Switch icm TV van Online.nl werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthewFR23
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-11-2020
Ik heb momenteel internet en TV van Online. Ik probeer nu via een switch (TP Link TL-SG105) TV te kijken, maar ik krijg constant een foutmelding. Internet doet het wel, met meerdere apparaten tegelijkertijd. Inmiddels heb ik wat bijgelezen over 'domme' switches, maar ik vraag me af of het mogelijk is om iets van instellingen te veranderen bij de huidige switch.

Indien dat niet mogelijk is, welke switches zijn wel bruikbaar? Heb er wat switches betreft geen kaas van gegeten.

(Ik heb dit ook in het Online.nl topic gepost, om de kansen op een antwoord te vergroten post ik ook dit topic. Mijn excuses als dat niet mag en als dit in het verkeerde subforum is)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Problemen met switches icm iptv heeft vaak te maken met het niet ondersteunen van IGMP snooping. Aangezien de switch het ondersteunt, zou je het aan kunnen zetten en kijken of dan wel alles werkt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthewFR23
lier schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:27:
Problemen met switches icm iptv heeft vaak te maken met het niet ondersteunen van IGMP snooping. Aangezien de switch het ondersteunt, zou je het aan kunnen zetten en kijken of dan wel alles werkt?
Ik heb dit geprobeerd aan de hand van deze handleiding, https://www.manualslib.co...nk-Tl-Sg105e.html?page=17. Echter, de genoemde pagina (http://192.168.0.1) laadt hier niet. Van de tip word ikzelf ook niet veel wijzer.

Ik ben ingelogd op mijn modem/router, waar IGMP snooping wel aan staat.

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/c727f8e4646de1442c9c3fe9ca0f4ad3.png

Enig idee welk adres ik zou moeten gebruiken om in de switch te komen? Ik kom er niet uit haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat begrijp je niet van

Tips:To log in to the switch, the IP address of your PC should be set in the same subnet addresses ofthe switch. The IP address is 192.168.0.x ("x" is any number from 2 to 254), Subnet Mask is255.255.255.0

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthewFR23
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:00:
[...]

Wat begrijp je niet van

Tips:To log in to the switch, the IP address of your PC should be set in the same subnet addresses ofthe switch. The IP address is 192.168.0.x ("x" is any number from 2 to 254), Subnet Mask is255.255.255.0
Zo ongeveer alles, anders had ik het inmiddels wel geregeld haha. Heb mijn IP adres opgezocht, dat laatste nummer in plaats van de x gezet, en dat werkte niet. Wat ik precies met de 'subnet mask' moet (of uberhaupt kán) doen weet ik ook niet.

Zie nu dat het de manual van de SG105E is, waar ik de SG105 heb. https://www.coolblue.nl/p...78/tp-link-tl-sg105e.html Ik heb dus de managed variant nodig om in de instellingen te komen. Echter, ik neem aan dat IGMP snooping by default aan zou moeten staan als ik niks kan veranderen. Zou de 105E dan wel de oplossing zijn voor me?

Kwam ook dit tegen op een KPN forum (dan wel geen Online.nl, maar wellicht is het te vertalen)
Mijd overigens de unmanaged switches van TP-Link (SG105(E), SG108(E), SG1016(E) en SG1024(E)), deze zouden IGMP snooping ondersteunen, maar lijken niet goed om te kunnen gaan met de TV streams van KPN.
Zal dan dus toch op zoek moeten naar een andere switch.

[ Voor 42% gewijzigd door MatthewFR23 op 07-11-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
@MatthewFR23 Ik heb zelf een lange tijd de TP-ling GS108E gebruikt (managed) versie v3 of 4 en deze werkte prima met igmp snooping zolang je het maar goed afsteld.
Als ik ik me het nog goede herinner dien je IGMP snooping aan te zetten bij de port wat aan je router zit aangesloten en niet op alle poorten anders werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:22
TL-SG105 is een unmanaged switch
dat krijg je op deze manier niet geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MatthewFR23 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:02:
[...]
Heb mijn IP adres opgezocht, dat laatste nummer in plaats van de x gezet, en dat werkte niet.
Dus je probeerde in te loggen op je eigen computer?

Het laatste nummer moet het IP-adres van de switch zijn, niet van je computer. Soms moet je wat spelen en zoeken naar het juiste nummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:09
Zoals al is opgemerkt door @boyette is de SG105 geen managed switch dus inloggen daarop kan helemaal niet.

Overigens heb ik wel vaker gehoord dat Online juist problemen geeft met switches die igmp snooping ondersteunen (wat die SG105 doet), dus om dat uit te testen zou ik de kabel die naar je tv gaat eens rechtstreeks in je modem/router te stoppen (dus die switch ertussenuit).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:41
MatthewFR23 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:02:
Zal dan dus toch op zoek moeten naar een andere switch.
Netgear heeft twee smart managed modellen met bijna dezelfde naam die minder problemen schijnen te geven:

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als het aan online.nl ligt, wat elders op het internet vaker wordt aangegeven dan moet je juist een switch hebben die geen igmp snooping ondersteund.

Dus zoals ik al, test dat eerst een door even tijdelijk de switch te verwijderen en de tv ontvanger rechtstreeks in de modem/router te steken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthewFR23
Bedankt voor alle reacties.

De kabel rechtstreeks naar de modem/router geeft geen enkel probleem, dat is hoe alle tv kastjes aangesloten zijn hier in huis. Doel was tegelijkertijd een internetverbinding te hebben ivm mijn werk dat momenteel zowel tv als internet vereist. Tijdelijk opgelost door een extra kabel naar beneden te trekken, maar dit ging ten koste van een al bezette ingang welke nu steeds verwisseld moet worden. Niet ideaal dus.

