Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08-2024
Beste Tweakers,

Ik wil mijn huidige router, de Ziggo Connectbox, vervangen/upgraden.
Mijn huisgenoten klagen over wegvallende WiFi, soms onstabiel en connect problemen zoals het streamen van Spotify naar TV et cetera.

Netwerk op een rijtje:
Beneden verdieping: Ziggo Connectbox, tp-link switch
1e verdieping: nvt
2e verdieping (zolder): AP-AC-PRO

Er zitten aardig wat apparaten aan het netwerk:
7 computers/laptops, 4 mobiele telefoons, 3 TV's, Playstation, HUE, Apple TV, printer, et cetera.

Al een tijdje heb ik een bedraad AP-AC-PRO op zolder hangen en ben ik aangestoken met een Ubiquiti-virus. Mijn interesse gaat daarom ook uit naar een product van dit merk.

Ik zag de UDM (Ubiquiti Dream Machine) voorbij komen. Dit is, zover ik het lees, een Security Gateway, router en AP in één. Mijn keuze ging hiernaar uit zodat ik ook de UniFi AP-AC-PRO kan beheren in de UniFi controller samen met de UDM.
https://tweakers.net/pric...-unifi-dream-machine.html
Prijskaartje is alleen niet klein, zo'n 290 euro.

Zou dit mijn soms onstabiele wifi problemen oplossen? En is de UDM een meerwaarde aan de Connectbox van Ziggo?

Daarnaast nog een kleine technische vraag, ik heb nu twee verschillende netwerken voor beneden en eentje van de AC-AP-PRO boven op de zolder. Zou dit samen met de UDM één netwerk kunnen worden, waardoor als ik naar zolder zou verplaatsen met mijn telefoon dat hij seamless overgaat op de AC-AP-PRO zonder dat ik zelf een ander wifi netwerk moet selecteren?

En als laatste vraag, zou een enkele Accespoint AC-AP-(lite,pro etc) volstaan beneden? en de problemen ook oplossen?

Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door ferrie99 op 07-11-2020 12:54 ]

Beste antwoord (via ferrie99 op 07-11-2020 20:00)

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 03:36
Connect box in bridge modus. Daarachter een edge rouet light en per verdieping een unify accespoint bij voorkeur bedraad aansluiten. Eventueel een controller voor beheer op afstand, maar nie noodzakelijk.

Die edge router lite komen vaak tweedehands voorbij circa 60 euri,, ap gebruik ik gewoon de lite versie voldoet meestal prima i.p.v de duurdere pro.. succes:)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Slechte wifi los je niet op door dure apparatuur te kopen. Er zijn limieten qua zendvermogen en daar moet dure apparatuur zich net zo goed aan houden. In het algemeen raad ik de volgende aanpak aan voor goede wifi:
  • Gebruik alleen 5GHz en geef het 2,4GHz-netwerk een andere naam. 5GHz heeft veel meer bandbreedte en een stuk minder last van interferentie.
  • Plaats meerdere bedrade access points (of routers geconfigureerd als access point). Voor een rijtjeshuis is een mooi uitgangspunt op elke verdieping 1 AP.
  • Zorg dat de AP's dezelfde netwerknaam, wachtwoord en encryptiemethode hebben. Hierdoor maak je het makkelijk voor de clients om te roamen en heb je een "seamless" netwerk.
  • Er is weinig mis met een Ziggo Connectbox, kans lijkt me klein dat daar je probleem zit. Problemen met slechte wifi worden 9 van de 10 keer veroorzaakt door een slechte positionering van de Connectbox (in de meterkast) en niet door de Connectbox zelf.
Bovenstaande kan je eenvoudig realiseren door voor ca. €100-€150 2 routers van bijv. TP-Link (vaak goede prijs/kwaliteitverhouding) te kopen en te configureren als AP. Je hebt al een Ubiquiti AP, dus in jouw geval kan je ook prima een extra Ubiquiti AP bedraad aansluiten.
ferrie99 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:46:
Er zitten aardig wat apparaten aan het netwerk:
7 computers/laptops, 4 mobiele telefoons, 3 TV's, Playstation, HUE, Apple TV, printer, et cetera.
Dit is niet "aardig wat", dit is normaal en een peuleschil voor elke router/AP die je tegenwoordig in de winkel koopt.

