Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitleg/hulp gevraagd met neuwe AMD Ryzen 7 build.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:30
Zoals zovelen ben ik van de week weer terug gegaan naar het rode kamp :)
Gisteren de AMD Ryzen 7 5800x en Gigabyte X570 Aorus Pro binnen gehad, ingebouwd (behoorlijk moeilijk lopen doen met BIOS updaten via Q-flash) alles geïnstalleerd en even getest.

Moet zeggen, tot nu toe ben ik uitermate onder de indruk.

Alleen loop ik tegen een paar dingen aan waar ik niet van begrijp WAAROM het gebeurt en hoe ik het kan oplossen.
(Ben sinds de i5 3570k naar het blauwe kamp overgegaan, sindsdien helemaal niks meer met AMD gedaan dus ik loop ver achter met hoe AMD systemen bepaalde dingen aanpakken)

Om te beginnen even de rest van de bouw :
Maccies flightsim desktop

Mijn vragen:
1) Ik gebruik G.Skill Ripjaws V Black 32GB DDR4-3600 CL16 kit RAM met de 5800x en X570 Aorus Pro.
In BIOS netjes DRAM voltage 1,35v moet zijn alleen om een 1 of andere manier blijft hij constant 1,38v geven.
Waarom doet hij dit en hoe krijg ik het op 1,35v :? (tis maar een overshoot van net 2% maar als het niet nodig is liever niet)

2) Normaal (bij Intel dan) zag je in BIOS 2 XMP profielen : XMP I en XMP 2 : bij de X570 Aorus Pro zie ik maar 1 XMP profiel : het profiel met de strakke timings
Nogmaals waarom :?

3) Ik gebruik een Logitech Z906 speaker set via de groen/zwart/oranje 3.5mm stekkers :
Gisteren na installeren werkte dit zonder problemen, vervolgens na een paar keer herstarten vielen de front speakers weg.
Gecontroleerd door de rear speakers even om te wisselen met front en om een 1 of andere reden geeft hij geen signaal meer over line-out front :?

Na wat zoek werk schijnt dit vaker met X570 Aorus moederborden voor te komen :
Of de line-out front uitgang is kapot, maar het kan ook komen door de BIOS.

UPDATE : de line out front doet het weer...vraag me niet hoe

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen :?
(Valt op dat de drivers van Gigabyte voor de ALC1220-VB best oud zijn, ben al op zoek geweest naar meer up to date drivers, 1 gevonden voor een MIS bord alleen deze wilt hij niet pakken)

4) Deze is software gerelateerd :
Gisteren netjes Windows 10 Pro x64 geïnstalleerd en geactiveerd : geen problemen.
Vanochtend PC aangezet : krijg je een melding dat Windows niet geactiveerd kan worden.
"Deze Windows is al geactiveerd op een ander computer"

In mijn microsoft account stonden mij oude Intel builds er nog bij : deze verwijderd zodat alleen de AMD build overbleef maar het maakt geen verschil : Windows wilt niet geactiveerd worden.

Windows is geactiveerd, code opnieuw ingevuld en toen activeerde hij wel.

Weet iemand hier een oplossing voor :?

[ Voor 3% gewijzigd door dierkx36 op 07-11-2020 12:09 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:47
4) Heb je een oem of retail licentie code? Bij oem kan je hem niet op nieuw moederbord activeren.
3) ik neem aan dat je alle drivers wel hebt geïnstalleerd. Je zou eens kunnen kijken of bij je boxjes ook eigen drivers werden meegeleverd.
2) ryzen houdt van hoge kloksnelheid op de ram
1) laat ik even open voor andere mensen. Normaal zou je het moeten kunnen instellen.

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:30
99ruud99 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:50:
4) Heb je een oem of retail licentie code? Bij oem kan je hem niet op nieuw moederbord activeren.
3) ik neem aan dat je alle drivers wel hebt geïnstalleerd. Je zou eens kunnen kijken of bij je boxjes ook eigen drivers werden meegeleverd.
2) ryzen houdt van hoge kloksnelheid op de ram
1) laat ik even open voor andere mensen. Normaal zou je het moeten kunnen instellen.
2) Check, duidelijk dank je :)

3) Jep drivers zijn allemaal geïnstalleerd en up-to-date voor zover ik ze kon vinden.
De Z906 speakerset heeft zelf geen aparte driver.

4) Naar mijn weten retail (heb hem gekocht bij game-card.net jaren geleden) : ik heb de code op verschillende Asus moederborden gebruikt wat zonder problemen ging.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.