Indeling grote woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-05 22:08
Mede-auteur:
  • YumeDe
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-10-2024

YumeDe

Alvast mijn excuses voor de lange post.

Mijn partner en ik hebben een woning gekocht waar we waarschijnlijk in februari de sleutels van krijgen. Nu bestaat de woning soort van uit 2 delen, waardoor we 1 deel netjes kunnen verbouwen terwijl het andere deel gewoon leefbaar blijft. Dit biedt ons de mogelijkheid om grondig te gaan verbouwen. Het meeste zullen we zelf doen, waardoor we uiteindelijk "relatief" goedkoop hopen te eindigen met onze droomwoning.

Nu lopen we tegen het luxe probleem aan dat we bij het opnieuw indelen van de ruimtes (Het grootste oppervlak in de woning is momenteel niet echt in gebruik als woonruimte) steeds weer vast uitkomen op 2 verschillende indelingen die beide voors en tegens hebben.

In de hoop dat we misschien nog andere indelingen vinden (Wij zelf zitten een beetje vast in dezelfde denk patronen) zou ik graag wat meningen hier horen over hoe je de ruimtes het beste kan indelen.

Dit is de huidige situatie:
De begane grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypzskHwDgkYTfkJXzqvPzO-wHqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Je38RbKyYU4e59W6XYItTddU.jpg?f=fotoalbum_large
De eerste verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlIzsJagq2KA6kLV6JMjJkpETDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mf2BTzAyAvDMMMpk0MMERH9.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kan zien, bestaat de woning eigenlijk uit 2 delen. De schuur bestaat uit muren zonder spouw en willen we goed gaan isoleren met een voorzetwand binnen (Aan ruimte geen tekort tenslotte ;) ). Verder bestaat de draagconstructie uit een aantal spanten. De verdiepingsvloer in de schuur is een houten vloer, en willen we deels gaan verhogen om gelijk te komen met de horizontale spanten. Momenteel heb je beneden de plafond op 240cm hoogte, en boven nog eens ~650cm tot aan de nok. Dit terwijl boven de spanten nu zo'n 65cm boven de verdiepingsvloer liggen. Alleen het meest linker deel (Die grijze lijnen zijn de spant locaties) houden we op de huidige hoogte, omdat die de horizontale spant hoger heeft liggen dan de rest, en omdat er een soort van goederen lift van de werkplaats naar de opslag erboven gaat. De muren in de schuur bestaan allemaal uit houten platen of niet dragende stenen muren. Aan de achterkant van de schuur willen we een dakkapel van zo'n 9 meter laten maken zodat we daar meer ruimte (en daglicht) hebben die niet te maken heeft met een laag dak.

Het deel aan de voorkant (Het kleine blok) is later bijgebouwd rond 1958 en bestaat volledig uit betonvloeren, tot aan de zolder (welke niet staat afgebeeld). De vloeren tussen de delen hebben momenteel een groter hoogte verschil dan dat ze gaan krijgen op het moment dat we de vloer in de schuur verhoogd hebben. De muur in het midden is dragend en kan niet zomaar verplaatst worden.

Verder hebben we een aantal eisen gesteld:
  • De werkplaats moet ongeveer even groot blijven en dezelfde ligging behouden
  • We willen een grote leefkeuken die goed benaderbaar is vanuit een woonkamer, en die ook connectie heeft met de achtertuin (dus eigenlijk altijd wel in de schuur)
  • Een bijkeuken
  • Een (grote) werkkamer met daglicht omdat ik altijd (ook buiten corona) thuiswerk
  • Een grotere badkamer
  • Een centraal gelegen technische ruimte voor de CV ketel en om aansturing in te kunnen maken voor bedrade domotica door het hele huis :D
Wij hebben momenteel al 2 ontwerpen staan, maar die post ik liever iets later, omdat ik bang ben dat anderen direct in dezelfde richting vast komen te zitten als je ze eenmaal ziet.

Verder misschien nog goed om te vermelden is dat we van plan zijn eerst de schuur te verbouwen, en daarna pas de woning voor.

