AMD Ryzen 7 5800x met AC Liquid Cooler II 280mm 74 graden ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-06 07:25
Mensen, even een vraag :
Zoals zovelen gisteren de nieuwe AMD Ryzen CPU gekocht, een 5800x met een Gigabyte X570 Aorus Pro moederboord.
Ik had al een Arctic Cooling Liquid Cooler II 280mm sinds een paar weken, dus deze is er opgegaan.

Net alles aan het installeren en uitproberen :
En vervolgens zie ik dat de 5800x onder load 74 graden aantikt (HWinfo)
(Moet wel zeggen dat alle cores op 4,8+Ghz leken te draaien...)

Nu vind ik dit redelijk warm voor een CPU waar een AIO op zit.

Zijn er andere mensen met een gelijk soort setup (een 5800x met een AIO is al goed) die soort gelijke temperaturen halen ?

Ik wil even achter halen of dit buiten de norm is of "normaal"

(Ga zoiezo morgen de pomp van de LC II even van de CPU afhalen om te kijken hoe het met de koelpasta zit voor de zekerheid)

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 13:22
Ik heb diverse online reviews gelezen over de 5800x en bij temperaturen test ben ik wel vaker 72/74 graden tegengekomen.
Dus lijkt mij redelijk normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-5800x/20.html
Bij deze test komen ze uit op 75 graden. En dat met een Noctua cooler, dat is toch zeker wel een goede cooler.

[ Voor 47% gewijzigd door Tmaster op 06-11-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Tmaster schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:55:
Ik heb diverse online reviews gelezen over de 5800x en bij temperaturen test ben ik wel vaker 72/74 graden tegengekomen.
Dus lijkt mij redelijk normaal
Ik zie het, zat er net op te zoeken :Y

74/75 graden onder load...okay , niet vreemd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico_fxp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:24
Ik zag op reddit vandaag ook al een discussie dat de 5800x in vergelijking met de andere CPU's warmer wordt.

https://www.reddit.com/r/...x_runs_hotter_then_5900x/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Hmmm, dit word leuk van de zomer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
Anders welllicht 2 cores uitschakelen of iets undervolten? Kan zo paar graden schelen tegen wellicht niet al te veel performance verlies.

Zeker bij het gamen kun je je afvragen of ze gebruik maken van alle 8 cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-12-2024
5950X met Arctic II 360 wordt 49 graden tijdens cinebench R20 (al is die daar wel bijzonder snel mee klaar dus krijgt die ook niet echt de tijd om warm te worden :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Tmaster schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:48:
Anders welllicht 2 cores uitschakelen of iets undervolten? Kan zo paar graden schelen tegen wellicht niet al te veel performance verlies.

Zeker bij het gamen kun je je afvragen of ze gebruik maken van alle 8 cores.
Zit aan undervolten te denken...eerst uitdokteren hoe dat met AMD's gaat, laatste jaren alleen met Intels gewerkt.

Morgen eerst naar de koelpasta kijken, maybe dat ik iets te zuinig ben geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-06 03:31

Cidious

The Bloody Gent

Dit is te verwachten. Zen 2 was moeilijk te koelen door het kleine oppervlak. De 3800X (die ik zelf heb met customloop) wordt 72 graden full load.

In de huidige generatie is de 5900X makkelijker te koelen full load omdat deze lagere clocks draait en minder voltage er doorheen jaagt.

AMD heeft er met de 5800X voor gekozen deze een hoger voltage en hogere clocks te geven tijdens multicore load. Je krijgt dus eigenlijk meer waar voor je geld maar het is wel lastiger te koelen. Als je afgelopen generatie een 3800X zoals ik had dan is dit niet zo schokkend maar toen ik afgelopen jaar voor het eerst Zen 2 begon te draaien met een 3600 was ik geschokkeert door de hoge temperatuur en lage tdp..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLZk1cRldAW-T4Fq3Sefu_Wu9Q0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WdTB9UE0YMr55N9ehmgCNdta.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCRh9ZlmPC0XwQLghyzqFfKZeDE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p2q4NqZipIlpE7PbgG49lw1g.png?f=fotoalbum_large

74 graden is prima overigens! enjoy! Mijn 5800X komt morgen binnen om mee te spelen. Ik heb er dan een custom loop op hangen (240x30 + 280x30 + 280x45) zonder de GPU nog. Ben aan het wachten op 6800XT en waterblokken voor die generatie.

