Hi all,
Dit is (na jaren) een van mijn eerste posts hier. Go easy on me als ik iets mis doe
Korte achtergrond; in maart ben ik na jaren weer gestart met pc gamen. Systeempje van Marktplaats getrokken, maar helaas kapot gegaan. Waarschijnlijk het moederbord, maar mogelijk de cpu. Doet niets meer en is een 'dead brick'. Omdat er meerdere zaken waren waar ik toch al niet helemaal blij mee was (o.a. esthetisch), besloten nu opnieuw te beginnen en voor het eerst(!) een eigen build te gaan maken.
Vanuit het kapotte systeem neem ik wel mee:
1x 1TB Samsung EVO 970 M.2
1x Gigabyte 2080 Super OC
Belangrijke uitgangspunten: het oog wil ook wat en gemak dient de mens :-)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, klein beetje videobewerking. Mogelijk streamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen fixed budget. Ik mik op 1500-2000 incl. de BTW maar exclusief de onderdelen die ik meeneem en exclusief randapparatuur.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- 1TB Samsung EVO 970 M.2
- Gigabyte 2080 Super OC
- Alle randapparatuur (monitoren, toetsenbord en muis, etc)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De rest... Minus dat wat ik meeneem en de 5600x: die is vandaag binnen gekomen
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen directe voorkeur, maar ik wil wel graag dat alles soepel samenwerkt. Ik wil ook RGB, en dat moet lekker en soepel gaan. Geen mismatch van fabrikanten of software dat net niet aansluit.
Asus heb ik altijd goede ervaring mee gehad en geniet dus ergens de pre. De AIO-koeler is overpriced, maar esthetisch vind ik deze veel mooier dan de rest
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet er gelikt uitzien, voorzien zijn van RGB en goed werken.
Bij voorkeur energiezuinig (geen must), en stil (wel een must).
Ga je overklokken?
Niet direct.
De build
Wat verwacht je van ons?
Vooropgesteld: ik heb niet de meest de meest gunstige prijs/kwaliteit-verhouding aan producten gekozen en dat vind ik prima, maar als er nu echt iets bij zit dat totaal uit verhouding is, hoor ik het graag. O.a. daarom heb ik nu voor Asus gekozen, zodat alles met Asus Aura werkt.
Ik heb best wat vragen maar heb mijn best gedaan alles zelf te researchen. Alle hulp is welkom
1) Dit is mijn allereerste build: mis ik iets, doe ik iets fout of zie ik iets over het hoofd? Gaat alles goed en soepel samen lopen?
2) Ik heb voor dit geheugen gekozen omdat het mij goed lijkt. De 14C variant lijkt uit verhouding veel duurder, biedt dat nog veel meerwaarde?
3) Heb ik nog iets extra's nodig om 2x M.2 te draaien met dit mobo? Is 2x M.2 verstandig of kan ik beter voor een 'normale' SSD gaan?
3) Kan ik nog iets met custom cables? Die standaard zwarte vind ik oh-zo-lelijk
4) Zijn de fans met de case in beginsel voldoende, of kan ik beter bijbestellen (en zo ja, welke)?
5) Ik wil nog RGB fans voor de radiator. Aanbevelingen?
Bonusvraag) Ik heb nog een 5900x in bestelling staan. Is dat overkill?
Enorm bedankt voor de hulp!
Dit is (na jaren) een van mijn eerste posts hier. Go easy on me als ik iets mis doe

Korte achtergrond; in maart ben ik na jaren weer gestart met pc gamen. Systeempje van Marktplaats getrokken, maar helaas kapot gegaan. Waarschijnlijk het moederbord, maar mogelijk de cpu. Doet niets meer en is een 'dead brick'. Omdat er meerdere zaken waren waar ik toch al niet helemaal blij mee was (o.a. esthetisch), besloten nu opnieuw te beginnen en voor het eerst(!) een eigen build te gaan maken.
Vanuit het kapotte systeem neem ik wel mee:
1x 1TB Samsung EVO 970 M.2
1x Gigabyte 2080 Super OC
Belangrijke uitgangspunten: het oog wil ook wat en gemak dient de mens :-)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, klein beetje videobewerking. Mogelijk streamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen fixed budget. Ik mik op 1500-2000 incl. de BTW maar exclusief de onderdelen die ik meeneem en exclusief randapparatuur.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- 1TB Samsung EVO 970 M.2
- Gigabyte 2080 Super OC
- Alle randapparatuur (monitoren, toetsenbord en muis, etc)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De rest... Minus dat wat ik meeneem en de 5600x: die is vandaag binnen gekomen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen directe voorkeur, maar ik wil wel graag dat alles soepel samenwerkt. Ik wil ook RGB, en dat moet lekker en soepel gaan. Geen mismatch van fabrikanten of software dat net niet aansluit.
Asus heb ik altijd goede ervaring mee gehad en geniet dus ergens de pre. De AIO-koeler is overpriced, maar esthetisch vind ik deze veel mooier dan de rest
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet er gelikt uitzien, voorzien zijn van RGB en goed werken.
Bij voorkeur energiezuinig (geen must), en stil (wel een must).
Ga je overklokken?
Niet direct.
De build
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 338,20 | € 338,20 |
1 | Moederborden | Asus ROG Crosshair VIII Hero (Wi-Fi) | € 405,05 | € 405,05 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC 8G (rev. 2.0) | € 799,- | € 799,- |
1 | Behuizingen | Phanteks Enthoo Evolv X Glass Zilver | € 198,90 | € 198,90 |
1 | Waterkoeling | Asus ROG Ryujin 360 | € 239,- | € 239,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16Q-32GTZRX | € 182,90 | € 182,90 |
1 | Voedingen | Asus ROG Thor 850W | € 235,- | € 235,- |
2 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 129,- | € 258,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.656,05 |
Wat verwacht je van ons?
Vooropgesteld: ik heb niet de meest de meest gunstige prijs/kwaliteit-verhouding aan producten gekozen en dat vind ik prima, maar als er nu echt iets bij zit dat totaal uit verhouding is, hoor ik het graag. O.a. daarom heb ik nu voor Asus gekozen, zodat alles met Asus Aura werkt.
Ik heb best wat vragen maar heb mijn best gedaan alles zelf te researchen. Alle hulp is welkom

1) Dit is mijn allereerste build: mis ik iets, doe ik iets fout of zie ik iets over het hoofd? Gaat alles goed en soepel samen lopen?
2) Ik heb voor dit geheugen gekozen omdat het mij goed lijkt. De 14C variant lijkt uit verhouding veel duurder, biedt dat nog veel meerwaarde?
3) Heb ik nog iets extra's nodig om 2x M.2 te draaien met dit mobo? Is 2x M.2 verstandig of kan ik beter voor een 'normale' SSD gaan?
3) Kan ik nog iets met custom cables? Die standaard zwarte vind ik oh-zo-lelijk
4) Zijn de fans met de case in beginsel voldoende, of kan ik beter bijbestellen (en zo ja, welke)?
5) Ik wil nog RGB fans voor de radiator. Aanbevelingen?
Bonusvraag) Ik heb nog een 5900x in bestelling staan. Is dat overkill?
Enorm bedankt voor de hulp!