Edgerouter X i.c.m. Pihole - krijg DNS niet werkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
Hi,

Korte inleiding
Heb recentelijk sneller internet van Ziggo afgenomen waarmee ik een nieuw modem heb gekregen. De UBC1318ZG, werkt allemaal prima, en werkte direct goed samen met Pihole nadat ik DHCP had uitgezet. Ik host intern een aantal pagina's van DSMR, Pihole, plex, en nog een shell zodat ik overal in m'n server kan. Wat blijkt, dit modem heeft geen NAT loopback dus kan ik mijn websites niet bereiken.

Wat heb ik geprobeerd om dit op te lossen
Afgelopen weekend heb ik toch de auto maar gepakt en ben ik naar Coolblue gereden voor een Ubuquiti Edgerouter X. Ik wil niet meer dat ik afhankelijk ben van mijn provider om alles intern te regelen. Bij thuiskomst heb ik mijn PC aangesloten op de router, even handmatig IP toegewezen voor het instellen, DHCP uit gezet, Standaard gateway aangepast naar DHCP pool die ik gebruik bij Pihole en bij System name server de DNS op het IP adres van Pihole gezet(server 192.168.178.133). Ik alles aansluiten en IPconfig uitvoeren en alle resultaten goed. Ik een webpagina proberen te openen maar helaas! Ik heb veel gegoogled maar nog geen antwoord kunnen vinden

Bij het uitvoeren van een NSlookup krijg ik ook nette resultaten, maar alle webpagina's die ik wil bezoeken geven niet thuis. Pingen lukt wel, maar geen webpagina's, wat ik ook probeer.

Samenvatting
Wie heeft tips/kan mij helpen om Pihole - Ubuquiti Edgerouter X aan de praat te krijgen. Netwerk situatie is nu: Pihole draait op server - Modem in bridge modus

[ Voor 35% gewijzigd door SirMemeAlot op 06-11-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:05
Heb je op je pihole de default gateway wel aangepast naar je nieuwe edgerouter?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
laurens0619 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:32:
Heb je op je pihole de default gateway wel aangepast naar je nieuwe edgerouter?
Ja, althans ik heb de default gateway van de edgerouter aangepast naar die ik al had ingesteld bij Pihole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 22:12
SirMemeAlot schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:35:
[...]

Ja, althans ik heb de default gateway van de edgerouter aangepast naar die ik al had ingesteld bij Pihole.
Huh, wat is je gateway nu dan? Schets ons eens hoe je het nu hebt ingericht. Staat je modem in bridge nu? DHCP server van de EdgeRouter of pihole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Yes:

Modem(bridge) - Ubuquiti Edgerouter X Default Gateway 192.168.178.1

- Poort 1 - NUC(server pihole met vast IP adres 192.168.178.133/Default gateway 192.168.178.1)
Poort 2 - Switch (is mijn PC op verbonden die je in onderstaande afbeelding ziet)
Poort 3 - Powerline adapter voor op
Poort 4 - Switch

Hier de instelling hoe ik Ubuquiti heb ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ng9meDfNKIANLm7MtsHD1EC3O14=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrCoQbOO5rw2OAZ2VO6MLYKj.jpg?f=fotoalbum_medium

Instellingen op mijn PC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xh5M0iny9AphRq6gvPvlQDHtPts=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbMOoY0a5z5jz8cY7BpOfxdU.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 27% gewijzigd door SirMemeAlot op 06-11-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
En heb je de upstream dns op de pi ook aangepast naar de edgerouter?

https://docs.pi-hole.net/guides/upstream-dns-providers/

Kun je vanaf de pi wel een nslookup doen?

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 06-11-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ja, ik heb bij de upstream DNS Servers de DNS van Ziggo.

Voor de informatie, ik heb nu de oude situatie weer aangesloten. Dus modem(router modus) - Poort 1 NUC server etc.. en nu werkt alles weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:25
Waarom gebruik je 192.168.178.1 als gateway als je je router in bridge hebt? Dit adres komt dan toch op je modem uit als je er naartoe gaat. De gateway is (vaak) dan toch het ip adres van je nieuwe router. (Bij mijn ubnt tenminste wel)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Dan had ik mijn interne netwerk weer opnieuw moeten indelen, dus mijn voorkeur was om dat hetzelfde te houden. Dan zou ik mijn default gateway van het modem moeten aanpassen, maar zover ben ik nog niet gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 22:12
Waar komt dat fe80 adres vandaan als default gateway op je PC? Kan nog zijn dat een IPv6 issue roet in het eten gooit? Met je initiële setup lijkt verder niet veel mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Dat viel mij ook al op dat IPv6 adres, maar kon even niet direct bedenken wat voor issues dat kan geven. Ik heb dat adres nu ook namelijk zonder de edgerouter er tussen en Pihole als DHCP server. Ik zal morgen eens gaan uitzoeken waar dit adres vandaan komt, maar nu werkt het wel terwijl ik dat adres nogsteeds heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-06 10:44
Wat kan je precies niet bereiken?

