Zelf een koof maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Ik ben van plan om zelf een koof te maken in de keuken in de vorm van de U. Ik ben van plan om het als volgt te doen:
  • Houten skelet (30x30) maken met vuren houten balken van 45x28
  • Houten skelet vastmaken aan het platfond
  • Electronica doortrekken naar de plekken waar de spotlight gaten komen
  • Gipsplaat van 300x60 door 2 snijden zodat ik 2 platen heb van 30cm. Scheelt mij allemaal passen en meten :)
  • Gipsplaten vastboren aan het houten skelet
  • Gaten boren voor Philips Hue spotlights
  • Stukadoor/Schilder inhuren
  • Stroomkabels koppelen aan de Philips Hue spotlights
Is dit een beetje een goede werkwijze of heb ik iets over het hoofd gezien? Moet ik nog iets speciaals doen voor de gipsplaten die naast elkaar komen zoals gaas of een beetje ruimte er tussen laten? Ik kan herinneren dat gipsplaten die naast elkaar staan soms voor barsten zorgen in het stukwerk.

En wat is beter, gipsplaten of mdf platen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfcDrd0C7K9fwJQUgoNdpvNB1wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSK6QQQITPn7YofSlJnOoplq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-06 23:27
beter maakt denk ik niet zoveel uit, wat mooiste aansluit bij bestaande situatie. MDF is wel makkelijker af te werken dan gerotzooi met gips (vind ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-06 21:50
adesign schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:48:

Is dit een beetje een goede werkwijze of heb ik iets over het hoofd gezien? Moet ik nog iets speciaals doen voor de gipsplaten die naast elkaar komen zoals gaas of een beetje ruimte er tussen laten? Ik kan herinneren dat gipsplaten die naast elkaar staan soms voor barsten zorgen in het stukwerk.

En wat is beter, gipsplaten of mdf platen?

[Afbeelding]
Prima plan.

Als je het wil laten stuken dan zijn gipsplaten prima. Zeker ook omdat gips brandwerend is. Onze aannemer was erg blij met de stucplaten. Dat is dan direct ook mijn tip. Dat scheelt een voorstrijk sessie. En ik kan je vertellen dat je een stukadoor niet wil laten voorstrijken in een bewoonde woning.

Als je een beetje een stukadoor heb dan zal hij ook zelf zaken recht willen maken en stucprofieltjes meenemen ook zal hij/zij stucgaas aanbrengen op naden van ondergrond en waar nodig. De platen hoeven dus niet perse goed aan te sluiten. Let wel op dat je timmerwerk echt recht en haaks is. Succes
dimi_v schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:50:
beter maakt denk ik niet zoveel uit, wat mooiste aansluit bij bestaande situatie. MDF is wel makkelijker af te werken dan gerotzooi met gips (vind ik).
Als er nog stuc overheen gaat maakt het niet uit? Gipsplaten zijn dan ideaal.

[ Voor 18% gewijzigd door kieltju op 06-11-2020 19:57 ]

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ik gebruik voor zoiets liever gipsVEZELplaten (fermacell / Gyproc Rigidur / Knauf vidiwall)
Voordeel tov gewone gipsplaten is dat je geen last hebt van kopse kanten etc. Je kunt het gewoon overal doorzagen en als je het met de voegenlijm aan elkaar plakt, krijg je geen scheuren en ook geen gaas nodig. Alleen een (papieren) tape in een hoek.

Met bijvoorbeeld knauf uniflot en knauf fix and finish plus een schuurmachine krijg je het zelf ook wel netjes en kun je die stukadoor weg laten. Lukt mij met gipsvezel een stuk beter dan met gipsplaat.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:32
Toen ik een aantal jaar geleden mijn garage helemaal heb nageisoleerd van binnen heb ik ook met spotjes gewerkt verwerkt in een gipsplaat in de top (zadeldak). Wat ik daar nog van onthouden heb is dat we het allemaal niet helemaal in de top hebben kunnen zetten. Met als reden dat je boven de led lamp nog ruimte vrij moet laten t.b.v. brandveiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-06 23:27
kieltju schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:53:
[...]

[...]

Als er nog stuc overheen gaat maakt het niet uit? Gipsplaten zijn dan ideaal.
Ja als je zelf kan stucen (met de nadruk kan in de zin van dat het echt lukt) of laat doen dan wel. Ik kan wel wat gaten dichtsmeren maar echt mooi stucen, nee. Dan werk ik liever met hout en MDF

[ Voor 43% gewijzigd door dimi_v op 06-11-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40
Hier gedaan met underlayment en daaroverheen met gipsplaten en stucwerk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Ik was vandaag naar de bouwmarkt. Ze hebben bruine gipsplaten waar je gelijk overheen kan stuken. En ze hebben witte gipsplaten die je eerst moet voorstrijken. Het nadeel van die bruine gipsplaten is dat ze die alleen in kleine formaat hebben.

