HDMI kabel ingebouwd in de muur krijg ik niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMoyaert
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-09-2024
Mijn Setup is als volgt:

Onkyo TX-NR676E Versterker
Optoma GT1080Darbee Beamer

Nu heb ik in mijn renovatie woning een permanente kabel in de muur geïnstalleerd om deze 2 te verbinden.
Echter zit ik volledig met de handen in het haar. Ik denk dat ik echt alles reeds geprobeerd heb, maar de Beamer wil dus geen beeld tonen via deze ingebouwde kabel.

1ste setup:
HDMI kabel (zie link onderaan naar type) is aangesloten op een Niko HDMI afwerkingsset met schroefaansluitingen aan de ene kant (dus kop afgeknipt en alle 20 dragen manueel aangesloten op de afwerkingsset). Aan de andere kant zit de HDMI stekker gewoon in een Niko afwerkingsset met een vrouwlijke HDMI poort.

Na alles deftig te hebben uitgemeten met een multimeter met ik dat 1 van de 20 draden niet deftig is aangesloten, maar het ging over 1 van de 4 ethernet draden dus dacht ik dat dit niet uitmaakte omdat de beamer toch geen ethernet via HDMI ondersteunt. Echter heb ik toch geen beeld.

Na nog wat meetwerk stel ik vast dat het defect in de HDMI stekker zit die nog aan de kabel hangt.

2de setup:
2de stekker ook afgeknipt van de HDMI kabel en er een connectie stukje op gezet (zie link onderaan) en dan via een nieuwe HDMI kabel deze opnieuw in de HDMI afwerkingsset van niko aangesloten.

Met de multimeter opnieuw alles uitgemeten en nu hebben alle 20 kabels verbinding, dus alles zou moeten werken in theorie, maar helaas ...

Ik heb dan ook 2 verschillende HDMI versterkers aangesloten om te kijken of het signaal misschien te zwak was. Ook dit leverde niets op.

Nu ben ik ten einde raad ... en hoop ik dat iemand hier genoeg HDMI kennis heeft om me te helpen.
Alvast bedankt

Link naar alle producten:
HDMI Kabel
Niko Afwerkingsset met schroefaansluiting
Niko afwerkingsset HDMI vrouwlijk
HDMI connectie stukje
HDMI versterker 1
HDMI versterker 2

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eigen foto's doen wonderen :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Kabels een beetje solderen werkt voor een 12V lampje in de koelkast maar voor high speed differentieel aderpaartjes gaat dat wat minder goed... maar zoals kid schreef; eigen foto's helpen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door johnkeates op 06-11-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• companion_cube
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-10 15:35
Als de HDMI kabel door een buis loopt kan je die ook vervangen door een UTP kabel en dan met een extender werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:56

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je een hele lage resolutie over de kabel stuurt, bijvoorbeeld 576i, helpt dat?

Zo ja: Je hebt een probleem met de signaalkwaliteit.
Zo nee: De boel is niet goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Heb je die kabel vooraf getest met de beamer?
Mantel van de kabel ook aangesloten?
Als ik het goed heb, dan heb je bij HDMI (net als bij UTP) te maken met een aantal twisted pair aders. Heb je die niet door elkaar heen gebruikt?
En; heb je ze niet te lang untwisted? Vooral dit laatste in combinatie met zo'n schroefblok kan een aardige factor voor problemen opleveren.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Op die productpagina staat trouwens: Let op: werkt niet met HDMI 1.4 en hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:08

MrMonkE

★ EXTRA ★

Werkt de kabel in de muur wel met een ander toestel?
Werkt de beamer wel met een andere bron?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMoyaert
Bedankt voor jullie reacties!
companion_cube schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:27:
Als de HDMI kabel door een buis loopt kan je die ook vervangen door een UTP kabel en dan met een extender werken.
Jammer genoeg loopt deze niet in een buis, heb inderdaad ook al gedacht aan deze oplossing omdat ik achter mijn hifi setup wel een ethernet poort heb, maar dan moet ik een KVM extender binden die IP compatibel is, en deze zijn zeer prijzig.
dmantione schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:39:
Als je een hele lage resolutie over de kabel stuurt, bijvoorbeeld 576i, helpt dat?