Kortweg, het doel van ons om dit topic te openen is om uit te vogelen of er andere indelingen te bedenken zijn. De focus die we momenteel leggen is op de grove indeling, niet op muren die op de centimer precies komen te liggen (Heel exacte maatgevingen zullen we pas hebben na sleuteloverdracht)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hebben jullie een binnenhuisarchitect overwogen? Een eerste schets zal niet al teveel kosten en zo’n iemand doet niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Dat hebben we eerlijk gezegd nog niet echt overwogen, doordat we vrijwel alles altijd zelf doen. Absoluut het overwegen waard natuurlijk, alhoewel ik wel neig om eerst te kijken hoe ver we zelf komen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

• Wil je de werkplaats bij de woning betrekken, of als werkplaats behouden?
  • Wil je beide voordeuren behouden?
  • Hoeveel trappen wil je behouden?
  • Hoeveel slaap-/werkkamers heb je nodig?
  • Als je de trappen vergelijkt op de plattegronden, lijkt de zuidelijke trap uit te komen op een blinde muur, en de looprichting van de meest westerlijke trap halverwege te draaien 8)7
En heb je misschien gewoon wat foto's / Funda-linkje?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YumeDe
Thijsmans schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:13:
• Wil je de werkplaats bij de woning betrekken, of als werkplaats behouden?
De werkplaats willen we graag behouden als werkplaats (daarbij ook een deel van de opslag boven de werkplaats, links van de spant op de bovenverdieping.
• Wil je beide voordeuren behouden?
Ja, we willen graag beide voordeuren behouden.
• Hoeveel trappen wil je behouden?
Bij voorkeur 3 trappen:
1. In het voorhuis
2. In de schuur
3. In de werkplaats naar de bovenliggende opslag (maar is in dit geval verder niet relevant).
• Hoeveel slaap-/werkkamers heb je nodig?
Minimaal 3 slaapkamers en 1 werkkamer/kantoor.
• Als je de trappen vergelijkt op de plattegronden, lijkt de zuidelijke trap uit te komen op een blinde muur, en de looprichting van de meest westerlijke trap halverwege te draaien 8)7
haha ja, daar zijn we ons inderdaad van bewust. :9 Ik had de plattegrond even snel in elkaar gezet voor de post. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Ik bedenk me net dat ik nog vergeten was te melden dat we in de schuur geen zolder hebben en dus wel een schuin deel van het dak aan de muur achter (En de gedeeltes die geschakeld naar de voorwoning liggen aan de voorkant). We hebben het plan om grofweg 9 meter aan dakkapel te plaatsen aan de achterzijde zodat aan die kant veel licht binnen kan vallen.

Ik zal het ook nog even in de TS vermelden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:46
Kunnen er ook extra ramen worden geplaatst? De oorspronkelijke woonkamer zal licht genoeg zijn maar de keuken lijkt me vrij donker, ook als je de kast en toilet ruimte bij de keuken zou betrekken hou je weinig ramen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:29
Het is zo'n grote ruimte dat het moeilijk is voor je mede tweakers om zo maar eventjes met een hele andere indeling te komen. mag echt alles verbouwd worden? mag de keuken/woonkamer/wc/trappen allemaal op een andere plaats?

voor zover ik begrijp zit alleen de werkplaats nu op een vaste plaats en blijft hij daar ook.

ik vind het wel een leuk vraagstuk en wat een heerlijk grote ruimtes allemaal! dat is toch wel een unieke koop geweest volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
cverkooyen schreef op zondag 8 november 2020 @ 07:59:
Kunnen er ook extra ramen worden geplaatst? De oorspronkelijke woonkamer zal licht genoeg zijn maar de keuken lijkt me vrij donker, ook als je de kast en toilet ruimte bij de keuken zou betrekken hou je weinig ramen?
Aan de achterkant van de woning (Dus in de schuur) zijn we van plan om te gaan spelen met ruiten en deuren om een betere indeling te kunnen maken. Links aan de schuur zit eigenlijk geen ruimte tot de buren. Rechts van de schuur ligt een gemeentepad (Welke alleen voor ons en de buren naast ons is om achterom te kunnen) van grofweg 1 meter breed. Daarna kijk je direct tegen de buren aan, dus buiten de ruit die er al zit willen we eigenlijk niet meer ruiten introduceren. Het is sowieso een behoorlijk donker paadje doordat er 2 hoge woningen naast staan, dus voor licht hoeven we het niet echt te doen.
Aurum schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:39:
Het is zo'n grote ruimte dat het moeilijk is voor je mede tweakers om zo maar eventjes met een hele andere indeling te komen. mag echt alles verbouwd worden? mag de keuken/woonkamer/wc/trappen allemaal op een andere plaats?

