Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:07
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende:

Ik heb een beamer box gemaakt voor aan het plafond. Waarbij de eerste test op oververhitting goed is verlopen (2,5 uur aan gestaan zonder problemen). Echter begonnen de ventilatoren op een gegeven moment erg hard te blazen. Hiervoor wil ik graag een oplossing verzinnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRmZ1e-35vuoZNaFXVmqPWmfbeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0vRbZgbD8waik3zNlbNocar.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRkiuCH3tfz8bZQ5ukidJOWtTyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZXhnhWVxPZY3zK1K2KDtqQU.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven de foto's van de box met de beamer erin. De ventilatiegaten zijn 8mm in doorsnee en de box is zo'n 40 bij 40 cm. De beamer zuigt verse lucht aan bij de blauwe pijl en blaast de warme lucht aan de andere kant uit.
Zoals gezegd gaat het goed totdat hij op een bepaald moment de ventilatoren harder aan moet zetten.

Om de luchtstroom te verbeteren wil ik aan weerszijden ventilatoren installeren. Echter weet ik niet goed hoe ik deze het beste aan kan sluiten. Ik heb nog een oude PSU die ik hiervoor in kan zetten maar ik wil graag dat de ventilatoren aan gaan wanneer de beamer aan staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YlWPkJPgdWfhjZRC-BENjJhIto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRC3pF5OR5BSHUd9h0Ljkl0A.jpg?f=fotoalbum_large

Het is mogelijk om een ventilator aan de contactpunten van de interne ventilator te solderen. Echter weet ik niet of ik het circuit dan overbelast.

Ik kan de zijkanten eruit zagen en een fijnmazig gaas installeren om de airflow te verbeteren. Echt heb ik in mijn snelle zoektocht geen mooi gaas gevonden van 12x24cm. Ik prefereer daarbij de huidige uitstraling (het hout moet nog wel geverfd worden).

De beamer is de Panasonic PT-LB75NT. Een wat oudere beamer met nog maar 150 branduren.

Hebben jullie ideeën over hoe ik de koeling of de airflow kan verbeteren?

Qua budget: kan er geld aan uitgeven maar gebruik liever de apparaten die ik heb. Moet realistisch blijven dus wellicht €20-30 voor de extra zaken (120mm ventilatoren heb ik nog liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonv9
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-12-2024
Sluit een relais aan met de zelfde spoelspanning als de interne fans. Zodra je fans aangaan zal het relais omklappen je externe fans aanzetten. Hierbij ga ik er wel van uit dat je interne fans 2draads zijn aangesloten en niet 3 draads (dus geen toerentalregeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
Antonv9 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:40:
Sluit een relais aan met de zelfde spoelspanning als de interne fans. Zodra je fans aangaan zal het relais omklappen je externe fans aanzetten. Hierbij ga ik er wel van uit dat je interne fans 2draads zijn aangesloten en niet 3 draads (dus geen toerentalregeling)
De interne fan's zijn 3 draads aangesloten, maar dat zou toch geen probleem moeten zijn? Als het relais wordt aangeschakeld dan lopen de andere fan's op de bronspanning en daarmee op het hoogste toerental. Alleen de vraag wat ik voor bron kan gebruiken. Heb een oude PSU, maar is dat handig/veilig om te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De fans van die beamer zitten die aan de uitlaat of aan de inlaat? Volgens mij blijft er gewoon teveel hitte in de beamer hangen waardoor die dus harder gaat blazen om de hitte weg te krijgen, probeer gewoon de airflow van de beamer zelf te optimaliseren door bvb grotere gaten in je box te maken

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:20
Ik zou ipv die ventilatiegaatjes, ook al is dat erg netjes gedaan, een groot gat maken. Afdekken met bijv speakerdoek. Dan heb je veel meer luchtverplaatsing.

[ Voor 4% gewijzigd door frickY op 06-11-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFizban
  • Laatst online: 25-09 15:04

McFizban

Hackito ergo sum.

Persoonlijk zou ik meer voor een plank gaan met op de hoekpunten een draadieind. Om het geheel kan je dan al eerder genoemde speakerdoek spannen.
zo heb je geen extra ventilator nodig met alle problemen van dien (aansturing, extra geluid, etc.)

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Wat is het doel van die doos? Nu lijkt het in ieder geval prima geschikt om warmte binnen te houden.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
@Damic, Er zitten in totaal 4 ventilatoren in de beamer waarvan 1 bij de inlaat en 1 bij de uitlaat. Probleem is inderdaad teveel hitte.

@frickY, Dat grote gat is nou juist iets wat ik probeer te voorkomen. Ookal is het afgedekt.

@McFizban, Dat is ook iets waar ik aan zat te denken. Echter wil ik graag een soort 'incognito' setup hebben waarbij je de beamer en de daarbij horende bekabeling niet ziet. Daargelaten hoe incognito zo'n doos aan het plafond is.

@Sine, Warmteopslag is een bijkomend effect. Doel is de beamer meer verdekt op te stellen.

@Antonv9, Denk inderdaad dat een relais het beste is om de fan's aan te sluiten. Heb nog een mooie 12v adapter gevonden die ik hierbij kan gebruiken. Hoef dan alleen nog een relais te kopen en die zijn niet zo duur. Maakt ook dat ik weer leuk een beetje kan knutselen :*)

Mocht dit uiteindelijk niet werken kan ik altijd nog een groter gat in de box maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 20:20
Dan moet je denk ik de gehele doos perforeren.
Probeer eens te ademen met dat stuk tegen je mond. Zo gek veel lucht gaat daar niet door heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Guldan

Thee-Nerd

Er zijn ook ventilatoren op USB te krijgen. Als je beamer een USB poort heeft gaan die (waarschijnlijk) aan als je de beamer aan zet.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je de doos iets groter had gemaakt, had je niet alleen betere koeling kunnen maken, maar ook nog extra geluidsdemping kunnen toevoegen in deze vorm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcC1V7-3JMk5N1y6jOHDgaPoeTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r1lJqiAYbzIvEvLEc1XJ1Sok.png?f=fotoalbum_large
Waarbij groen geluidsisolatie is. Door de tunnel heb je een goede airflow, en tegelijkertijd demping van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
@Guldan, Dat was ook een idee. Helaas heeft de beamer geen USB poorten. Wel een serial port, maar daar komt geen stroom uit.

@_ferry_, Dat had inderdaad gekund. Echter is het dan nog wel van belang om extra ventilatoren in te bouwen voor de luchtverplaatsing. Ik vermoed dat met jouw idee er ook nog teveel warmte blijft hangen in de box. Wellicht is dat iets voor alliteratie 2 wanneer het geluid een ding begint te worden.

Heb vandaag een relais gekocht en deze aangesloten via de interne ventilator. Voor nu lijkt het een prima oplossing. Moet het alleen nog goed ingebouwd krijgen.
Pagina: 1