Zo ja: Je hebt een probleem met de signaalkwaliteit.
Zo nee: De boel is niet goed aangesloten.
Zal straks eens proberen om een lagere kwaliteit door de kabel te sturen, ik vermoed dat ik dit wel zal kunnen instellen op de versterker.
Alle contacten van de HDMI kabel zijn zeker goed aangesloten want iedere pin is uitgemeten met een multimeter en alle pinnen geven contact.
remco_k schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 01:40:
Heb je die kabel vooraf getest met de beamer?
Mantel van de kabel ook aangesloten?
Als ik het goed heb, dan heb je bij HDMI (net als bij UTP) te maken met een aantal twisted pair aders. Heb je die niet door elkaar heen gebruikt?
En; heb je ze niet te lang untwisted? Vooral dit laatste in combinatie met zo'n schroefblok kan een aardige factor voor problemen opleveren.
De kabel werd eerst gebruikt niet ingewerkt in de muur in mijn vorige huis, met dezelfde beamer en dezelfde versterker, maar natuurlijk rechtstreeks, niet met stukken tussen. Aan de kant van het schroefblokje zal ik ze misschien een centimeter of 20 untwist hebben, aan de andere kant slechts 5 cm.
johnkeates schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 02:28:
Op die productpagina staat trouwens: Let op: werkt niet met HDMI 1.4 en hoger
Had ik inderdaad niet eerder gezien :S de reden dat ik er zo een stuk tussen gestopt heb in plaats van aan de andere kant ook een schroefaansluiting van niko is omdat deze in het plafond zit en het dus zeker niet evident is omditbaan te sluiten. De kabel ligt op de vloer van het verdiep erboven dus heb ik deze daar doorgeknipt en dan het stuk daar aangezet en dan verbinden met het stuk die reeds in het plafond zit.
MrMonkE schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 02:31:
Werkt de kabel in de muur wel met een ander toestel?
Werkt de beamer wel met een andere bron?
Neen :( heb ook reeds aangesloten op een TV toestel. De beamer lijkt wel te proberen om verbinding te maken want er komt op 'no source' waarna hij een zandloper geeft, en dan 5 seconden later opnieuw no source toont, en dit de hele tijd opnieuw. De beamer werkt wel met een andere bron. Heb zelfs eens alle losse HDMI kabels die ik heb aangesloten met telkens een versterker stukje ertussen (welke staan in mijn originele bericht) om ze aan elkaar te zetten en zelfs dit werkte perfect. Enkel met die rotkabel in de muurbertussen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:51
Bij de productplaatjes van je HDMI kabel staan deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49H1delx-kYeiwazRD8U1vNd6_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eV7f5ILZpGiggdYwRncXTLfP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJLZZUQpjsp3Awu4hfl1_nNU0Ps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YN2h48njOCGeFaRCtGO0I9Qs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21zxKfQGedHqwJGH2HLkDqt7N1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t3dV0R5X8vlbAGrJT18fY2zX.jpg?f=user_large

Huh? :? Sinds wanneer maakt dat uit dan?

Met die mededelingen, ga ik me afvragen of er niets vreemds in de originele stekkers zat, wat wellicht nodig was voor de correcte werking van de originele kabel.
Directional HDMI cables are more advanced than regular HDMI cables. This is because they include built-in equalizers, amplification, and filtering. Directional HDMI cables are designed to help carry signals over longer distances. Directional HDMI, however, relay signals in only one direction.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMoyaert
Xander schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:13:
Bij de productplaatjes van je HDMI kabel staan deze:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Huh? :? Sinds wanneer maakt dat uit dan?

Met die mededelingen, ga ik me afvragen of er niets vreemds in de originele stekkers zat, wat wellicht nodig was voor de correcte werking van de originele kabel.

[...]
Heb ik dus ook gezien nadat ik de ene stekker er had afgeknipt ... Begin ook een vermoeden te krijgen dat daar iets in zat die de kabel nodig heeft, al zou ik denken dat wanneer alle pinnen verbonden zijn dat niets zou mogen uitmaken maar ja HDMI is geen elektriciteit zeker zoals johnkeates zei :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:51
MrMoyaert schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:34:
[...]

Heb ik dus ook gezien nadat ik de ene stekker er had afgeknipt ... Begin ook een vermoeden te krijgen dat daar iets in zat die de kabel nodig heeft, al zou ik denken dat wanneer alle pinnen verbonden zijn dat niets zou mogen uitmaken maar ja HDMI is geen elektriciteit zeker zoals johnkeates zei :(
Als daar actieve componenten in zaten was dat waarschijnlijk niet voor niets. Wellicht is de kwaliteit van de kabel gewoon te laag om zonder deze actieve componenten te functioneren.

Al getest op 576i?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMoyaert
Xander schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:43:
[...]

Als daar actieve componenten in zaten was dat waarschijnlijk niet voor niets. Wellicht is de kwaliteit van de kabel gewoon te laag om zonder deze actieve componenten te functioneren.

Al getest op 576i?
Ja ik vrees dat je gelijk zal hebben, nochtans draagt een constand elektrisch signaal wel over de ganse kabel (multimeter) maar een HDMI signaal zal niet zo sterk zijn vermoed ik dan.

Nog niet getest neen, momenteel niet thuis :D
Zal de test resultaten hier zetten zodra ik een poging heb gedaan.