voor zover ik begrijp zit alleen de werkplaats nu op een vaste plaats en blijft hij daar ook.
In principe staan we open om idd alles te wijzigen en eventueel te verplaatsen. Het enige waar we aan vast willen houden is de meterkast voor (ivm kosten en gedoe om die te laten verplaatsen door enexis), de plaatsing van de werkplaats, en een opslag boven de werkplaats die tot aan de eerste spant gaat. Verder staan we open voor alles te wijzigen en verplaatsen.
Aurum schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:39:
ik vind het wel een leuk vraagstuk en wat een heerlijk grote ruimtes allemaal! dat is toch wel een unieke koop geweest volgens mij :)
Het is zeker een behoorlijk unieke aankoop geweest. We lopen voornamelijk in onze indelingen aan tegen "te grote" ruimtes, wat natuurlijk een enorm luxe probleem is :$

Misschien is het toch wel handig om een van onze ontwerpen als voorbeeld te geven. Dat laat ook beetje zien hoe we alles best wel om willen gooien.

Een voorbeeld voor de begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftctKZn25euZnrf0dmTfkfYUl8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwJenTDSSUr1TiMl86LB8jSx.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij hebben we ook een soort van opslaghok/tuinhuisje bedacht welke gekoppeld zit aan de werkplaats.

De bijbehorende bovenverdieping (inclusief een dakkapel die we gaan laten plaatsen) zou dan zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hhdzbT4hCcqmFhF2iePIMmIWIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atqPa5vME40H5YEO1qMcoT3r.jpg?f=fotoalbum_large

Let hierbij ook niet helemaal op de trapgaten, we hebben het ongeveer ingetekend om juist de indeling in grote lijnen te kunnen uitvogelen. Het is niet helemaal precies passend tot nu toe O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Bij zo'n groot huis zou ik ook proberen de hoogte in te gaan en een vide te maken door een deel van het het plafond er uit te halen bij de keuken. Je hebt toch ruimte zat. Verder zou ik minimaal vier slaapkamers maken en als het even kan een extra badkamer. Dat is bij zo'n huis wel het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55

BCC

@Robbiedobbie die gang naast de bijkeuken is echt verspilling van je ruimte. Ik zou echt een binnenshuis architect aanraden zoals al gezegd

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 21:37
Ik denk ook dat een architect hier ontzettend veel mee kan.

Mijn eerste gedachte is om het kantoor naar beneden te halen in rood. Ik weet niet of je ook afspraken aan huis hebt maar dan kun je dat mooi scheiden van je woongedeelte. In groen toilet en kapstok en in het gedeelte wat je nu alleen voor keuken hebt ook je woonkamer te plaatsen.

De werkkamer boven zou ik een master bedroom met ensuite van maken. In een dergelijk groot huis zou een tweede badkamer en 4 slaapkamers niet misstaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SyhprYWAqwlV1sbEqpC_TmW06A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Us0l0YnCVl6KxQ4c8k0TBETb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Ik zou eerder een echte architect nemen en niet de LOI-binnenhuisvariant. ;)

Dit zijn hele leuke projecten. Wel goed dat je je eigen ideeën neerzet. Eigenlijk begin je opnieuw met het maken van een huis waarbij echt alles overhoop kan. Ik had het niet zo grondig verwacht.

De keuken die je maakt is totaal uit verhouding met de woonkamer. Ik zou de woonkamer dan eerder als een tweede woonkamer/tv-hoek zien en een uitgebreide woonkamer maken in de bovenste helft van de keuken. Een bijkeuken heeft imo alleen zin als hij rechtstreeks naar buiten gaat en je daar ook natte/vieze meuk uit kan trekken voor je de verblijfsvertrekken in gaat.

Even voor de vuist weg.

Werkplaats handhaven
Nieuwe keuken verdelen in een open keuken met aansluitend een woonkamer. Goed interieur maakt hier wel wat moois van.

Oude keuken verbouwen tot entreehal met verplaatsing trap.
Van het huisdeel kan je nu één grote woonkamer maken.

Eventueel splits je deze ruimte op in een voor en een achter zodat je er ook een groot kantoor kwijt kan.

