Zonnepanelen wekken nauwelijks kwh op (liggen in schaduw)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-07 17:17
Mijn vraag:
Bij zon wekken mijn 4 zonnepanelen (320 watt Q-cells met Enphase omvormer) in Oost-West opstelling op mijn platte achterdak -die in de schaduw liggen- nauwelijks kwh op.
Zodra de zon weg is, doen deze zonnepanelen op het achterdak het een stuk beter (zie foto’s, bovenste hele dag bewolkt, onderste in de ochtend zon, in de middag bewolkt). Wat kan de oorzaak zijn?

Ik heb ook op het voordak (Zuiden) 4 zonnepalen (320 watt Solarwatt met één Goodwe 1000-XS omvormer) liggen. Die het prima doet als de zon schijnt en uiteraard wat minder als de zon weg is.

De kabels van het voordak en achterdak komen op zolder samen om naar de meterkast te gaan. Of kan de opgewekte stroom van de zonnepanelen op het voordak bij volop zon, de opwekking van stroom op het achterdak in de weg zitten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgYU_2MzcywEPXwnAgQv9sFLOso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKFoojEGrCTtqsx2dfmw2Cbb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aIRjDB9036l0n76LRdS1ymGAgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyYxiIlPHT3lWMJ0VkYH3d2q.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via royduf op 11-11-2020 11:56)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-07 19:00
@royduf
het is bekend dat diffuse licht (niet te gekke zware bewolking) nog best leuk kan zijn om op te dimensioneren.

zie ook een voorbeeld ochtend van mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zDOlGcHDknnHfPu14m1PCfz4Jw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zs7M78p3G6Kau2m0ShXJE7uz.jpg?f=user_large

7 juni mooie blauwe lucht, dus oost knalt omhoog, en west in de schaduw blijft ver achter.
5 juni lichte bewolking, dus oost en west gaan 3 tot 4x zo hoog als west in schaduw met mooi weer.

door dat ik 6430Wp op een 4kW omvormer heb, levert dat mij al snel een 500 tot 1300W op met bewolking.
ruim voldoende om mijn omvormer in vol rendement te laten werken.
zie ook (ik heb +/- 300 tot 320V van de panelen, 100% = 4000W):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dus ook die dagen leveren mij een redelijke opbrengst op.

kijk ik dan naar een mooie dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dan zie je dat ik door oost-west nog niet eens aftop, dus geen probleem op een 4kW omvormer.
(ik top wel een heel klein beetje af in de lente, maar dat mag echt geen naam hebben.)

nu heb ik wel een aantal panelen (14) vervangen door panelen die het beter doen met diffuse licht.
en heb ik 1 string extra plat gelegd om dat nog beter te doen. ;)
opbrengtsen vallen niet tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vxWBEDYqtLU-QDTEOs_zz3D9yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbMo1C4ynaWJcdlFlHRwRdcQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 11-11-2020 10:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik denk dat een foto/google earth ook wel handig is om er wat zinnigs over te zeggen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sowieso zorgt bewolking voor meer diffuus licht. Dus ja als je panelen hebt die bij zon echt volledig in de schaduw liggen dan kan het prima zijn dat die bij (niet te dikke) bewolking meer opwekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
Misschien een domme vraag. Maar waarom leg je zonnepanelen in de schaduw en wat had je gedacht dat er zou gebeuren?

[ Voor 22% gewijzigd door armageddon_2k1 op 07-11-2020 16:00 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
hoe zijn de panelen aangesloten?

Bij een oost/west installatie verwacht ik dat je de twee panelen voor oost in 1 string hebt en de twee voor west in in string (dus 2x2 panelen parallel), klopt dat?
Of anders gevraagd, wat is de totale spanning overdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 01:10

Termy

valt er nog wat te fragge?

canonball schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:52:
hoe zijn de panelen aangesloten?

Bij een oost/west installatie verwacht ik dat je de twee panelen voor oost in 1 string hebt en de twee voor west in in string (dus 2x2 panelen parallel), klopt dat?
Of anders gevraagd, wat is de totale spanning overdag?
Hij noemt enphase dus een microomvormer per paneel.

Diffuus licht beter dan harde schaduw klinkt best logisch. Liggen ze echt de hele dag in de schaduw? Dat klinkt niet echt als een geniaal plan..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:20
In de ochtend valt er wel zon op begrijp ik. Dan is 40 watt opbrengst wel wat magertjes ja...
Ik zou zeker iets in de trant van 200 watt verwachten.

Maar waar haal je deze grafieken vandaan?
De opbrengst met 0,7kWh zou opzich wel weer kunnen kloppen eigenlijk...