Ik zal je laten weten wat ik met een volledige custom loop doe morgen. Zal niet veel lager zijn!

[ Voor 24% gewijzigd door Cidious op 07-11-2020 12:09 ]

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Cidious schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:07:
Dit is te verwachten. Zen 2 was moeilijk te koelen door het kleine oppervlak. De 3800X (die ik zelf heb met customloop) wordt 72 graden full load.

In de huidige generatie is de 5900X makkelijker te koelen full load omdat deze lagere clocks draait en minder voltage er doorheen jaagt.

AMD heeft er met de 5800X voor gekozen deze een hoger voltage en hogere clocks te geven tijdens multicore load. Je krijgt dus eigenlijk meer waar voor je geld maar het is wel lastiger te koelen. Als je afgelopen generatie een 3800X zoals ik had dan is dit niet zo schokkend maar toen ik afgelopen jaar voor het eerst Zen 2 begon te draaien met een 3600 was ik geschokkeert door de hoge temperatuur en lage tdp..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

74 graden is prima overigens! enjoy! Mijn 5800X komt morgen binnen om mee te spelen. Ik heb er dan een custom loop op hangen (240x30 + 280x30 + 280x45) zonder de GPU nog. Ben aan het wachten op 6800XT en waterblokken voor die generatie.

Ik zal je laten weten wat ik met een volledige custom loop doe morgen. Zal niet veel lager zijn!
Duidelijk dank je :)
Als je idd wilt laten weten wat jij haalt met een custom loop : GRAAG, ik ben er wel benieuwd naar :Y

Heb net de koelpasta er opnieuw opgedaan, ben even een paar dingen aan het controleren en daarna Timespy draaien : even kijken wat hij nou doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 10:22

Jumpiefox

Hoi ?

Zoals de rest al zei 74graden is prima voor een aio. een 240mm is ook niet echt groot he. Zelfs een 360mm doet het niet veel beter dan bv een high-end air cooler zoals Noctua. Aio's draaien vaak wel lekker stiller en ietwat cooler..maar als je echt lage temps wilt zul je toch echt een custom loopje moeten bouwen en een wat betere radiator..of twee.

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:10

DataGhost

iPL dev

dierkx36 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:47:
Boost is ook temperatuursafhankelijk he. De Ryzen 3xxx boostte sowieso al zo hard als 'ie kon afhankelijk van je koelcapaciteit, zonder PBO al. Met Ryzen 5xxx is PBO niet meer optioneel, maar een standaardfeature die altijd aanstaat. Je kan dan verwachten dat je CPU net als de vorige serie zo hard mogelijk zal boosten om een bepaald "temperatuurs-target" te halen (binnen bepaalde power limits natuurlijk). In de zomer zal 'ie misschien iets langzamer lopen maar als het goed is niet heter. Mijn oude 3900X draaide geregeld op hogere temperaturen (75-80), zowel met de stock koeler als met mijn custom loop (2x 420mm, dus ruim 4x zoveel capaciteit als jouw AIO), en heeft nooit stabiliteits-issues of crashes gehad. Het performanceverschil tussen zomer en winter, stock en custom heb ik niet gemeten maar ik verwacht dat dat meetbaar is.

Ik haal nu op mijn 5950X 40-50 graden "idle" met 31 graden watertemperatuur, ik zal CPU-Z eens een half uurtje laten stressen. Na het starten van de stress zit 'ie binnen 5 seconden op 66 graden (dit was bij de 3900X direct 70-75 trouwens, en kroop dan richting 80). Ik zal zo wel laten weten wat het wordt als het water ook wat mee opwarmt.
Edit: na 10min zit de watertemperatuur op 36 graden, CPU heeft net 70 aangetikt.