Boven zou ik van de grote slaapkamer van 50m2 één grote kamer maken met inloopkast, en suite badkamer met alle luxe en een groot bed tegenover een raam. Maar goed, ik ken het landschap en uitzicht niet. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YumeDe
Greencap schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:21:
Bij zo'n groot huis zou ik ook proberen de hoogte in te gaan en een vide te maken door een deel van het het plafond er uit te halen bij de keuken. Je hebt toch ruimte zat. Verder zou ik minimaal vier slaapkamers maken en als het even kan een extra badkamer. Dat is bij zo'n huis wel het minimum.
We hebben een vide overwogen, gezien we het beide erg mooi vinden. Deze hebben we echter niet op zo'n manier weten in te delen dat we op de bovenverdieping niet teveel effectieve ruimte kwijtraken.
Daarnaast maken we ons een beetje zorgen over de koudeval.
(Niet dat we dan dergelijke oplossingen moeten gaan toepassen 8)7 https://www.funda.nl/koop...broekse-opweg-10/#foto-21)

In bovenstaand ontwerp hebben we de woning dusdanig ingedeelt dat we overal genoeg daglicht binnen hebben, inclusief de hal.
Gezien we rechts geen goede mogelijkheid hebben om ruiten te plaatsen hebben we vooral met langgerekte ruimtes gewerkt (achterkant van de woning ligt op het noorden).
Het zou mogelijk zijn om extra kamers te creeëren door ruimtes op te splitsen, dat zal dan waarschijnlijk resulteren in ruimtes zonder daglicht.

Zelf hebben we er bewust voor gekozen voor 1 grote badkamer, in plaats van 2, omdat we geen "grote" gezinswensen hebben. Mochten we ons (of toekomstige kopers) in de toekomst bedenken dan is er de mogelijkheid om in het voorhuis, op de bovenverdieping na de trap een kleine badkamer bij te plaatsen. Hier heeft van origine ook de badkamer gezeten in de woning. (De opslag van 3m2).
Dengra schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:06:
Ik denk ook dat een architect hier ontzettend veel mee kan.

Mijn eerste gedachte is om het kantoor naar beneden te halen in rood. Ik weet niet of je ook afspraken aan huis hebt maar dan kun je dat mooi scheiden van je woongedeelte. In groen toilet en kapstok en in het gedeelte wat je nu alleen voor keuken hebt ook je woonkamer te plaatsen.

De werkkamer boven zou ik een master bedroom met ensuite van maken. In een dergelijk groot huis zou een tweede badkamer en 4 slaapkamers niet misstaan.
Om wonen en werken gescheiden te houden is dat zeker een goed idee.
Wij hebben geen afspraken aan huis. Robbiedobbie werkt full time remote (IT) en heeft daarom een kantoor nodig. Ik werk tijdelijk remote ivm COVID-19 en heb daarnaast een kleine webshop (niet veel voorraad nodig voor mijn producten). De kantoorruimte zal het meest gaan dienen als kantoorruimte voor Robbiedobbie en een beetje als game kamer 8) en hobby kamer voor "stof vrije" projectjes die niet geschikt zijn in de werkplaats. Bijvoorbeeld een 3D printer / electronica / papercraft.
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:05:
Ik zou eerder een echte architect nemen en niet de LOI-binnenhuisvariant. ;)

Dit zijn hele leuke projecten. Wel goed dat je je eigen ideeën neerzet. Eigenlijk begin je opnieuw met het maken van een huis waarbij echt alles overhoop kan. Ik had het niet zo grondig verwacht.

De keuken die je maakt is totaal uit verhouding met de woonkamer. Ik zou de woonkamer dan eerder als een tweede woonkamer/tv-hoek zien en een uitgebreide woonkamer maken in de bovenste helft van de keuken. Een bijkeuken heeft imo alleen zin als hij rechtstreeks naar buiten gaat en je daar ook natte/vieze meuk uit kan trekken voor je de verblijfsvertrekken in gaat.

Even voor de vuist weg.

Werkplaats handhaven
Nieuwe keuken verdelen in een open keuken met aansluitend een woonkamer. Goed interieur maakt hier wel wat moois van.

Oude keuken verbouwen tot entreehal met verplaatsing trap.
Van het huisdeel kan je nu één grote woonkamer maken.

Eventueel splits je deze ruimte op in een voor en een achter zodat je er ook een groot kantoor kwijt kan.

Boven zou ik van de grote slaapkamer van 50m2 één grote kamer maken met inloopkast, en suite badkamer met alle luxe en een groot bed tegenover een raam. Maar goed, ik ken het landschap en uitzicht niet. ;)
toon volledige bericht
Laat het de LOI studenten niet horen :9
Het huidige ontwerp hebben we na een brainstorm sessie met 2 bouwkundige (familie) samengesteld.

Het is zeker een leuk project, maar ook een forse uitdaging. (Als de verbouwing gaat beginnen zullen wij waarschijnlijk ook ergens een build log bijhouden ;) met foto's natuurlijk.)
Het groot blanco canvas is een groot voordeel en tegerlijkertijd ook een nadeel. We hebben al verschillende ideeën proberen uit te werken, maar elk ontwerp heeft zo zijn eigen voor en nadelen.
Grote knelpunten zijn vaak toch de locaties van de spanten en de ruiten (beiden niet echt aan te passen), waardoor sommige ruimtes al stiekem vast liggen kwa grote en locatie.

