Router ter vervanging van Ziggo Connectbox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:25
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een goede router ter vervanging van de Ziggo connectbox die dan in bridge-mode komt te staan.

Op dit moment is de WiFi snelheid redelijk goed op begaande grond en de eerste verdieping maar ik wil beter en ik wil mij tv (LG C9) en de aankomende Xbox Series X verbinden met kabel om zover het kan maximale constante snelheden te bereiken.

Ik heb gelezen dat er nu WiFi 6 is en lijkt mij het beste daar meteen voor te gaan? Al is het enigste WiFi 6 apparaat wat ik nu heb de S20+ maar

Mijn budget is ongeveer 150,- euro.

Ik heb deze WiFi 6 routers gevonden:

pricewatch: TP-Link Archer AX50
pricewatch: TP-Link Archer AX10 (lagere snelheden dan het grotere broertje hierboven)
pricewatch: Netgear Nighthawk AX4

Ik heb zelf niet veel verstand van routers en de termen die daar bij horen dus ik hoor graag van jullie wat een goede koop voor mij zou zijn 👍🙂

Beste antwoord (via DM89 op 06-11-2020 23:10)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Die connectbox is een prima router met uitstekende wifi.
Het enige nadeel is dat hij weinig instelbaar is, maar voor de meeste mensen is dat juist een voordeel.

Vervanging door een andere router zal je echt niets opleveren, noch bekabeld noch via wifi.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Netwerk gerelateerde hardware valt niet onder Consumentenelektronica maar onder Netwerken: CEA > NT

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:01
Hoeveel beter wil je je wifi hebben? Het allerbeste is natuurlijk om een compleet mesh systeem aan te leggen maar dan ben je niet voor €150 klaar. Als je voor een all in one router wilt gaan zou ik persoonlijk gaan voor eentje die OpenWRT kan draaien (dat heb ik zelf ook). Dan heb je langdurige ondersteuning en steekt de software ook degelijk in elkaar.

Het is dan wel geen AX router, maar wel eentje die erg goed onderteund is door OpenWRT: pricewatch: Netgear R7800 Nighthawk X4S - AC2600 Router

Genoeg 2ehandsjes van tweakers die nog wel een 2e ronde verdienen voor de helft van het geld; kan je de rest van de centen uitgeven aan een ander hebbedingetje :)

Bovenstaande merken zijn stock in principe wel prima. TP-Link is een typisch chinees merk; soms rare bugs, weinig software updates en vaak lager geprijsd dan concurrerende merken. Tussen de twee merken zou ik voor de Netgear kiezen. Overigens maakt Linksys en Asus ook nog best leuke routertjes in die prijsklasse.

[ Voor 18% gewijzigd door MainframeX op 06-11-2020 20:42 ]

Idempotent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
als je betere wifi dekking wilt, moet je niet 1 super wifi router neerzetten maar meerdere wifi punten bekabeld aansluiten

Heb je utp punten door het huis? Zo ja koop bv 3 deco m4 nodes voor 100

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 21:29
Heb je behalve wifi nog andere eisen?

Waarom moet de connectbox in bridge? Draai je een web/mail/andere server? Zijn er andere redenen? Wil je graag een pihole draaien en laat de connectbox je de dns niet aanpassen?
Nee? Laat dan de connectbox in router mode staan en koop een accesspoint.
Je kan ook een van je genoemde routers kopen en die in accesspoint mode zetten (check of ze dat ondersteunen).

Zo kan je je wifi dekking uitbreiden maar hou je toch de (veiligheids) updates van ziggo voor de connectbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Kasper1985 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:16:
Heb je behalve wifi nog andere eisen?

Waarom moet de connectbox in bridge? Draai je een web/mail/andere server? Zijn er andere redenen? Wil je graag een pihole draaien en laat de connectbox je de dns niet aanpassen?
Nee? Laat dan de connectbox in router mode staan en koop een accesspoint.
Je kan ook een van je genoemde routers kopen en die in accesspoint mode zetten (check of ze dat ondersteunen).

Zo kan je je wifi dekking uitbreiden maar hou je toch de (veiligheids) updates van ziggo voor de connectbox.
Ik heb eigenlijk vrij weinig eisen dan snellere wifi snelheden (omdat het kan) en het bedraad kunnen aansluiten van bepaalde apparaten.

Ik doe verder niets bijzonders 😅 gewoon normaal telefoon en laptop gebruik, downloaden op laptop en binnenkort de Xbox series X.

Ik had begrepen om een eigen router te kunnen gebruiken de connectbox in bridge modes moet.

Ik heb nu overal in huis verbinding dus een mesh is niet nodig.

Wellicht is het ook nog een optie om de connectbox te laten zoals het is en een utp kabel te trekken naar de TV en daar een switch te gebruiken om de tv en Xbox aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-10 21:29
DM89 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:30:
[...]