[ Voor 18% gewijzigd door DataGhost op 07-11-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Jumpiefox schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:13:
Zoals de rest al zei 74graden is prima voor een aio. een 240mm is ook niet echt groot he. Zelfs een 360mm doet het niet veel beter dan bv een high-end air cooler zoals Noctua. Aio's draaien vaak wel lekker stiller en ietwat cooler..maar als je echt lage temps wilt zul je toch echt een custom loopje moeten bouwen en een wat betere radiator..of twee.
Ik zit er idd wel over te denken om er een custom loop van te maken.
Hiervoor zowel de CPU als GPU op water koeling : was ideal, lekker stil en zelfs tijdens een warme zomer waren de temperaturen mooi.
Alleen de huidige GPU heeft fan's (is niet te krijgen met watercooling)

Irriteer me nou al aan het lawaai van de fan's :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 10:22

Jumpiefox

Hoi ?

dierkx36 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:34:
[...]

Ik zit er idd wel over te denken om er een custom loop van te maken.
Hiervoor zowel de CPU als GPU op water koeling : was ideal, lekker stil en zelfs tijdens een warme zomer waren de temperaturen mooi.
Alleen de huidige GPU heeft fan's (is niet te krijgen met watercooling)

Irriteer me nou al aan het lawaai van de fan's :X
Je kan altijd voor push/pull met een stel noctua's gaan..fluister stil en waarschijnlijk betere performance dan wat je hebt hehe.

En wat @DataGhost ook zei klopt. Alleen temps vergelijken is niet echt fair meer. Je kan dezelfde temps halen met een dikke custom loop maar dan boost je waarschijnlijk langer?hoger etc. Ben ook aan het wachten op goede cooling reviews met clock speeds etc, nog niks tegen gekomen. Wil dit keer ook voor een custom loop gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Jumpiefox op 07-11-2020 12:38 ]

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Ter info :
Koelpasta opnieuw aangebracht en van 74 graden naar 64 graden gegaan.
Ik was dus iets te zuinig geweest met koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

dierkx36 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:47:
Valt wel mee, heb met mijn 3900X met lekkere OC en H100i temps van 75 graden en in de zomer precies het zelfde, zelfs toen het hier 32 graden in werkkamer was kwam hij zonder throttelen op 79 graden. Zolang er maar airflow is langs de radiator. Mijn oude intel bak wordt heter.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

dierkx36 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:33:
Ter info :
Dat is een flinke verbetering. Zelfs koeler dan 3800X Zen 2.. zelfde test? normaal maakt koelpasta geen 10 graden verschil. Mooi eindresultaat desalnietemin!

Ik zal morgen eens testen hoe het allemaal gaat met Zen 3. Heb een 3800X direct ernaast liggen voor vergelijkingsmateriaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Cidious op 07-11-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Cidious schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:06:
[...]

Dat is een flinke verbetering. Zelfs koeler dan 3800X Zen 2.. zelfde test? normaal maakt koelpasta geen 10 graden verschil. Mooi eindresultaat desalnietemin!

Ik zal morgen eens testen hoe het allemaal gaat met Zen 3. Heb een 3800X direct ernaast liggen voor vergelijkingsmateriaal.
Jep zelfde cooler : Arctic Cooling Liquid Cooler II 280mm

Ik gebruik nou Kryonaut thermal grizzly sinds kort, stukken beter dan Arctic koelpasta.
(Tevens ook behoorlijk wat duurder maar ja)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tmaster schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:57:
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-5800x/20.html
Bij deze test komen ze uit op 75 graden. En dat met een Noctua cooler, dat is toch zeker wel een goede cooler.
while running Blender. ;)

@dierkx36

alles auto ?
Vcore ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

dierkx36 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:33:
Ter info :
Ah, dat scheelt weer :+ Toch heb ik nog wat grafiekjes voor je, want ik vond het zelf wel interessant hoe de nieuwe setup zich gedraagt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-PWaJPG0msuBJBjm03A0WjFU34=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3wgLEUex0MiKBMNBIKDuqRS8.png?f=user_large

