Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Muis en toetsenbord blijven hangen na Zen 3 upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-11 18:04
Sinds mijn ZEN 3 (5600x) upgrade van vanochtend ervaar ik iets heel raars. Als ik in een browser zit (chrome) of gewoon in windows dan blijft mijn muis vaak even hangen, het lijkt wel of hij even stottert. Ook mijn toetsenbord doet vreemd. Ineens geen aanslagen registreren en daarna een toets die ik 1x indruk ongeveer 30x registreren.

De muis en toetsenbord zitten via een usb hub op een USB schakelaar aangesloten (zodat ik tussen pc/laptop kan switchen). De USB schakelaar er tussenuit gehaald maar probleem niet verholpen.

Vervolgens heb ik de beide apparaten direct op de pc usb aansluitingen gestoken, probleem opgelost. Dus ik heb vanmiddag een nieuwe usb hub gekocht, en ja hoor, probleem weer terug.

Ook als ik alléén de muis via de hub aansluit heb ik het probleem. Haal ik de hub er tussenuit en sluit ik de muis aan op de zelfde poort is het probleem weg. Dit geldt voor zowel de oude als de nieuwe hub.

Ik zou het heel vreemd vinden als het met de ZEN 3 upgrade te maken zou hebben, maar ik kan voorlopig haast geen andere conclusie trekken.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 20:27
Goed
je hebt dus

een usb poort
een usb schakelaar
en een usb hub

je beschrijft een probleem wat zich voordoet wanneer je een usb hub + schakelaar gebruikt.

maar niet wanneer je de usb schakelaar + hub er tussen uit haalt.

Dan vervang je de hub en dat lost het probleem niet op..

over de schakelaar hoor ik je vervolgens niet meer...

misschien dat je probleem dan daar zit?

• Thodekroo
In de 2e alinea geef ik aan dat ik de schakelaar er tussenuit heb gehaald. Daarna is de schakelaar dus niet meer in gebruik geweest.

• boyette
Thodekroo schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:45:
In de 2e alinea geef ik aan dat ik de schakelaar er tussenuit heb gehaald. Daarna is de schakelaar dus niet meer in gebruik geweest.
ach ik zie het inderdaad
overheen gelezen

dan lijkt het toch dat als de hub in het spel komt die problemen geeft.

op wat voor poort sluit je deze eigenlijk aan
op het front of backpanel?

en is dit een USB 2 of 3 poort

en hoe was dat voor heen?

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 06-11-2020 23:52 ]

• Thodekroo
Ik heb zowel front als backpanel geprobeerd, alles is USB 3.

Het vreemdste vind ik nog dat als ik alleen een hub tussen muis en mobo-usb hang zonder verdere apparaten er problemen ontstaan, die ik voor vandaag nooit had. En dat een andere hub dezelfde problemen geeft.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je de laatste AMD bios+drivers?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• boyette
Thodekroo schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 00:03:
Ik heb zowel front als backpanel geprobeerd, alles is USB 3.

Het vreemdste vind ik nog dat als ik alleen een hub tussen muis en mobo-usb hang zonder verdere apparaten er problemen ontstaan, die ik voor vandaag nooit had. En dat een andere hub dezelfde problemen geeft.
Er zijn verschillende redenen waarom dit kan gebeuren.

Heb je nog hetzelfde moederbord?

En welk moederbord heb je?

Heb je de bios gereset na de cpu upgrade?

welke bios heb je?

Heb je dezelfde windows of daar wat aan gewijzigd?

persoonlijk vind ik overigens dat je 2 invoerapparaten nooit over 1 hub moet laten verlopen via USB
daar is USB niet voor gemaakt en bedacht.. maar goed..
het kan wel als de adapter daar geschikt voor is.
in dit geval betreffen het 2 verschillende adapters.. en dat is nooit conflictvrij hoewel je daar niet altijd iets van merkt

[ Voor 21% gewijzigd door boyette op 07-11-2020 00:50 ]

• Thodekroo
boyette schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 00:47:
[...]

Er zijn verschillende redenen waarom dit kan gebeuren.

Heb je nog hetzelfde moederbord?

En welk moederbord heb je?

Heb je de bios gereset na de cpu upgrade?

welke bios heb je?

Heb je dezelfde windows of daar wat aan gewijzigd?
Ik heb ook een nieuw moederbord. De B550 tomahawk. Deze heb ik een paar dagen daarvoor geïnstalleerd met mijn oude chip. Ik heb de laatste driver van 04-11-2020 geïnstalleerd (7C91vA4) en daarna gelijk de chip vervangen. Windows is gelijk gebleven, moet hem alleen wel nog even opnieuw activeren.