Als je je externe IP wilt bereiken binnen je interne netwerk dan heb je (benaming op de edge router) hairpin nat nodig. De edge router heeft 2 manieren om te portforwarden:
Simpel dan is hairpin een vinkje
Of met 2 stappen; firewall en NAT

Als je met “webpagina” www.jeexternedomein.nl bedoelt dan los je dit dus op met hairpin NAT.
Op de pihole kan je trouwens lokaal local DNS records instellen. Dus bijvoorbeeld
pihole.nuc.home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik kan alle websites niet bereiken, niet mijn eigen, maar bijv. google.nl ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolleburker
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 16:05
Je kan zoiezo die ip reeks niet gebruiken dit gebruikt het ziggo modem namelijk. Ook als je modem in bridge staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik dacht als de DHCP uitstaat maakt dat niks uit. Maar dat zou ook niet verklaren waarom je een DNS issue heb toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericje627
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
Je geeft aan dat je de UBC1318ZG als modem hebt, hoe heb je die in bridge modus gezet? Het uitzetten van DHCP op het modem is niet voldoende. Volgens de handleiding moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice van Ziggo.

Als het modem nog benaderbaar is op het IP-adres, dan staat het modem wellicht niet in bridge-modus.
Bridgemodus is te herkennen aan de lampjes; groen-groen-groen-blauw voor respectievelijk 'status', 'DS', 'US' en 'Online'.

Kun je voor het overzicht het volgende eens opnoemen:
Van de Edgerouter:
- WAN IP-adres
- Default gateway
- LAN IP-adres en subnet

Van de Pihole:
- IP-adres
- Default gateway
- DHCP scope en andere instellingen
- Upstream DNS servers

DHCP zegt alleen iets over de adressen die op verzoek worden uitgedeeld. Die wil je niet laten overlappen met bijv. je gateway. Daarom staat de DHCP pool start meestal op .10 en loopt tot .250.

Ik verwacht dat de Pihole nu nog netjes vanuit de cache antwoordt, en eigenlijk helemaal niet naar buiten kan.

Wat in ieder geval niet kan (maar waar het nu wel op lijkt):
- Ziggo modem: 192.168.178.1
- Edgerouter: 192.168.178.1

De vraag is nu of DNS wel het probleem is, of dat het een routing issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Om te kunnen routeren, in Bridge modus mag het interne netwerk geen 192.168.178.0/24 zijn. Dat gaat niet werken. Je router (de edge router) ziet twee de zelfde ip reeksen aan twee kanten. En dat gaat niet werken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 18:44

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Als je modem echt in bridge staat krijg je je publieke IP op je edge router. Nu heb je dubbel NAT.
(En in de zelfde IP reeks)
In dit geval speelt je modem nog steeds een dubbele functie: modem en router.
Als je dat werkend wil krijgen is het handiger om direct achter je modem een andere IP reeks te gebruiken.
En ik weet niet hoe geavanceerd je modem is maar dan kies je voor bijvoorbeeld 10.0.0.0/30 (/30 is 30 subnetmask bitjes en dat komt overeen met 255.255.255.252; daarin kun je effectief maar 2 hosts plaatsen;
10.0.0.1
10.0.0.2
de .2 wordt dus het WAN IP van je Edgerouter.
de 10.0.0.1 is de Default gateway van je netwerk.

Als dat niet gelijk werkt (wat ik niet verwacht) dan zul je een routering in je edge router moeten zetten.
ik ken de syntax niet van de routering in een edgerouter maar je moet aangeven dat 10.0.0.1. te vinden is achter 192.168.178.1, of de 10.0.0.2.
(als de routering achter .178.1 niet werkt zul je op ziggo modem een routering moeten zetten: dat 192.168.178.0/24 bereikbaar is achter de 10.0.0.2)

Of je laat je modem ECHT in bridge zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dus als ik het goed begrijp heb je geen internet met de edgerouter en heeft dit dus niets met de pihole te maken?