De CPU heeft de hele tijd de stresstest van CPU-Z op 32 threads gedraaid, met een korte onderbreking om de temps omlaag te krijgen, ik was namelijk nog niet aan het loggen toen ik begon dus het leek me handig om ook vanaf koel te beginnen. De fanspeed is normaal afhankelijk van de watertemperatuur, hier heb ik handmatig even mee gespeeld om hem zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen of juist weer te koelen. Ik heb de GPU op een gegeven moment Furmark mee laten draaien om de temps wat hoger op te krikken, eerst met 8xAA, daarna zonder AA. Ook al is de GPU load hetzelfde, doet 'ie toch minder werk. Het komt in ieder geval niet door de temperatuur dat 'ie terugklokte, daar was 'ie nog lang niet heet genoeg voor. Maar het is de CPU waar het vooral om gaat. Daar is duidelijk te zien dat de gemiddelde multiplier afhangt van de temperatuur. De grafieken beslaan ongeveer 23 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Hackus schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:10:
[...]

while running Blender. ;)

@dierkx36

alles auto ?
Vcore ?
Jep alles auto.

Ik heb jaren alleen met Intels gewerkt, dit is mijn eerste AMD weer in meer als 10 jaar.
Ik blijf even van voltage etc af totdat iemand me een how-to-for-idiots kan geven :P
DataGhost schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:10:
[...]

Ah, dat scheelt weer :+ Toch heb ik nog wat grafiekjes voor je, want ik vond het zelf wel interessant hoe de nieuwe setup zich gedraagt:

[Afbeelding]

De CPU heeft de hele tijd de stresstest van CPU-Z op 32 threads gedraaid, met een korte onderbreking om de temps omlaag te krijgen, ik was namelijk nog niet aan het loggen toen ik begon dus het leek me handig om ook vanaf koel te beginnen. De fanspeed is normaal afhankelijk van de watertemperatuur, hier heb ik handmatig even mee gespeeld om hem zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen of juist weer te koelen. Ik heb de GPU op een gegeven moment Furmark mee laten draaien om de temps wat hoger op te krikken, eerst met 8xAA, daarna zonder AA. Ook al is de GPU load hetzelfde, doet 'ie toch minder werk. Het komt in ieder geval niet door de temperatuur dat 'ie terugklokte, daar was 'ie nog lang niet heet genoeg voor. Maar het is de CPU waar het vooral om gaat. Daar is duidelijk te zien dat de gemiddelde multiplier afhangt van de temperatuur.
Wat is een goed benchmark/test programma om de AMD eens op zijn donder te geven :?

Heb nou iedere keer 3DMark gebruikt, maar wil echt eigenlijk een keer puur de AMD testen.

Never mind... Cinebench R20
Na een run Cinebench 71,5 graden... nog steeds bijna 3 graden verbetering

[ Voor 67% gewijzigd door dierkx36 op 07-11-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Maar dit hierboven is 5950X toch? Die chip gedraagd zich heel anders dan 5800X. 5800X wordt meer voltage ingeschoven en multicore frequentie is vele malen hoger. 5950X is veel verder getweaked voor optimale powerefficiency om binnen die TDP markering te blijven.

Hier een mooi overzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaxcyXGAHuidxix19G6MfmxE0D8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/na1cnKduKJ50X9uw9rekiDYr.png?f=user_large

Er valt niet veel te vergelijken tussen de 5900X, 5950X VS 5800X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-05-2024

Mopster

Curieuzeneuzemosterd

Ik was ook aan het twijfelen over de temperatuur van mijn 5800x. Ben vandaag de Dark Rock Pro 4 gaan halen omdat mijn vorige koeler (Enermax ets-t40-tb) het niet aan kon, plafonneerde op 90 graden. De DRP4 houdt het op 80 graden in Cinebench, 70-75 in games. Nog steeds vrij warm, maar met de nieuw koeler een stuk stiller :D

MSI X570 Gaming Edge Wifi, AMD Ryzen 7 5800x, Corsair Vengeance RGB Pro 3600CL16 16Gb, Sapphire RX590 Nitro+, Crucial MX 512Gb + 2Tb, Seagate SSHD 2TB, Creative SoundBlaster Zx, Razer Blackwidow Stealth 2016, Logitech G703, DELL S2721DGF, ASUS VG248QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

dierkx36 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:11:
[...]