[ Voor 19% gewijzigd door MarcoC op 07-11-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
MarcoC schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:58:
Slechte wifi los je niet op door dure apparatuur te kopen. Er zijn limieten qua zendvermogen en daar moet dure apparatuur zich net zo goed aan houden. In het algemeen raad ik de volgende aanpak aan voor goede wifi:
  • Gebruik alleen 5GHz en geef het 2,4GHz-netwerk een andere naam. 5GHz heeft veel meer bandbreedte en een stuk minder last van interferentie.
  • Plaats meerdere bedrade access points (of routers geconfigureerd als access point). Voor een rijtjeshuis is een mooi uitgangspunt op elke verdieping 1 AP.
  • Zorg dat de AP's dezelfde netwerknaam, wachtwoord en encryptiemethode hebben. Hierdoor maak je het makkelijk voor de clients om te roamen en heb je een "seamless" netwerk.
  • Er is weinig mis met een Ziggo Connectbox, kans lijkt me klein dat daar je probleem zit. Problemen met slechte wifi worden 9 van de 10 keer veroorzaakt door een slechte positionering van de Connectbox (in de meterkast) en niet door de Connectbox zelf.
Bovenstaande kan je eenvoudig realiseren door voor ca. €100-€150 2 routers van bijv. TP-Link (vaak goede prijs/kwaliteitverhouding) te kopen en te configureren als AP. Je hebt al een Ubiquiti AP, dus in jouw geval kan je ook prima een extra Ubiquiti AP bedraad aansluiten.

[...]
Dit is niet "aardig wat", dit is normaal en een peuleschil voor elke router/AP die je tegenwoordig in de winkel koopt.
Dank voor het meedenken.

Ik heb de meeste bovenstaande punten al doorgevoerd;
  • Er zijn al twee netwerken aangemaakt, de 2.5Ghz en de 5Ghz
  • Netwerk van de AP-AC-PRO is hetzelfde, alleen neemt hij nog steeds niet ''seamless'' over
  • Positionering van de Connectbox is ook prima, deze staat in de vensterbank in de woonkamer, toch zijn er problemen zoals onstabiel/connect problemen zoals benoemd
Even een voorbeeldje, als ik met mijn mobiele telefoon op het 5Ghz netwerk zit en ik wil communiceren met de chromecast op het 2.4Ghz netwerk zou dit dan voor connect problemen kunnen zorgen? 8)7

Daarnaast vind ik de UniFi controller beter te configureren/in te stellen en ''smarter''' dan de minder configureerbare ConnectBox, vandaar ook de optie de UDM met ook direct een AP er in met o.a. 4x4 MIMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
ferrie99 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:15:
[...]

Dank voor het meedenken.

Ik heb de meeste bovenstaande punten al doorgevoerd;
  • Er zijn al twee netwerken aangemaakt, de 2.5Ghz en de 5Ghz
  • Netwerk van de AP-AC-PRO is hetzelfde, alleen neemt hij nog steeds niet ''seamless'' over
  • Positionering van de Connectbox is ook prima, deze staat in de vensterbank in de woonkamer, toch zijn er problemen zoals onstabiel/connect problemen zoals benoemd
Even een voorbeeldje, als ik met mijn mobiele telefoon op het 5Ghz netwerk zit en ik wil communiceren met de chromecast op het 2.4Ghz netwerk zou dit dan voor connect problemen kunnen zorgen? 8)7

Daarnaast vind ik de UniFi controller beter te configureren/in te stellen en ''smarter''' dan de minder configureerbare ConnectBox, vandaar ook de optie de UDM met ook direct een AP er in met o.a. 4x4 MIMO.
Probeer eerst te achterhalen wat de werkelijke oorzaak van deze problemen is, anders is de kans groot dat dat je veel geld uitgeeft en het probleem daarmee niet oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Mijn ervaring zegt dat goede apparatuur zeker helpt bij betere WiFi. Voorheen van alles gebruikt, niets goed. Na overstap naar Ubiquiti apparatuur geen problemen meer. Dus de wereld is niet zwart wit.

Ik ben het er zeker mee eens dat eerst de oorzaak achterhaalt moet worden, indien mogelijk.

Het grappige is dat de Delta router bij mij nog steeds gebruikt wordt, niet eens in bridge mode. Maar geen enkel probleem meer. Daarvoor regelmatig problemen. Mijn ervaring met provider routers is dat die niet om kunnen gaan met veel apparaten. Nu zit er bij mij maar één apparaat achter de Delta router en dat is de udm pro.

[ Voor 35% gewijzigd door Gé Brander op 07-11-2020 13:29 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
Connect box in bridge modus. Daarachter een edge rouet light en per verdieping een unify accespoint bij voorkeur bedraad aansluiten. Eventueel een controller voor beheer op afstand, maar nie noodzakelijk.