Ik heb de bios niet gereset. Is dat gebruikelijk na het plaatsen van een nieuwe chip?

• boyette
Thodekroo schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 06:35:
[...]

Ik heb ook een nieuw moederbord. De B550 tomahawk. Deze heb ik een paar dagen daarvoor geïnstalleerd met mijn oude chip. Ik heb de laatste driver van 04-11-2020 geïnstalleerd (7C91vA4) en daarna gelijk de chip vervangen. Windows is gelijk gebleven, moet hem alleen wel nog even opnieuw activeren.

Ik heb de bios niet gereset. Is dat gebruikelijk na het plaatsen van een nieuwe chip?
Je hebt ook een nieuw moederbord?

maar dat is toch een heel ander verhaal?

• Thodekroo
Nou, ik heb het zelf gelinkt aan de nieuwe chip (of biosuodate vlak ervoor) omdat ik in de dagen ervoor geen problemen ervaarde en het nieuwe moederbord al wel gebruikte...

Edit: had ik er misschien wel even bij mogen zeggen idd ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Thodekroo op 07-11-2020 06:41 ]

• Thodekroo
Zojuist een schone Windows installatie gedaan. Dit heeft het probleem niet verholpen.

Zou het in de nieuwe driver van mijn moederbord kunnen zitten? Het probleem is dat ik natuurlijk niet terug kan naar een eerdere versie omdat die nog niet werkte met ZEN 3...

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:51
Ik heb hier dezelfde combinatie moederbord en cpu en ik ervaar geen problemen. Als ik jou was zou ik nog een keer load bios defaults doen en ook niet vergeten om bij AMD, dus niet bij MSI, de laatste chipset drivers op te halen.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:24
Vanuit een andere hoek denkende, is het alleen input stuttering of loopt alles gewoon tijdelijk vast qua beeld? Wat doet bijvoorbeeld Netflix of YouTube als je dit gelijktijdig open hebt.

• Thodekroo
psychodude schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:49:
Vanuit een andere hoek denkende, is het alleen input stuttering of loopt alles gewoon tijdelijk vast qua beeld? Wat doet bijvoorbeeld Netflix of YouTube als je dit gelijktijdig open hebt.
Nee het is echt alleen de input en specifiek alleen als er een (willekeurige) USB hub tussen zit. Zonder hub geen problemen.

• Thodekroo
Saekerhett schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:44:
Ik heb hier dezelfde combinatie moederbord en cpu en ik ervaar geen problemen. Als ik jou was zou ik nog een keer load bios defaults doen en ook niet vergeten om bij AMD, dus niet bij MSI, de laatste chipset drivers op te halen.
Ga ik doen, de drivers die ik nu heb zijn idd van MSI

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08 12:40
Mogelijk heeft het te maken met hoeveel stroom er geleverd wordt door het nieuwe mobo.
Ik heb een Razer muis met verlichting, die het ook niet goed doet via een hub.
Mijn domme simpele logitech muis doet het wel via de hub (die in mijn toetsenbord ingebouwd zit).

Mogelijk leverde je oude mobo meer stroom dan de minimale usb spec, en doet je nieuwe mobo het wat minder. Als je dan meerdere dingen aan de usb hangt (+ het verbruik van de hub zelf, als die niet zijn eigen power heeft), dan kan jet totaal soms teveel zijn.

Heeft je hub een eigen voeding, of trekt deze het uit de mobo aansluiting?

Ik denk dus een gevalletje van af en toe net niet genoeg power. Je ziet het ook vaak op laptops, dat als ze op de batterij zitten ze minder stroom aan de usb leveren dan als ze op het net zitten, en er dan ineens allerlei problemen zijn met devices die hun power via de USB proberen te krijgen.

• Thodekroo
Het lijkt me sterk dat een 3.2 USB poort niet genoeg stroom levert om daarop een hub met 1(!) muis van stroom te voorzien, toch?

• Thodekroo
Wat ik inmiddels heb gedaan:

- Schone windows installatie
- Clear CMOS
- AMD chipset drivers geinstalleerd

Geen resultaat. Echter ben ik er wel achter gekomen dat bij het gebruik van een USB-C hub het probleem niet optreedt. Zowel bij gebruik frontpanel als direct op mobo.
Als ik vervolgens op de usb-C hub een usb-A hub aansluit met daarin mijn muis treedt het probleem weer wél op.

Het lijkt er dus op dat mijn systeem op de een of andere manier niet om kan gaan met USB-A hubs?
Pagina: 1