Maar ik heb dus wel al een test gedaan een paar weken geleden met die versterkers, denkende dat deze de componenten in de stekker zouden vervangen, maar dit was dus niet het geval. Deze zouden het signaal toch moeten boosten?

[ Voor 15% gewijzigd door MrMoyaert op 07-11-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@MrMoyaert 20 en 5 cm untwisted lijkt mij veel te veel. Je moet eerder denken aan max 1 cm per kant. Zeker met dat rare schroefblok, want daar zijn er denk ik ook al lengtes untwisted op de print.

Meten met multimeter geeft alleen aan of de electrische verbinding er is (=meten met gelijkspanning). Maar dat zegt dus helemaal niets over signalen die over die kabel gaan met hoge frequenties, in de hoek van zoveel MHz of zoveel GHz en of je misschien aderparen door elkaar hebt gehaald.
Juist bij die signalen is de afscherming heel belangrijk, de twist en aderparen eveneens en een knik in de kabel kan ook al flink voor problemen zorgen.

Daarnaast is de kans dus reeel dat er actieve componenten in die stekkers hebben gezeten. In dat geval denk ik dat je je verlies moet gaan nemen dat je die kabel voor jan l*l in de muur hebt gedaan. En dubbel zuur dat je dat niet in een buisje hebt gedaan. 😬

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 07-11-2020 15:56 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMoyaert
Ik denk dat ik inderdaad gezien ben met de huidige setup.
Ik zal een nieuwe kabel bestellen, geen stekkers afknippen en deze opnieuw installeren via de kamer erachter en zo naar het plafond.
Zal de beste oplossing zijn en ook met het minste problemen misschien later.
Iedereen bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Gewoon de draadjes bij HDMI verbinden moet wel werken, maar je vijand is signaalkwaliteit op afstand. Dus zou wellicht mogelijk kunnen werken op lage resolutie, maar actieve kabels zijn er met een reden, die dienen om de signaalkwaliteit op lange afstand te waarborgen.

Ik adviseer om voor lange afstanden optische HDMI-kabels te gebruiken, een glasvezeltje werk je makkelijker weg dan een kabel en lengte is zodra het optisch is geen enkel probleem meer.

HDMI-extenders proberen de hoeveelheid gegevens die over de kabel moet door middel van videocompressie te verminderen, daarom kunnen ze het signaal versturen over UTP. Gebruik ze met beleid: Ze zijn soms de oplossing, maar compressie veroorzaakt lag en vermindert de beeldkwaliteit. Ze zijn ideaal voor als je een presentatie moet tonen, computerspellen zijn het andere uiterste en daarvoor zijn extenders ongeschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dmantione schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:19:

HDMI-extenders proberen de hoeveelheid gegevens die over de kabel moet door middel van videocompressie te verminderen, daarom kunnen ze het signaal versturen over UTP. Gebruik ze met beleid: Ze zijn soms de oplossing, maar compressie veroorzaakt lag en vermindert de beeldkwaliteit. Ze zijn ideaal voor als je een presentatie moet tonen, computerspellen zijn het andere uiterste en daarvoor zijn extenders ongeschikt.
Valt wel mee met een goede HDBaseT over Cat6A of SDI over 12G coax. Alleen de hardcore gamer schiet bij een kwart frame @60FPS in de stress. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
HDMI-extenders maken er vaak IP over ethernet van. Bij HDbaseT is dat niet zo en gaat er dus echte HDMI over CAT6-kabels, dan heb je geen lag, maar nog wel beperkte bandbreedte, namelijk 10 gigabps. Dat is vergelijkbaar met HDMI 1.4. Als je daar genoeg aan hebt dan is HDbaseT een prima optie, maar voor 4K-televisie heb je toch echte HDMI-kabels nodig. Als je iets over een slechtere kabel gaat versturen moet er ergens iets gesneden worden, het is immers techniek en geen tovenarij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
4K(UHD) op 8 bit(10.8Gbps) red je net niet met HDBaseT op 60fps, bij 12G SDI heb je nog ruimte voor audio kanalen en de afstandsbediening. Vandaar mijn opmerking over de hardcore gamer. ;) De 18Gbps van HDMI 2.0 is natuurlijk meer, maar door de beperkte lengte en die $#&*#$ connector heb je er eigenlijk weinig aan als je een beamer netjes op wilt hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat is waarom ik optische HDMI-kabels adviseer, die halen wel de nieuwste HDMI-normen op flinke lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenWa
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-11-2023
Wordt er niet te veel waarde gehecht aan dure (optische) kabels? Ik heb ooit mijn computer op mijn tv aangesloten via een 5m lange hdmi kabel. 1080p kwam zonder problemen op te tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Vijf meter gaat inderdaad prima, 25 niet.
Pagina: 1