De woonkamer valt momenteel inderdaad een beetje weg tegenover de leefkeuken. Achter de woning bevindt zich momenteel een afdak (onder het verlengde van het dak). Deze is even breedt als de gehele woning. In de toekomst, wanneer de rest af is, willen we deze weersbestendiger willen maken. Door het plaatsen van glazen schuifpanelen en een haard. Hierdoor zou je een "buiten woonkamer" creeëren met uitzicht op de tuin, waar je een geruime tijd van het jaar kan vertoeven. (er zal vast wel iemand pleiten om er ook nog een TV bij op te hangen :X )

Het samen trekken van de slaapkamer met de badkamer is zeker een optie, dan zou je echter wel nog een tweede badkamer nodig hebben voor eventuele gezinsuitbreiding. Dat is goede stof om over na te denken ;) .

We zijn dan nog altijd druk bezig met het schuiven en verplaatsen van kamers om zo een optimale indeling te krijgen.
Bijvoorbeeld (let weer niet op de richtingpijlen van de trap 7(8)7 ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yc_xI1PvlAetG9x7vEC1i7SRRjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0gT6pLrEl5ugMomxMrtynnGE.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18Sz0hc6xz3OdUeMu6IX3dzlP3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/90oProZMn1cFwOKZJSzrSNFf.png?f=fotoalbum_large

Dit was een eerder idee, met een iets meer traditionelere inrichting. Hierbij liepen we vooral tegen het probleem aan dat we op de bovenverdieping geen licht zouden hebben in de hal achter. Daarnaast loopt de hal daarmee in allerlei rare kronkels (ivm de spanten ook), waardoor je toch wel heel veel ruimte verliest. Belangrijk bij het indelen van de woning is om zoveel mogelijk rechte looppaden te behouden.
Voordeel ervan was wel weer dat je nog een extra kamer zou hebben. Zoveel keuzes...
Uiteindelijk blijft het een keuze aan hand van je eigen voorkeuren, maar we vinden het prettig om imput te ontvangen over de ontwerpen want dat zet je wel even aan het denken om dingen anders te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:29
Wat ons uiteindelijk hielp met het indelen van de woning was het beslissen waar de trap ging komen. Een trap, zoals je zelf al zegt, bepaald hoe je boven het beste je woning kan inrichten. We zijn zelf bezig met het ontwerp van ons huis wat we gaan bouwen dus ook wij hadden wel moeite met hoe het dan in te richten.
Wat wij uiteindelijk hebben gedaan is op verschillende plaatsen een trap gezet wat eventueel mogelijk zou zijn en we kwamen er al gauw op uit dat het niet heel veel anders kon dan op een bepaald aantal plaatsen.

Dat hielp wel enorm met het bepalen van de woningruimte. Misschien heb je er wat aan maar dit is onze indeling geworden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgxTTLNq7tJPQm0frMl0MryH77M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a1CxEwtlyslbqNk3vmL6KEyS.png?f=user_large

niet iedereen vind dit praktisch/mooi maar wij wouden graag kiezen voor aparte ruimtes en voor mij was belangrijk dat ik richting de tuin kon koken omdat dat wel een plek is waar ik vaak huis. Met openslaande deuren richting tuin vanuit de keuken en openslaande deuren vanuit de eetkamer hopen we ook een deel van de tuin te betrekken bij het huis :D

een andere indeling die we ooit hadden overwogen was deze:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKheTdum9m1Ch0qGE1N7HnqFO4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EFUR3K25S2JLe1UyuRYNx6xu.png?f=fotoalbum_large
heeft ook een hele grote lange hal maar daar waren een heleboel mensen niet zo van gecharmeerd. uiteindelijk toch verder gekeken naar een traditionelere indeling met een afgesloten hal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YumeDe
Aurum schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:41:
Wat ons uiteindelijk hielp met het indelen van de woning was het beslissen waar de trap ging komen. Een trap, zoals je zelf al zegt, bepaald hoe je boven het beste je woning kan inrichten. We zijn zelf bezig met het ontwerp van ons huis wat we gaan bouwen dus ook wij hadden wel moeite met hoe het dan in te richten.
Wat wij uiteindelijk hebben gedaan is op verschillende plaatsen een trap gezet wat eventueel mogelijk zou zijn en we kwamen er al gauw op uit dat het niet heel veel anders kon dan op een bepaald aantal plaatsen.

