Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be4chris
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-08 08:34
Beste tweakeraars,

Ik zit met een probleempje en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Het lukt mij maar niet om de bios te flashen van mijn B550 MSI tomahawk voor de 5600x die ik vandaag heb ontvangen. Ben er al een goede 6 uur mee bezig maar toch is er iets wat niet lekker gaat. Het moederbord werkte wel gewoon met een 3600 hiervoor.

Wat ik heb gedaan:
- 2x een usb (FAT32) van 16GB geformatteerd en de laatste bios update van MSI erop gezet (deze file tevens MSI.ROM genoemd). 1 usb heb ik net nieuw gekocht speciaal hiervoor.
- alle randapparatuur (NVME, SATA, cpu, gpu, ram eruit gehaald). alleen de powerbuttons en fans zitter er nog op
- cpu cable en 24 pins cable aangesloten op het moederbord en de psu aangesloten.

Het probleem is nu wanneer ik de USB erin heb zitten, de pc aanzet en de flash button indruk, ik alleen een rood lichtje krijg bij het indrukken van de knop maar daarna geen flashes oid. Ik kan ook nergens vinden wat dit zou moeten beteken. Ik heb alles volgens dit filmpje gedaan:

YouTube: How to Flash an MSI MAG B550 Tomahawk BIOS with No CPU

De cpu lampje van het moederbord blijft wel branden maar dit lijkt me normaal.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Ik waardeer het echt en bedankt alvast voor het lezen.

Chris

edit1) Beide USBs zijn in MRB partition style.

Beste antwoord (via be4chris op 06-11-2020 17:56)

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:06
Je moet sowieso niet de power button gebruiken, enkel de stroomkabels op het moederbord aansluiten, USB erin en op de knop drukken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• daveytje
Je moet sowieso niet de power button gebruiken, enkel de stroomkabels op het moederbord aansluiten, USB erin en op de knop drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Het moederbord werkte wel gewoon met een 3600 hiervoor.
Misschien ben ik gek maar.... dan flash je de BIOS toch met die 3600 erin?
2x een usb (FAT32) van 16GB geformatteerd
Niet alle apparaten kunnen goed overweg met grote USB sticks (tenminste, ervaring met software voor TV's en dergelijke), soms werkt een wat kleinere stick juist beter (wel FAT32 formateren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be4chris
Ooh wow, bedankt voor je reactie. Ik ga het zo proberen en dan laat ik het weten. Jeetje dit zou wel heel slecht zijn van mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be4chris
Nemesizz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:56:
[...]

[...]

Niet alle apparaten kunnen goed overweg met grote USB sticks (tenminste, ervaring met software voor TV's en dergelijke), soms werkt een wat kleinere stick juist beter (wel FAT32 formateren).
Helaas had ik deze al verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
Nemesizz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:56:
[...]

Dat lijkt mij nog makkelijker inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• be4chris
Hij is iig nu wel aan het knipperen na de oplettendheid van @daveytje , dus dat zal wel een goed teken zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
be4chris schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:59:
Hij is iig nu wel aan het knipperen na de oplettendheid van @daveytje , dus dat zal wel een goed teken zijn...
En gelukt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• be4chris
Yup, jouw frisse blik heeft me best wat tijd bespaard. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manko
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-12-2020
Hallo ik kom ook in de problemen en denk dat flashen het ook kan oplossen.
Ik heb ook een tomahawk b550 en amd 5 5600x het lukt me enkel niet om verder te komen dan de windows logo als ik windows probeer op te zetten.

De BIOS etc kom ik allemaal in.
al mijn componenten zijn nieuw en op de verpakking van de tomahawk staat dat het gen 3 amd desktop ready is. Betekent dit dat zij al een update hebben gedaan op de moederbord en dat ik het niet meer hoef te doen?
Pagina: 1