Verder zie ik een voordeel met gipsplaten omdat je die mee kan laten stuken met de wanden en platfonds. Ik wil na het stukwerk alles laten latex spuiten. Ik denk dat je niet zomaar over mdf kan latex spuiten.

Ik zit alleen met die ronde kant van de gipsplaten. Heb liever gewoon vlakke kanten. Iemand daar nog ervaring mee?

[ Voor 11% gewijzigd door adesign op 06-11-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:46
Als je het laat stucen maakt rond of vlak niet uit. Stucen ze gewoon dicht of recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:17
Ik zou eerst een stucadoor uitzoeken en de vraag aan hem voorleggen. Veel stucadoors willen het liefst gipsplaten met ronde kanten, en een kleine opening tussen de platen (dus niet volledig tegen elkaar, halve cm ertussen of zo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:52
Persoonlijk vind ik het skelet vervangen door MDF een stuk makkelijker werken.

Je zaagt 2 gelijke planken, dat worden de zijkanten, een plank als.onderzijde. 2 latten op het plafond, hier tegenaan komen de zijwanden, electra hang je daar tussen, en dan maak je de onderplaat er tegenaan. Zo heb je het altijd haaks en recht. Misschien voor je de onderzijde er in maakt nog een reststuk MDF tussen de zijwanden zodat deze ook haaks tov het plafond blijven.

Dit werkt veel sneller dan proberen een recht en haaks frame te maken van 22x50 latten.

Hier tegenaan dan stucplaten als je het wil laten stuccen, je kan t MDF natuurlijk ook latexen zonder te stuccen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

ID-College schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:36:
Hier gedaan met underlayment en daaroverheen met gipsplaten en stucwerk..
Dat lijkt mij overkill en allemaal vrij zwaar.

Wat je.ook kunt doen TS is meubelplaat gebruiken. En dan schilderen.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40
Valt mee hoor.. paar mm dik pakken en niet die van 15 of 18. Dat is idd overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adesign
Wuursj schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:00:
Ik gebruik voor zoiets liever gipsVEZELplaten (fermacell / Gyproc Rigidur / Knauf vidiwall)
Voordeel tov gewone gipsplaten is dat je geen last hebt van kopse kanten etc. Je kunt het gewoon overal doorzagen en als je het met de voegenlijm aan elkaar plakt, krijg je geen scheuren en ook geen gaas nodig. Alleen een (papieren) tape in een hoek.

Met bijvoorbeeld knauf uniflot en knauf fix and finish plus een schuurmachine krijg je het zelf ook wel netjes en kun je die stukadoor weg laten. Lukt mij met gipsvezel een stuk beter dan met gipsplaat.
Snap nog niet zo goed wat je bedoeld dat gipsvezel platen beter zijn dan gipsplaten. Bedoel je dat de normale witte gipsplaten zo'n ronde kant hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Voor het afwerken van hoeken in gipsplaten heb je metalen profielen, maar ook (met metaal gewapende) papierband - die laatste vind ik er een stuk mooier uit zien. Maar wellicht dat je de stucadoor dit gewoont laten doen en beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

adesign schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:28:
[...]

Snap nog niet zo goed wat je bedoeld dat gipsvezel platen beter zijn dan gipsplaten. Bedoel je dat de normale witte gipsplaten zo'n ronde kant hebben?
Bij normale gipsplaat is de buitenste laag papier. Die gipsplaten zal je op maat moeten maken en dan klopt de gipsen kern bloot te liggen. Dit zal je moeten afwerken (metalen profiel, glaasje, papier etc) en dan (laten) stucen. Kan ook prima.

Maar Gipsvezel is een homogene plaat die geen buitenlaag van papier heeft. vergelijkbaar te verwerken als mdf oid: zagen, frezen etc. En kan ook gelijmd worden met heel weinig kans op scheuren.
In mijn ogen een plaat die de voordelen van mdf en gipsplaat zon beetje verenigen in een toepassing als deze.

Beetje uniflot over naden en hoeken, dat netjes schuren, het geheel afstrijken met fix and finish en je hebt je dure stukadoor niet meer nodig.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:44
Als er een stukadoor moet komen voor muren etc, dan met stucplaat, Kleine platen makkelijk werken,
En stucplaten zijn ook in 60 cm breed te verkrijgen, mocht de breedte een probleem zijn.
Komt er geen stukadoor, dan met mdf, laat je plaat in verstek zagen dan heb je geen kopse kanten van het mdf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Zelf afgelopen zomer gedaan.

3x6 balkjes gebruikt voor het frame (ligt overkill).