Heb inmiddels de NetGear GS105E besteld, deze komt morgen binnen. Ben benieuwd of deze wel werkt. Zo niet zal ik het nog één keer proberen met een switch die géén IGMP ondersteunt, en als ook dát niet werkt moet het maar tijdelijk met een extra kabel die door het trapgat hangt als een boobytrap :+
sypie schreef op zondag 8 november 2020 @ 06:56:
[...]

Dus je probeerde in te loggen op je eigen computer?

Het laatste nummer moet het IP-adres van de switch zijn, niet van je computer. Soms moet je wat spelen en zoeken naar het juiste nummer.
Adres van de router was 192.168.1.x ipv 192.168.0.x (wat in de manual werd aangegeven). Dacht dat daar het verschil in zou zitten haha. Heb echt geen flauw idee hoe dat allemaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja beetje zonde van de moeite om die GS105E aan te schaffen, die zal dezelfde problemen geven.

Even wat uitleg.
TV signaal is niet geadresseerd maar is multicast verkeer.
Als je dat op een switch zet die geen igmp snooping ondersteund dan zal die switch dat verkeer op al zijn poorten zetten en dat wil je eigenlijk niet wilt, want als daar geen tv kastje op aangesloten is dan belast al dat tv verkeer alle devices die op die switch zijn aangesloten.
Daarom zal je normaal gesproken een switch met igmp snooping willen hebben die er voor zorgt dat het tv signaal enkel naar de poort gestuurd wordt waar een tv kastje aan hangt.

Echter een waardeloze provider als online.nl doet daar niet aan en gaat er gewoon vanuit dat er geen switch tussen zit en heeft ofwel een heel beroerde igmp snooping implementatie ofwel helemaal geen.
Gevolg is dat een switch die igmp snooping verwacht het tv signaal niet goed doorgeeft naar de tv kastjes.

De enige oplossing is geen switch ertussen of een switch die geen igmp snooping ondersteund of een hub (als je die nog kunt vinden).
Wat je dan wel het beste kunt doen is om alleen de tv kastjes aan die switch te hangen en alle andere devices op een switch die wel igmp snooping ondersteund.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 08-11-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthewFR23
Ben(V) schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:59:
Tja beetje zonde van de moeite om die GS105E aan te schaffen, die zal dezelfde problemen geven.

Even wat uitleg.
TV signaal is niet geadresseerd maar is multicast verkeer.
Als je dat op een switch zet die geen igmp snooping ondersteund dan zal die switch dat verkeer op al zijn poorten zetten en dat wil je eigenlijk niet wilt, want als daar geen tv kastje op aangesloten is dan belast al dat tv verkeer alle devices die op die switch zijn aangesloten.
Daarom zal je normaal gesproken een switch met igmp snooping willen hebben die er voor zorgt dat het tv signaal enkel naar de poort gestuurd wordt waar een tv kastje aan hangt.

Echter een waardeloze provider als online.nl doet daar niet aan en gaat er gewoon vanuit dat er geen switch tussen zit en heeft ofwel een heel beroerde igmp snooping implementatie ofwel helemaal geen.
Gevolg is dat een switch die igmp snooping verwacht het tv signaal niet goed doorgeeft naar de tv kastjes.

De enige oplossing is geen switch ertussen of een switch die geen igmp snooping ondersteund of een hub (als je die nog kunt vinden).
Wat je dan wel het beste kunt doen is om alleen de tv kastjes aan die switch te hangen en alle andere devices op een switch die wel igmp snooping ondersteund.
Bedankt voor de reactie en de uitleg. Vreemd genoeg (op basis van je uitleg) werkt het met de GS105E wel. Nog even afwachten of het signaal standhoudt en er niet teveel vertraging in komt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Mijn uitleg is gebaseerd op informatie van andere fora dat online problemen heeft (of had) met switches die igmp snooping ondersteunen.
Het kan best zijn dat ze dat inmiddels verbeterd hebben en juist wel een goede igmp snooping hebben geïmplementeerd.

Overigens hebben verschillende versies van netgear switches regelmatig problemen met igmp snooping dus dat kan hier met je oude switch ook wel het geval zijn.

In ieder geval fijn dat het voor nu lijkt dat je die SG105E niet voor niets gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:22
MatthewFR23 schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:21:
[...]

Bedankt voor de reactie en de uitleg. Vreemd genoeg (op basis van je uitleg) werkt het met de GS105E wel. Nog even afwachten of het signaal standhoudt en er niet teveel vertraging in komt etc.
Ik heb toch ook niet gezegd dat het niet kan werken..
alleen niet op die manier zei ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthewFR23
boyette schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 02:49:
[...]

Ik heb toch ook niet gezegd dat het niet kan werken..
alleen niet op die manier zei ik
Reactie was op BenV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBT
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-09 08:29
Ik had hetzelfde probleem. Mijn IPTV bevroor wanneer ik externe access point aan mijn netwerkt toevoegde. Online.nl vertelde mij dat de rede voor het vastlopen kwam door mijn spullen. Ik denk hier toch anders over. Op gezichtenboek van online.nl heb ik mijn stappenplan gepost. Geef een reactie als je er iets aan hebt gehad.

https://www.facebook.com/onlinepuntnl/posts/4241448012602559

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:41
RuudBT schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:33:
Op gezichtenboek van online.nl heb ik mijn stappenplan gepost. Geef een reactie als je er iets aan hebt gehad.
Kun je het hier niet gewoon neerzetten? Maar waarschijnlijk ben je tot dezelfde conclusie gekomen als in dit topic al staat, je eigen apparaten moet (correcte) ondersteuningvoor IGMP snooping hebben.
Pagina: 1