Die edge router lite komen vaak tweedehands voorbij circa 60 euri,, ap gebruik ik gewoon de lite versie voldoet meestal prima i.p.v de duurdere pro.. succes:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
Gé Brander schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:26:
Mijn ervaring zegt dat goede apparatuur zeker helpt bij betere WiFi. Voorheen van alles gebruikt, niets goed. Na overstap naar Ubiquiti apparatuur geen problemen meer. Dus de wereld is niet zwart wit.

Ik ben het er zeker mee eens dat eerst de oorzaak achterhaalt moet worden, indien mogelijk.

Het grappige is dat de Delta router bij mij nog steeds gebruikt wordt, niet eens in bridge mode. Maar geen enkel probleem meer. Daarvoor regelmatig problemen. Mijn ervaring met provider routers is dat die niet om kunnen gaan met veel apparaten. Nu zit er bij mij maar één apparaat achter de Delta router en dat is de udm pro.
Dit had ik dus ook, altijd problemen met connectiviteit en internet problemen, heb nu twee jaar een ap-ac-pro op zolder en wifi draait altijd 100%, zero problemen. Vandaar dat ik nu dus kijk naar een UDM of UniFi ap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
chemist13 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:46:

Bedankt voor je hulp. Alleen kom ik dan niet ongeveer aan hetzelfde bedrag van een UDM...?
Daar zit dan meteen een security gateway, router en ap in. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
Volgens mij minder, die router kost je ca 60 euri, per ap ben je 77 euri kwijt. Die UDM kost al gauw 300 euro, kun je toch 4 ap voor aanschaffen. Nadeel van die UDM is, wanneer er wat stuk is dan...vul maar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
chemist13 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:59:
Volgens mij minder, die router kost je ca 60 euri, per ap ben je 77 euri kwijt. Die UDM kost al gauw 300 euro, kun je toch 4 ap voor aanschaffen. Nadeel van die UDM is, wanneer er wat stuk is dan...vul maar in.
En als ik de Connectbox gewoon alleen de wifi uitzet. En dan een ap-ac-lite aanschaf?
En dan wil ik hem samen laten werken met de ap-ac-pro op zolder. Zo verzorgd heel Ubiquity het wifi gedeelte.

Alleen hoe zou ik dit moeten verbinden? Nu loopt er een netwerkkabel van de ap-ac-pro op zolder naar de Connectbox. Zou ik deze dan gewoon daar in moeten laten, en de ac-ap-lite ook connecten met de connectbox? En dan kan ik de twee acces point beheren op mijn MacBook beneden in de unifi controller?

Zou dit dan ook soort van werken als ''Mesh'' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
Op de connect box inderdaad de wifi uit, ik weet alleen niet of de connectbox dan als router fungeert en adressen uitdeelt, ik denk het wel . ikk heb zelf dus achter de connectbox de edge router lite zitten , die krijgt het internetsignaal van de connectbox en deelt de adressen uit.

Aan die lite heb ik een poe switch hangen, die verzorgt dus via de netwerk kabel naar de ap zowel de voeding als het signaal.

Die pro kun je gebruiken i.c.m lite ap,s . De controller kun je lokaal draaien op een pc of zo of via een unify cloudkey. In het geval van een cloudkey kun je het netwerk extern benaderen om bijv problemen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
Ik heb nu twee ap-ac-pro. Een in de woonkamer en één op zolder.
Ze zijn allebei bedraad.
Alleen nu krijg ik op zolder wel de max speed (250mbps) en beneden maar 70mbps.
Hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
Solved

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
Dat zal ongetwijfeld aan je kanaal instelling liggen. Gebruik voor 2,4 GHz kanaal 1,6 en 11 met een bandbreedte van 20 MHz Voor 5,0 GHz gebruik ik automatische kanaalinstelling bij een bandbreedte van 80.

Eventueell wat met het vermogen spelen dus niet alles gelijk op max zetten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferrie99
Het lag aan de netwerk kabel, heb hem ipv in de switch direct in de router gestopt. Toen kreeg ik meteen de goede snelheden.

Ander puntje: ik kan de Unifi Controller kun bereiken vanaf mijn Macbook Air (ik gebruik wifi).
De controller wizard start wel op maar wanneer ik op lanch klik en hij naar de internetpagina gaat krijg ik een wit scherm en een 503 error.

Enig idee hoe dit op te lossen?
Pagina: 1