elektronica diy oefenbord toevoegen frequentie regelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricplastic
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-02-2022
hoi,
heb deze opstelling gemaakt zonder frequentie regelaar.
nu probeer ik deze te maken met frequentie regelaar maar het wilt niet echt lukken aangezien ik hier nog niet mee heb gewerkt. motor start/stop met FR en extern relais pendelbeweging tussen 2 eindeloops.
in bijlage staat een foto,vermoed dat mijn digitale ingangen verkeerd staan.
is er iemand die me in de goede richting kan wijzen,alvast bedanktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_gG10eYDdgl2mwPLpjGAO-GInI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dO033rZwkIa3KwvrJdr2RBNn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm heel die bazaar weg laten als je met een drive aan de slag gaat, drive kan dit allemaal zelf :)

De meeste drives hebben digitale ingangen, gebruik die en programmeer die in de drive om links of rechts te draaien. Met een ramp up natuurlijk.

Ingang 1: stop + thermisch contact
Ingang 2: start
Ingang 3: einde loop 1
Ingang 4: einde loop 2

Welke drive heb je tot je beschikking?

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 06-11-2020 19:27 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricplastic
haha ik weet het maar het is voor verschillende oefening op te doen.
de eerst was zonder frequentie regelaars die is me gelukt.

motor start/stop met FR en extern relais pendelbeweging tussen 2 eindeloops.

om het duidelijker te maken het is een motor die een schijft aan stuurt draait deze naar links tikt die tegen de eindeloop en moet die weer naar rechts en tikt die tegen de eindeloop enz heen en weer.

mijn idee was verbind de motor aan de fr en bedien hem met de drukknoppen start en stop.ik Gebruik een relais om de toestand Run / Off1 te onthouden.
De motor pendeld tussen twee eindeloopcontacten elk met NO+NC.
ik Gebruik een tweede relais om de draaizin te onthouden. contacten van K1 en K2 kan ik gebruiken om de digitale ingangen DI1 en DI2 van 24Vdc te voorzien. maar nu vraag ik me af klopt dit ? en hoe zet ik dit correct op papier. ik maak gebruik van een siemens micromaster 440Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-4P_xMKbg1kVDtEpJmLSFN9GHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5X5zIzXUlb5hjFvLr5DpFeJd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ricplastic op 06-11-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:30
Hoe heb je de input van de mm440 ingesteld? Vaak heb je een input aan/uit en een input linksom/rechtsom, en niet een aparte input voor linksom aan en een andere voor rechtsom aan.
Wanneer je de input van de mm440 voorzien van 24v, doet hij dan wat je verwacht? Zo nee, krijg je hem wel via de bob aan de gang?
En schakelen de relais ook zoals je verwacht wanneer je de schakelaars met de hand bedient (wel ff de motor afkoppelen zodat je vingers niet klem kunnen komen te zitten wanneer de motor toch aan gestuurd word)

[ Voor 4% gewijzigd door ydderf op 06-11-2020 21:27 ]

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricplastic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFWvF79rWA7VwI1LAbix0mmKu6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IL3blMJjKcgl8xdWEUTVemn.jpg?f=fotoalbum_large dit is een ruwe schets van mijn vermogen,het is bij mijn stuurkring schema dat ik de mist in ga. om op je vraag te antwoorden heb niet meer kunnen testen het gebouw dat ik gebruik is niet meer toegankelijk omwille van corona. nu is het zelfstudie en zorgen dat ik het op een schema kan tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricplastic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLI3aVdYDyO3mc4TAzIhueDHaBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgiXzHUIHp5lL7UmH8UyYpQa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
Waar ga je de mist in bij je stuurstroom schema? Weet je niet wat de functie moet zijn, of hoe je de functie moet vertalen naar schakellogica of hoe je het moet tekenen?

Wat ik zou doen wanneer ik dit zou moeten maken:
1) Duidelijk krijgen was je moet gaan aansturen. Ofwel zoek uit welke inputs van de regelaar je moet aansturen om de motor te laten doen wat je wilt. Schrijf per ingang op wat de functie is. Ik weet niet wat de bedoeling van de opdracht is, maar eventueel zou je hierbij ook nog kunnen opschrijven welke parameters je bij de regelaar moet instellen om deze functies te activeren.
2) Maak een omschrijving van de signalen die je beschikbaar hebt (welke sensoren, drukknoppen, schakelaars en welk type contact hierbij beschikbaar is (NO of NC).
3) Nu zul je de twee bovenstaande punten moeten vertalen naar een schakellogica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricplastic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eAri-DF7k2cvX13facnmeErYHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyXxBQEkjUu5lgWN5ETSF2F4.jpg?f=fotoalbum_largenu heb ik een start stop met prioriteit stop hierbij moet nog • Een start/stop-schakeling met relais K2 die onthoud als hij links of recht moet blijven draaien. Hiervoor heb je twee NO+NC eindeloopcontacten nodig. hoe vertaal ik dit naar een tekening ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
Schrijf nu functioneel op hoe je de aansturing van relais K2 wilt hebben.

Voorbeeld voor K1:
K1 is actief wanneer:
-OF startknop is bediend en stopknop is niet bediend (dit is eigenlijk je S0 en S1 in je schema)
-OF startknop is bediend geweest en de stopknop is niet bediend (dit is eigenlijk je S0 en K1 in je schema).

K2 is actief wanneer.............

Pagina: 1