[ Voor 15% gewijzigd door Jim423 op 08-11-2020 01:37 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:55
geen optimisers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduf
Dank voor de reacties, enkele opmerkingen:
1) vanaf april t/m september liggen de zonnepanelen achter in de ochtend en avond in de zon
2) ze zijn alle 4 voorzien van een micro-omvormer
3) de vraag was of iemand bekend was met het verschil in opwekking energie bij harde schaduw (weinig) en bewolkt weer (meer).
Kon dat nergens terug vinden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-07 18:49
Heb ik ook bij mijn SE-installatie. Diffuus licht op alle panelen geeft meer opbrengst dan harde schaduw op de helft van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:44
royduf schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:40:
Dank voor de reacties, enkele opmerkingen:
1) vanaf april t/m september liggen de zonnepanelen achter in de ochtend en avond in de zon
2) ze zijn alle 4 voorzien van een micro-omvormer
3) de vraag was of iemand bekend was met het verschil in opwekking energie bij harde schaduw (weinig) en bewolkt weer (meer).
Kon dat nergens terug vinden...
Hoe kom je aan zo een installatie? Er is toch een adviseur/verkoper bij je geweest die heeft uitgelegd wat er gebeuren ging en hoe zonnepanelen werken enzo?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Je kan in de app ook de output per paneel tonen (totaal kWh per dag), kun je die eens plaatsen?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Gramser schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:02:
Heb ik ook bij mijn SE-installatie. Diffuus licht op alle panelen geeft meer opbrengst dan harde schaduw op de helft van de panelen.
Dit zou hier niet het geval mogen zijn aangezien ze allemaal een eigen micro-omvormer hebben. In mijn geval (APS micro-omvormers) kan ik ook prima zien dat een paar panelen schaduw vangen van een pijpje maar dat heeft 0 invloed op de rest.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduf
@Nohands ik heb zelf de oost-west installatie voor een koopje aangelegd en wist vd schaduw in de winter
@bartvl bingaand wat foto’s je ziet vandaag in de ochtend bewolkt wekt meer op dan gisteren zon (=harde schaduw op oost-west)
Ben niet terleurgesteld vroeg mij alleen af of dit soort verschillen tussen diffuse licht en harde schaduw bekend warenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDmRd091eBa3hvnuOM6qiJhvTsE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1NXO2l3MdiC5vqR9KQTBUToC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJs_q41dOMkgH-H4AVC4wNL0o1A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1BmESGoNk8iqG7WnOH6mReus.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Ja dat verschil is ( hier zeker ) bekend.
Raar dat je nog geen fotos hebt getoond van de installatie onder die verschillende omstandgheden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-07 19:00
@royduf
het is bekend dat diffuse licht (niet te gekke zware bewolking) nog best leuk kan zijn om op te dimensioneren.

zie ook een voorbeeld ochtend van mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zDOlGcHDknnHfPu14m1PCfz4Jw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zs7M78p3G6Kau2m0ShXJE7uz.jpg?f=user_large

7 juni mooie blauwe lucht, dus oost knalt omhoog, en west in de schaduw blijft ver achter.
5 juni lichte bewolking, dus oost en west gaan 3 tot 4x zo hoog als west in schaduw met mooi weer.

door dat ik 6430Wp op een 4kW omvormer heb, levert dat mij al snel een 500 tot 1300W op met bewolking.
ruim voldoende om mijn omvormer in vol rendement te laten werken.
zie ook (ik heb +/- 300 tot 320V van de panelen, 100% = 4000W):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dus ook die dagen leveren mij een redelijke opbrengst op.

kijk ik dan naar een mooie dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dan zie je dat ik door oost-west nog niet eens aftop, dus geen probleem op een 4kW omvormer.
(ik top wel een heel klein beetje af in de lente, maar dat mag echt geen naam hebben.)

nu heb ik wel een aantal panelen (14) vervangen door panelen die het beter doen met diffuse licht.
en heb ik 1 string extra plat gelegd om dat nog beter te doen. ;)
opbrengtsen vallen niet tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vxWBEDYqtLU-QDTEOs_zz3D9yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbMo1C4ynaWJcdlFlHRwRdcQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 11-11-2020 10:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Interessante data :). Ik kan niet wachten tot ik genoeg data heb verzameld van mijn platte oost/west set om te zien wat daar wat oplevert. Ik zie iig ook dat met zwaar bewolkt weer er nog best wat opbrengst is, maar ik heb nog weinig vergelijkingsmateriaal.

Het zou interessant zijn om te bepalen wat de meeste opbrengst geeft, gemiddeld over een jaar. Bewolkte dagen met diffuus licht of volle zon en daar dan je systeem op te ontwerpen. Enige kanttekening hierbij is natuurlijk dat je in veel gevallen niet echt een keuze hebt en gewoon het beste je dak vol kan gooien waar mogelijk. In hoeverre houdt PVGIS en zo hier rekening mee?

Pagina: 1