Dat hielp wel enorm met het bepalen van de woningruimte. Misschien heb je er wat aan maar dit is onze indeling geworden:[Afbeelding]

niet iedereen vind dit praktisch/mooi maar wij wouden graag kiezen voor aparte ruimtes en voor mij was belangrijk dat ik richting de tuin kon koken omdat dat wel een plek is waar ik vaak huis. Met openslaande deuren richting tuin vanuit de keuken en openslaande deuren vanuit de eetkamer hopen we ook een deel van de tuin te betrekken bij het huis :D

een andere indeling die we ooit hadden overwogen was deze:[Afbeelding]
heeft ook een hele grote lange hal maar daar waren een heleboel mensen niet zo van gecharmeerd. uiteindelijk toch verder gekeken naar een traditionelere indeling met een afgesloten hal.
toon volledige bericht
Dat is inderdaad een goed idee :) We gaan inderdaad eens spelen met de mogelijke locatie van de trap om te zien of we daarmee op een andere indeling uitkomen.

Wat een leuke indeling is het geworden bij jullie :D Ondanks dat je aparte ruimtes hebt doet het toch modern aan door de effectieve indeling.
Zelf ben ik ook groot voorstander voor het plaatsen van een keuken met uitkijk / doorloop naar de tuin. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Ik zou altijd uitgaan van een tweede badkamer en die ook gelijk meenemen. Al is het alleen maar voor vrienden/familie die op visite komt en het feit dat je in je fasering met verbouwen dan altijd een badkamer beschikbaar hebt. In deze categorie woningen is dat gewoon 'adel verplicht'. Je beperkt heel erg je woningwaarde met een enkele badkamer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:10

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Hoe zit je qua draagconstructie van het dak in het achterhuis? Zijn er nog kolommen om rekening mee te houden?

Hier in de buurt al genoeg gevallen gezien waarbij ze dachten de kolommen/gebinten weg te kunnen halen en dat daarna door de spatkrachten van de kap de gevels naar buiten werden gedrukt.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 16:37
Robbiedobbie schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:02:
[...]

Aan de achterkant van de woning (Dus in de schuur) zijn we van plan om te gaan spelen met ruiten en deuren om een betere indeling te kunnen maken. Links aan de schuur zit eigenlijk geen ruimte tot de buren. Rechts van de schuur ligt een gemeentepad (Welke alleen voor ons en de buren naast ons is om achterom te kunnen) van grofweg 1 meter breed. Daarna kijk je direct tegen de buren aan, dus buiten de ruit die er al zit willen we eigenlijk niet meer ruiten introduceren. Het is sowieso een behoorlijk donker paadje doordat er 2 hoge woningen naast staan, dus voor licht hoeven we het niet echt te doen.

[...]

In principe staan we open om idd alles te wijzigen en eventueel te verplaatsen. Het enige waar we aan vast willen houden is de meterkast voor (ivm kosten en gedoe om die te laten verplaatsen door enexis), de plaatsing van de werkplaats, en een opslag boven de werkplaats die tot aan de eerste spant gaat. Verder staan we open voor alles te wijzigen en verplaatsen.

[...]

Het is zeker een behoorlijk unieke aankoop geweest. We lopen voornamelijk in onze indelingen aan tegen "te grote" ruimtes, wat natuurlijk een enorm luxe probleem is :$

Misschien is het toch wel handig om een van onze ontwerpen als voorbeeld te geven. Dat laat ook beetje zien hoe we alles best wel om willen gooien.

[Afbeelding]

Hierbij hebben we ook een soort van opslaghok/tuinhuisje bedacht welke gekoppeld zit aan de werkplaats.

De bijbehorende bovenverdieping (inclusief een dakkapel die we gaan laten plaatsen) zou dan zijn:
[Afbeelding]

Let hierbij ook niet helemaal op de trapgaten, we hebben het ongeveer ingetekend om juist de indeling in grote lijnen te kunnen uitvogelen. Het is niet helemaal precies passend tot nu toe O-)
toon volledige bericht
Hoewel ik een unit in zo'n grote ruimte heel tof vind, zou ik het in dit geval niet overwegen als je de bijkeuken gebruikt voor wassen/drogen en smerigheid. Bijkeukens zijn over het algemeen bedoeld dat je met je vieze handen en schoenen niet eerst door het hele huis heen moet.