Wat is een goed benchmark/test programma om de AMD eens op zijn donder te geven :?

Heb nou iedere keer 3DMark gebruikt, maar wil echt eigenlijk een keer puur de AMD testen.
Euh, alles wat ze in de reviews ook gebruiken? Of natuurlijk je eigen multicore workloads. Hangt er helemaal van af wat je wilt zien. In de game-hoek zou ik in ieder geval geen CPU-benchmarks zoeken :)
Cidious schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:15:
Maar dit hierboven is 5950X toch? Die chip gedraagd zich heel anders dan 5800X. 5800X wordt meer voltage ingeschoven en multicore frequentie is vele malen hoger. 5950X is veel verder getweaked voor optimale powerefficiency om binnen die TDP markering te blijven.

Er valt niet veel te vergelijken tussen de 5900X, 5950X VS 5800X.
Nou ja, het is wel dezelfde architectuur natuurlijk, dus het gedrag zal in grote lijnen hetzelfde zijn. Harder boosten als het kan, waardoor uiteindelijk de CPU op een bepaald temperatuurs-target zal presteren. Als je koeling heftig onderbemeten is zal je dezelfde temps zien als met een precies goede koeler, alleen zijn de prestaties dan veel minder. Dus de temperaturen zelf hoef je je niet enorm veel zorgen over te maken op het gebied van schade, en dat leek me de voornaamste vraag uit de TS. Over de prestaties die je daarmee haalt dan weer wel. Als je met je koeloplossing net op TDP zit qua koelvermogen is alles optimaal. Daaronder throttlet de CPU en dat is niet wenselijk. Als je koeling beter is zal de temperatuur lager zijn en heb je meer OC-headroom in principe, want de boel blijft nog wel enigszins binnen design specs wat betreft stroomverbruik.

Aan die vraag uit de TS zitten dus meer aspecten die ik misschien nog niet allemaal had bedacht toen ik mijn eerste antwoord schreef. Van een 280mm AIO mag je volgens mij wel verwachten dat 'ie 105W af kan voeren. Op welke temperatuur alles in de CPU is afgeregeld blijft nog de vraag. Ik heb in ieder geval na een lange gamesessie boven de 80 graden op m'n nieuwe CPU gehad bij een watertemperatuur van richting de 45 graden, dus er zal sowieso nog wat headroom geweest zijn ondanks de blijkbaar slecht aangebrachte koelpasta.
dierkx36 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:11:

Never mind... Cinebench R20
Na een run Cinebench 71,5 graden... nog steeds bijna 3 graden verbetering
Je hebt hopelijk wel een flinke "minimum test duration" in de settings gekozen he? Anders warmt je water nauwelijks op en weet je niet wat je in lange render/compile/gamesessies haalt. Bij mij is 1 run namelijk maar een minuutje en dan zie ik hoogstens 1 graad verschil in de watertemperatuur, terwijl die toch minimaal 10 graden hoger wordt als ik lang bezig ben.

[ Voor 11% gewijzigd door DataGhost op 07-11-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
DataGhost schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:30:
[...]

Euh, alles wat ze in de reviews ook gebruiken? Of natuurlijk je eigen multicore workloads. Hangt er helemaal van af wat je wilt zien. In de game-hoek zou ik in ieder geval geen CPU-benchmarks zoeken :)

[...]

Nou ja, het is wel dezelfde architectuur natuurlijk, dus het gedrag zal in grote lijnen hetzelfde zijn. Harder boosten als het kan, waardoor uiteindelijk de CPU op een bepaald temperatuurs-target zal presteren. Als je koeling heftig onderbemeten is zal je dezelfde temps zien als met een precies goede koeler, alleen zijn de prestaties dan veel minder. Dus de temperaturen zelf hoef je je niet enorm veel zorgen over te maken op het gebied van schade, en dat leek me de voornaamste vraag uit de TS. Over de prestaties die je daarmee haalt dan weer wel. Als je met je koeloplossing net op TDP zit qua koelvermogen is alles optimaal. Daaronder throttlet de CPU en dat is niet wenselijk. Als je koeling beter is zal de temperatuur lager zijn en heb je meer OC-headroom in principe, want de boel blijft nog wel enigszins binnen design specs wat betreft stroomverbruik.

