Ik kan mij bijv. in een klein dorp voorstellen dat indien iemand binnen het dorp verhuist, waarbij het huis een tijdje leeg staat en je een buitenbrievenbus hebt die iedereen kan openen, dat iemand die die persoon in de gaten wil houden, snel zich aanmeld en die controlebrief uit de brievenbus grist. Een negatieve insteek maar het kan wel. En als vervolgens niet weet dat een ander je 'volgt' onderneem je ook geen stappen om dat te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54
Je ziet alleen de buitenkant van de enveloppe. Iets wat de postbode en andere medewerkers van PostNL ook te zien krijgen.

Hoe geheim is dat werkelijk en waarom zou je moeite willen doen om zoiets op het adres van een buur te activeren?
wimswa schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:07:
Ik kan mij bijv. in een klein dorp voorstellen dat indien iemand binnen het dorp verhuist, waarbij het huis een tijdje leeg staat en je een buitenbrievenbus hebt die iedereen kan openen, dat iemand die die persoon in de gaten wil houden, snel zich aanmeld en die controlebrief uit de brievenbus grist.
Als je die controlebrief uit de bus kunt vissen kun je toch ook gewoon zien welke post daarin zit? Heck, dan kun je de post zelfs meenemen en openen...
wimswa schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:07:
Echter krijgen oude bewoners die zich hiervoor hebben aangemeld, tenzij zij zich afmelden, ook nog steeds deze foto's. Ergens is het aannemelijk dat zij dit zeker een tijdje aanhouden zodat zij weten of er eventueel belangrijke post op hun oude adres ligt.
Which reminds me, ik ben ook nog steeds "vergeten" om mijn adres te wijzigen in de PostNL app. O-)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimswa
Uiteraard zie ik het ook niet gauw gebeuren dat iemand dat gauw op andermans adres doet, maar het is wel een optie, die bijv. bij ruzie genomen wordt. Wel is aannemelijk dat de oude bewoners inzicht blijven houden, en dan bij bepaalde post ineens bij je voordeur staan om deze op te halen. Aan de hand van een envelop kun je al veel aflezen: er staat vaak een logo op van bijv. incassobureau, advocatenkantoor, ziekenhuis of weet ik wat allemaal. Welke tijdschriften krijgt iemand? Krijgt iemand veel kerstkaarten? Ik neem aan dat bij een doos van easytoys geen easytoys staat maar al bij al krijg je toch al wel wat dingen te weten over iemand.

Uiteraard krijgt de postbezorger dit ook te zien, maar dat is nou eenmaal niet anders. Maar ik vind het gewoon raar dat iemand actief actie moet ondernemen om ervoor te zorgen dat een ander dat niet meer kan inzien. En daarnaast moet je dat ook nog maar eens weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Huh. Nee dat mag niet. Het betreft persoonsgegevens.

Dit zou PostNL moeten uitschakelen (na verificatie dat jij er nu woont). Edit: Maar. Dan moeten die wel weten dat ze zijn verhuisd. En dat zal de nieuwe bewoner moeten vertellen als de oude het niet doet.

[ Voor 33% gewijzigd door F_J_K op 07-11-2020 16:00 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ik ga af op je eigen beschrijving, want zelf heb ik die app niet.

Zoals wimswa al schrijft kan alleen de buitenkant van de post kan al veel zeggen over iemand zijn gezondheid, of er een baby op komst is of bijvoorbeeld seksuele voorkeuren. Ik ben het dus met je eens dat dit soort gegevens niet bij een derde partij terecht zouden mogen komen.

Aan de ene kant kan PostNL er blijkbaar niet voor zorgen dat de adresgegevens van de app gebruikers wel actueel en accuraat zijn. Als dat wel zo zou zijn, kunnen ze eenvoudig de notificaties van een oud adres stopzetten. Aan de andere kant kan je stellen dat PostNL persoonsgegevens (foto's van post) doorgeeft aan een derde partij terwijl dat niet zou mogen gebeuren, een soort datalek. Hoe dan ook lijkt het mij dat PostNL hier steken laat vallen.

In de kern lijkt mij dat het probleem zit in die eenmalige adresverificatie. Die zegt namelijk niks over de vraag of je morgen ook nog op dat adres woont. Als PostNL niet op een andere manier er achter kan komen dat je bent verhuist zullen ze dit probleem ook niet gaan voorkomen. Zelf of als nieuwe bewoner die verhuizing doorgeven is natuurlijk geen optimale oplossing.

Tegelijk betwijfel ik of PostNL op een andere manier te weten kan komen dat je bent verhuist. Misschien automatisch alle post scannen en constateren dat post op jou naam nu naar een ander adres gaat? Andere optie is gebruik maken van een overheids databases, maar dat lijkt mij niet zomaar toegestaan. Derde optie is dat PostNL standaard elke maand een controle brief stuurt. Dan heb je een verhuizing niet gelijk door, maar dat zal acceptabeler zijn dan helemaal niet. Maar dat zal wel teveel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimswa
Wellicht dat ze bij postnl kunnen scannen en op enveloppen die een andere naam dan geregistreerde in de app automatisch een stempel drukken, zoals ze dat nu vaak met een adres/code doen, waarop iets staat als "let op dit adres wordt door een ander gecontroleerd, zie voor meer info www...". Of een kaartje sturen als postnl constateerd dat er nieuwe namen post krijgen. Geen idee of dat kostentechnisch kan maar dan neemt postnl in iedergeval iets van verantwoordelijkheid. Dat zal bij huurhuizen vaak voldoende zijn. Bij koophuizen kan de oude bewoner wellicht nog de boel in de gaten willen houden en zich met de nieuwe naam aanmelden.
Al ligt het wellicht ook het scannen/vastleggen van die gegevens privacywettechnisch ook ingewikkeld...
Pagina: 1