Snelle schets gemaakt. Ik heb een kleine stuk van je werkruimte opgeofferd voor je bijkeuken. Ik hou persoonlijk van open ruimtes zonder al te veel hoeken en L vormen. Ik vind ook het afgezonderde woongedeelte jammer. Daarom heb ik ze in 1 ruimte getrokken. De ruimte onder de trap is opgevuld met een keuken kastenwand. Je zou in deze kastenwand ook de doorgang naar de bijkeuken netjes kunnen wegwerken. Trap voor in het huis zou ik weghalen. Daar kan je andere ruimtes voor gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OtAgj-SsScm6keTqASwlBA1QO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eLdNujiOzdLLb7si8kyOIxM3.png?f=fotoalbum_large

• YumeDe
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:16:
Ik zou altijd uitgaan van een tweede badkamer en die ook gelijk meenemen. Al is het alleen maar voor vrienden/familie die op visite komt en het feit dat je in je fasering met verbouwen dan altijd een badkamer beschikbaar hebt. In deze categorie woningen is dat gewoon 'adel verplicht'. Je beperkt heel erg je woningwaarde met een enkele badkamer.
Wij zijn aan het overwegen om een tweede badkamer te plaatsen, maar dan op de beneden verdieping.
Niet voor het faseren, gezien we de woning achter eerst gereed maken (+ badkamer) en daarna de woning voor verbouwen. Waardoor we altijd een badkamer beschikbaar hebben.

We verwachten ook niet zo snel vrienden/familie die eventueel blijven overnachten. Wel vrienden/familie die komen werken in de werkplaats. Daarom zijn we nu aan het spelen met het idee om de gang links van het blok alsnog weg te halen en te gebruiken voor effectievere ruimte indeling.

Hierbij trekken we in feite de "bijkeuken" nog een deel naar links, delen het op in 2, en verleggen het toilet een beetje. Hierdoor ontstaat er nu een "wasruimte" voor de wasmachine/droger/wasrek/aanrechtje/kastjes.
En een "bijkeuken" voor het vuilere werk, als je bijvoorbeeld uit de werkplaats komt of vies vanuit buiten. Dan kun je je hier prima even douchen.
Mocht het eventueel later nodig zijn, dan is er ook gelijk een levensloop bestendige badkamer op de benedenverdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB82krbjg-tR7K17RIjgxphuANc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rAYhcjvjngf198QaonXqh8wc.png?f=fotoalbum_large
blitzkrieg schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:23:
Hoe zit je qua draagconstructie van het dak in het achterhuis? Zijn er nog kolommen om rekening mee te houden?

Hier in de buurt al genoeg gevallen gezien waarbij ze dachten de kolommen/gebinten weg te kunnen halen en dat daarna door de spatkrachten van de kap de gevels naar buiten werden gedrukt.
Even van links naar rechts geteld heb je spant 1 / 2 en 3.
De kolommen liggen ongeveer op elk derde deel van de spant, we hebben helaas nog niet de mogelijkheid gehad alles exact in te meten. Dit zal ook direct gebeuren zodra we erin kunnen trekken.

Spant 1 komt uit in de werkplaats en word ondersteund door 1 kolom, de vorige bewoners hebben de andere kolom gesloopt en een dwarsbalk eronder gelast om de draagbalken aan elkaar te verbinden 7(8)7 . Hier gaan we gewoon de kolom terugplaatsen

Spant 2 heeft momenteel 2 kolommen, deze bevinden zich ook nog net in de werkplaats.

Spant 3 ligt waarschijnlijk op de dikkere aangegeven muur op de tekening. Deze gaan wij hoogstwaarschijnlijk vervangen voor 2 kolommen (Laten we doorrekenen door een bouwkundige ;) )
aschja schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:30:
[...]

Hoewel ik een unit in zo'n grote ruimte heel tof vind, zou ik het in dit geval niet overwegen als je de bijkeuken gebruikt voor wassen/drogen en smerigheid. Bijkeukens zijn over het algemeen bedoeld dat je met je vieze handen en schoenen niet eerst door het hele huis heen moet.

Snelle schets gemaakt. Ik heb een kleine stuk van je werkruimte opgeofferd voor je bijkeuken. Ik hou persoonlijk van open ruimtes zonder al te veel hoeken en L vormen. Ik vind ook het afgezonderde woongedeelte jammer. Daarom heb ik ze in 1 ruimte getrokken. De ruimte onder de trap is opgevuld met een keuken kastenwand. Je zou in deze kastenwand ook de doorgang naar de bijkeuken netjes kunnen wegwerken. Trap voor in het huis zou ik weghalen. Daar kan je andere ruimtes voor gebruiken.