Ik heb eigenlijk vrij weinig eisen dan snellere wifi snelheden (omdat het kan) en het bedraad kunnen aansluiten van bepaalde apparaten.

Ik doe verder niets bijzonders 😅 gewoon normaal telefoon en laptop gebruik, downloaden op laptop en binnenkort de Xbox series X.

Ik had begrepen om een eigen router te kunnen gebruiken de connectbox in bridge modes moet.

Ik heb nu overal in huis verbinding dus een mesh is niet nodig.

Wellicht is het ook nog een optie om de connectbox te laten zoals het is en een utp kabel te trekken naar de TV en daar een switch te gebruiken om de tv en Xbox aan te sluiten?
Dat kan ook. Maar wat je je vooral moet realiseren is het punt mbt de (veiligheids) updates. Daarbij schakel je de firewall uit op de connectbox. De nieuwe router zal ook wel een firewall hebben dus opzich is dat geen probleem.

Voor normaal huis tuin en keuken gebruik die connectbox gewoon als router laten staan.
Als je te weinig poorten hebt kan je die idd uitbreiden met een switch.
Voor betere wifi zijn er accesspoints.

Een eigen router klinkt leuk maar voegt naar mijn mening niks toe behalve als je de eisen hebt zoals ik eerser noemde.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Het enige nadeel is dat hij weinig instelbaar is, maar voor de meeste mensen is dat juist een voordeel.

Vervanging door een andere router zal je echt niets opleveren, noch bekabeld noch via wifi.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Ben(V) schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:28:

Oke duidelijk dan komt er geen andere router. Dan laat ik de router ook in de meterkast hangen, opzich is de WiFi snelheid ook snel genoeg voor ons.

Nu zit ik te kijken naar een switch om de TV en Xbox aan te sluiten met een kabel.

Is de onderstaande een goed keus?
Gewoon aansluiten aan de Connectbox en het werkt zoals ik het lees.

pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch

[ Voor 14% gewijzigd door DM89 op 06-11-2020 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewone switches hoeven niet ingesteld te worden en in principe zijn alle Gb switches bruikbaar.
Als je iptv zou gebruiken moet je er voor zorgen dat hij igmp snooping ondersteund, maar aangezien je Ziggo hebt is dat hier niet aan de orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:39
Ik heb ook ziggo en ik heb voor 50 euro op aliexpress de ax3 pro gekocht . Ik kan geen goedkopere wifi 6 router vinden (de normale dual core ax3 is 33 euro) https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Wel china interface. Ook in Nederland te bestellen :) nu voor 72 euro https://consumer.huawei.com/nl/smart-home/ax3-quad-core/

En hier topic op tweakers [Huawei AX pro Honor router 3] Ervaringen en Discussie

[ Voor 23% gewijzigd door saharoen op 06-11-2020 23:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

saharoen schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:11:
Ik heb ook ziggo en ik heb voor 50 euro op aliexpress de ax3 pro gekocht . Ik kan geen goedkopere wifi 6 router vinden (de normale dual core ax3 is 33 euro) https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Wel china interface. Ook in Nederland te bestellen :) nu voor 72 euro https://consumer.huawei.com/nl/smart-home/ax3-quad-core/

En hier topic op tweakers [Huawei AX pro Honor router 3] Ervaringen en Discussie
Eh OK, maar dat is een stap terug qua specs dan de Connectboxen :o

Afhankelijk van welke Connectbox je exact hebt (ondertussen 4 verschillende...) heb je 3x3 of 4x4 MIMO. Dit apparaat is 2x2 MIMO. WiFi-6 klinkt leuk, maar meeste apparaten zijn vooralsnog WiFi-4 of 5 en hebben nul voordeel van WiFi-6, maar wel nadeel van minder MIMO (dus ook minder antenna diversity bij een client aan rand van dekking).
Ook met WiFi-6 moet je je niet rijk rekenen, die astronomische "3000Mbps" is zoals vaker de max link rates van 2.4GHz en 5GHz bij elkaar opgeteld (wat onterecht is, pas in WiFi-7 wordt channel bonding mogelijk), en bovendien moet je daarvoor 160MHz-brede kanalen gebruiken. Die zijn op papier en in een perfect schone testlab fantastisch, maar net zoals 40MHz in de 2.4GHz gaat het mis in de echte, vuile wereld en heb je al snel lagere snelheden effectief dan als je het op 80MHz houdt. Dus van die "3000Mbps" hou je max 1200Mbps haalbare link rate over met een WiFi-6 client, wat hooguit 40% meer is dan met WiFi-5 mogelijk was, en daarvoor moet je wel een absoluut perfect signaal hebben. In praktijk is 25% hoger onder zelfde omstandigheden realistisch. Terwijl je met 2x2 MIMO vs 3x3 33% verliest. Je gaat er dus niet op vooruit.
Althans, niet met 3x3 clients. 2x2 clients gaan er inderdaad ~25% op vooruit, mits ze WiFi-6 ondersteunen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Nog een kanttekening.
De enige reden waarom je een Connectbox zou willen vervangen is omdat je meer instellingen wilt.
Maar dan een apparaat met een chines gebruikers interface kopen? 8)7