Hierna gipsplaten erop (je hebt ook dunnere/lichtere variant voor plafond)

Daarna stucadoor langs laten komen. Heeft me 350 euro gekost voor hele keuken muren / koof en plafond. Tijdens opdrogen wat kleine haar scheuren bij het hoekprofiel. Volgens de stucadoor door het zeer warme en droge weer. Heeft 2 weken later toen het droog genoeg was dit opgelost en is nu spiegel glas. :)

Pro(amateur) tip gebruik een laser voor de hoogte. Werkt 100* beter dan met de waterpas.

diversen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4QJRD5UIkctx3wv5gYgYO1uJQM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VhrRWdGnMqT6OZm97jIaAir.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DhH4-iOL4wCZIXxU9O6HeWq6gE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3dHHnG6lxVO2ols13HxOyYn.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qjkmorMR5O1qXm88UHMXNX5kYk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuYHAafOIWirbYN5p9VyTKUD.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAAxySs9D1hM9Zi9NgQ4vEQ-wMM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMTTymRkSp3yZsquELXbu4W7.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 94% gewijzigd door Jan-man op 07-11-2020 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:52
Jan-man schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:05:
Zelf afgelopen zomer gedaan.

3x6 balkjes gebruikt voor het frame (ligt overkill).

Hierna gipsplaten erop (je hebt ook dunnere/lichtere variant voor plafond)

Daarna stucadoor langs laten komen. Heeft me 350 euro gekost voor hele keuken muren / koof en plafond. Tijdens opdrogen wat kleine haar scheuren bij het hoekprofiel. Volgens de stucadoor door het zeer warme en droge weer. Heeft 2 weken later toen het droog genoeg was dit opgelost en is nu spiegel glas. :)

Pro(amateur) tip gebruik een laser voor de hoogte. Werkt 100* beter dan met de waterpas.

diversen
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Helemaal geen waterpas gebruiken ;) gewoon overal zelfde afstand uitmeten vanuit het plafond.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Makrolon schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:09:
[...]

Helemaal geen waterpas gebruiken ;) gewoon overal zelfde afstand uitmeten vanuit het plafond.
Ja dat zou ik ook gedaan hebben zij het niet dat 1 van de kanaalplaten krom is en er dus ruim 5mm hoger ligt ;) of de andere lager maar net hoe je het bekijkt :). Vroeger ging alles op het oog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:29
adesign schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:48:
  • Gaten boren voor Philips Hue spotlights
  • Stukadoor/Schilder inhuren
  • Stroomkabels koppelen aan de Philips Hue spotlights
Laatste 2 stappen omdraaien.
Zorg dat je hele systeem bekabeld en getest is voordat de Stukadoor komt.
Mocht je ergens een fout hebben en iets open moeten maken, is het niet eerst gestucced.

Na het testen haal je de spotjes weg en kan gestuct worden.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:06
Prima plan.
Hier ook iemand die recent een koof heeft laten maken. Niet zelf gedaan ivm tijd...

Raamwerk van vuren balkjes. In mijn geval bevestigd aan de muur en vloerbalken van de verdieping erboven. Heb je een betonnen vloer; gebruik slagpluggen, dat maakt het makkelijk en snel.
Daarop OSB 8mm aangezien ik wellicht nog dingen wil ophangen zonder de balken te hoeven zoeken.
Stucplaten 9.5mm. Naden hoeven niet strak te zijn, dat doet de stucadoor met o.a. hoekprofielen.
Gestuced.

Stucplaten zijn volgens mij 30cm breed, dus ik zou geen gipsplaten van 60cm kopen en doormidden snijden.

Ik zou overigens de gaten pas boren nadat de stucadoor is geweest. Die smeert er vanalles op waardoor de gaten niet meer rond zijn. Alternatief is een 'dop' oid erin doen (zoals je ook doppen hebt voor je inbouw electra dozen). De kabels leg je gewoon een beetje in de buurt van waar je de gaten wil maken.

Gebruik voor de kabels 'huishoudsnoer' of neopropeen.
Gebruik een laser voor de uitlijning en/of gebruikt een slaglijn voor aftekenen op plafond.

Ik heb er ook nog steenwool/glaswol isolatie in gedaan aangezien ik riolering door de koof heb lopen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Stucplaten (die bruine kartonnen) zijn specifiek gemaakt om over te stuccen, je moet de naden wat open laten zodat het gips er tussen naar boven kan (creëert extra draagkracht). Geen goed id om daar achter een houten plaat te zetten. Dit kies je als je het laat doen en perfecte afwerking wil.
Gipsplaten zijn bedoeld om zelf de naden en schroefgaten dicht te smeren, de rest wordt niet gestuct maar geschilderd (of behangen). Dit is wat eenvoudiger zelf te doen, maar moeilijker helemaal perfect te krijgen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:47
Ik zit er zelf ook aan te denken om zo'n koof te maken in onze zelfbouw-woning.

Ik ben benieuwd welke oplossing de topc-starter heeft gekozen en of het mee- of tegenvalt om zo'n koof te maken :)
Pagina: 1