Daarom, wijzigingen stap voor stap. Eerst internet werkend krijfen met de edgerouter, daarna pas de pihole ertussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Thanks voor all tips en antwoorden!

Het modem staat wel in bridge modus, dat ik de klantenservice moet contact klopt niet maar dat had te maken met een fUPC en fZiggo verschil. fUPC kan modem zelf in bridge modus zetten en fZiggo moet het laten doen door de klantenservice. Mijn modem laat dan ook de lampjes, groen, groen, groen, blauw zien.

Mijn Edgerouter krijg ook een publiek IP adres van het modem, dat heb ik ook gecheckt.

Ik heb trouwens wel internet, mijn Sonos blijft gewoon muziek afspelen als ik het omzet met de edgerouter. Ik kan ook pingen naar Google.nl of nu.nl en dan werkt gewoon, enkel als ik een website via de browser benader krijg ik een foutmelding dat de pagina niet is gevonden.

Kan het dan wel een IP conflict zijn vraag ik me af? If so, dan heb ik idd mijn focus verkeerd gehad op de DNS.

[ Voor 6% gewijzigd door SirMemeAlot op 07-11-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
laurens0619 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:44:
Dus als ik het goed begrijp heb je geen internet met de edgerouter en heeft dit dus niets met de pihole te maken?

Daarom, wijzigingen stap voor stap. Eerst internet werkend krijfen met de edgerouter, daarna pas de pihole ertussen :)
Correct, ik heb nu weer gewoon werkend internet zonder de Edgerouter maar heb het modem weer uit bridge modus gehaald en de DHCP op modem uitgezet en laten lopen via Pihole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
ericje627 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 00:15:
Je geeft aan dat je de UBC1318ZG als modem hebt, hoe heb je die in bridge modus gezet? Het uitzetten van DHCP op het modem is niet voldoende. Volgens de handleiding moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice van Ziggo.

Als het modem nog benaderbaar is op het IP-adres, dan staat het modem wellicht niet in bridge-modus.
Bridgemodus is te herkennen aan de lampjes; groen-groen-groen-blauw voor respectievelijk 'status', 'DS', 'US' en 'Online'.

Kun je voor het overzicht het volgende eens opnoemen:
Van de Edgerouter:
- WAN IP-adres
- Default gateway
- LAN IP-adres en subnet

Van de Pihole:
- IP-adres
- Default gateway
- DHCP scope en andere instellingen
- Upstream DNS servers

DHCP zegt alleen iets over de adressen die op verzoek worden uitgedeeld. Die wil je niet laten overlappen met bijv. je gateway. Daarom staat de DHCP pool start meestal op .10 en loopt tot .250.

Ik verwacht dat de Pihole nu nog netjes vanuit de cache antwoordt, en eigenlijk helemaal niet naar buiten kan.

Wat in ieder geval niet kan (maar waar het nu wel op lijkt):
- Ziggo modem: 192.168.178.1
- Edgerouter: 192.168.178.1

De vraag is nu of DNS wel het probleem is, of dat het een routing issue is.
Van de Edgerouter:
- WAN IP-adres - 31.51.195.* (Publiek IP adres)
- Default gateway -192.168.178.1
- LAN IP-adres en subnet - DHCP staat uit, maar subnet is 255.255.255.0

Van de Pihole:
- IP-adres: Deze krijgt volgens mij geen publiek IP adres?
- Default gateway: 192.168.178.1
- DHCP scope en andere instellingen: DHCP Scope: 192.168.178.10 - 192.168.178.250
- Upstream DNS servers: Ziggo DNS servers

Dit is in de situatie dat ik het modem in bridge heb gezet en de edgerouter x heb aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:25
Volgens mij zit je te prutsen met je default gateway die is namelijk voor je modem al 178.1 dat kan dan niet je default gateway zijn voor je andere devices (router) aangezien je modem in bridge staat..

Ga in je browser maar eens naar 178.1 dan kom je ook gewoon uit op je ziggo box.

[ Voor 19% gewijzigd door HKLM_ op 07-11-2020 12:21 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Zal het dit weekend eens testen terwijl ik eerst de default gateway, van het modem aanpas.
Pagina: 1