Of kun jij toevallig chinees lezen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Ben(V) schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:35:
Nog een kanttekening.
De enige reden waarom je een Connectbox zou willen vervangen is omdat je meer instellingen wilt.
Maar dan een apparaat met een chines gebruikers interface kopen? 8)7

Of kun jij toevallig chinees lezen? O-)
Meer instellingen zijn voor mijn gebruik duidelijk niet nodig 😅🤣 ik ben sowieso niet van plan een router van Ali te kopen.

Ik ga gewoon een UTP kabel trekken en daar een switch op aansluiten dan ben ik lekker goedkoop klaar 👍👌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Ach het komt een beetje van vroegah!
Toen waren de provider routers (niet het wifi gedeelte dus) ruk en moest je hem wel in bridge zetten.

Daarna werden de routers beter maar was er het idee dat dubbel nat een doodzonde was! Toen was het ook niet feilloos met poortmappings en vpn (gre)

Nu zijn de routers prima en werkt dubbel nat ook goed.

Nu nog de perceptie op tweakers eruit krijgen dat een unifi setup rock solid is en de enige optie op goede wifi :+

Laat ik daarom afsluiten met: koop een switch, sluit zoveel mogelijk bedraad aan en koop een deco m4 (100 euro) om bekabeld 2 of 3 wifi punten in je huis te zetten. Heb je overal 400mbit strakke verbinding

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 07-11-2020 10:27 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
laurens0619 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:57:
als je betere wifi dekking wilt, moet je niet 1 super wifi router neerzetten maar meerdere wifi punten bekabeld aansluiten

Heb je utp punten door het huis? Zo ja koop bv 3 deco m4 nodes voor 100
Ik heb zelf afgelopen week de 3x deco m4 bij Ziggo gekocht voor 100 euro.

Eén heb ik met kabel aangesloten op de Connectbox. De tweede heb ik met kabel aangesloten op de eerste en de derde staat los en verbindt alleen via wifi.

De Deco's werken alleen als access points. DeConnectbox blijft gewoon werken als router, maar het wifi staat uit.

Dit geeft een uitstekend wifi signaal. Roaming werkt ook erg goed wanneer je door het huis loopt.

Netwerk diagram:
.......................Deco1----------------Deco2
...................../............
Connectbox--------------(Xbox, RPI, etc)
..................................
.......................Deco3

Edit: Haal ongeveer 210Mbps op een Ziggo verbinding van 250Mbps.

[ Voor 3% gewijzigd door Tk55 op 07-11-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Dit zijn de WiFi snelheden op mijn S20+ 2.4 en 5ghz, ik heb een 250mbit verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw1Rr_TfoZxCSX1ZjaX8qKkRl3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsdXs0z84BsaRBmJKMgXuZgu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Clcs0HFHtv9-Pqnzh1PVoljSlxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ropa4AyrpE5cDUYVq0ofrfH6.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry voor de donkere screenshots, komt door een pwm filter.

[ Voor 3% gewijzigd door DM89 op 07-11-2020 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DM89
Tk55 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:33:
[...]

Ik heb zelf afgelopen week de 3x deco m4 bij Ziggo gekocht voor 100 euro.

Eén heb ik met kabel aangesloten op de Connectbox. De tweede heb ik met kabel aangesloten op de eerste en de derde staat los en verbindt alleen via wifi.

De Deco's werken alleen als access points. DeConnectbox blijft gewoon werken als router, maar het wifi staat uit.

Dit geeft een uitstekend wifi signaal. Roaming werkt ook erg goed wanneer je door het huis loopt.

Netwerk diagram:
.......................Deco1----------------Deco2
...................../............
Connectbox--------------(Xbox, RPI, etc)
..................................
.......................Deco3
Dit is interessant, maar voor mij nu niet nodig.. ik heb momenteel een woning waar alles gelijkvloers is met enkel 2 slaapkamers op de 1ste verdieping waar mijn dochter slaapt en verder geen apparaten staan.

Als wij gaan verhuizen naar een "normaal" huis met 2e verdieping/zolder wat we wel willen ga ik hier zeker eens naar kijken.

Voor nu was mijn idee gewoon een snellere wifi verbinding te creëren en apparaten bedraad aan te sluiten op de router maar een switch voldoet nu.

[ Voor 6% gewijzigd door DM89 op 07-11-2020 11:01 ]

Pagina: 1