Mijn vraag:
Bij zon wekken mijn 4 zonnepanelen (320 watt Q-cells met Enphase omvormer) in Oost-West opstelling op mijn platte achterdak -die in de schaduw liggen- nauwelijks kwh op.
Zodra de zon weg is, doen deze zonnepanelen op het achterdak het een stuk beter (zie foto’s, bovenste hele dag bewolkt, onderste in de ochtend zon, in de middag bewolkt). Wat kan de oorzaak zijn?
Ik heb ook op het voordak (Zuiden) 4 zonnepalen (320 watt Solarwatt met één Goodwe 1000-XS omvormer) liggen. Die het prima doet als de zon schijnt en uiteraard wat minder als de zon weg is.
De kabels van het voordak en achterdak komen op zolder samen om naar de meterkast te gaan. Of kan de opgewekte stroom van de zonnepanelen op het voordak bij volop zon, de opwekking van stroom op het achterdak in de weg zitten?:strip_exif()/f/image/WKFoojEGrCTtqsx2dfmw2Cbb.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij zon wekken mijn 4 zonnepanelen (320 watt Q-cells met Enphase omvormer) in Oost-West opstelling op mijn platte achterdak -die in de schaduw liggen- nauwelijks kwh op.
Zodra de zon weg is, doen deze zonnepanelen op het achterdak het een stuk beter (zie foto’s, bovenste hele dag bewolkt, onderste in de ochtend zon, in de middag bewolkt). Wat kan de oorzaak zijn?
Ik heb ook op het voordak (Zuiden) 4 zonnepalen (320 watt Solarwatt met één Goodwe 1000-XS omvormer) liggen. Die het prima doet als de zon schijnt en uiteraard wat minder als de zon weg is.
De kabels van het voordak en achterdak komen op zolder samen om naar de meterkast te gaan. Of kan de opgewekte stroom van de zonnepanelen op het voordak bij volop zon, de opwekking van stroom op het achterdak in de weg zitten?
:strip_exif()/f/image/WKFoojEGrCTtqsx2dfmw2Cbb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cyYxiIlPHT3lWMJ0VkYH3d2q.jpg?f=fotoalbum_large)