[Afbeelding]
Met de bovengenoemde wijzigen hebben we het probleem van de "vieze" bijkeuken eventueel opgelost ;) .
De unit valt daarmee dan wel weg, maar hiermee hebben we ook weer meer effectieve ruimte :) .

Dankjewel voor je schets. Het is wel even een heel andere kijk op de indeling.
Persoonlijk zouden we het jammer vinden om de onderverdieping te gebruiken voor eventuele kantoorruimte, gezien we geen afspraken aan huis ontvangen (+Robbiedobbie is snel afgeleid als er iets voor op straat gebeurt >:) ).
Wij gaan de schets in ieder geval gebruiken om andere indelingen uit te testen waarmee we de woonkamer wellicht meer bij de rest weten te betrekken. :D

• cverkooyen
Mooi die grote bijkeuken. Ik zou de afstand van keuken tot bijkeuken misschien wat groot vinden.

Ook zou ik de 2 deuren bij de trap weghalen en vervangen door één deur die in de wand zit van de keuken. Zo heb je nooit deuren die de doorgang blokkeren. In de bijkeuken heb je dan dus een open trap. Mochten er werkzaamheden in de werkplaats plaatsvinden waarbij je echt vies word dan zou ik een tweede toilet in de werkplaats adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
cverkooyen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:55:
Mooi die grote bijkeuken. Ik zou de afstand van keuken tot bijkeuken misschien wat groot vinden.
De bijkeuken gaat voor ons vooral voor de vieze klusjes zijn en zal dus niet heel vaak gebruikt worden. Zelf denk ik dat we niet veel last zullen hebben van die afstand.
cverkooyen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:55:
Ook zou ik de 2 deuren bij de trap weghalen en vervangen door één deur die in de wand zit van de keuken. Zo heb je nooit deuren die de doorgang blokkeren. In de bijkeuken heb je dan dus een open trap. Mochten er werkzaamheden in de werkplaats plaatsvinden waarbij je echt vies word dan zou ik een tweede toilet in de werkplaats adviseren.
De 2 deuren lijken mij juist handig, omdat je anders je trap op de bijkeuken hebt aangesloten, welke voor ons een "vieze" ruimte moet worden. Liever dat we dat van de trap gescheiden kunnen houden.
Het toilet is een hele goede, en daar zullen we eventjes over gaan nadenken. Momenteel zijn we beetje aan het afwegen hoe vaak we gebruik zouden maken van een douche en/of toilet wat vanuit de werkplaats benaderbaar is, en of dat de ruimte en investering waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
Als je dan toch beide deuren wilt behouden dan zou ik ze naast elkaar plaatsen. Die voor de trap komt dan links in de muur naast de deur van de bijkeuken naar de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbiedobbie
cverkooyen schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:08:
Als je dan toch beide deuren wilt behouden dan zou ik ze naast elkaar plaatsen. Die voor de trap komt dan links in de muur naast de deur van de bijkeuken naar de keuken.
Oeh, dat is idd een hele goeie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Robbiedobbie schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:02:
[...]

[Afbeelding]
Ik vind dit idee creatief en zou potentieel kunnen zorgen voor een fijn gevoel in de ruimte die ontstaat. Ik heb bij vrienden gezien dat zij overigens wel een binnenhuisarchitect hebben ingehuurd voor wat detailwerk en "nakijken". Dit omdat het al snel groots en daardoor kil wordt en dat wil je niet met een huis.

Verder ben ik benieuwd of je wat foto's hebt en / of meer informatie over de hoogte van de ruimtes? Het lijkt een boerderijwoning met twee schuur-aanbouwachtige objecten erachter of zit ik dan heel koud?

Oh en ik zou de wasruimte altijd dichterbij slaap- en badkamers plaatsen dan ik later in andere ontwerpen van jullie zien. Wij hebben het zelfs helemaal boven gedaan op +2, dan kan de rommel lekker uit het zicht - ook al je lui bent die dag :)

[ Voor 11% gewijzigd door N1ckk op 17-11-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Oh en PS: het betrekken van de keuken bij de woonkamer met dit soort oppervlakten is echt een te burgerlijk idee als je het mij vraagt. Jullie kunnen prima de splitsing tussen keuken en woonkamer realiseren, sterker nog: dat zou een must zijn als je het mij vraagt.

Ik wil niet half nieuwbouw-Nederland beledigen met standaard indelingen en beukmaten, maar ik vind het simpelweg niet passen bij dergelijke oppervlakten.
Pagina: 1