Als reguliere gebruiker een Samba-share mounten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Hoe kan je onder Linux (Ubuntu, Debian) als gebruiker (dus geen root-rechten) een Samba-share mounten, zonder dat deze voorgedefinieerd is in fstab? Zoiets als hoe bijv. een USB-stick kan worden gekoppeld en ontkoppeld in /media/ als deze wordt aangesloten. Of zoals onder Windows, je als reguliere gebruiker gewoon met "net use" of de grafische equivalent een share kan koppelen.

Ik weet dat je Samba-shares kan benaderen via de bestandsbeheerders zoals Nautilus/Caja en PCmanFM. Echter, deze koppelen de share niet echt in het bestandssysteem waardoor niet alle applicaties de bestanden kunnen benaderen en schrijven wel eens vervelende verrassingen kunnen veroorzaken (bijv. met Leafpad een tekstbestand op een share wijzigen en opslaan levert een leeg bestand van 0 bytes op zonder enige melding waardoor je je bestand ongemerkt kwijt bent... zowel in Ubuntu 16.04 als 20.04).

Ik heb al eens "smbnetfs" geprobeerd, deze mount heel de Samba-omgeving in een sub-map van je home-directory, maar heeft een bug of zo waardoor browsen extreem traag gaat en bestanden overbrengen met slechts enkele tientallen KB/s gaat... niet te doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is wat taaie kost wellicht, maar lees https://wiki.gnome.org/Projects/gvfs/doc eens door. Voornamelijk over de FUSE daemon. Als je het package gvfs-fuse installeert, zou de share onder $HOME/.gvfs te vinden moeten zijn. Wel even zorgen dat je gebruiker lid is van de fuse groep.

Door je eerdere posts weet ik dat je voornamelijk met lichte desktop omgevingen werkt en dus niet direct een oplossing is, maar KDE heeft met z'n file manager Dolphin best een mooie oplossing. Het haalt het bestand naar een tijdelijke locatie als je 'm opent en sla je het bestand op na wijzigen zal het je vragen of je het bestand wilt uploaden en overschrijven.

Commandline FTW | Tweakt met mate