Aan die vraag uit de TS zitten dus meer aspecten die ik misschien nog niet allemaal had bedacht toen ik mijn eerste antwoord schreef. Van een 280mm AIO mag je volgens mij wel verwachten dat 'ie 105W af kan voeren. Op welke temperatuur alles in de CPU is afgeregeld blijft nog de vraag. Ik heb in ieder geval na een lange gamesessie boven de 80 graden op m'n nieuwe CPU gehad bij een watertemperatuur van richting de 45 graden, dus er zal sowieso nog wat headroom geweest zijn ondanks de blijkbaar slecht aangebrachte koelpasta.

[...]

Je hebt hopelijk wel een flinke "minimum test duration" in de settings gekozen he? Anders warmt je water nauwelijks op en weet je niet wat je in lange render/compile/gamesessies haalt. Bij mij is 1 run namelijk maar een minuutje en dan zie ik hoogstens 1 graad verschil in de watertemperatuur, terwijl die toch minimaal 10 graden hoger wordt als ik lang bezig ben.
Zover was ik net ook |:( :+
Gisteravond iets te lang bezig geweest, ben nog niet helemaal helder

Een Arctic Cooling Liquid Cooler II 280mm zou goed moeten zijn voor een CPU tot 130 watt.
Waar ik dus niet bij kan is dat dezelfde cooler een 9700k belast rond de 50 graden hield en met de AMD dus +/- 71 graden
(Okay, appels met peren vergelijken : weet ik)

Het jammer bij een Liquid Cooler II is dat je dus niet kan zien wat de koelvloeistof temperatuur is.

Wat ik via HWInfo kan achterhalen is dat het moederbord max 110 watt binnenhaalt en max 105 watt output heeft : dat komt wel overheen met wat een 5800x nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

80 graden tijdens gamen? GPU ook in de loop? Welke GPU?

Ik kom amper boven 60 graden uit met 3800X tijdens gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Cidious schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:27:
80 graden tijdens gamen? GPU ook in de loop? Welke GPU?

Ik kom amper boven 60 graden uit met 3800X tijdens gamen.
Ik? Ja zit ook in de loop, een 5700XT. Het is wel Planetside2, een MMOFPS waar je eigenlijk zowel aan CPU (ong 10 cores 100%) als GPU-gelimiteerd bent dus ze staan beide hard te stoken. En dat is maximum wat ik in hwinfo zie, het gemiddelde is wel lager natuurlijk. De watertemperatuur zit dan rond de 45 graden en m'n fans heb ik pas op 50 graden op 100% afgeregeld. Kan misschien allemaal nog wat strakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Wel.. het resultaat is nog niet denderend te noemen. 79 graden in Cinebench. 3800X werd max 69. (stock boosting) Ik denk dat ik de IHS iets moet afvlakken net als op mn 3800X om hem lekker pas te maken met het CPU waterblok.

75 graden blenderen.

Ander lastig probleem is dat mijn moederbord (MSI X570 Unify) een bios bug heeft waardoor ik het geheugen niet boven 3200 krijg. hoop dat dat snel opgelost wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravi400
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
Je zou ECO mode kunnen aanzetten in Ryzen Master schijnt flink te schelen in de temperatuur. Performance is dan wel wat minder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

3800X
Frequency: 4220Mhz
PPT: 119W
Voltage: 1.337-1.344
Ambient: 23.5c
Die temp: 66.0c

5800X
Frequency: 4525Mhz
PPT: 119W
Voltage: 1.313v-1.325v
Ambient 23.5c
Die temp: 77.8c

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7iSJ__M-s8QwoCA9DEkgQahorw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hQKSTlaVofjgPSwGMtWiOxHC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FF6GYtsjMk13Tq2viG6ip4igEyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z3RnHfZvnnUO0WpMs89PB6qd.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1